AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Reprisen av dette programmet dukket opp da jeg satt å zappet og jeg bestemte meg for å se på det, da jeg var nysgjerrig på vinklingen. Jeg følte de var veldig opptatt av å "motbevise" NRK Brennpunkt programmet som avslørte organisert kriminalitet i forbindelse med tigging i Bergen. Her var det full fokus på de stakkars kvinnene som sov blant steinene under en bro i Oslo, i skjul og i frykt for politiet, og hvor vanskelig det er for dem å sitte på gata og tigge. Da programlederen ble med to av dem hjem til Romania var det full fokus på hvor fattige de er og hvor synd det er på dem. Total mangel på kritisk journalistikk var inntrykket jeg satt igjen med etter programmet. Konklusjonen var i mine øyne at programlederen hadde bestemt seg for at det var "stakkars dem som er så fattige at de må reise fra mann og barn hjemme i Romania for å tigge på gata i Norge for å forsørge familien". Ingen spørsmål på hvordan de har råd til å komme seg til Norge. Skurret det ikke at hun ene tiggeren satt på Gardermoen og ringte til mannen sin fra en smarttelefon da det var på vei til Romania? Om hun er så fattig burde vel ikke internasjonale mobilsamtaler være på toppen av den økonomiske prioriteringslista? Anonymkode: 25001...a76 21
Lundii Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 Ja og gubben hennes var jo direkte feit.. Og han dreiv og sa det at hvis ikke hu drar for å tigge så sulter dom ihjel.. Han ene guttungen var også ganske chubby. Det er jo bullshit!! Se på folka i Afrika. DEM er tynne! Der kan du prate på å sulte ihjel! Også tenkte jeg og samboeren min at hvorfor i all verden dyrker dem ikke diverse grønnsaker i hagen? Nei, jeg skjønner ikke greia.. 8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 5 timer siden, Lundii skrev: Ja og gubben hennes var jo direkte feit.. Og han dreiv og sa det at hvis ikke hu drar for å tigge så sulter dom ihjel.. Han ene guttungen var også ganske chubby. Det er jo bullshit!! Se på folka i Afrika. DEM er tynne! Der kan du prate på å sulte ihjel! Også tenkte jeg og samboeren min at hvorfor i all verden dyrker dem ikke diverse grønnsaker i hagen? Nei, jeg skjønner ikke greia.. Er mye som skurrer ja. Synes ingen av familiene bar preg av å leve i nød, på sultegrensen, selv om husene holdt enkel standard i norsk perspektiv. Så kjapt gjennom episoden på Dplay i kveld og mannen hadde visst ringt henne TRE ganger mens de ventet på flyet, det var ikke hun som ringte han. Men uansett, om de er så fattige at han og familien sulter om ikke kona tigger i Norge burde jo internasjonale mobilsamtaler være det siste han bruker penger på. Jeg kjøpte heller ikke den tåredryppende "tenk, hun solgte klær for å ha penger til å invitere oss på kaffe og juice" greia. Og hvorfor er folk i landsbyen så aggressive og redde/negative til å bli filmet om de ikke har noe å skjule? -trådstarter Anonymkode: 25001...a76 17
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 Forresten mystisk klipping. De viste bilde av en Norwegian winglet under take-off og interiøret på flyet var tydelig et SAS fly. SAS flyr til Bucuresti via København. Norwegian har ikke flyvninger dit. Det kan selvsagt være at de fløy Norwegian Oslo-Køben og SAS videre, men det gir lite mening at de ikke kjøpte gjennomgående billett med SAS. -trådstarter Anonymkode: 25001...a76 1
Lundii Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Ikke sant.. Dem gjør jo absolutt ingenting for å bedre situasjonen ser det ut som. Jemen og Afghanistan er fase 1 land den dag i dag med fattigdom, høy dødsrate osv. Norge har også vært et fase 1 land, og se hvor vi er idag! Det er MYE man kan gjøre for å få mat på bordet. Ved for eks dyrking som jeg nevnte. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 Det provoserte meg også at programmet ikke tok opp noen av problemstillingene som oppstår rundt rom-tiggerene her i Norge, det var ensidig fokus på hvor synd det var på dem. Jeg bor i Drammensområdet og her har de nærmest invadert byen de senere årene. De sitter overalt i sentrum, på begge sider av elva og til og med utenfor dagligvarebutikker i utkanten av byen og i nabokommunene er det rom-tiggere. De "lokale" tiggerene (narkomane og alkoholikere) som var der tidligere er fortrengt - det har jeg fått bekreftet fra en bekjent som jobber i frivillig disse miljøene. Den samme personen har fortalt om rom-tiggere som "tar for seg" av klær, mat osv hos byens veldedige organisasjoner. Noen av de frivillige opplever mange av rom-tiggerene som utakknemlige og frekke. Når vinteren nærmer seg har det de årene spørsmålet om overnatting innendørs for disse menneskene opp, siden det ikke er noe særlig å sove ute på den tiden av året. I fjor høst fikk Kirkens Bymisjon i Drammen en million kroner i statsstøtte øremerket dette tilbudet. De har leid lokaler og tilrettelagt for at ca 25 personer kan overnatte der, inkl. mulighet for dusjing. På sommeren har det bl.a. vært et problem at de har hatt tilhold i byparken i Drammen. Det har vært mye forsøpling og problemer med at de benytter busker etc som toalett, og at toalettene i parken har blitt tilgriset. Hvorvidt tiggerene i Drammen er en del av et organisert kriminelt nettverk er uklart. Både politiet og de veldedige organisasjonene som jobber i tiggermiljøet mener nei, mens Drammens Tidende, som har jobbet med rom-problematikken i et tiår er usikre, men de har ikke klart å bevise noe. Politisk redaktør Karianne Braathen skriver følgende: Sitat Vi har også gjort noen forsøk på å kartlegge tiggerøkonomien uten at vi noen gang kom i mål med det. De fleste tiggerne i Drammen vi har snakket med har betalt mye, og lånt en del penger, for å klare å reise til Norge. Det er penger som det skal tigges mye for å tjene inn. Dette er ikke enkle saker å dekke journalistisk. Språket er en barriere. Og Rom-tematikken er stor og komplisert. Klippet fra dette innlegget: https://www.dt.no/meninger/politikk-og-samfunn/drammen/tiggere-i-kardemomme-by/o/5-57-614979 Det er absolutt ingen svart-hvit situasjon, det er et stort og komplisert tema. Men om de virkelig er så fattige at de må selge noen av klærne sine for å ha råd til å invitere journalisten fra FEM på kaffe og juice, hvordan får de da råd til å reise til Norge? Nei, det er ikke nødvendigvis kriminelle nettverk, men at det er bakmenn som låner ut penger og ordner transport, som tiggerene da må betale tilbake til høres for meg sannsynlig ut. Jeg har selv sett en velkledd ung mann med sør-europeisk utseende gå rundt på torget i Drammen og samle inn penger fra flere tiggere - en av bakmennene tro? -trådstarter Anonymkode: 25001...a76 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har alltid holdt meg unna tiggere og syns de er plagsomme. Det er en mann som tigger utenfor butikken her jeg bor. Han har vært der i flere år. Jeg har stortsett oversett, med unntak av hei når jeg går forbi. Han står med tiggerkoppen, eller bladet sitt og er alltid blid. Han hjelper til i butikken, når det kommer varer. Han bærer uten å kreve noe. Han har til og med lært seg litt norsk. En sen kveld kom han etter meg, da jeg var på vei hjem. Jeg løp, men han klarte å ta meg igjen. Han så at jeg mistet en tusenlapp, som falt ut av lommen i det jeg tok frem mobilen. Han kunne valgt å beholde den selv, men han løp faktisk etter meg for å gi meg den. Etter det, har jeg gitt han penger eller mat når jeg går forbi. Jeg tror ikke alle er organisert. Anonymkode: a3a9c...93b 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #8 Skrevet 9. februar 2018 Har kjøpt drikke og noe å spise til han, som sitter utenfor butikken. Var takknemlig. Gir ikke penger Anonymkode: 35f84...864
Arabella Skrevet 9. februar 2018 #9 Skrevet 9. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid holdt meg unna tiggere og syns de er plagsomme. Det er en mann som tigger utenfor butikken her jeg bor. Han har vært der i flere år. Jeg har stortsett oversett, med unntak av hei når jeg går forbi. Han står med tiggerkoppen, eller bladet sitt og er alltid blid. Han hjelper til i butikken, når det kommer varer. Han bærer uten å kreve noe. Han har til og med lært seg litt norsk. En sen kveld kom han etter meg, da jeg var på vei hjem. Jeg løp, men han klarte å ta meg igjen. Han så at jeg mistet en tusenlapp, som falt ut av lommen i det jeg tok frem mobilen. Han kunne valgt å beholde den selv, men han løp faktisk etter meg for å gi meg den. Etter det, har jeg gitt han penger eller mat når jeg går forbi. Jeg tror ikke alle er organisert. Anonymkode: a3a9c...93b Når du er så slumsete og likeglad at du går med tusenlapper i lommene, hadde det jammen vært til pass for deg om noen hadde rappet en. Du hadde flaks denne gangen. 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #10 Skrevet 9. februar 2018 13 timer siden, Lundii skrev: Ikke sant.. Dem gjør jo absolutt ingenting for å bedre situasjonen ser det ut som. Jemen og Afghanistan er fase 1 land den dag i dag med fattigdom, høy dødsrate osv. Norge har også vært et fase 1 land, og se hvor vi er idag! Det er MYE man kan gjøre for å få mat på bordet. Ved for eks dyrking som jeg nevnte. Norge fant oljen. Det skjedde. Og når denne tar slutt, vil sysselsettingen og brutto nasjonalprodukt gå kraftig ned. Vi vil plages. Land som ikke er rik på naturressurser som olje (tenker da ikke hovedsakelig på Afghanistan og Jemen), vil åpenbart ha større problemer med å utvikle seg. Å dyrke mat kan være en fin start, men personlig jordbruk som akkurat dekker den verste sulten er ikke nok for et helt land til å komme seg ut av dyp fattigdom og gjeld. Anonymkode: 0ebf4...426 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #11 Skrevet 10. februar 2018 3 timer siden, Arabella skrev: Når du er så slumsete og likeglad at du går med tusenlapper i lommene, hadde det jammen vært til pass for deg om noen hadde rappet en. Du hadde flaks denne gangen. Jeg har en generøs tante som alltid gir penger. Jeg var på vei hjem fra henne den kvelden. Jeg er ikke vant til å bruke kontanter som din generasjon kanskje er vant med. Om noen hadde rappet den, så trengte de det sikkert mer enn meg. Men tusenlappen ligger trygt i safen den, sammen med resten av kontantene jeg har fått av henne😊 Anonymkode: a3a9c...93b 1
Lundii Skrevet 10. februar 2018 #12 Skrevet 10. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Norge fant oljen. Det skjedde. Og når denne tar slutt, vil sysselsettingen og brutto nasjonalprodukt gå kraftig ned. Vi vil plages. Land som ikke er rik på naturressurser som olje (tenker da ikke hovedsakelig på Afghanistan og Jemen), vil åpenbart ha større problemer med å utvikle seg. Å dyrke mat kan være en fin start, men personlig jordbruk som akkurat dekker den verste sulten er ikke nok for et helt land til å komme seg ut av dyp fattigdom og gjeld. Anonymkode: 0ebf4...426 Joda, vi har oljen, men vi gikk ikke rett fra fase 1 til fase 5 pga den. Det har vært en prosess der folk har lært seg å utnytte naturen. Uyviklingen har skjedd gjennom flere hundre år😉 2
Arabella Skrevet 10. februar 2018 #13 Skrevet 10. februar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en generøs tante som alltid gir penger. Jeg var på vei hjem fra henne den kvelden. Jeg er ikke vant til å bruke kontanter som din generasjon kanskje er vant med. Om noen hadde rappet den, så trengte de det sikkert mer enn meg. Men tusenlappen ligger trygt i safen den, sammen med resten av kontantene jeg har fått av henne😊 Anonymkode: a3a9c...93b Nå er jeg spent på hvor gammel du egentlig tror jeg er. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #14 Skrevet 10. februar 2018 På 8.2.2018 den 13.54, AnonymBruker skrev: Reprisen av dette programmet dukket opp da jeg satt å zappet og jeg bestemte meg for å se på det, da jeg var nysgjerrig på vinklingen. Jeg følte de var veldig opptatt av å "motbevise" NRK Brennpunkt programmet som avslørte organisert kriminalitet i forbindelse med tigging i Bergen. Her var det full fokus på de stakkars kvinnene som sov blant steinene under en bro i Oslo, i skjul og i frykt for politiet, og hvor vanskelig det er for dem å sitte på gata og tigge. Da programlederen ble med to av dem hjem til Romania var det full fokus på hvor fattige de er og hvor synd det er på dem. Total mangel på kritisk journalistikk var inntrykket jeg satt igjen med etter programmet. Konklusjonen var i mine øyne at programlederen hadde bestemt seg for at det var "stakkars dem som er så fattige at de må reise fra mann og barn hjemme i Romania for å tigge på gata i Norge for å forsørge familien". Ingen spørsmål på hvordan de har råd til å komme seg til Norge. Skurret det ikke at hun ene tiggeren satt på Gardermoen og ringte til mannen sin fra en smarttelefon da det var på vei til Romania? Om hun er så fattig burde vel ikke internasjonale mobilsamtaler være på toppen av den økonomiske prioriteringslista? Anonymkode: 25001...a76 Du virker lite reflektert. Hvordan tror du journalisten ville blitt møtt av disse kvnnene og mennene deres om journalisten hadde brukt din vinkling? Skal man som journalist komme i kontakt med enkelte mennesker/grupper og tå til en dialog og her et program så trør man på eggeskall. Det gjelder særlig her. Hgilken rekkefølge disse to omtalye programmene er laget i vet ikke jeg. Om brennpunkt eller dette andte programmet ble laget først. Men jeg opplevde ikke at dette programmet er en konkurent til eller trør varsomt på grunn av brennpunktprogrammet om den samme folkegruppen. Jeg er heller ikke sikker på hvilket tvselskap som har laget den omtalte tv dokumentaren men jeg mener å ha sett den på flere kanaler. Nå var den på Fem. Anonymkode: b2287...b9c
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #15 Skrevet 10. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du virker lite reflektert. Hvordan tror du journalisten ville blitt møtt av disse kvnnene og mennene deres om journalisten hadde brukt din vinkling? Skal man som journalist komme i kontakt med enkelte mennesker/grupper og tå til en dialog og her et program så trør man på eggeskall. Det gjelder særlig her. Hgilken rekkefølge disse to omtalye programmene er laget i vet ikke jeg. Om brennpunkt eller dette andte programmet ble laget først. Men jeg opplevde ikke at dette programmet er en konkurent til eller trør varsomt på grunn av brennpunktprogrammet om den samme folkegruppen. Jeg er heller ikke sikker på hvilket tvselskap som har laget den omtalte tv dokumentaren men jeg mener å ha sett den på flere kanaler. Nå var den på Fem. Anonymkode: b2287...b9c NRK dokumentaren ble sendt første gang i april 2017, kan sees her: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/MDDP11000617/18-04-2017 FEM sin dokumentar ble sendt for første gang 1. februar i år, kan sees her: https://www.dplay.no/videoer/insider-fem/sesong-2-episode-3 Såvidt jeg vet har det ikke blitt sendt andre steder før, det er produsert for FEM. Selv om journalistene trår varsomt i møte med menneskene for å få til en dialog med dem i første omgang kunne de jo gjort flere undersøkelser og hatt en mer kritisk vinkling i selve programmet. Jeg mener ikke at programmene er konkurrenter, det er de langt fra spør du meg, men Insider FEM refererte til Brennpunkt og min oppfatning er at FEM sin vinkling i hovedsak var å vise hvor synd det er på disse menneskene og hvilke vanskelige kår de lever under både i Norge og hjemme i Romania. Jeg står for at jeg mener at FEM hadde en veldig ensidig, ukritisk vinkling. -trådstarter Anonymkode: 25001...a76 6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #16 Skrevet 10. februar 2018 5 timer siden, Lundii skrev: Joda, vi har oljen, men vi gikk ikke rett fra fase 1 til fase 5 pga den. Det har vært en prosess der folk har lært seg å utnytte naturen. Uyviklingen har skjedd gjennom flere hundre år😉 Hvordan har vi lært oss å utnytte naturen? Hva skal vi leve av når oljen tar slutt, om jeg tør spør? Fordi vi har ikke nok jordbruk og fiskeindustri til å holde økonomien slik som den er nå. Anonymkode: 0ebf4...426
Lundii Skrevet 10. februar 2018 #17 Skrevet 10. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har vi lært oss å utnytte naturen? Hva skal vi leve av når oljen tar slutt, om jeg tør spør? Fordi vi har ikke nok jordbruk og fiskeindustri til å holde økonomien slik som den er nå. Anonymkode: 0ebf4...426 Det er et annet spm. Jeg snakker om hvordan Norge har klart å jobbe seg oppover gjennom flere hundre år som sagt.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #18 Skrevet 11. februar 2018 5 timer siden, Lundii skrev: Det er et annet spm. Jeg snakker om hvordan Norge har klart å jobbe seg oppover gjennom flere hundre år som sagt. Det er jo akkurat det vi ikke hadde klart uten oljen. Hvert eneste år bruker vi sinnssyke mengder fra det såkalte "oljefondet" for å finansiere utdanning, miljø, kultur, veier, osv. Uten oljefondet - den dagen det tar slutt - har vi ikke et liknende fond fra f.eks. fiskenæring, jordbruk eller andre eksportvarer. Hvis vi ser på verdensbasis så produserer Norge veldig lite annet. Anonymkode: 0ebf4...426 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #19 Skrevet 11. februar 2018 Lite kjøpesenter, middels stor by. Rigget til slik at yrkessjåfører kan få pause, spise osv langs E18. Stor parkeringsplass. Alle som jobber enten i butikkene eller like ved, ser det samme hver morgen. Romfolk, på p-plassen, i morgenmøte rundt den store varebilen av nyere modell, med sine smarttelefoner. Utover dagen sitter kvinnene fordelt på steder rundt i byen. Et godt koordinert prosjekt. Om ettermiddagen møtes de igjen og fordeler «byttet». Aldri sett bedre begrunnelse for å «hjelpe folk der de er». Kanalen FEM bidrar utelukkende til å bekrefte fordommer om kjerringreportasjer og følerier. Dessverre. Anonymkode: bd8ad...7e3 5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #20 Skrevet 11. februar 2018 På 10.2.2018 den 0.31, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid holdt meg unna tiggere og syns de er plagsomme. Det er en mann som tigger utenfor butikken her jeg bor. Han har vært der i flere år. Jeg har stortsett oversett, med unntak av hei når jeg går forbi. Han står med tiggerkoppen, eller bladet sitt og er alltid blid. Han hjelper til i butikken, når det kommer varer. Han bærer uten å kreve noe. Han har til og med lært seg litt norsk. En sen kveld kom han etter meg, da jeg var på vei hjem. Jeg løp, men han klarte å ta meg igjen. Han så at jeg mistet en tusenlapp, som falt ut av lommen i det jeg tok frem mobilen. Han kunne valgt å beholde den selv, men han løp faktisk etter meg for å gi meg den. Etter det, har jeg gitt han penger eller mat når jeg går forbi. Jeg tror ikke alle er organisert. Anonymkode: a3a9c...93b Kanskje det dummeste jeg har hørt sv forsøk på å skape en historie. Det er svært få mennesker som går med cash på seg i dag, som er under 60-70 år, og spesielt tusenlapper Med mindre du er håndverker som jobber svart, prostituert, dealer eller MVK, så er denne historien fullstendig bambus. Bærer varer uten å kreve noe, til og med lært seg norsk - for fuck’s sake, vil du bo i dette landet skal du selvsagt mestre språket, og høflighet er da pokker ikke betalt! Dette innlegget må være konstruert av noen med egeninteresse. Faktabasert er det i hvert fall ikke. Anonymkode: bd8ad...7e3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå