AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Hei dere, Jeg er hjemme grunnet lavt stoffskifte og utbrenthet (som følge av tøff jobb og tøff livssituasjon). Stoffskiftet mitt viser omsider gode blodprøver (det har vært faretruende lavt) og jeg kjenner meg litt bedre. Problemet er at når jeg legger meg, og dersom jeg ikke trenger ha på alarm for å stå opp, så sover jeg glatt fra 23 til 11.00. Noen ganger lenger enn det. Jeg har prøvd å tenke at dette har med utbrenthet å gjøre, men jeg vet ikke om stort søvnbehov henger sammen med det? Noen som vet? Og jeg har aldri hatt så stort behov før. Jeg er B menneske, liker legge meg sent og sove litt frempå, men har tidligere vært fornøyd medå legge meg 23 og stå opp 8-9. Det er mer enn nok søvn i normal tilstand. Jeg klarer også fint å stå opp til jobb kl 7, men bør helst ha 9 timers søvn. Nå derimot må jeg ha 11-12-13.... Blodprøvene for stoffskiftet viser bra, men kan det likevel være at det ikke er bra? Kan jeg mangle vitaminer? Håper noen kan litt om dette med stoffskifte/utbrenthet/vitaminer...og hadde lysterapi vært noe? Jeg tenker bare høyt, dette er så frustrerende. Er generlt MYE mer trett og sliten gjennom dagen, tross mye søvn på natten. Anonymkode: 3d270...e89
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #2 Skrevet 9. februar 2018 Ingen som vet? Anonymkode: 3d270...e89
tussi680 Skrevet 9. februar 2018 #3 Skrevet 9. februar 2018 Jo, jeg har lavt stoffskifte, men er ikke utbrent. Har noen late dager, men sover fra 23.00 og til rundt 07.00 - 09.00 f..eks. Kommer an på. Har jeg vært aktiv tre dg på rad må jeg ha søvn, men føler meg så lat, men kroppen orker ikke så jeg tvinger meg sjæl til å pelle meg opp å få gjort ting. Ikke hver gang vel og merke, men jeg er forbasket lei det der.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #4 Skrevet 9. februar 2018 Ja, stoffskiftet ditt kan være for lavt selv om legen sier at prøvene ser fine ut. Jeg må ligge ganske høyt på T3 for å ha det bra. Trengte også Liothyronin (T3) som man tar i tillegg til Levaxin (T4) for å bli helt frisk. De fleste leger kan dessverre ikke nok om stoffskiftet, så var ikke så lett å finne ut av det. Og særlig siden jeg aldri tok prøvene da jeg var frisk, så det var ingenting å sammenlikne med. Ville også sjekket opp vitaminer om jeg var deg. Og be om utskrift av resultatet så du kan sjekke selv om du ligger rett innenfor nedre referanseverdi. Men når du også er utbrent kan det vel like gjerne være det. Må være vanskelig det der. Anonymkode: f1646...443
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 På 8.2.2018 den 12.39, AnonymBruker skrev: Hei dere, Jeg er hjemme grunnet lavt stoffskifte og utbrenthet (som følge av tøff jobb og tøff livssituasjon). Stoffskiftet mitt viser omsider gode blodprøver (det har vært faretruende lavt) og jeg kjenner meg litt bedre. Problemet er at når jeg legger meg, og dersom jeg ikke trenger ha på alarm for å stå opp, så sover jeg glatt fra 23 til 11.00. Noen ganger lenger enn det. Jeg har prøvd å tenke at dette har med utbrenthet å gjøre, men jeg vet ikke om stort søvnbehov henger sammen med det? Noen som vet? Og jeg har aldri hatt så stort behov før. Jeg er B menneske, liker legge meg sent og sove litt frempå, men har tidligere vært fornøyd medå legge meg 23 og stå opp 8-9. Det er mer enn nok søvn i normal tilstand. Jeg klarer også fint å stå opp til jobb kl 7, men bør helst ha 9 timers søvn. Nå derimot må jeg ha 11-12-13.... Blodprøvene for stoffskiftet viser bra, men kan det likevel være at det ikke er bra? Kan jeg mangle vitaminer? Håper noen kan litt om dette med stoffskifte/utbrenthet/vitaminer...og hadde lysterapi vært noe? Jeg tenker bare høyt, dette er så frustrerende. Er generlt MYE mer trett og sliten gjennom dagen, tross mye søvn på natten. Anonymkode: 3d270...e89 Bruker du stoffskiftemedisiner? Hvilke verdier har du hatt som du betegner som faretruende lave? Anonymkode: ff764...553
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #6 Skrevet 9. februar 2018 Jeg har lavt stoffskifte og er medisinert. Jeg sover minimum en time etter jobb hver dag. Legger meg alikevel ca kl 22 og sovner som en stein. I helgene sover jeg 11-12 timer i døgnet. Jeg har lite energi og når kl er 14 er kroppen tom. Det er så frustrerende! 😢 Da kjemper jeg for å holde meg våken til jobben er slutt. Så sånn går no dagan... Anonymkode: 7ab2a...62b
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #7 Skrevet 9. februar 2018 Jeg er utbrent. De første mnd sov jeg og ekstremt mye. Kunne legge meg mellom ni og ti, sov tolv timer for så å sove litt på sofan og.., Anonymkode: ebd22...5fa
vanskapning Skrevet 10. februar 2018 #8 Skrevet 10. februar 2018 Jeg også har det slik, og er avhengig av å ha på mange alarmer for å våkne. Har vært hos legen og tatt prøver, men de finner ingenting.. Begynner å bli ganske lei av å aldri våkne av meg selv og føle meg uthvilt.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #9 Skrevet 10. februar 2018 Jeg har lavt stoffskifte. Jeg trenger 10 timer søvn. Litt vanskelig å få til i hverdagen så i helger sover jeg 12-13 timer. Av blodprøver må du sjekke ft3 (den viktigste siden det er det aktive hormonet), ft4 og tsh samt anti-stoffer. Du bør også være optimal på vitaminer og mineraler. Finnes flere grupper på fb for oss med stoffskifteproblematikk. Anonymkode: 876e1...087
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #10 Skrevet 10. februar 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker du stoffskiftemedisiner? Hvilke verdier har du hatt som du betegner som faretruende lave? Anonymkode: ff764...553 Ja jeg bruker medisiner. Gikk på altfor lav dose da dette skjedde. Husker ikke verdiene i øyeblikket (har det nedskrevet et sted) men jeg ble lagt inn og dosen ble triplet før jeg kom til en noenlunde ok form..... Takk ellers for alle svar, det gjør godt å lese at man ikke er alene. Takk og for tips ts Anonymkode: 3d270...e89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå