Gå til innhold

Smør?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når kokker på tv sier "..så har vi i smør..", ja hvilket type smør mener dem da? Det gjelder for det meste steking, sauser osv.

Anonymkode: 260bc...be0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Når kokker på tv sier "..så har vi i smør..", ja hvilket type smør mener dem da? Det gjelder for det meste steking, sauser osv.

Anonymkode: 260bc...be0

Meierismør.

Anonymkode: 328c7...250

• Liker 9
Skrevet

De mener vel helt vanlig smør. Finnes ikke så mange alternativer egentlig når det kommer til smør

• Liker 4
Skrevet (endret)

Smør er smør. Den det står smør på. Melange er ikke smør (selv om jeg personlig er vokst opp med dette og kaller dette for smør i dagligtale). 

Endret av Cocosa
Skriveleif
Skrevet

Smør er smør. Margarin er noe annet. 

Anonymkode: 75007...7bf

• Liker 3
Skrevet

Smør er meierismør. Alt annet er en form for margarin, kanskje med litt meierismør innblandet. Litt det samme som med ost. Ostetterligning som ikke er laget melk kan ikke kalles ost. 

• Liker 4
Skrevet

Meierismør.

Det er det eneste som blir brunt når man lager brun saus (smør og hvetemel brunes og buljong tilsettes). 

• Liker 2
Skrevet

Utenom ekte meierismør, kan man nøds kan man kalle Bremykt original for smør. Det inneholder 70% smør og 30% rapsolje. Alt annet er margarin. 

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det er meierismør, de hadde sagt margarin om de brukte det.

Skrevet
15 timer siden, Hanne67 skrev:

Meierismør.

Det er det eneste som blir brunt når man lager brun saus (smør og hvetemel brunes og buljong tilsettes). 

Dette er feil. Jevning med margarin blir akkurat like brun. Jeg har vokst opp med brun saus laget med Melange. 

(Men smør smaker mye bedre! :)

Anonymkode: 2558a...077

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Jevning med margarin blir akkurat like brun. Jeg har vokst opp med brun saus laget med Melange. 

(Men smør smaker mye bedre! :)

Det må det stå til bruning veldig mye lenger, og jeg synes det nesten ikke blir brunt da heller.

Skrevet
2 hours ago, Hanne67 said:

Det må det stå til bruning veldig mye lenger, og jeg synes det nesten ikke blir brunt da heller.

Da gjør du noe feil ;)

• Liker 2
Skrevet
22 timer siden, Hanne67 skrev:

Hva slags margarin har du brukt? 

Skrevet

Det er jo forskjell på saltinnholdet i smør da og noen ganger skal det være usaltet... Men ellers enig i at dersom de bare sier smør, så er det det helt vanlige meierismøret.

Anonymkode: 92608...389

Skrevet

Når de sier smør, mener de meierismør.

Selv bruker jeg alltid margarin siden jeg ikke liker smørsmaken. Brun saus blir akkurat like brun med margarin og man slipper den ekle smørsmaken.

Anonymkode: 13f49...4fb

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo forskjell på saltinnholdet i smør da og noen ganger skal det være usaltet... Men ellers enig i at dersom de bare sier smør, så er det det helt vanlige meierismøret.

Anonymkode: 92608...389

Det er flere faktorer som gir ulikt smør med ulik smak. Det viktigste i tillegg til saltinnhold er om smøret er kinnet av fløte eller rømme.

Vanlig meierismør er laget av fløte, Rørossmør er laget av (økologisk) rømme, og feks Arne Brimis smør er vel en blanding, om jeg ikke husker feil.

Anonymkode: b9661...657

Skrevet
På 2/9/2018 den 19.28, skrue skrev:

Smør er meierismør. Alt annet er en form for margarin, kanskje med litt meierismør innblandet. Litt det samme som med ost. Ostetterligning som ikke er laget melk kan ikke kalles ost. 

:pls:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...