AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Jeg er siv.øk. fra før, så å starte på en helt ny utdanning nå er uaktuelt. Samtidig er konkurransen på jobbmarkedet tøff og det er vanskelig å få en god jobb dersom man ikke kan vise til en tillegskompetanse eller erfaring som gjør at man skiller seg ut fra mengden. Jeg har rimelig ok datakunnskaper og har vært litt innom litt programmering i SQL, Visual Basics osv. men ønsker nå både å lære mer og å formalisere kunnskapene mine for å ha noe å vise til overfor potensielle arbeidsgivere. I den forbindelse lurer jeg på om det finnes noen årsstudium el.l. som man kan ta i tillegg til jobb, og som ikke koster skjorta? Gjerne som man kan ta på deltid eller over nett? Anonymkode: 198a3...7a7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 Det skal fint være mulig. Jeg vet at UiO tilbyr kurset IN1900(http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1900/index.html) som gir en innføring i Python og lærer deg hvordan man kan løse matematiske problemer innen fysikk, statistikk, økonomi etc - noe som vil passe godt for en siv.øk vil jeg tro. Kurset forutsetter dog matematikkunnskaper på nivå med kalkulus(dvs at du kjenner til grenser, integrasjon, derivasjon, differensiallikninger etc) Jeg ser det er obligatorisk oppmøte på første forelesning og på gruppetimene(en dobbelttime) de fire første ukene. Ellers trenger du ikke å møte annet enn eksamen. Kurset er på 10 stp. For å være ærlig kan man jo fint lære seg python etc ved hjelp av internett hjemme, men om du vil ha et kursbevis bør du jo ta det ved et universitet eller høgskole. Anonymkode: f46bc...85b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 Jeg tviler på at du får jobb med bare slikt kurs hvis ikke du har noe å vise til i tillegg, f.eks. deltakelse i open source-prosjekter. Programvareutvikling er mer enn å vite hvordan man skriver kode. Anonymkode: bf171...230
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 itfag.no (NTNU) tilbyr de fleste programmeringsspråkene fra bachelorgradene sine som enkeltemner på nett. Anonymkode: 223a8...b02
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #5 Skrevet 8. februar 2018 Jeg ville anbefalt deg å programmere på siden / kvelden, ta et par fag på nett (coursera, osv.), og jobb med hobbyprosjekt. De fleste arbeidsgivere i dag, fra ditt lokale 5-manns IT firma, til Microsoft, er mer interesserte i å se på hva du har gjort, og hva du har liggende på GitHub. Jeg vet, fordi jeg har vært på intervju med mange av disse, og de (f.eks Microsoft) sa eksplisitt ifra om at de var mer interesserte i driv og interesse, enn formell utdanning. Det "alle" anbefaler dog, er at du lærer deg følgende: - Generell programmering (sekvensiell, f.eks C) - Objekt-Orientert Programmering (Konseptet, i språk som Python / C++ / Java / C#, osv.) - Datastrukturer og Algoritmer - Nettverk - Databasesystemer På Universitet så tilsvarer det over ca. 50-60 studiepoeng. Vil også anbefale å sette deg inn i et stack for web-dev, da det meste skjer på nett i dag. Anonymkode: 9f66f...fc3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 Quote De fleste arbeidsgivere i dag, fra ditt lokale 5-manns IT firma, til Microsoft, er mer interesserte i å se på hva du har gjort, og hva du har liggende på GitHub. Jeg vet, fordi jeg har vært på intervju med mange av disse, og de (f.eks Microsoft) sa eksplisitt ifra om at de var mer interesserte i driv og interesse, enn formell utdanning. Jeg er ikke TS, men må bare spørre likevel. Jeg manglet formell utdannelse og kom ikke inn til intervju en gang selv om jeg hadde jobbet med IT i over 10 år, så er dette noe du vet eller? Vet det var slik for 10-12+ år siden, men har ikke inntrykk av at det er slik nå lenger. om man ser på finn, så krever alle stillingene bachelor eller mer. Anonymkode: 223a8...b02
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 Det finnes kurs for alt på nett, og det finnes massevis av sertifiseringer for ulike programmeringsspråk for å formalisere kunnskapen. Det kommer jo helt ann på hva man skal bruke det til da. Hva slags bruk av programmering er relevant i de jobbene du vil søke på? Det er jo litt forskjell på om man jobber med web, apper eller lager banksystemer. Anonymkode: 1feb6...207
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke TS, men må bare spørre likevel. Jeg manglet formell utdannelse og kom ikke inn til intervju en gang selv om jeg hadde jobbet med IT i over 10 år, så er dette noe du vet eller? Vet det var slik for 10-12+ år siden, men har ikke inntrykk av at det er slik nå lenger. om man ser på finn, så krever alle stillingene bachelor eller mer. Anonymkode: 223a8...b02 Søk på "utvikler" på finn, så ser du nok at mange ikke krever formell utdanning, men heller kompetanse. Ja, noen selskap (større IT konsulenter som Accenture, Capgemini, osv.) krev nok høyere utdannelse, mens andre, og da mindre selskap, ikke bryr seg så mye. Dersom man ikke har formell utdannelse, så må man kompensere på andre måter. For de fleste, så betyr dette veldig mye nettverking, jobb på større prosjekt (hobby og open-source), evt. kunne vise fram til resultater du har fått via jobben. Anonymkode: 9f66f...fc3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #9 Skrevet 8. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal fint være mulig. Jeg vet at UiO tilbyr kurset IN1900(http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1900/index.html) som gir en innføring i Python og lærer deg hvordan man kan løse matematiske problemer innen fysikk, statistikk, økonomi etc - noe som vil passe godt for en siv.øk vil jeg tro. Kurset forutsetter dog matematikkunnskaper på nivå med kalkulus(dvs at du kjenner til grenser, integrasjon, derivasjon, differensiallikninger etc) Jeg ser det er obligatorisk oppmøte på første forelesning og på gruppetimene(en dobbelttime) de fire første ukene. Ellers trenger du ikke å møte annet enn eksamen. Kurset er på 10 stp. For å være ærlig kan man jo fint lære seg python etc ved hjelp av internett hjemme, men om du vil ha et kursbevis bør du jo ta det ved et universitet eller høgskole. Anonymkode: f46bc...85b Takk for tips! Jeg er dessverre veldig dårlig i matte (stod med et nødskrik) så da er vel kanskje ikke dette noe for meg. Jeg er også klar over at mange lærer seg programmering på egenhånd (er også slik jeg har lært SQL og VB), men ønsker som sagt å formalisere kunnskapen min litt, samt at jeg trenger litt drahjelp til å komme i gang og vite hvor jeg skal begynne. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det finnes kurs for alt på nett, og det finnes massevis av sertifiseringer for ulike programmeringsspråk for å formalisere kunnskapen. Det kommer jo helt ann på hva man skal bruke det til da. Hva slags bruk av programmering er relevant i de jobbene du vil søke på? Det er jo litt forskjell på om man jobber med web, apper eller lager banksystemer. Anonymkode: 1feb6...207 I første omgang tenker jeg at det mest relevante for meg er å lære den type programmering som blir brukt i analyser av data (f.eks. statistikk i R), men på sikt ønsker jeg også å lære meg å utvikle websider og kanskje også apper, slik at jeg kan styre med egne prosjekter enten via jobb eller i fritiden. TS Anonymkode: 198a3...7a7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #10 Skrevet 8. februar 2018 Det letteste, og mest skalerbare, programmeringsspråket som finnes er assembler. Det rare er bare at selv det er for vanskelig for kvinner å lære seg. Kvinner har vanskelig for å forstå alt av programmeringsspråk som ikke begynner med "Visual". Anonymkode: e871e...37b 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #11 Skrevet 8. februar 2018 ^ dårlig trolling. Assembler er noe du bruker om du må programmere på lavt nivå. Drivere, Embedded systems, OS Kernels, og slikt. I dag greier man å bruke vanlig C til 80% av slikt arbeid. Kompilatoren til C greier 99 av 100 ganger å produsere kjappere kode, enn om du skulle skrevet det selv i ASM. Mest populære programmeringsspråk i dag er Java, Python, C++, C#, SQL, Objective-C / Swift, Js, Ruby. Søk på finn etter de forskjellige språkene, og se hvor mange stillinger som dukker opp. Anonymkode: 9f66f...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 Først må man se hva formålet skal være ved å få bedre datakunnskaper. Tenker du å fortsatt jobbe innenfor et typisk økonmiyrke, eller er ønsket å jobbe med mer tekniske oppgaver? Svaret på det, vil typisk være en faktor når man bestemmer seg for hva innen it man ønsker å lære mer av. Skal man jobbe teknisk innenfor utvikling er det normalt sett krav om å være dyktig innen flere programmeringsspråk, ha god kjennskap til databaser, nettverk. i enkelte miljøer bruk av unix/linux osv. kravene varierer noe ut fra hva slags utvikling man skal gjøre, men man bør uansett være dyktig i programmering utover visual basic. Tenker du å fortsette innen økonomi ville jeg heller fokusert på å bli en racer i excel, i statistisk programvare, enklere scriptspråk du kan bruke til å automatisere egne arbeidsoppgaver. Dette fordi man da typisk ikke jobber med å utvikle og forbedre prosesser og produkter for andre som man gjør som teknisk systemutvikler. Videre ville jeg også fokusert på å bli mer selvdreven når det gjelder bruk av jobbpc, programvare osv. Det er faktisk veldig mange som er ganske lite selvhjulpne når det gjelder IT produkter og tjenester generelt (jobbet før med ren IT support), og mange lar seg stanse av relativt små ting som det enkelt finnes løsninger på. De som i større grad klarer ting selv, blir også mer effektiv på jobben da man ikke har like mye stans i arbeidet, noe som igjen er et innsalgspunkt for å få interjvu. Anonymkode: 50d57...818
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå