Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #1 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg har en liten jente på 3 1/2 år som fremdeles bruker smokk... Hun har også en koseklut som hun elsker over alt på jord... Men nå synes jeg i grunnen at minstejenta har blitt litt stor for denne smokken og duken... Hun har den bare hjemme og sjelden med seg ut, men å få den til å bare være i sengen går ikke, for hun klatrer jo bare opp og henter den når det måtte passe... Mitt spørsmål er da: Har dere noen gode "sluttemedsmokkenråd" til oss?? Skal vi ta både smokk og koseduk på en gang?? Har tenkt på smokkefeen, kaptein sabeltann, sende den til nisssen sine smånissser osv... Noen som har erfaring på området og kan komme med noen gode tips?? På forhånd tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 10. februar 2005 #2 Del Skrevet 10. februar 2005 Vi hadde en kamp med vår yngste og smokken. Den eldste ville ikke ha smokk i hele tatt. Vi forsøkte å "lirke" i sikkert et år uten at det ga noe resultat. Jeg skal imidlertid være forsiktig med å si at "DET virker" og DET virker ikke". Barn er så forskjellig som alle her indre også påpeker, og det som er riktig for noen kan være feil for andre. De siste 3-4 mnd valgte vi en løsning hvor vi besøkte Kaptein Sabeltann (forestillingen var forresten altfor sent på kvelden, men det er en annen sak). Vi ble da enig om å levere smokken, ikke minst fordi Kaptein Sabeltann oppfordret til det fra "scenekanten". På denne måten var det en prosess som barnet forsøkte å instille seg på, og som faktisk fungerte forholdsvis bra når tiden var inne. Noen tilbakeslag ble det fordi vi hadde smokker liggende som vi hadde glemt å kaste og som barnet fant. Men når vi kom ut i september/oktober var barnet helt uten smokk. Dette fungerte for oss. Dere må ant selv finne den løsningen som fungerer best for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 11. februar 2005 #3 Del Skrevet 11. februar 2005 De siste 3-4 mnd valgte vi en løsning hvor vi besøkte Kaptein Sabeltann (forestillingen var forresten altfor sent på kvelden, men det er en annen sak). Vi ble da enig om å levere smokken, ikke minst fordi Kaptein Sabeltann oppfordret til det fra "scenekanten". Nå er nå litt av poenget med Sabeltann at det ER sent på kvelden da! Jeg foreslå rett og slett å slutte, hvorpå alle suttne, med unntak av en som jeg gjemte, gikk i søpla. Det fungerte hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skindeep Skrevet 11. februar 2005 #4 Del Skrevet 11. februar 2005 et tips som jeg hørte gikk veldig bra, var å gi smokken til julenissen. Ho som jeg er fadder på ble 3 år i august i fjor, og de ble enig om at hun skulle gi fra seg smokken til julenissen når han kom. Og det greide hun fint. er veldig opptatt av smokker når hun ser at andre har, men har ikke så lyst på selv lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #5 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei :-) Svigermor kom med en kjempeide som hun hadde brukt på min mann da han var liten, han brukte 4 smokker i slengen Hun kuttet av tuppen på smokken, litt etter litt... Vår lille prinsesse hadde smokk, og koseklut bundet fast i ringen på smokken, etter etpar dager kastet hun dette, smokken var ikke god med hull i, og kosekluten var ikke god uten smokken Verdt et forsøk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 11. februar 2005 #6 Del Skrevet 11. februar 2005 Såg dere ikke Nanny 911 på TVNorge igår? Der var smokke-avvenning et hett tema. De rett og slett ba barna (3 og 4 år) levere smokkene til babyene, for babyene trengte smokker. Så tok nannyen og kasta de i søpla regner jeg med..... Ungene var HELT krakilske!!!! De sov ikke for hele natten! Lå å hylte og skreik! Men kvelden etterpå så ble det bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 11. februar 2005 #7 Del Skrevet 11. februar 2005 Såg dere ikke Nanny 911 på TVNorge igår? Der var smokke-avvenning et hett tema. De rett og slett ba barna (3 og 4 år) levere smokkene til babyene, for babyene trengte smokker. Så tok nannyen og kasta de i søpla regner jeg med..... Ungene var HELT krakilske!!!! De sov ikke for hele natten! Lå å hylte og skreik! Men kvelden etterpå så ble det bedre. Ja jeg så også på det. Fyttirakkern for en natt de hadde. Vet ikke om jeg hadde holdt ut. Men det ble jaggu bedre bare etter andre natten. Så det hjalp, tydeligvis. Men det var litt strengt synes jeg. Min sønn gav smokken sin til nissen når han var 3 år, og etter det spurte han ikke etter den engang, og det var for oss helt merkelig, for han brukte smokken sin MYE... mellom hver munnfull mat ommentrent. Men det gikk alstå overraskende bra. Vet ikke om jeg hadde klart å høre på slik hjerteskjærende gråting i timesvis.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #8 Del Skrevet 11. februar 2005 Vi brukte Sabeltann trikset pluss at hun fikk en gave når hun hadde holdt opp en 2 ukers tid. man må ikke dra til sandefjord, putt de i posten og send til sabeltann så får man et diplom tilbake i posten. Regn med et par kvelder med skriking , men det går over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #9 Del Skrevet 11. februar 2005 Lillegutt skal få ha sutten litt til, så skal vi sende alle sammen til Senjatrollet. De har en "trofe-tavle" der det henger sutter fra hele landet. Måten broren min sluttet på var at han så pappa kaste en sutt i ovnen. Da gikk han rundt i hele huset og letet frem sutter, tok de med i stua og kastet i ovnen. Da kvelden kom og han ville ha sutten, sa pappa "men du har jo kastet alle i ovnen".. Da var det greit. :-) Jeg derimot gikk med sutt til jeg var rundt 4 år.. Nektet og gi den fra meg. Husker ikke helt hvordan de fikk lurt den unna emg, men det funket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #10 Del Skrevet 11. februar 2005 Fra gutten min var 2 år "varmet" vi opp med hvordan han skulle slutte med smokk på 3 års dagen sin. Da 3 års dagen kom - kjøpte han et Thomas tog til 99,- Betalte med smokken og 100,-. Fikk deretter 1,- tilbake. Han var strålende fornøyd han. Han spurte oss aldri etter smokk etter det, ei heller gråting! Må legge til at han fikk ikke bruke smokk etter fylte 1 år utenom i sengen! For det er så dumt å se barn GÅ og sutte. Dessuten hindrer det språk og ødelegger tannstilling +++ :-? Men dette var et sidespor... Mayamor -ikke innlogget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trixi Skrevet 11. februar 2005 #11 Del Skrevet 11. februar 2005 Jenta vår sluttet med smokk rett etter hun fylte 3 år. Hun var super-avhengig og måtte ha minst 10 smokker i sengen som hun byttet på og lå og koste med hele natten. Det var heller ikke så lett å unnvære smokken hele dagen. Hun hadde en stund gått og mast om en leke/kose-bamse lik en av venninnene hennes har, men jeg hadde sagt nei fordi hun har 100 bamser fra før. Men etter et par uker sa jeg at hun kunne få den hvis mamma fikk smokken. Vi gikk sammen i butikken og kjøpte den og jeg presiserte at da måtte jeg få alle smokkene. Da hun skulle legge seg tok hun med seg denne bamsen i sengen og ingen smokk :-) . Hun spurte etter den, men da sa jeg at da måtte jeg få bamsen og det ville hun ikke. Hun sovnet uten noe gråt, men våknet en gang i løpet av natten. Da VILLE hun ha smokken og hun byttet til seg den ved at jeg fikk bamsen. Jeg sa jeg gjemte den til hun ga fra seg smokken igjen. Neste kveld la hun seg igjen med bamsen og uten smokk og siden har hun vært uten smokk både dag og natt :-) . På denne måten slapp vi i alle fall hysteriske barn slik som på nanny i går! Ikke sikkert det fungerer for alle, men det var en veldig grei ordning for både liten og stor i dette huset! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest porselen Skrevet 11. februar 2005 #12 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg ble gal av å lete etter smokken over alt så da tassen var 17 mnd. klippet jeg i stykker smokkene og kastet dem i søpla. Deretter forberedte jeg meg på en forferdelig kveld og natt, som til min forbauselse ikke kom. Han sutret ikke mere enn han pleide og det var vel et par ganger i løpet av neste dag som smokken ble etterlyst men så var det slutt. Det gikk som en drøm, helt utrolig, og så deilig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
innocenta Skrevet 11. februar 2005 #13 Del Skrevet 11. februar 2005 Da sønnen min skulle slutte klippet jeg hull i smokkene hans mens han var i parken. Da han kom hjem og skulle sove var dermed alle smokkene ødelagt, og han kastet dem i søpla. Han spurte etter smokken et par ganger, men da minnet jeg ham på at de var ødelagt og at han hadde kastet dem selv. Det aksepterte han, og smokkesluttingen skjedde uten skrik og hyl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 11. februar 2005 #14 Del Skrevet 11. februar 2005 Vi kastet smokken da sønnene våre var ca ett og et halvt (jentene ville aldri ha). De var ordentlig suttegutter, men det gikk over all forventning. Jo tidligere man gjør det, desto lettere, tror nå jeg. har tro på klippetrikset, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 11. februar 2005 #15 Del Skrevet 11. februar 2005 Vi tok smokken da var 2 akkurat. Vi dro på helgetur og da vi skulle dra "glemte" vi igjen smokkene. Ho spurte etter den, men aksepterte greit at de var glemt og dermed ikke tilgjengelige. De første 2-3 nettene hylte ho om kvelden i 1-2t, de neste 2-3 ukene sov ho lettere enn vanlig. Tror allikevel det skyldtes vel så mye det varme været som smokkeslutt Har en fetter som bodde i USA en periode. Der tok legen alle smokkene på 2 års kontrollen. Neste gang de kom, kunne de få kikke på smokkene sine og alle andres. Kusina mi pyntet en skoeske, skrev ønskeliste, og sendte pakken til julenissen (postboksen til familiefirmaet), ho var nesten 4 da de tok den. For henne gikk det kjempe greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #16 Del Skrevet 12. februar 2005 Tre år? synes de er for store til smokk da. Det e som å slutte å røyke. Ut med det...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #17 Del Skrevet 12. februar 2005 Poden vår var 3 1/2 år når han sluttet før jul. Vi inngikk en avtale med han om å sende smokken til nissen. Han skulle da få en gave fra nissen, noe han også fikk :-) Dette funket helt perfekt for oss, enda så avhengig han var av smokken. Kunne ikke sove uten, ble helt krakilsk. Utrolig nok var han inneforstått med at smokken var hos nissen, og det var greit. Sov godt om natta, det var faktisk ingen problemer i det hele tatt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #18 Del Skrevet 18. februar 2005 Mange gode forslag her! Jeg og småen har nå kommet til enighet om at vi skal skrive ønskeliste, og sende smokkene (for det er ikke bare en... ) til smånissene... Nå gjenstår det bare å gjennomføre det... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madeline Skrevet 18. februar 2005 #19 Del Skrevet 18. februar 2005 Jeg har selv 3 barn som nå er 8, 9 og 12 år. Alle brukte smokk og var helt avhengig av den. De to yngste brukte i tilegg kosekaniner. Da vi mente det var på tide å slutte med smokk, sa vi til ungene at de skulle få velge seg en ting i lekebutikken når de kastet smokken ( ikke noe dyrt). Dette var en skikkelig "gullerot" for våre barn. Alle 3 bestemte av seg selv at nå skulle smokken kastes for de hadde sett seg ut noe de hadde veldig lyst på. Ungene ble selv med ut og kastet smokkene i søppelkassen. De var da ca 3 år. Kan godt huske at eldstemann sto å vinket til søppelbilen da den kom. Ungene savnet nok smokken noen ganger, men det var aldri noe problem. Kosekaninen som jentene brukte, har de beholdt. Nå er de stort sett til pynt på sengen. Så min konklusjon må være å motivere ungene til å slutte med smokk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 19. februar 2005 #20 Del Skrevet 19. februar 2005 Men hva når hverken jul eller bursdag er i nærheten?? Hun kan jo ikke bruke sutt helt til neste jul igjen :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå