AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Del Skrevet 8. februar 2018 Jeg skal drenere rundt huset. Det er skikkelig krise da jeg har fått vann i kjelleren. Tidligere har alt vannet gått i grunnen fordelt seg der. Mitt spørsmål er om jeg kan grave en grøft tvers over min eiendom og drensrør fra mitt hus koblet innpå der igjen? Vannet vil da renne ut hos naboen men dette er langt unna bolighus, er i område med spredt bebyggelse og vil således ikke gjøre noe skade. Ikke sikkert han merker det engang siden det er i enden av eiendommen hans. Kan jeg gjøre dette med loven i hand? Min tomt ligger ovenfor hans og det er jo naturlig at vannet må renne nedover og nå altså konsentrert i en underjordisk bekk/drensgrøft. Ikke si at jeg må snakke med han siden vi er ikke særlig gode venner,da han er kjent for å være vanskelig. Anonymkode: 79952...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happiest Skrevet 9. februar 2018 #2 Del Skrevet 9. februar 2018 Jeg vet ikke om reglene for slik, men ville kontaktet et firma som driver med drenering. Fortell om situasjonen. Jeg vet ikke helt reglene for nabovarsling heller, men det kan jo hende du uansett på varsle når du drenerer pga. støy osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #3 Del Skrevet 9. februar 2018 Nei, dette kan du ikke gjøre. Google litt. Da ser du en del om det. Blant annet her: https://www.bondelaget.no/jusilandbruket/foring-av-overflate-og-dreneringsvann-inn-pa-naboens-grunn-article96028-8391.html Du bryter grannelova §2 om du gjør sånt. I tillegg til at du rett og slett er en dritt mot naboen din. Finn en annen vei du kan lede vannet, som ikke gjør at det kommer inn til naboen, eller be naboen om lov til å fortsette grøft over hans eiendom til du kommer til bekk e.l. Anonymkode: 5d7fc...b08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Del Skrevet 9. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette kan du ikke gjøre. Google litt. Da ser du en del om det. Blant annet her: https://www.bondelaget.no/jusilandbruket/foring-av-overflate-og-dreneringsvann-inn-pa-naboens-grunn-article96028-8391.html Du bryter grannelova §2 om du gjør sånt. I tillegg til at du rett og slett er en dritt mot naboen din. Finn en annen vei du kan lede vannet, som ikke gjør at det kommer inn til naboen, eller be naboen om lov til å fortsette grøft over hans eiendom til du kommer til bekk e.l. Anonymkode: 5d7fc...b08 Det er ikke snakk om å grave grøft inne på hans eiendom , men over min også lede vannet ut i grenseskillet mot han Ts Anonymkode: 79952...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Del Skrevet 9. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke snakk om å grave grøft inne på hans eiendom , men over min også lede vannet ut i grenseskillet mot han Ts Anonymkode: 79952...979 Og det var også det jeg svarte på: nei, det har du ikke lov til. Derav forslaget om å spørre nabo om du kan grave grøft over hans eiendom også (på din regning), og lede vannet vekk fra hans eiendom i samme slengen. Du kan ikke overføre problemet til naboen din. Det er DITT problem. På akkurat samme måte er det heller ikke greit at du måker snøen fra din oppkjørsel over i naboens oppkjørsel, eller klipper din hekk og hiver greinene over i hagen til naboen. Anonymkode: 5d7fc...b08 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Del Skrevet 9. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det var også det jeg svarte på: nei, det har du ikke lov til. Derav forslaget om å spørre nabo om du kan grave grøft over hans eiendom også (på din regning), og lede vannet vekk fra hans eiendom i samme slengen. Du kan ikke overføre problemet til naboen din. Det er DITT problem. På akkurat samme måte er det heller ikke greit at du måker snøen fra din oppkjørsel over i naboens oppkjørsel, eller klipper din hekk og hiver greinene over i hagen til naboen. Anonymkode: 5d7fc...b08 Jeg skal innrømme at jeg har anlagt grøften allerede,uten at naboen har reagert. Han har ikke oppdaget det tror jeg, siden det er helt i ytterkanten av hans eiendom som da er av en viss størrelse. Dessuten har han drensgrøft og da spiller det vel ikke noen rolle om litt ekstra vann går i den og det har jo som jeg skrev tidligere gått i grunnen dvs litt vanntilsig for ham sikkert flere steder på tomten og da bedre nå at det går i et stort løp Han har som sagt ikke bemerket noe enda og etter at jeg drenerte rundt huset og laget grøften,jeg søkte da ikke kun sa ifra ti han at jeg skulle drenere rundt huset uten å detaljorientere han. Og grøften ligger der nå, og vannet renner som bare det og han har ikke sagt noe. Dessuten kan jeg jo bare si at grøften har ligget der fra lenge siden før vi kjøpte huset. det kan vel ikke bevises så enkelt for han og siden han da vel har bevisførselen? Som sagt en sær og vanskelig nabo dette,,,, Ts Anonymkode: 79952...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Del Skrevet 9. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal innrømme at jeg har anlagt grøften allerede,uten at naboen har reagert. Han har ikke oppdaget det tror jeg, siden det er helt i ytterkanten av hans eiendom som da er av en viss størrelse. Dessuten har han drensgrøft og da spiller det vel ikke noen rolle om litt ekstra vann går i den og det har jo som jeg skrev tidligere gått i grunnen dvs litt vanntilsig for ham sikkert flere steder på tomten og da bedre nå at det går i et stort løp Han har som sagt ikke bemerket noe enda og etter at jeg drenerte rundt huset og laget grøften,jeg søkte da ikke kun sa ifra ti han at jeg skulle drenere rundt huset uten å detaljorientere han. Og grøften ligger der nå, og vannet renner som bare det og han har ikke sagt noe. Dessuten kan jeg jo bare si at grøften har ligget der fra lenge siden før vi kjøpte huset. det kan vel ikke bevises så enkelt for han og siden han da vel har bevisførselen? Som sagt en sær og vanskelig nabo dette,,,, Ts Anonymkode: 79952...979 Han har stor tomt, men hva om han ønsker å fradele f.eks. en hyttetomt akkurat der du har laget grøft til hans eiendom? Hvis det er en grøft der fra før vil det kanskje ikke ha noen betydning, annet enn at han vil få mer jobb med å holde grøfta ren og åpen. Da blir det jo en felles grøft fra hans eiendom, vet ikke om du bør tilby hjelp til å holde den vedlike og om det er nok? Anonymkode: 6c2ec...e69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Del Skrevet 9. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har stor tomt, men hva om han ønsker å fradele f.eks. en hyttetomt akkurat der du har laget grøft til hans eiendom? Hvis det er en grøft der fra før vil det kanskje ikke ha noen betydning, annet enn at han vil få mer jobb med å holde grøfta ren og åpen. Da blir det jo en felles grøft fra hans eiendom, vet ikke om du bør tilby hjelp til å holde den vedlike og om det er nok? Anonymkode: 6c2ec...e69 Jeg får dessverre ikke røre noe på hans eiendom. Han vil ikke ha noe med noen av naboene å gjøre. Vanskelig fyr å komme innpå. Men han smilte å nikket og sa ja da jeg informerte om jeg skulle drenere rundt hus. Så sprengte relativt kraftig uten at han klaget da. Anonymkode: 79952...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
draug 75 Skrevet 9. februar 2018 #9 Del Skrevet 9. februar 2018 Det du beskriver er skikkelig frekt, faktisk... Hvis han er mer sær og vanskelig enn det jeg er, og jeg er egentlig ganske omgjengelig, så vet han godt hvor eiendomsgrensene går og hva som befinner seg på grensene. Det du gjøre er å overlate ditt problem til han. Nå veit jeg ikke hvor store eiendommene er, hvodan de grenser og hva som grenser hvor, men jeg ville gjort noe bedre arbeid enn å drenere vannet hos meg inn til naboen. Veigrøft, elv? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Del Skrevet 9. februar 2018 3 timer siden, draug 75 skrev: Det du beskriver er skikkelig frekt, faktisk... Hvis han er mer sær og vanskelig enn det jeg er, og jeg er egentlig ganske omgjengelig, så vet han godt hvor eiendomsgrensene går og hva som befinner seg på grensene. Det du gjøre er å overlate ditt problem til han. Nå veit jeg ikke hvor store eiendommene er, hvodan de grenser og hva som grenser hvor, men jeg ville gjort noe bedre arbeid enn å drenere vannet hos meg inn til naboen. Veigrøft, elv? Hans eiendom er en stor helt flat ca 5 mål eiendom nedenfor min lille tomt på ca 1 mål som består av stor fylling som rager like innpå hans eiendom som en liten utsikker Uansett hvordan jeg gjør det er det jo naturlig å la vannet renne nedover. Og det funker,.Grøften funker. Vannet fosser ut av bekken og kjelleren min er tørr. Og han har enda ikke beklaget seg Så da mister han vel klagerett etter en viss tid? Foreldelse på dette a? Jeg kan jo bare si at bekke har ligget slik i mange år. han som har evt bevisførsel vel? Ts Anonymkode: 79952...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #11 Del Skrevet 10. februar 2018 På 9.2.2018 den 20.06, AnonymBruker skrev: Hans eiendom er en stor helt flat ca 5 mål eiendom nedenfor min lille tomt på ca 1 mål som består av stor fylling som rager like innpå hans eiendom som en liten utsikker Uansett hvordan jeg gjør det er det jo naturlig å la vannet renne nedover. Og det funker,.Grøften funker. Vannet fosser ut av bekken og kjelleren min er tørr. Og han har enda ikke beklaget seg Så da mister han vel klagerett etter en viss tid? Foreldelse på dette a? Jeg kan jo bare si at bekke har ligget slik i mange år. han som har evt bevisførsel vel? Ts Anonymkode: 79952...979 Vel, uansett hvordan du vrir og vender på dette så er det du som er vanskelig. Det er du som bare har tatt deg til rette. Ganske stor forskjell på naturlig overflatevann fra hele tomta de og vannet konsentrert i en konstruert bekk. Anonymkode: d978d...52c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå