ol93 Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Det sies at man burde ha mange km i beina, før man løper halvmaraton. Hvor mye burde man løpe og hvor langt? Skal løpe i slutten av april. Foreløpig løper jeg 3 ganger i uken: 1. Oppvarming - 4x 800-meter (13kmt) med 400 meters pauser imellom (7,5kmt) 2. Varierer mellom 1 og 3 3. Langøkt (ca 10-12km)
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 Spørs jo hva om du har en spesifikk tid som mål, men med dette opplegget vil du i hvert fall klare å fullføre. Da jeg trente til halvmaraton hadde jeg en intervalløkt i uken (4x4), en terskeløkt, og en eller to langturer i rolig tempo. Syns du burde ha en litt lengre tur enn 10-12 km i uken. Gjerne 15- 17 km hvor du ikke tenker tid, men holder pulsen i nedre soner. Kondis bygger du av fart, og utholdenhet, dvs muskler og ledds evne til å tåle mange km, av langturene. Du bør smake på hvordan det føles å løpe oppimot 2 mil en gang i uken, eller annenhver uke. Anonymkode: 99e51...683 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 Om du greier å løpe 16 km nå, så greier du å fullføre halvmaraton. Første gang man løper bør man bare fokusere på å fullføre. Det er mye som spiller inn første gang man skal gjøre det som gjør at man ikke burde bli skuffet over tiden. Da jeg løp mitt første var jeg så nervøs at jeg hadde SKIKKELIG diare i tillegg til at jeg ikke greide å spise og drikke noe som helst til frokost før løpet. Det var svært mange som løp det løpet, så det ble overveldende for meg. Jeg måtte løpe i sikksakk noe som gjorde at mitt halvmaraton ble to kilometer lengre. Det var også en del andre ting. Etter man har løpt sitt første halvmaraton bør man tenke på hastighet, og derfor bør hver 3. gang man jogger som trening være i den hastigheten man skal løpe det halvmaratonet i sånn at man vender seg til farten. I begynnelsen kan det være man bare greier 3 km i den hastigheten Anonymkode: 6aefc...6dc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Jeg ville sett på et spesifikt program, om jeg var deg. Du bør ha prøvd å løpe minst 15 km noen ganger før du skal løpe en halvmaraton. Det er litt for stor forskjell på 10-12 km og 20 km. Anonymkode: c451e...f2d
Wiggins Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Løper du bare eller for det meste på tredemølle? I det meste av landet er det jo ikke så lett å jogge nå, det enklere å gå på ski. Da jeg drev med jogging gikk jeg mye på ski om vinteren, det viktigste er å holde utholdenheten oppe. Uansett, når det blir vær til det bør du legge de fleste øktene utendørs. Hvis du for det meste har løpt på mølle er ikke stabiliseringsmuskulaturen din blitt særlig trent, siden ei tredemølle er paddeflat. Selv om løpet du skal delta i for det meste går på asfalt er det noe annet å løpe i gater, det er mer ujevn enn ei mølle. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 50 minutter siden, Wiggins skrev: Løper du bare eller for det meste på tredemølle? I det meste av landet er det jo ikke så lett å jogge nå, det enklere å gå på ski. Da jeg drev med jogging gikk jeg mye på ski om vinteren, det viktigste er å holde utholdenheten oppe. Uansett, når det blir vær til det bør du legge de fleste øktene utendørs. Hvis du for det meste har løpt på mølle er ikke stabiliseringsmuskulaturen din blitt særlig trent, siden ei tredemølle er paddeflat. Selv om løpet du skal delta i for det meste går på asfalt er det noe annet å løpe i gater, det er mer ujevn enn ei mølle. Viktig poeng. De fleste opplever å løpe raskere på mølle enn ute, og etter den første løpeturen i terreng etter en vintersesong på mølla er jeg stil og støl selv om jeg har holdt kondisen oppe med mølleøkter. Man bruker andre muskler. Anonymkode: 8d8b9...5bb
Ild Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 Finn din halvmaratonfart og "hold deg til den" - dvs øv øv øv i den farten og ikke minst hold farten nede i den farten i starten på selve løpsdagen. Personlig ville jeg hatt flere km i beina per uke; en lenger langtur (øk gradvis til 18 km) + to 30 min rolige restitusjonsturer i tillegg til en intervalltrening og en 10km. *men*: ikke la det beste bli det godes fiende, vær fornøyd med det du får løpt. To korte restitusjonsturer blir likevel en del km over tid, og gir deg flere km i beina uten å være særlig hard belastning, så jeg tenker at det er veldig lurt, og undervurdert hos mange. (Det er lurt fordi du blir sterkere og mindre utsatt for skader, samtidig som du ikke blir så sliten at det ødelegger for andre løpeøkter og dette sikrer at de holder høy kvalitet) Tren på det underlaget du skal løpe i selve løpet når du kan, feks så snart det er bart (også her er det lurt å øke gradvis)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå