Gjest fimlene Skrevet 10. februar 2005 #1 Skrevet 10. februar 2005 Trenger tips til hvordan få min snille baby til å sove til faste tider hver dag- natt. Synes det er vanskelig å planlegge ting når hun sover forkskjellig hver dag- natt. Hun er 11 uker, og sover ca 7 timer hver natt, men det kan være fra 21 eller fra 24 alt etter når hun sov på dagtid. I kveld har jeg lagt henne kl.23, og hun vil da vokne kl. 06, og ¨få mat og sovne igjen kl 0630. Når sover deres barn?
Fibonacci Skrevet 10. februar 2005 #2 Skrevet 10. februar 2005 Gutten min sovner ca kl 21 og våkner igjen i 7-8 tida om morgenen (han er snart 15 uker). Dette har han stort sett gjort siden han var 2 måneder gammel. Vi pleier å ha et kveldsrituale med bad eller vanlig stell stell, pysj og kveldsmåltid, begynner samme tid hver kveld. Så legger vi ham i senga og har på lite lys på soverommet. Synger litt og sier god natt. Det hender han sutrer litt, men når han er trøtt pleier det å gi seg ganske fort. Hvis han har vondt i magen eller er mere sulten må vi jo selvsagt ta ham opp, noen kvelder sovner han ikke før i 23-tida. Hvis du prøver å ha de samme rutinene hver kveld så vil det nok bli mer regelmessig etter hvert. Men av og til er det spesielle ting, de kan være syke, eller bare være veldig overtrøtte og ikke klarer å roe seg selv. Lykke til!
Gjest fimlene Skrevet 11. februar 2005 #3 Skrevet 11. februar 2005 Takk for svar :-) Ja tror jeg nok må prøve dine tips, men jeg lurer på om det er noe man bør gjøre med sovinga på dagtid for å få kveldsrutinene i system også. For hvis jeg triller henne så sovner hun jo. Slik at hun er passelig trett til kl. 21 ca.
Plonk Skrevet 11. februar 2005 #4 Skrevet 11. februar 2005 Det er nok fortsatt litt tidlig å forvente at babyen skal ha en fast døgnrytme. Det viktigste du gjør i denne perioden, er å gjøre tydelig forskjell på dag og natt sånn at hun skjønner når hun skal sove lenge og når hun bare skal ta seg en kort blund. Ser ut som om du har fått det til fint, men selve leggetidspunktet om kvelden må du nok vente litt på. Hvis du bare fortsetter som du har gjort, vil hun nok komme inn i et mønster etter hvert. Det er vanskelig og ikke heller særlig lurt å prøve å vekke eller få babyen til å sove på andre tider enn den selv vil, for å prøve å få henne trøtt på samme tidspunkt hver kveld. Plonkeliten var i alle fall helt komplett umulig å styre da hun var så liten. Nå er hun fem måneder og har veldig fast soverytme om natten, men hun sover fortsatt til litt ulike tider på dagen. Likevel er hun alltid trøtt rundt 21 om kvelden og våkner nesten alltid nøyaktig 8.40 hver morgen...
Plonk Skrevet 11. februar 2005 #5 Skrevet 11. februar 2005 ...det eneste er at om du greier, enten nå eller om en stund, å unngå at hun sover de siste par timene før du vil legge henne for kvelden. Plonkeliten får aldri lov til å sove etter kl 19 om kvelden. Da får hun heller bli litt trøtt og grinete og bli lagt litt tidligere enn hun pleier. Men som sagt, det er ikke lurt å holde spebarn våkne mot sin vilje, så det kan heller være et tips å ta med om en stund.
Linemor Skrevet 12. februar 2005 #6 Skrevet 12. februar 2005 trodde ikke man fikk kontroklert sovemønstret noe særlig så tidlig jeg. kan hende du må la planen formes etter henne noen uker til, men det er jo bare og prøve for det er klart det blir litt enkelere når man vet sånn ca når hun sover.
Sofia Skrevet 12. februar 2005 #7 Skrevet 12. februar 2005 Det å ha gode kveldsrutiner er viktig her tror jeg. Og om mulig til samme tid hver dag. Jeg har aldri lagt babyer senere enn 20.00 på kveldene og har da startet "kveldsritualet" rundt 19.00 med bad og mat. Jeg foretrakk å stå litt tidligere opp på morgenen, ca 06.30 enn å legge dem særlig senere enn 20.00. Det tidspunktet har mine barn lagt seg på til ca fyllte 7 år, og det er veldig greitt å ha de timene om kveldene som voksentid. De kommer du til å trenge etterhvert... Når begge ungene mine var små sov de ganske gode formiddagslurer på 3 timer fra kanskje i 10-tiden, og så sove de en liten lur på 1-1/2 time kanskje fra i 15-tiden. Da ble de trøtte og gode til 19-20-tiden og det har aldri vært så altfor vanskelig å få dem til å sove. Jeg har alltid ment at gode rolige rutiner er den beste medisin for å få dem til å sove. Og fortsatt nå når ungene mine er 7 og 10, har vi rolig halvtime før sengetid, med mat og eventuelt en dusj.. Jeg sier ikke at alt har gått på skinner, har da hatt slitsomme kvelder jeg også, men stort sett har det gått greitt. Du får finne en rytme som passer til deg, men jeg mener at det er altfor sent som baby å bli lagt i 22-23 tiden... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå