AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Hei, jeg er en jente på 18 år, og jeg har slitt mye med håndeksem de siste 12 årene. Også har det seg sånn at jeg har satt meg selv i en litt vanskelig situasjon. Jeg valgte helse og oppvekst på vg1 fordi jeg ville jobbe med mennesker. Og det gjorde jeg selv om jeg fikk klar beskjed av en sykepleier på hudavdelingen om at det ikke var lurt. Jeg burde hørt på henne, jeg skjønner det nå som jeg har blitt litt mer voksen i hodet enn jeg var som fjorten-femtenåring, men den nedlatende måten hun snakket til meg på provoserte meg sånn at jeg ble enda mer motivert til å søke. Merkelig nok gikk det helt fint. Det var som om eksemen gikk i dvale hvis jeg kan forklare det sånn. Jeg hadde praksis på både sykehjem og i barnehage, og jeg stortrivdes. På vg2 tok jeg helseservicefag, og nå holder jeg på å utdanne meg til tannhelsesekretær før jeg tar påbygg. Drømmen er å bli jordmor, men det kan være greit å ha flere muligheter hvis jeg f.eks ikke kommer inn. Og jeg skjønner at det ikke er realistisk, for problemet er at håndeksemen har blomstret opp igjen. Derfor er jeg interessert i å lese andres erfaringer. Er det noen med eksem som jobber i et helseyrke med mye håndvask og håndsprit? Hvordan går det? Og hvordan holder dere utbruddene under kontroll? Jeg har kontaktet lege, men får ikke time før om tre uker. Jeg har fått beskjed om at jeg har liten eller ingen mulighet til å få jobb pga. at det er så ille, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Det føles som om de tre årene på videregående har vært bortkastet, og jeg klarer ikke å forestille meg at jeg skal ha en jobb utenfor helsesektoren, for det har vært planen siden jeg var 12 og hadde arbeidsuke på et sykehjem. Anonymkode: 150d2...a3a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 http://www.laroche-posay.no/produktbehandlinger/Cicaplast/CICAPLAST-HÅNDKREM-p13183.aspx Prøv denne, å se om det hjelper. Jeg sliter med eksem, spesielt på vinterstid, såpass at huden sprekker opp. Det ble enda verre etter jeg begynte i jobb hvor jeg spritet hendene flere ganger om dagen. Men denne kremen reddet meg! Har testa utallige kremer tidligere, uten spesielt mye hjelp, men denne var som en vidunderkur. Vet at mange sykepleiere også bruker denne! Anonymkode: 62a25...4b7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 Takk for tips, den skal jeg prøve -Ts Anonymkode: 150d2...a3a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 Helt ærlig så bør du se deg om etter et yrke som ikke krever håndvask og/eller desinfeksjonssprit på hendene 30-50-100 ganger daglig. Jeg har jobbet snart tyve år i pleien på sykehus, og har flere kolleger som har måtte finne noe annet å gjøre fordi eksemen på hendene ble for problematisk Å være jordmor et et slit for hendene på huden, du skal vaske/desinfisere deg mange ganger ila en da, også gjøre kirugisk håndvask når du skal være med på keisersnitt. Dessuten får mange reaksjon på hanskebruk, som igjen forverres når huden på hendene allerede er sensitiv. Men det finnes flere yrker "med mennesker" som ikke har samme slitasje på huden på hendene som direkte pleierelaterte yrker. F.eks sosionom, logoped, audiograf, apotektekniker og ortopediteknikker. Evt kan du finne andre områder der du fremdeles er i kontakt med mennesker, men ikke har lite voldsom behov for god håndhygiene, som lærer eller buss sjåfør. Anonymkode: b6f74...3a2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #5 Skrevet 9. februar 2018 Jeg jobbet deltid med mat i to år og måtte derfor vaske og sprite hendene mine ofte, i tillegg til å bruke hansker. Har alltid hatt litt eksem på hendene, men all vaskingen og hanskebruken gjorde det ekstremt ille. Huden sprakk så jeg begynte å blø, i tillegg begynte eksemen å spre seg opp underarmene. På det verste gikk den helt opp til albuen på den ene armen, hvor jeg da tidligere kun hadde hatt litt eksem på hendene. Jeg fikk meg en annen jobb og sluttet, og ble omtrent helt kvitt eksemen. Den kan blusse opp litt i perioder med mye håndvask, men det er så lite i forhold til den gangen at jeg helt fint holder det i sjakk med å bruke en god håndkrem. Så jeg er enig med brukeren over om at det er lurt å vurdere en annen jobb. Jeg er selv på vei inn i et av yrkene hun/han har foreslått og tror jeg kommer til å stortrives med det! Anonymkode: 98917...04a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå