Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter denne under vennskap, da det ikke gjelder meg :)

Har en eldre søster som forsøker nå å bli gravid. Vi er veldig nære, og er sammen på fritiden så og si hele tiden. Hun er 34 og hun og samboer vil prøve for første gang.

Hun ble uplanlagt gravid for noen år tilbake, da hun tok abort. Hun sa det var fint å vite at "de i det minste kan" og at det dermed er uproblematisk å bli gravid. Dette er riktignok noen år siden, men hun er jo fortsatt i en alder der fleste blir greit gravide.

Jeg lurer likevel på om hun er litt "overoptimistisk" mht. graviditet og hvor lett det er. Siden hun nylig sluttet på prevensjon har hun begynt å planlegge ukene fremover, hvilke fester hun ikke kan delta på, at hun ikke kan drikke osv. Jeg nevnte at det ikke nødvendigvis er slik at hun blir gravid med en gang hun slutter på pillen, og hun sa det er sant, de har ikke sex hver dag heller. Men hun virker som hun tenker at ettersom hun ble gravid uten å prøve tidligere, så er hun "veldig fertil".

Jeg er bare redd hun blir skuffet om det tar litt tid, og hun tilnærmet lever som om hun er gravid hele tiden frem mot det. 

Noen som vet hvor lang tid det i snitt tar? Spør bare fordi vi er veldig nære og jeg lurer på om det er normalt å gå inn i slik "status" før man overhodet er gravid.

Anonymkode: 7255a...fc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At man har blitt gravid med et uhell før er overhodet ingen garanti for at man raskt blir gravid igjen. 

Men jeg synes ikke søsteren din oppfører seg rart. Det er da ikke noe galt i å være optimistisk? Det er forøvrig også mange som velger å leve "som gravid" i tidspunktet fra eggløsning til menstruasjon, siden man i det tidsrommet kan være gravid uten at man vet om det ennå. Så å planlegge å ikke drikke på fester og slikt er helt innafor. Både alkohol og koffein kan virke negativt på fruktbarheten, så om man er prøver, kan det uansett være lurt å kutte ut/ned på dette. 

Fra babyverden: 

OVERSIKTEN NEDENFOR ER BASERT PÅ TALL FRA USA OG VISER HVOR HVOR STOR PROSENTANDEL AV PRØVERE SOM BLE GRAVID INNEN TOTALT 18 MÅNEDER:
Innen 1 måned: 25 prosent
Innen 6 måneder: 60 prosent
Innen 9 måneder: 75 prosent
Innen 12 måneder: 80 prosent
Innen 18 måneder: 90 prosent

Anonymkode: 107d6...8dd

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man har blitt gravid med et uhell før er overhodet ingen garanti for at man raskt blir gravid igjen. 

Men jeg synes ikke søsteren din oppfører seg rart. Det er da ikke noe galt i å være optimistisk?

Anonymkode: 107d6...8dd

Selvsagt ikke :)
Jeg har bare sett en del innlegg her fra fortvilte prøvere og det virker som om en del tar det hardt når graviditet ikke forekommer. Derfor er jeg redd det blir litt ekstra ille om forhåpningene om å bli gravid raskt er veldig høye. Hun er en sensitiv person også.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt ikke :)
Jeg har bare sett en del innlegg her fra fortvilte prøvere og det virker som om en del tar det hardt når graviditet ikke forekommer. Derfor er jeg redd det blir litt ekstra ille om forhåpningene om å bli gravid raskt er veldig høye. Hun er en sensitiv person også.

Det er nok de fortvilte som lettest skriver om prøving :) de er mer synlige, men neppe i flertall 

Anonymkode: 3bfce...0e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...