~sikka~ Skrevet 10. februar 2005 #1 Skrevet 10. februar 2005 Jeg prøver å bruke php include til en meny. Menyen skal være i en div. Bruker css posisjonering. Er det ikke mulig å bruke php include i divver? I såfall hva må brukes istedet? Hvis jeg kan bruke div - skal jeg ta med div i php fila?
Crazee Skrevet 10. februar 2005 #2 Skrevet 10. februar 2005 Du kan bruka php include kor som helst; inne i div går heilt fint.
~sikka~ Skrevet 10. februar 2005 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2005 oki så hva har jeg gjort galt når ingeting vises da? i css filen har jeg laget en id for divven. i html-filen har jeg skrevet: <div id="Menu"> <?php include ("meny.php"); ?> </div> i php filen har jeg skrevet: <body> <p><a href="index.htm">Forside</a><br /> <a href="produkter.htm">Produkter</a><br /> <a href="salgsvilkar.htm">Salgsvilkår</a><br /> <a href="kontaktskjema.htm">Kontakt oss </a><br /><br /> <span class="style3">blabla<br /> Postboks 8630<br /> 7777 Trondheim<br /> Telefon: ******** <br /> Faks: ********</span><br /><br /> <span class="style3">E-post:<br /> </span><a href="mailto:post@******.no?subject=Post%20fra%2******.no%20" class="style3">post@n*******.no</a><span class="style3"><br /> <br /> Orgnr. 111 111 111 MVA <br /> </span> </p> </body> Dette er tydligvis feil - etter opplastning så vises ingenting i divven. hmmmmmmmmm er det annen koding i php kanskje? Er det store forhandringer som trengs for å få den til å vises?
Crazee Skrevet 10. februar 2005 #4 Skrevet 10. februar 2005 Eh - du må fjerna <body></body> frå den inkluderte fila - elles får du problem. Som du oppdaga Hmmm - når du seier du inkluderer i html-fila - du brukar .php som ending på den, sant? Eller sett opp php til å tolke html-filer òg?
~sikka~ Skrevet 11. februar 2005 Forfatter #5 Skrevet 11. februar 2005 Oki fjernet body uten at det hjalp. Må jeg ta med noe php-koding? det der med <?php eller hva det er? html-fila mi er ikke kodet i php da, kan jeg bare bruke .php som ending da? Har aldri prøvd dette før så jeg tror jeg er litt på bærtur
Crazee Skrevet 11. februar 2005 #6 Skrevet 11. februar 2005 Då tek me det frå byrjinga, steg for steg, så får du heller ignorere det som er opplagt. Så bør eg i alle fall ikkje oversjå noko Filene som inneheld php-kode, dvs filer som skal inkludere menyen, må ende med .php - elles vil ikkje serveren veta at det er ei php-fil. Fila med menyen inneheld kun html-koden for menyen, ikkje noko <body> eller noko sånt. Denne fila treng ikkje enda med .php - du kan like gjerne kalla ho meny.txt eller meny.inkluder om du vil. Dermed kan du få noko i stil med: index.php: <html> ... <div id="Menu"> <?php include ("meny"); ?> </div> ... </html> meny: <ul> <li><a href="index.php">Forside</a></li> <li><a href="produkt.php">Produkt</a></li> ... </ul> <address style="style3"> blablabla<br /> ... </address>
~sikka~ Skrevet 11. februar 2005 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2005 Kult. Nå fungerer det helt fint. Tusen takk for hjelpen :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå