Gå til innhold

Når ett barn ikke har noen venner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært foreldremøte på mitt barns trinn på skolen hvor de blant annet la fram resultatet av en anonym undersøkelse om mobbing og venner. Der kom det fram at ett barn på trinnet rapporterte at h*n ikke har en eneste venn. Det høres fryktelig trist ut og jeg synes synd på det barnet som har gått halve barneskolen uten å ha noen venner, jeg får umiddelbart lyst til å gjøre noe. Samtidig regner jeg med at lærer ikke har lov å fortelle meg hvem dette barnet er og jeg vet heller ikke om barnet engang går i mitt barns klasse. Tror dere det er noe vi kan gjøre?

Anonymkode: c485c...f27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke med mindre du vet hvem barnet er. Du kan jo prate med barnet ditt om mobbing og det å være alene og føle seg utenfor, hvordan man behandler andre osv, at man ikke må være venner med alle men man må være vennlig. 

Anonymkode: 50b00...6b6

Skrevet

Du kan snakke med barnet ditt. Spør om h*n vet om noen som ikke har noen å være sammen med.

Det er da også ekstremt tafatt av skolen at de må ha en undersøkelse for å få vite dette. Dette burde ha vært oppdaget av lærere som har inspeksjon.

• Liker 3
Skrevet

Nei, undersøkelsen er anonym og slik må det jo være for å få gode svar. Men skolen bruker forhåpentligvis resultatene til å gå gjennom alle klassemiljøene og eventuelt gjør tiltak. 

Jeg tenker at en lærer bør klare å se om det er en elev som er utenfor ved å observere dynamikken mellom barna både i klasserom men først og fremst i friminutt. 

Anonymkode: 73bae...207

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Du kan snakke med barnet ditt. Spør om h*n vet om noen som ikke har noen å være sammen med.

Det er da også ekstremt tafatt av skolen at de må ha en undersøkelse for å få vite dette. Dette burde ha vært oppdaget av lærere som har inspeksjon.

Synes det er bra skolene har disse undersøkelsene. Det avdekker mer enn hva man elles ville hatt kunnskap om, siden elevene kan svare anonymt.

Men ja, lærere burde ha øynene mer åpne. Husker vi selv hadde noe lignende på ungdomsskolen, med et kart over hele skolegården, hvor vi kunne merke av områder vi mente lærere burde inspisere oftere i friminuttene for å avdekke mobbing. 

Anonymkode: 73bae...207

• Liker 1
Skrevet

Er det foreldrene som har svart på denne undersøkelsen eller er det barnet? 

Du kan jo eventuelt ta kontakt med skolen og si det du sier her, at du synes det er trist og gjerne kunne ønske å invitere dette barnet hjem til ditt barn. De vil nok (forhåpentligvis) ikke si hvem det er til deg, men de kan videreformidle denne informasjonen til foreldrene - slik at de kan ta kontakt med deg, dersom de ønsker det. 

Hvor gamle er barna? Jo større de blir er det jo vanskeligere å arrangere "lekedater" over hodene på dem... I utgangspunktet tenker jeg jo at det må være skolen som har hovedansvaret her - de har gjort undersøkelsen, de vet hvilket barn det gjelder og kan ta grep for det psykososiale. S

Anonymkode: 57fbf...a8e

Skrevet

Jeg snakker mye med barnet mitt om dette og h*n er veldig flink til å inkludere andre og fikk senest på forrige foreldresamtale ros av læreren for å ta seg av en ny elev i klassen og invitere eleven inn i vennegjengen sin og de har alle blitt gode venner. Som sagt vet jeg ikke engang om dette barnet er i mitt barns klasse, og med fire klasser på trinnet er jo sannsynligheten størst for at barnet ikke går i vår klasse og da er muligheten mine færre. Vi inviterer alltid alle av samme kjønn i bursdager og pleier å bruke klassens facebookside til generelle invitasjoner som at vi drar og aker i skogen eller drar på lekeplassen eller at vi har filmkveld hjemme en fredag og slike ting sånn at hvem som helst føler de kan bare henge seg på og jeg håper jo at dette er med og bidrar til at alle føler seg inkludert og lettere blir venner med hverandre. 

• Liker 4
Skrevet

Mitt verste mareritt er at barnet mitt skal føle at en ikke har noen venner. Heldigvis så er han en sosial type som er godt likt og inkluderer alle. Er og veldig på at vi har et godt nettverk for han utenom skole slik at han har noen på enhver arena.

Anonymkode: e8186...b4f

Skrevet

Du snakker om klassens facebookside. Har dere en side for hele trinnet også? Hvis dere ikke har det kan du kanskje lage en, og invitere foreldrene til alle i alle klassene. Så kan du skrive et innlegg der du forteller at undersøkelsen berørte deg og at du håper at dere som foreldre sammen kan jobbe for å bedre denne situasjonen. Si at du forstår hvis dette barnet ønsker å være anonym, men at du tenker at hvis alle legger til rette for et bedre sosialt miljø, så kan det kanskje komme dette barnet også til gode. Si at ved å lage en gruppe for hele trinnet, så håper du at både dette ene barnet, og de andre barna på trinnet, kan få utvidet sitt sosiale nettverk. Hvis du presiserer at du mener at dette kan være bra for alle ungene, uansett hvor mange venner de har fra før, blir det kanskje lettere for den det gjelder, fordi det da ikke blir like synlig at det er nettopp han eller hun som ikke har venner.

Så kan du fra tid til annen legge inn en status der du sier at i dag skal jeg ta med mitt barn og gjøre sånn eller slik, hvis noen har lyst til å henge seg på er det bare å si fra. Det trenger ikke være store greiene, jeg tror det er de små hverdagslige aktivitetene som vil ha størst effekt. Ting som ikke koster noe, og som det er lett å henge seg på. "Jeg og Per kommer til å være i akebakken fra kl. x, blir sikkert værende et par timer, så det er bare å henge seg på hvis noen vil ha selskap". "Noen som vil være med å gå tur? Vi starter kl. sånn og sånn, og går fra x til y, bare å henge seg på" 

Anonymkode: 8ae59...7cd

• Liker 3
Skrevet

Ofte kan det jo være slik at barnet det er snakk om også har noe som gjør at det distanserer seg fra andre å virker derfor venneløs, autister kan feks gjøre dette

Anonymkode: 251f8...033

Skrevet

Veldig viktig og bra at du tenker slik! 😊 Og du har jo fått noen gode råd allerede!

Men en annen ting er at det ikke er sikkert at det er så mørkt som det virker. Som det ble påpekt på skolen her; barn svarer ut i fra dagsformen. Kanskje dem har kranglet med vennene den dagen, og derfor føler seg uten venner f.eks.

Det ser jeg stemmer både med mitt barn og tantebarnet mitt i alle fall.

Det skal selvfølgelig taes på alvor like vel da! 😊

Skrevet

Takk for fine råd. Jeg har tenkt og tenkt på denne eleven hele uken og får helt vondt inni meg. Jeg er så takknemlig for at mine barn har gode venner og ønsker så inderlig at alle var like heldige. kanskje er det som noen sier at det ikke er så ille som man tror, men det vet jeg ikke.  Jeg skal snakke litt med andre foreldre og høre hva vi kan gjøre her som er inkluderende og gjør at elevene lettere kommer i kontakt med andre enn dem de alltid er sammen med. Jeg har i alle fall ikke lyst til å bare la det ligge for jeg synes dette er så viktig og jeg vet hva jeg hadde følt om det var mitt barn. :icon_frown:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...