Gå til innhold

Bidrag kontakte nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eks er student og ferdig til sommeren. Får bidragsforskudd av nav. Må jeg kontakte nav hvis han ikke får seg jobb etter endt studie? Eller stopper bidraget opp? Han ønsker friår for å slippe betale bidrag. Jeg synes dette høres helt sykt ut. Han er egentlig imot bidrag, så jeg skal være glad for at nav har betalt og betaler enda. Hva bør jeg gjøre her?

Anonymkode: 3c07d...fad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han er ferdig med studiene, og bare vil ha et "daffe-år" så tror jeg at NAV kan beregne 80% lønn på han og kreve han for det. Han vil da opparbeide seg bidragsgjeld til NAV. Jeg antar at du vil fortsette å få bidragsforskudd, og får etterbetalt mer når han begynner å betale inn på gjelda. 

Snakk med noen som jobber med sånt på NAV. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Juniper skrev:

Hvis han er ferdig med studiene, og bare vil ha et "daffe-år" så tror jeg at NAV kan beregne 80% lønn på han og kreve han for det. Han vil da opparbeide seg bidragsgjeld til NAV. Jeg antar at du vil fortsette å få bidragsforskudd, og får etterbetalt mer når han begynner å betale inn på gjelda. 

Snakk med noen som jobber med sånt på NAV. 

Dette stemmer.

For å referere til lovverket:

§ 4 sjette ledd andre og tredje punktum - Lavere inntekt enn inntektsevnen

[Endret 6/07, 1/09]

Inntekten skal fastsettes etter skjønn dersom en forelder er uten inntekt, eller inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende ut fra utdanning og evner burde kunne oppnå, uten at det gis en rimelig grunn til dette.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.55-nr.2-71-4-inntekt-i-forskrift-om-fastsetjing-og-endring-av-fostringstilskot

Anonymkode: ff8a7...a7b

Skrevet

Ta konakt med nav, forklar saken og be om de kan vurdere å skjønnslikne ham. Nav tar i enkelte tilfller utgangspunkt i hva en kunne ha tjent, ikke hva man faktisk tjener. I denne saken (uten sammenlikning forøvrig) forklares litt om hvodan regelen om skjønnslikning fungerer i praksis.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tore-tjente-rundt-240-000-i-aret-nav-mente-han-kunne-tjent-mer-det-kostet-ham-dyrt/67685964

Anonymkode: 3def4...1c0

Skrevet

Men problemet er at han nekter å bet bidrag. Han mener kvinner må sørge for sine barn selv. Så jeg stanger i veggen her. Stopper  bidraget mitt i juni nå? Hvordan løser vi dette?

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men problemet er at han nekter å bet bidrag. Han mener kvinner må sørge for sine barn selv. Så jeg stanger i veggen her. Stopper  bidraget mitt i juni nå? Hvordan løser vi dette?

Bidragsforskuddet stopper ikke. Du kan søke ny fastsettelse av bidraget om han er i jobb/burde vært i jobb. Foreldrene plikter å forsørge barna sine og kan ikke bare velge å la være.. Han kan nekte alt han vil men om NAV beregner at han skal betale bidrag slipper han ikke unna. Om han ikke betaler vil han opparbeide seg gjeld...

Anonymkode: 3d39c...821

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bidragsforskuddet stopper ikke. Du kan søke ny fastsettelse av bidraget om han er i jobb/burde vært i jobb. Foreldrene plikter å forsørge barna sine og kan ikke bare velge å la være.. Han kan nekte alt han vil men om NAV beregner at han skal betale bidrag slipper han ikke unna. Om han ikke betaler vil han opparbeide seg gjeld...

Anonymkode: 3d39c...821

Ok. Prøver å forklare han dette her. Takk for svar. Og dere andre og. Takk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...