AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #1 Skrevet 8. februar 2018 Jeg og eksen har et ekstremt dårlig forhold. Sier ikke at alt er hans skyld men pga manglende oppfølgning av samvær har jeg sluttet å sy puter under armene på han og det har da blitt krig. Uansett barnet skal konfirmeres neste år og hun sier at hun vil ha en felles feiring. Jeg spurte far og han svarte som han pleier: "Driter i det. Samma for meg". Jeg personlig kjenner at jeg må ha en liter vin innabords for å overleve den dagen og ikke minst skulle planlegge denne dagen med en person som ikke evner å kommunisere og som fint kan finne på å ikke komme denne dagen. Han er typen som aldri stiller opp på noe og å avlyser samvær fordi han "glemte" det. Han var også fraværende i 3 år fordi han var sur for at jeg ikke lenger var taxi å tok henting og levering. Er det slemt av meg å si til tenåringen at det blir to feiringer? Dvs at jeg tar ansvar for vår del og så får far ta sin del. Eller er dette en av gangene hvor man bare bør bite tennene sammen å stå i det? Far har også en samboer som har vært frekk m8t meg i alle år og avlyst samvær i månedsvis hver gang etter de fikk felles barn(de har 3 stk) skjønner at folk vil ga fred et par uker etter fødselen men å droppe samvær i 3-4 mnd pga fødsel er dårlig gjort ovenfor barnet. Uansett dette er sikkert irrelevant men poenget var bare det at vi har et dårlig forhold. Jeg trenger råd, felles eller egen feiring? Anonymkode: 6265a...cb4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #2 Skrevet 8. februar 2018 Felles. Spør far om han vil være med å arrangere. Slik du beskriver det, kommer han mest sannsynlig til å si nei. Da sier du neivel, da arrangerer du, og sender regning på beløpet. Det er konfirmantens dag. Ønsker hun felles feiring, og ikke to, er det det hun skal få. At dere voksne ikke går i lag, skal ikke gå ut over henne. Anonymkode: 19e98...775 11
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #3 Skrevet 8. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Felles. Spør far om han vil være med å arrangere. Slik du beskriver det, kommer han mest sannsynlig til å si nei. Da sier du neivel, da arrangerer du, og sender regning på beløpet. Det er konfirmantens dag. Ønsker hun felles feiring, og ikke to, er det det hun skal få. At dere voksne ikke går i lag, skal ikke gå ut over henne. Anonymkode: 19e98...775 Ok. Sende regning til han eller nav? Altså han betaler knapt bidrag. Kun når det passer han selv om nav krever inn. Han har mange tusen i bidragsgjeld. Så jeg ender nok opp med å måtte betale for hans familie også. Ts Anonymkode: 6265a...cb4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #4 Skrevet 8. februar 2018 Jeg har også et dårlig forhold til mitt barns eks, men vi hadde likevel felles konfirmasjon. Jeg satte opp forslag til budsjett, nøkternt sådann og spurte om han hadde innvendinger eller forslag. Alt var greit, og jeg ordnet alt og han fikk tilsendt kvitteringer og betalte halvparten, dette etter privat avtale og ikke med NAV i bildet. Dagen gikk faktisk veldig greit, og vi hadde en flott feiring av konfirmanten. Jeg er veldig glad jeg ordnet alt selv, uten å måtte forholde meg til han, og det gjorde at jeg senket skuldrene og slapp å forholde meg til han. Han betalte halvparten uten å mukke, jeg holdt meg helt innenfor budsjett, og han hverken bidro med kaker fra hans side elller hjelp under selve konfirmasjonen. Dette var som forventet og jeg er igjen bare glad for at jeg og min familie ordnet alt. Tenker jeg hadde blitt rimelig stressa om han ville bidra, men ikke samarbeide og da hadde det bare blitt stress. Foreslår at du sender budsjett og kanskje forhører deg med NAV om dette er budsjett innenfor rimlighetens grenser, jeg har ingen erfaring/råd ang NAV der. Vi hadde omtrent like mange gjester fra hver side, slik at alt ble delt på to uten å ta hensyn til skevfordeling. Kan legge til at jeg lagde noe mat selv, og bakte mange kaker, tok også med dette i budsjettet. Anonymkode: 2af9a...abb
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #5 Skrevet 8. februar 2018 Rart dere kvinner får barn med slike. Hvorfor skjer det? Ha felles og lag hyggelig dag. Kommer han så er jo det flott, kommer han ikke så er det hans tap. Er jo han som har meldt seg ut av farsrollen. Nav bidrar med en sum til konfirmasjon til de som sliter. Hør med nav. Hvis ikke kan man få billig fest om han senker kravene. Anonymkode: 55530...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 At voksne mennesker ikke klarer å bite tennene sammen for en stor dag til felles barn er helt latterlig. To feiringer av slike dager er blant de dummeste jeg hørt. Anonymkode: 689b4...d88 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart dere kvinner får barn med slike. Hvorfor skjer det? Ha felles og lag hyggelig dag. Kommer han så er jo det flott, kommer han ikke så er det hans tap. Er jo han som har meldt seg ut av farsrollen. Nav bidrar med en sum til konfirmasjon til de som sliter. Hør med nav. Hvis ikke kan man få billig fest om han senker kravene. Anonymkode: 55530...ff2 Jeg var 18 når jeg fikk datteren min. Det var langt fra planlagt og jeg var rett og slett umoden og blind. Han forlot meg da hun var 3 uker. Derfor fikk jeg barn med en slik mann. Altså jeg sliter ikke økonomisk. Er gift på nytt og vi har det helt greit. Men en konfirmasjon er dyr så vi spart til dette i flere år mtp gave og fest. Alikevel syntes jeg far bare har å bidra hvis han og hans familie skal delta. Ts Anonymkode: 6265a...cb4 7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: At voksne mennesker ikke klarer å bite tennene sammen for en stor dag til felles barn er helt latterlig. To feiringer av slike dager er blant de dummeste jeg hørt. Anonymkode: 689b4...d88 Jeg skal bite tennene sammen men får satse på at far gjør det samme. Han har desverre en historie med å ikke dukke opp når ting butter litt imot. Tenkte det kanskje var litt verre for datteren min. Men hun er jo vant med at han avlyser samvær i hytt og pine. Ts Anonymkode: 6265a...cb4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #9 Skrevet 8. februar 2018 Hvis du har en viss kontakt med svigerfamilien kan du jo prøve å få svigermor og dine foreldre med på laget? Det vil si planleggingen. Både svigerforeldre og mine foreldre stilte opp, også økonomisk. Min eks nektet også å komme, men dukket opp. Anonymkode: caf2b...7dc 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #10 Skrevet 8. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har en viss kontakt med svigerfamilien kan du jo prøve å få svigermor og dine foreldre med på laget? Det vil si planleggingen. Både svigerforeldre og mine foreldre stilte opp, også økonomisk. Min eks nektet også å komme, men dukket opp. Anonymkode: caf2b...7dc Har ingen kontakt med eksens familie desverre. Jeg har ingen gjenlevende nær familien utenom min bror og hans kone og barn. Føler det blir feil å spørre svigers om penger selv om de ser på henne som eget barnebarn. Hvorfor skal de betale for eksen Min? Ts Anonymkode: 6265a...cb4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #11 Skrevet 8. februar 2018 Kjør felles konfirmasjon, der du har regien, og inviter de viktigste fra begge sider. Lag et budsjett og ta kontakt med NAV angående å kreve penger fra far hvis han ikke betaler frivillig, han er pliktig til å dekke sin del. Lag en hyggelig konfirmasjon for datteren din, og prat med henne i forkant angående muligheten for at faren velger å ikke dukke opp. Datteren din er gammel nok til å være klar over disse tingene, og sammen kan dere forberede dere mentalt på at han kanskje svikter, men at dagen likevel skal være så fin som mulig. Kjør koldtbord, så er det ikke så farlig om dere må rydde bort et par tallerkner i siste liten. Det er far som driter seg ut om han dropper sin egen datters konfirmasjon eller lager dårlig stemning på noen måte. Om han og nye kona kommer, så biter du tennene sammen og gjør gode miner til slett spill. Det er som regel nok gjester i en konfirmasjon til at man ikke må mingle med alle i like stor grad. Bortsett fra et "hei" og kanskje noen bilder med konfirmanten, trenger du ikke prate med eksen. Jeg forstår at det er frustrerende å ha en udugelig eks, og at man ikke har lyst til å la han slippe unna hele tiden. Men sånn er det bare når man har barn.. hvis den andre forelderen ikke stiller opp, så må man stille opp 100% selv. Man må være både mamma og pappa, på en måte, så barnets oppvekst blir så harmonisk som mulig tross alt. To konfirmasjoner er ikke særlig gøy for barnet, spesielt når det skyldes konflikt mellom mamma og pappa. Tenk på at du gjør dette for datteren din, og når hun er voksen kommer hun til å vite hvem av foreldrene som alltid stilte opp. Pappaen hennes har i realiteten kastet bort forholdet til sin egen datter, mens du har vært der hele veien og kommer sannsynligvis til å ha et nært forhold til henne resten av livet. Anonymkode: 03c08...129 8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #12 Skrevet 8. februar 2018 Da ville jeg sagt til far at han må komme med gjesteliste og 3000(Eller hvor mye du trenger) innen den og den datoen, og gjør han ikke det, får han fikse feiring selv. Forklar dette til din datter. Enkelt og greit. Betaler han ikke, eller velger å ikke komme, så er det hans tap! Anonymkode: edbf2...e8c 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #13 Skrevet 8. februar 2018 Kjenner jeg blir sint og oppgtt når to personer ikke kan legge alle uenigheter til side ved en så stor dag å tenke på barnet. Må da gå Ann og være sammen en dag? Tenk på barnet deres. Det er henne/han det går utover. Å ha to feiringer ville vært helt uaktuelt om det gjaldt mitt barn. Enten for han komme i selskapet å bidra eller bli hjemme Anonymkode: fcfa8...643
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #14 Skrevet 8. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: At voksne mennesker ikke klarer å bite tennene sammen for en stor dag til felles barn er helt latterlig. To feiringer av slike dager er blant de dummeste jeg hørt. Anonymkode: 689b4...d88 Jeg hadde to konfirmasjonsselskaper og er sjeleglad for det. Foreldrene mine hadde et veldig anstrengt forhold og en felles feiring hadde blitt sterkt preget av det. Med mindre begge parter virkelig ønsker å la konflikten ligge den dagen vil jeg definitivt anbefale to feiringer. At man som voksen synes det er dumt at andre ikke klarer å feire sammen spiller da ingen rolle. Kan ikke de involverte lage en genuint hyggelig dag ser jeg virkelig ikke poenget. Anonymkode: 7c74f...961 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #15 Skrevet 8. februar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ingen kontakt med eksens familie desverre. Jeg har ingen gjenlevende nær familien utenom min bror og hans kone og barn. Føler det blir feil å spørre svigers om penger selv om de ser på henne som eget barnebarn. Hvorfor skal de betale for eksen Min? Ts Anonymkode: 6265a...cb4 Personen mente sikkert svigers på eksen din sin side, ikke svigerfamilien du har nå. Anonymkode: 251cb...3a5 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #16 Skrevet 8. februar 2018 Jeg håper at dere klarer å oppfylle datteren deres sitt ønske. Dette er siste store selskap dere må samarbeide om. Skjønner at han er vanskelig å jobbe med, og at du ikke ønsker å gjøre han flere tjenester. Men denne dagen er så viktig for henne, så prøv å se om du får det til. Om han ikke bidrar økonomisk så kan du kanskje invitere de aller nærmeste på farsiden om du har råd. Som søsken, farfar og farmor og om hun har gudforeldre på den siden. Og jeg ville også forklart besteforeldren (på faren sin side) at grunnen for at at de ikke kan komme fulltallige er for at sønnen ikke kunne bidra og ikke ville ordne til eget selskap. Så prøv å gjøre det beste for at dagen hennes blir som datteren ønske, men ikke la deg utnytte eller presses. Min stefar var kjempe sjalu på pappa og lagde helvete om vi skulle feire sammen hele familien. Mamma gikk med på dette da hun ikke ville at det skulle bli noe styr, og fordi det passet henne fint. Jeg ville ha selskap for hele familien, men ble ikke hørt. Pappa syns det var kjempe teit så han så da fikk bare mamma og hennes familie få den dagen alene med meg. For han syns det ble feil at jeg skulle måtte dra i mellom hele konfirmasjon dagen. Å se hele far familien min i kirken, for da å ikke kunne feire med dem etterpå knuste meg. Jeg hadde klump i magen og dårlig samvittighet hele den dagen og årevis etterpå, selv om det ikke var min feil. Håper din datter får en finere dag og minner. Anonymkode: f60e5...33e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #17 Skrevet 8. februar 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personen mente sikkert svigers på eksen din sin side, ikke svigerfamilien du har nå. Anonymkode: 251cb...3a5 Ok ja sikkert 👍 Ts Anonymkode: 6265a...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #18 Skrevet 11. februar 2018 Tror du far vil betale hvis du planlegger? Hvordan vil dere klare oppføre dere mot hverandre i konfirmasjonen? Hvis du tror det er stor sannsylighet for at dere vil krangle eller vise tydelig misnøye med hverandre ville jeg først ha forsøkt med en samtale på familievernkontoret. Hvis dere kunne laget en forpliktende plan på hvem som gjør hva og snakke om hvordan dere skal forebygge dårlig stemning har jeg troen på at det vil være lurt å feire sammen. Hvis du har erfaring med at dere ikke klare å «holde dere i skinnet» og dere ikke avtaler å samarbeide på en god måte ville jeg ha latt vær. Da er det kanskje bedre at datteren din må takle skuffelsen av to konfirmasjoner, evnt.bare en med din familie, enn at hele dagen blir ødelagt. Anonymkode: 5651f...777
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #19 Skrevet 11. februar 2018 Om hun ønsker felles feiring så synes jeg dere bør bite tennene sammen. Prøv å snakk med faren om planlegging, er han ikke med så får du planlegge sammen med konfirmanten alene og invitere inn han og hans familie. For en sopp av en mann, prøv å ikke la det gå inn på deg så det ødelegger feiringen. Anonymkode: 97d6a...8da
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #20 Skrevet 11. februar 2018 Om barnet har kontakt med farssidens familie, så bør de inviteres for barnets skyld. Jeg hadde blitt knust om ikke farmor hadde fått komme i konfirmasjonen min fordi mamma og pappa var uvenner og pappa ikke ville arrangere eget selskap. Du trenger jo ikke invitere hele slekten. Det holder med de som er nærmest barna - som hn har kontakt med, og så kan dere evt. invitere flere hvis han betaler på forskudd da du ikke har råd til å sitte igjen med skjegget i postkassa om han ikke betaler sin del etterpå. Jeg ville ikke hatt to feiringer. Hvis han dropper sin feiring, så går det jo utover barnet og familien som er uskyldig oppi alt dette. Anonymkode: 7a155...008
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå