Gå til innhold

Diabetes 2 - kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva dere med diabetes 2 spiser til daglig.

Jeg er nok i kategorien pre-diabetes, og det vil jeg gjøre noe med NÅ. Jeg lurer derfor på hvordan et diabeteskosthold faktisk ser ut, og bare hvordan det egentlig burde se ut. Jeg har jo havnet i denne kategorien fordi jeg elsker søtt, og sliter derfor med å finne gode alternativer som frister mer. Jeg kan jo legge til at meieriprodukter er helt utelukket for min del.

Anonymkode: ee82b...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil anbefale deg å undersøke lavkarbo, det kan være veldig effektivt :) Et annet alternativ er periodisk faste, bl.a legen Jason Fung har mye info om dette. F.eks her https://idmprogram.com/reverse-type-2-diabetes-the-quick-start-guide/ eller https://www.dietdoctor.com/the-perfect-treatment-for-diabetes-and-weight-loss

(Selv er jeg "bare" insulinresistent, men tar tak i det med lavkarbo og periodisk faste for å unngå at det utvikler seg til diabetes.)

Anonymkode: 6b86f...911

• Liker 4
Skrevet

Signerer det Anonym over her skrev :klappe: Veldig lur vei å gå. :) 

Anonymkode: b336a...c55

• Liker 2
Skrevet

Det anonym 911 sa. Jeg følger lavkarbo og periodisk faste. Måler blodsukker før og etter måltider og er veldig fornøyd med resultatet. Spiser meg mett og koser meg med god mat. Har forresten gått ned 13 kg fra oktober i fjor. Venter på Fungs sin nyeste bok "The diabetes code" som kommer ut i april :) . Har lest "The obesity code" og "the complete guide to fasting" , anbefaler å se på hans videoer på youtube .

Anonymkode: 8d3ab...9d3

• Liker 2
Skrevet

Diabetes betyr jo at kroppen sliter med å håndtere karbohydrater. Det eneste logiske er da å kutte kraftig ned på denne maten som man ikke tåler. Alle karbohydrater som kan brytes ned av kroppen blir til sukker (naturlig nok siden alle karbohydrater betstår av kun sukkermolekyler), uansett om det kommer fra kaker, godteri, korn, frukt eller grønnsaker. Noen vil si at det ikke er noe problem bare man doserer insulinet deretter, men de bør se litt på senvirkninger av diabetes... Amputasjon, blindhet, dårlig sårheling, nyrekade +++.

Anonymkode: 4b4bc...15b

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes betyr jo at kroppen sliter med å håndtere karbohydrater. Det eneste logiske er da å kutte kraftig ned på denne maten som man ikke tåler. Alle karbohydrater som kan brytes ned av kroppen blir til sukker (naturlig nok siden alle karbohydrater betstår av kun sukkermolekyler), uansett om det kommer fra kaker, godteri, korn, frukt eller grønnsaker. Noen vil si at det ikke er noe problem bare man doserer insulinet deretter, men de bør se litt på senvirkninger av diabetes... Amputasjon, blindhet, dårlig sårheling, nyrekade +++.

Anonymkode: 4b4bc...15b

TS snakker om diabetes type 2.

Ser du virkelig gode grunner til å videreføre teoriene fra 70-tallet om at det viktigste som kunne gjøres var å skremme diabetikere med senkomplikasjoner? Noe som gjorde at diabetikere ble påført en kontinuerlig angst?

Det beste du kan gjøre, TS, er å ikke spørre om kosholdsråd på steder som KG.

Be behandlende lege om henvisning til ernæringsfysiolog på nærmeste sykehus. Meld deg inn i diabetesforbundet og vurder å søke om å bli tatt opp som medlem i en av de lukkede gruppene for diabetikere på Facebook.

Anonymkode: 041c2...e6c

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS snakker om diabetes type 2.

Ser du virkelig gode grunner til å videreføre teoriene fra 70-tallet om at det viktigste som kunne gjøres var å skremme diabetikere med senkomplikasjoner? Noe som gjorde at diabetikere ble påført en kontinuerlig angst?

Det beste du kan gjøre, TS, er å ikke spørre om kosholdsråd på steder som KG.

Be behandlende lege om henvisning til ernæringsfysiolog på nærmeste sykehus. Meld deg inn i diabetesforbundet og vurder å søke om å bli tatt opp som medlem i en av de lukkede gruppene for diabetikere på Facebook.

Anonymkode: 041c2...e6c

Dette er jo ting som skjer med dia2 også! Min far har hatt diagnosen i 8 år og var nylig i fare for nekrose og evt amputasjon i foten etter er lite sår som ikke ville gro på en tå. Så det er ikke noe skremselspropaganda men reelt! 

Jeg støtter også forslaget nevnt ovenfor, jeg følger samme prinsipper og først etter å ha innført det har kroppen min begynt å produsere mindre insulin og har klart å gi slipp på kiloene og gi lavere langstidblodsukker. Anbefaler deg å se på klstholdsplan fra Thor Foseid. Se på "spør Thor " på Facebook. Mange sammen med meg som har fått nytt lov med disse planene. Lykke til!

Anonymkode: 74e18...02e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...