Gå til innhold

Vurderer å skaffe en kornsnok - har en del spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vurderer å skaffe meg en kornsnok, men jeg vil ikke ta noe forhastet beslutning, så jeg lurer på noen ting;

Hvor lenge kan man være borte fra en kornsnok? Det hender en sjelden gang vi besøker slekt langt unna noen dager (6-7 dager maks), men skal uansett se på mulighetene for pass av slange før det er aktuelt å skaffe en :) 

Er det mulig å bare ta med seg hele terrariet og frakte med seg slangen i bilen? :P 

Er det noen her som har erfaring med å ha både reptiler og små barn i hus? Mtp på salmonella tenker jeg at vi ikke trenger å "kose" med slangen eller la den åle seg rundt noe annet sted enn i terrariet sitt. Hygiene er jo superviktig. Og vi må unngå at barnet rører noe som helst som har med slangen å gjøre før det er blitt en god del eldre. Jeg ser bare for meg at det blir en del mas etter hvert 😝 

Blir slanger stresset av bråk fra små barn, lyd fra TV etc? Tenker litt på plassering av terrariet - enten i stua der alle oppholder seg eller på soverommet til meg og mannen :) 

Kan terrarier barnesikres med lås e.l? 

Går ut ifra at det går greit å ha to katter i hus sammen med en slange? :) 

Håper noen har anledning til å svare noe av det jeg lurer på :) 

Anonymkode: 8068a...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mange råd, jeg bare lurer på hva i all verden du skal med en kornsnok? Tenk om han biter? 

Anonymkode: d11cd...ac5

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så mange råd, jeg bare lurer på hva i all verden du skal med en kornsnok? Tenk om han biter? 

Større sjangs for at katta biter vel?

Anonymkode: d6833...9e2

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Større sjangs for at katta biter vel?

Nja.. katter har et litt enklere kroppsspråk. Hvordan ser man om en kornsnok er sinna f.eks? 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja.. katter har et litt enklere kroppsspråk. Hvordan ser man om en kornsnok er sinna f.eks? 

En håndterer ikke en slange som en katt. Slanger er mer til pynt. 

Dessuten så vil du nok se at slangen far s-stilling før den biter..?

En slange vil jo helst ikke bite om den ikke må.

Skrevet

Meld deg inn i reptilsider på facebook. Der får du konkrete svar fra folk som har peiling!

Skrevet

Ikke reis/transport, det blir fort for kaldt og stressende.

La de være hjemme, går fint en langhelg..

Vask dere etter håndtering, uansett. Ikke la barn håndtere dem.

Plasser terrariet litt rolig. Reptiler merker stress/støy selv om de tilsynelatende er døve.

Barnesikring er vel opp til deg, sett lås på terrariet dersom det er mulig. Anbefales uansett. 

Dette er IKKE kosedyr. Tenk deg om. 

Anonymkode: 34a60...e9e

• Liker 2
Skrevet

dyremishandling

Anonymkode: 9e189...316

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke reis/transport, det blir fort for kaldt og stressende.

La de være hjemme, går fint en langhelg..

Vask dere etter håndtering, uansett. Ikke la barn håndtere dem.

Plasser terrariet litt rolig. Reptiler merker stress/støy selv om de tilsynelatende er døve.

Barnesikring er vel opp til deg, sett lås på terrariet dersom det er mulig. Anbefales uansett. 

Dette er IKKE kosedyr. Tenk deg om. 

Anonymkode: 34a60...e9e

Takk for seriøst svar! Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er et kosedyr :) har katter som dekker det meste av kosebehov ;) men jeg ønsker å ta en veloverveid beslutning, de kan jo leve i opp til 20 år, så det kan være en langvarig forpliktelse. 

Skrevet
3 timer siden, Gia_ skrev:

Meld deg inn i reptilsider på facebook. Der får du konkrete svar fra folk som har peiling!

Takk for tips :) 

Skrevet

Jeg lurer helt oppriktig på hvorfor man vil ha en slange? Ser noen lenger opp sier at den er til pynt, men i tillegg bør den stå et rolig sted? (Altså der man ikke oppholder seg?) 

Med tanke på at de kan leve lenge og ikke bør fraktes rundt pga. kulde og stress, ville jeg i hvert fall tenkt på hvor bindende det er med tanke på ferier for eksempel. Da er man jo eventuelt avhengig av at noen kan bo i huset deres mens dere er på ferie. Jeg har ikke peiling på reptiler, men det var bare det første som dukket opp i hodet mitt.:) 

Også håper jeg du kan svare på spørsmålene mine, for det er jeg veldig nysgjerrig på!:)

• Liker 3
Gjest Linaria
Skrevet
On 2/9/2018 at 5:49 AM, Hjärtat said:

Jeg lurer helt oppriktig på hvorfor man vil ha en slange? Ser noen lenger opp sier at den er til pynt, men i tillegg bør den stå et rolig sted? (Altså der man ikke oppholder seg?) 

Med tanke på at de kan leve lenge og ikke bør fraktes rundt pga. kulde og stress, ville jeg i hvert fall tenkt på hvor bindende det er med tanke på ferier for eksempel. Da er man jo eventuelt avhengig av at noen kan bo i huset deres mens dere er på ferie. Jeg har ikke peiling på reptiler, men det var bare det første som dukket opp i hodet mitt.:) 

Også håper jeg du kan svare på spørsmålene mine, for det er jeg veldig nysgjerrig på!:)

Jeg har en kongepyton. Har hatt lyst på det i mange år, fordi jeg synes de er nydelige og interessante skapninger. Mye av grunnen til at folk skaffer akvariefisk eller andre smådyr som ikke er spesielt sosiale. Det er også spennende å få det til, å se at man får en fornøyd slange som spiser godt og oppfører seg rolig. 

Man kan dra på ferie om man har slange, og noen trenger ikke bo i huset for å ta vare på den. Om noen kan komme innom hver tredje dag eller noe sånt for å sjekke om slangen har det bra og gi den vann, så går det fint. 

TS, Du bør ikke frakte den med deg på ferie. Den har det bedre alene hjemme i noen dager. Du bør heller ikke la barna håndtere slangen, da de plutselig kan holde den for hardt så den blir redd og biter. Det er jo også dette med salmonella. Du burde ha lås på buret både for barna og slangen sin del. Vi har vår i stua hvor vi ser på TV innimellom, og det ser ikke ut til å være noe problem, men om dere har mulighet til å ha den et annet sted, er nok det bedre. 

Gjest Linaria
Skrevet (endret)

Og ja, helt greit med katter så lenge det er lås på terrariet. Bare hold kattene i et annet rom om slangen er ute. Den skal helst ikke ut mer enn én gang i uka uansett. 

Det er litt rart at slange er det ene dyret man virkelig må forsvare at man ønsker å skaffe seg. Ingen spør "hva skal du egentlig med marsvin?" eller "hva skal du egentlig med akvarium?" Det er alltid slange som ikke passer i norsk fauna, ikke katter som faktisk er ute og tar livet av ville, norske dyr. Det er alltid slanger som biter, selv om rolige slangearter biter mye sjeldnere enn hamster. Plutselig er det dyreplageri å ha slange, når folk har alt mulig rart av dyr i bur. Slangen er kaldblodig og produserer ikke nok energi til å bevege seg rundt i verden. Den vil helst ligge på én trygg plass hvor det er varmt og trygt og det finnes rotter å spise. 

Det eneste argumentet jeg kan forstå er salmonella, noe slangeeiere må passe på. Behandle slangen som en kyllingfillét - vask der den har vært og når du har tatt på den, så går det fint. 

Endret av Linaria
Skrevet
21 minutter siden, Linaria skrev:

Og ja, helt greit med katter så lenge det er lås på terrariet. Bare hold kattene i et annet rom om slangen er ute. Den skal helst ikke ut mer enn én gang i uka uansett. 

Det er litt rart at slange er det ene dyret man virkelig må forsvare at man ønsker å skaffe seg. Ingen spør "hva skal du egentlig med marsvin?" eller "hva skal du egentlig med akvarium?" Det er alltid slange som ikke passer i norsk fauna, ikke katter som faktisk er ute og tar livet av ville, norske dyr. Det er alltid slanger som biter, selv om rolige slangearter biter mye sjeldnere enn hamster. Plutselig er det dyreplageri å ha slange, når folk har alt mulig rart av dyr i bur. Slangen er kaldblodig og produserer ikke nok energi til å bevege seg rundt i verden. Den vil helst ligge på én trygg plass hvor det er varmt og trygt og det finnes rotter å spise. 

Det eneste argumentet jeg kan forstå er salmonella, noe slangeeiere må passe på. Behandle slangen som en kyllingfillét - vask der den har vært og når du har tatt på den, så går det fint. 

Fordi det nok er ganske mange flere som både er redd og syns reptiler er vanvittig ekle i forhold til hamster, marsvin, katt...

Anonymkode: 42988...b80

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, Linaria skrev:

Det er litt rart at slange er det ene dyret man virkelig må forsvare at man ønsker å skaffe seg. Ingen spør "hva skal du egentlig med marsvin?" eller "hva skal du egentlig med akvarium?" 

Hvis det var innlegget mitt du siktet til: jeg mente ikke at du skulle forsvare det, jeg lurte oppriktig på hvorfor man vil ha en slange. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en kornsnok:) hun får 3 (døde) mus hver 14 dag, så å reise bort en ukes tid går nok fint. (Men syns det er bra at du vil få noen til å se til den likevel.) 

Er viktig å passe på at slangen har en varm og en kald side i et stort terrarium, så den kan velge hvor den vil ligge. Og en stor skål med vann om den skulle ønske å bade. Og masse «pynt» og en hule som den kan ligge inni. 

Det er også viktig å passe på at det er nok fukt, særlig under ham-skifte. De kan faktisk dø om det blir hengende igjen skinn på dem for lenge. 

Kornsnoker er superfine slanger, ikke giftige og biter sjeldent. Vår snok har aldri bitt og tidligere eier hadde små barn på 8 og 10 som holdt den alene. (Med oppsyn da) 

men som flere har påpekt er ikke dette kosedyr, selv om slangen kan tolererer å bli holdt, er det ikke noe den setter pris på, slik som en katt eller en hund. Det beste er å la den være i buret så mye som mulig. 

Og ha lås på døren til terrariumet, slanger er flinke til å bryte seg ut..

Du finner mye info på nett. Repti.net feks :) 

Anonymkode: da493...9e8

Skrevet

Og vær beredt på å fjerne illeluktende bæsj... lukter ikke godt😅

Skrevet

Glemte også å si at du må ha noe den kan klatre i inni terrariumet... det liker de :) 

Gjest Linaria
Skrevet
1 hour ago, Hjärtat said:

Hvis det var innlegget mitt du siktet til: jeg mente ikke at du skulle forsvare det, jeg lurte oppriktig på hvorfor man vil ha en slange. 

Neida, det er greit. Jeg tror jeg bare forsvarte slanger litt raskt siden det har vært en del kommentarer på Facebook a la "hadde leieboerne mine hatt en slange hadde jeg kappa hodet av dem og kasta dem ut på dagen". Helt greit å oppriktig lure på noe. 

Gjest Linaria
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det nok er ganske mange flere som både er redd og syns reptiler er vanvittig ekle i forhold til hamster, marsvin, katt...

Anonymkode: 42988...b80

Jeg forstår at det er det, men da kan de argumentere med at de er ekle, ikke med at de er farlige eller at de ikke hører til i vår fauna. Folk kan mislike hva de vil av dyr uten å nødvendigvis ville dyrene vond. Som jeg skrev over her, så handler det mest om holdninger jeg har sett på facebook, der folk skriver helt utrolig stygge ting rettet mot reptileiere. Jeg er utrolig glad i slangen min, og å høre at folk gjerne vil kappe huet av den gjør meg kvalm. 

Men jeg mente ikke å blande inn det folk skriver andre steder i en tråd som dette. Kommer mange gode tips her. Tror jeg bare ble litt revet med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...