Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte i ny jobb for noen måneder siden. Nå som jeg begynner å bli "varm" i miljøet lurer jeg virkelig på om dette er et sted for meg. Og ikke minst om dette er vanlig på en arbeidsplass! Vil ikke si så mye konkret her selvfølgelig, men vi er mange unge (25-40 år) og blant oss synes jeg det er en kultur som ikke hører hjemme i arbeidslivet. Tror faktisk de fleste kan si når de andre sist hadde sex, fordi det er sånne ting man snakker om og forteller. Både seriøst og som spøk. Sex har liksom blitt "vårt" tema, slik som kanskje fotball er et samlende tema andre steder. Avdelingslederen er også med på det, egentlig har hun innimellom vært den aller verste, hun har faktisk hentet meg og en annen inn på kontoret for å fortelle om en konkret sexopplevelse hun hadde hatt.

Jeg regner med at svaret er nei, men er dette på noen måte vanlig eller i nærheten av vanlig?

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: 42e0a...db0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dette ble for ille for meg ville jeg byttet jobb. Jeg kjenner flere som jobber i slike miljø, og jeg gjentar gang på gang at jeg ikke skjønner hvordan de holder ut. Mye av det de opplever grenser også til seksuell trakassering. Men de "lukker øra", fordi selve jobben er grei. Så du får finne ut hva som er viktig for deg. Kanskje har du prøveperiode, og kan slutte ganske fort? Jeg ville også vært ærlig om hvorfor jeg ikke trivdes, men du skylder dem ikke det om du ikke ønsker å si det.

Jeg tror i hvert fall ikke du får endret arbeidsmiljøet, det krever alt for mye.

Anonymkode: 780b1...19f

• Liker 2
Skrevet

😳ikke vanlig nei. Selv ikke i klesbutikk og servitør/bartender da jeg var ung... men i matbutikk har jeg hørt det er mye griseprat(og hva ansettelser angår). 

Anonymkode: 18ff4...de8

Skrevet

De fleste av oss driter langt i når naboen, kollegaen, sjefen hadde sex sist - for ikke snakke om hva slags. Det må gå an å si fra.

• Liker 3
Skrevet

Jobber du på et bordell? Eneste arbeidsplassen jeg kan se for meg at sex er en vanlig samtaleemne.

Anonymkode: e51d8...623

• Liker 5
Skrevet

Dette høres mildt sagt spesielt ut. Når sjefen som egentlig har ansvar for å stoppe sånt er en av pådriverne er det vanskelig å ta tak i det, og hvis du kontakter verneombudet kan det ende opp med å gå ut over deg. Jeg tror jeg ville vurdert å bytte jobb.

Føler med deg! Jeg hadde grudd meg til å gå på jobben hvis det var sånn hos oss.

Anonymkode: 4dd80...363

• Liker 2
Skrevet

Så prippen dere er.

Bedre enn folk som snakker om lønn, avføring eller barn. Slike privatsaker bør ikke snakkes om på jobb.

• Liker 2
Skrevet

Jobbet hos en lokal entreprenør, var 100% mannfolk. De fleste mellom 25 og 50 år. Der var det stort sett bare svinprat under lunsjene. 

Har nok mye med kultur! 

Anonymkode: 71659...e87

Skrevet

Passer seg ikke på jobb, synes jeg. Greit dere blir "godt" kjent, men noen ting synes jeg man faktisk ikke trenger å informere kollegaene sine om

• Liker 3
Skrevet

Så teambuilding glir lett over i gruppesex hos dere?

Uforståelig for oss som jobber i miljøer hvor ens sivilstatus anses som en statshemmelighet.

• Liker 1
Skrevet

Sex er gøy. Jeg hadde ikke hatt noe i mot slike samtaletemaer på jobb, men jeg har full forståelse for at det kan bli for mye.

Anonymkode: 11584...63c

Skrevet

TS her. Er ikke noe stort problem for meg personlig. Jeg svarer når jeg vil svare, himler med øynene når jeg synes noe blir for dumt. Problemet er heller at jeg prinsipielt mener at det ikke bør være sånn på jobben, og jeg tenker blant annet på de neste nyansatte, for noen kan det jo være veldig ubehagelig.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Er ikke noe stort problem for meg personlig. Jeg svarer når jeg vil svare, himler med øynene når jeg synes noe blir for dumt. Problemet er heller at jeg prinsipielt mener at det ikke bør være sånn på jobben, og jeg tenker blant annet på de neste nyansatte, for noen kan det jo være veldig ubehagelig.

Og dette er forskjellen på kvinne arbeidsplasser og plasser med mange menn. Kvinners interesser og humor settes over menns og man skal begynne å forby menn å ha det trivelig på jobb.

Anonymkode: f174c...460

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er forskjellen på kvinne arbeidsplasser og plasser med mange menn. Kvinners interesser og humor settes over menns og man skal begynne å forby menn å ha det trivelig på jobb.

Hva mener du? Har jeg skrevet noe om kjønn bortsett fra at avdelingsleder er en hun? 

• Liker 3
Skrevet

Du kan anmelde dette, da blir du raskt rik.

Det var en sak i media for en liten tid tilbake om ei kvinne som anmeldte to mannlige kolleger fordi de hadde pratet om sex i hennes nærvær, de hadde ikke lagt an på hu eller noe slikt og hun var heller ikke involvert i samtalen men de ble allikevel dømt for seksuell trakassering og hun fikk en solid økonomisk oppreisning for uretten hun hadde blitt utsatt for.

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har jobbet i omsorgsboliger og jeg har jobbet på fabrikk.

kollegene i omsorgsboligene var damer og de pratet ofte om seksuelle ting og de var ganske grove i språket.

på fabrikken derimot var det bare menn og ingen kom med groviser eller pratet om sex. 

Endret av WubWub
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et ganske unormalt tema i den forstand at det tar mesteparten av tiden med sosialt prat- og det er ikke iorden at avdelingsleder forteller om private seksuelle  situasjoner på jobb.

Men i noen bransjer er det sånn, og alternativet ditt er å bytte jobb. 

Jeg synes det blir voldsomt å forvente at ingen noensinne kan snakke om et generelt seksuelt tema eller at man diskuterer noe med noen få kollegaer, og at en forteller en sjelden gang om en klein opplevelse er innafor. 

Men ikke i den utstrekning du beskriver. 

Anonymkode: 2b9be...f77

Skrevet
35 minutter siden, WubWub skrev:

jeg har jobbet i omsorgsboliger og jeg har jobbet på fabrikk.

kollegene i omsorgsboligene var damer og de pratet ofte om seksuelle ting og de var ganske grove i språket.

på fabrikken derimot var det bare menn og ingen kom med groviser eller pratet om sex. 

Det beste arbeidsmiljøet får du når det ca. 50/50 kjønnsblanding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...