Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Beklager ekle detaljer)

Jeg er nå godt ut i uke 6 av graviditeten og igår kveld adde jeg brun utflod. Imorges når jeg tørket meg kom det mørkerødt blod, ikke kjempemye men som enn lett vanlig mens. Og nå er det på tur å bli rødbrunt igjen. Jeg har ikke sett klumper, men det var ganske slimete på det verste her i morges. Jeg har heller ikke antydninger til magesmerter. Om det har noen betydning så hadde jeg og samboer sex (og ikke av den rolige varianten) kveld/natt til i går. 

Er dette en abort? Har hørt at blødninger kan være vanlige under graviditet men blir jo klart redd likevel. Frykter jo det verste... 

Noen som har noen tanker? Bør jeg kontakte lege eller ha is i magen? Jeg vil jo såklart helst ha svar IDAG på hva som foregår men forstår at det blir vanskelig. Og kan lege finne ut noe? Jeg må vel kanskje uansett på ul for å finne ut av dette? Er så bekymret:/ 

Anonymkode: 96415...ebd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brunt blod er gammelt blod.  Det kan høres ut som det kommer av sex'en syns jeg. 

Men. Hvorfor ha sex av den ikke-rolige varianten så tidlig? Det er jo ganske dumt...................

Legen kan ikke gjøre noe, så du må vente å se desverre. 

Anonymkode: 0a5ba...e75

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brunt blod er gammelt blod.  Det kan høres ut som det kommer av sex'en syns jeg. 

Men. Hvorfor ha sex av den ikke-rolige varianten så tidlig? Det er jo ganske dumt...................

Ja du kan spørre..det var kanskje litt dumt. Ble visst litt revet med bare;p 

Men den første brune utfloden kom jo ikke før dagen etter vi hadde sex. Er det vanlig å blø så seint etterpå? (Dagen etter) Trodde sånt skulle skje like etterpå jeg. 

Hilsen Ts

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Det er hetl ufarlig å ha sex, selv litt røff sex. 

Ts: det er ikke annet å gjøre enn å vente å se. Det er ikke noe legen kan gjøre fra eller til så tidlig. Blødningen kan komme av sex, grunnet at slimhinnene er skjørere under svangerskapet, men det er altså helt ufarlig. Blodet kommer da fra dine slimhinner i selve skjeden, ikke fra inni livmoren, og har null og niks å si for helsen til forsteret. 

Anonymkode: 67d35...e4d

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull og tøys. Det er hetl ufarlig å ha sex, selv litt røff sex. 

Ts: det er ikke annet å gjøre enn å vente å se. Det er ikke noe legen kan gjøre fra eller til så tidlig. Blødningen kan komme av sex, grunnet at slimhinnene er skjørere under svangerskapet, men det er altså helt ufarlig. Blodet kommer da fra dine slimhinner i selve skjeden, ikke fra inni livmoren, og har null og niks å si for helsen til forsteret. 

Men hvordan kan man vite at blødningen ikke kommer fra livmoren? Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan man vite at blødningen ikke kommer fra livmoren? Ts

Det kan du ikke vite, med mindre du får grundig undersøkelse med innvendig ultralyd (og det er langt fra sikkert de kan si noe mer nøyaktig da heller). Og det gjør de ikke så tidlig, med mindre du betaler for det selv på privatklinikk. Så tidlig er det som sagt ikke noe de kan gjøre, så da kan ikke det offentlige bruke penger på det. 

Du må nok bare smøre deg med tålmodighet, selv om jeg vet det er vanskelig. Jeg hadde flere episoder med brun spotting i 1. trimester selv, og vet det er skremmende og fælt å være så usikker. Men sånn er det nå bare. 

Skrevet

Det kan være starten på en SA eller rester fra forrige mens. Har ingenting med sex å gjøre. Legen kan ikke gjøre noe uansett Desverre. I tilleg kan en ekstra innvendig UL forårsake en SA hvis der er fare for det allerede. Gynekologen min mente det er 1/1000 tilfeller. Derfor tilbys ikke tidlir UL som en standard kontroll i Norge. Bare i uke 17-18.

Så tidlig blir det ikke noen klumper heller. Babyen er jo en-tre mm om ikke mindre. Blir bare som vanlig mens, med litt mer blod og smerter. Det du kan gjøre er å ta vare på deg selv, ikke svømm og ikke løft tungt. Jeg opplevde blødning som resulterte i SA i uke 8 og blødning i uke 6 som ikke påvirket graviditeten. Så det kan gå begge veier. Men friskt blod er ikke noe godt tegn, desverre.

Skrevet

Det kan du dessverre ikke vite, og du er nok enda for tidlig til at man kan se på ultralyd om det er hjerteaktivitet. Så vanskelig det enn kan høres ut, så må du nok bare vente og se en liten stund til. Er det en abort er det ingenting du kan gjøre med det, men det er IKKE din skyld uansett. Sex, til og med av det røffe slaget, skader ikke et friskt embryo. Du kan verken riste eller slå det ut på noe vis. Er det abort er det fordi det er noe galt med cellene, og kroppen ordner opp i noe som ikke er levedyktig.

Hvis det kan berolige deg litt - Jeg hadde mange sånne episoder som du beskriver her de første 13 ukene av mitt svangerskap, og så en skikkelig blødning i uke 13. Trodde det var slutt hver gang, men det gikk kjempefint. Mini har nå blitt ett år. Har i ettertid hørt at mange av venninnene mine og har hatt blødninger i noen av sine svangerskap, og de har friske unger hele gjengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...