AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Stillingsannonser og eiendomsannonser har en del til felles, i alle fall når det kommer til språklige virkemidler. Utstrakt bruk av floskler og en del ord som betyr litt annet på annonsespråk enn i resten av verden. Som regel er det greit å forstå, men jeg kom opp i en diskusjon nylig. Arbeidsgiver i en jobbannonse ba om en arbeidstaker som er selvstendig, effektiv og systematisk. På arbeidsgiverspråk betyr gjerne selvstendig bl.a. at du ikke er en masekopp som er til konstand forstyrrelse for kollegene dine. Effektiv betyr som regel at stillingen er dødstravel, med mye mer å gjøre enn man egentlig kan forvente at en enkelt person skal kunne rekke over. Står ofte i sammenheng med et annet floskeluttrykk som «hektisk miljø». Det er når vi kommer til systematisk at jeg lurer på hva arbeidsgivere EGENTLIG mener. Kan noen oversette dette ordet fra «stillingsannonsespråk» til hverdagsnorsk for meg? Jeg ser det som en selvfølge at arbeidstaker er oppegående nok til å vite at man tar på seg undertøy og sokker før man tar på bukse og sko, for å si det slik, så systematisk må bety litt mer enn det... De stillingene jeg har sett har hatt formelle akademiske kompetansekrav i tillegg. Anonymkode: 4f300...8c9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 At du har et system i det du driver med, at det er ryddig og at du har orden. Anonymkode: 766e2...431
SunnivaOslo Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stillingsannonser og eiendomsannonser har en del til felles, i alle fall når det kommer til språklige virkemidler. Utstrakt bruk av floskler og en del ord som betyr litt annet på annonsespråk enn i resten av verden. Som regel er det greit å forstå, men jeg kom opp i en diskusjon nylig. Arbeidsgiver i en jobbannonse ba om en arbeidstaker som er selvstendig, effektiv og systematisk. På arbeidsgiverspråk betyr gjerne selvstendig bl.a. at du ikke er en masekopp som er til konstand forstyrrelse for kollegene dine. Effektiv betyr som regel at stillingen er dødstravel, med mye mer å gjøre enn man egentlig kan forvente at en enkelt person skal kunne rekke over. Står ofte i sammenheng med et annet floskeluttrykk som «hektisk miljø». Det er når vi kommer til systematisk at jeg lurer på hva arbeidsgivere EGENTLIG mener. Kan noen oversette dette ordet fra «stillingsannonsespråk» til hverdagsnorsk for meg? Jeg ser det som en selvfølge at arbeidstaker er oppegående nok til å vite at man tar på seg undertøy og sokker før man tar på bukse og sko, for å si det slik, så systematisk må bety litt mer enn det... De stillingene jeg har sett har hatt formelle akademiske kompetansekrav i tillegg. Anonymkode: 4f300...8c9 Effektiv betyr ikke nødvendigvis at man må være rask. Det hjelper ikke å være rask hvis man gjør mye feil. Effektiv hos oss betyr at du kan jobbe i et viss tempo,men også at du gjør ting på en ordentlig måte. Effektiv og systematisk henger som regel sammen. Det kan godt hende du mener det er mye floskel i disse ordene, og jeg er delvis enig. Men vi trenger mennesker som jobber på denne måten for å være en bedrift i vekst og endring. De som ansettes hos oss må igjennom caseoppgaver der mange faller fra. De beskriver seg som "kreative",men når de får oppgavene så vet de ikke engang hvor de skal begynne så kreativiteten forsvant ganske raskt. Det er viktig for en arbeidsgiver å ansette rette personer. Blir man skremt av å høre at man må takle stress eller å være en menneskekjenner så kan vi allerede der sikre oss at folk som ikke passer inn,ikke søker jobb hos oss. Dernest er det intervjuene og oppgavene før vi finner en passende kandidat.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 At du er ryddig og har orden i CVen din kan være et eksempel for å definere hva systematisk er. I arbeidssammenheng kan det være at du har system i papirene dine, og at det ikke ligger og flyter, men at du har oversikt over hvor enkelte papirer ligger. Anonymkode: 48e03...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #5 Skrevet 8. februar 2018 At man klarer å følge en viss orden, og et visst system. I mange jobber er det mange titalls oppgaver man bør gjøre. Man må da følge en prioriteringsliste som stadig er i endring. Kommer det en viktigere oppgave må man også klare å planlegge den inn. Det svikter ofte hos nye medarbeider hos oss. Det er distraksjoner hele tiden, man prioriterer mindre viktige oppgaver, og man klarer ikke å konsentrere seg om en ting om gangen. Mail, telefoner, kaffepauser... kommer på feil tidspunkt. Og man starter på flere oppgaver parallelt - det å stadig omstille hjernen er den største tidstyven. Gjør en oppgave, ferdigstill, så neste oppgave. Ikke sjekk mailen hver gang "ny mail" symbolet dukker opp (skru det av), men en gang i timen, mellom oppgavene. Anonymkode: 3dd94...8ea 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 Systematisk betyr at du har system i arbeidet, dvs. at når du skal gjøre noe, så planlegger du gjerne arbeidet før du setter i gang, og følger denne planen. Si at du har 10 arbeidsoppgaver foran deg, som alle ligger i en bunke. Det eneste som står på hver av dem er hva som må gjøres, og når de må være gjort. Dersom du er usystematisk, så kjører du bare på med første, og helt til du er ferdig. Er du systematisk, så går du over en og hver, noterer hvilken som må være først ferdig, og kanskje ser på arbeidsbelastningen. Rangerer du dem etter prioritet, og starter på arbeidet. Det er et eksempel på systematisk arbeid. Anonymkode: 62d62...232 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 Det betyr vel at du har system og orden i det du driver med, at du evner å prioritere arbeidsoppgavene. Det er jo - etter min vurdering - en forutsetning for å være effektiv og selvstendig, og ikke minst - for å få en jobb gjort på en tilfredsstillende måte. Anonymkode: 60d1a...f82 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 52 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Effektiv betyr ikke nødvendigvis at man må være rask. Det hjelper ikke å være rask hvis man gjør mye feil. Effektiv hos oss betyr at du kan jobbe i et viss tempo,men også at du gjør ting på en ordentlig måte. Effektiv og systematisk henger som regel sammen. Det kan godt hende du mener det er mye floskel i disse ordene, og jeg er delvis enig. Men vi trenger mennesker som jobber på denne måten for å være en bedrift i vekst og endring. De som ansettes hos oss må igjennom caseoppgaver der mange faller fra. De beskriver seg som "kreative",men når de får oppgavene så vet de ikke engang hvor de skal begynne så kreativiteten forsvant ganske raskt. Det er viktig for en arbeidsgiver å ansette rette personer. Blir man skremt av å høre at man må takle stress eller å være en menneskekjenner så kan vi allerede der sikre oss at folk som ikke passer inn,ikke søker jobb hos oss. Dernest er det intervjuene og oppgavene før vi finner en passende kandidat. Vi er nok egentlig ganske enige, selv om vi uttrykker det på ulike måter. Når jeg sier at man med effektiv mener rask, så ligger det underforstått at man også forventer at arbeidstakeren samtidig skal oppfylle arbeidsgivers kvalitetskrav. Alt annet vil være meningsløst. Det at man må stille krav til personlige egenskaper hos den som skal ansettes er også innlysende. Feilansettelser er kostbart; både økonomisk, omdømmemessig, og for den som feilansettes, også på det personlige plan. Når dette skjer, står man igjen med bare tapere. Dette er i seg selv grunn god nok til å skjerpe språket i stillingsutlysningene, etter min mening. Ved å kalle en spade for en spade vil man trolig kunne skrelle vekk i alle fall noen av de mindre egnede søkerne; søkere som kanskje har formalkravene på stell og som derfor kommer på intervju, men som ikke har forstått hva stillingen egentlig innebærer. Jeg har også en stilling som innebærer at jeg ansetter folk, og har erfart at ulike søkere kan ha veldig forskjellig forståelse av hva utlysningsteksten egentlig sier. Og til dere andre: takk for tilbakemeldingene deres, også. Orden, struktur og ryddighet var ordene jeg lette etter Neste gang jeg selv utlyser noe skal jeg rett og slett skrive ordensmenneske under personlige egenskaper. Anonymkode: 4f300...8c9 1
SunnivaOslo Skrevet 8. februar 2018 #9 Skrevet 8. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er nok egentlig ganske enige, selv om vi uttrykker det på ulike måter. Når jeg sier at man med effektiv mener rask, så ligger det underforstått at man også forventer at arbeidstakeren samtidig skal oppfylle arbeidsgivers kvalitetskrav. Alt annet vil være meningsløst. Det at man må stille krav til personlige egenskaper hos den som skal ansettes er også innlysende. Feilansettelser er kostbart; både økonomisk, omdømmemessig, og for den som feilansettes, også på det personlige plan. Når dette skjer, står man igjen med bare tapere. Dette er i seg selv grunn god nok til å skjerpe språket i stillingsutlysningene, etter min mening. Ved å kalle en spade for en spade vil man trolig kunne skrelle vekk i alle fall noen av de mindre egnede søkerne; søkere som kanskje har formalkravene på stell og som derfor kommer på intervju, men som ikke har forstått hva stillingen egentlig innebærer. Jeg har også en stilling som innebærer at jeg ansetter folk, og har erfart at ulike søkere kan ha veldig forskjellig forståelse av hva utlysningsteksten egentlig sier. Og til dere andre: takk for tilbakemeldingene deres, også. Orden, struktur og ryddighet var ordene jeg lette etter Neste gang jeg selv utlyser noe skal jeg rett og slett skrive ordensmenneske under personlige egenskaper. Anonymkode: 4f300...8c9 Jepp jeg er enig med deg at det kan bli endel floskler,eller at ordene kan overtolkes til å bety noe annet enn det de gjør,men vi skriver heller "arbeider effektivt og systematisk" enn "må kunne takle stress og høyt tempo". Selvom jeg personlig mener det er hipp som happ.. Jeg liker ikke når det står "fremoverlent og utadvent" hvorfor skal de være det i min bedrift? De er ikke selgere så da er det irrelevant. Jeg har også sett de skrive "en menneskekjenner" til en stilling vi utlyste som var en ren kontorjobb. En menneskesinnet er flott hvis du jobber direkte mot kunder eller publikum men ikke når du skal utforme ting på en datamaskin. Nå har ikke jeg utlyst en stilling på noen måneder,men jeg bruker ord som "sier seg selv" og ikke er overdrevne.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #10 Skrevet 8. februar 2018 Tror ikke du nødvendigvis får flere ordensmennesker enn før fordi om du bruker ordet ordensmenneske. Jeg lever med en rotekopp som selv påpeker at han er et ordensmenneske. Hehe... Anonymkode: 359c2...793 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå