Gå til innhold

Her er en artikkel til dere som bare må rette på skrivefeil:

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det mest horrible er de som har skrivefeil i overskriftene. Det finnes mange gode verktøy for gramatikksjekking. Hvis man vet at man har dårlig gramatikk burde man av hensyn til sin lesere sjekke før man legger ut. Du burde ikke være vanskelig å skrive innlegget først i word med spellsjekk før man kopierer det over.

Mulig man er mindre sympatisk hvis man er kritisk til andres språkslurv. Men man er vel like lite sympatisk hvis man gir blaffen i å bli forstått av andre.

Anonymkode: 731b0...405

• Liker 9
Gjest N-Nøff
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det mest horrible er de som har skrivefeil i overskriftene. Det finnes mange gode verktøy for gramatikksjekking. Hvis man vet at man har dårlig gramatikk burde man av hensyn til sin lesere sjekke før man legger ut. Du burde ikke være vanskelig å skrive innlegget først i word med spellsjekk før man kopierer det over.

Mulig man er mindre sympatisk hvis man er kritisk til andres språkslurv. Men man er vel like lite sympatisk hvis man gir blaffen i å bli forstått av andre.

Jeg har sjelden problemer med å forstå hva folk mener selv om de har grove skrivefeil.. er ikke det viktigste med forumet at man kan diskutere? Fremfor konkurransen om hvem som har færrest skrivefeil?

Skrevet

Det finnes stavekontroller og da er det en selvsagt ting at man klarer å skrive korrekt norsk

Anonymkode: e895f...1ba

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo helt vill!

Skal jeg skrive dette innlegget i Word eller lignende for å være sikker på at jeg ikke har noen skrivefeil som kan risikere å plage deg og evt noen andre?

Jeg lurer på hvordan det skriftlige språket vil forbedre seg om vi skal slutte å vurdere det vi skriver selv og lar det hele styres av ett staveprogram.

Hilsen dysletiker som ikke bruker noen hjelpemidler.

Anonymkode: a1ab6...1d9

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du er jo helt vill!

Skal jeg skrive dette innlegget i Word eller lignende for å være sikker på at jeg ikke har noen skrivefeil som kan risikere å plage deg og evt noen andre?

Jeg lurer på hvordan det skriftlige språket vil forbedre seg om vi skal slutte å vurdere det vi skriver selv og lar det hele styres av ett staveprogram.

Hilsen dysletiker som ikke bruker noen hjelpemidler.

Anonymkode: a1ab6...1d9

Så du mener at språket vil forbedre seg bedre hvis vi slutter å bry om skriveregler? Vil ikke det gå utover evnen til å forstå hva folk faktisk mener?

• Liker 4
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grammatikk. To m'er. Slå det opp. 

"Du burde ikke være vanskelig å sjekke" 

"Spellsjekk" 

Stein. Glasshus. 

Endret av Guile
Skrevet

Haha, uff. Jeg tror det stemmer. Jeg tar meg i det, men kommenterer litt for ofte skrivefeil. Og det finnes nok mer sympatiske mennesker enn meg. :fnise:

Skrevet
6 hours ago, Guile said:

Grammatikk. To m'er. Slå det opp. 

"Du burde ikke være vanskelig å sjekke" 

"Spellsjekk" 

Stein. Glasshus. 

Ha-ha! Følte du at du fikk et poeng? Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke taster feilfritt på mobilen men står like fast på det jeg har skrevet. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har hatt noen feil i trådtitler.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ha-ha! Følte du at du fikk et poeng? Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke taster feilfritt på mobilen men står like fast på det jeg har skrevet. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har hatt noen feil i trådtitler.

Å nei, men da så.

Anonymkode: a9474...a63

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt. Både du og artikkelen det lenkes til bruker "grammatikk" feil. Bruken deres er bevisstløst oversatt fra engelsk, hvor "grammar" også innbefatter det som vi på godt norsk kaller rettskriving.

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Enig! Synes det er helt grusomt med folk som har masse skrivefeil. Synes SMS-språk generelt blir fordummende, da mange vender seg til å skrive på dialekt og/eller med mange forkortelser. Det er faktisk en del av forumreglene at man skal kunne uttrykke seg på et av Norges to skriftspråk, eller eventuelt skrive på dansk, svensk eller engelsk. Åpenbare "autocorrect"-feil burde tolereres siden mange skriver på mobil, men misbruk av grunnleggende grammatikk burde påpekes for å korrigere fremtidige innlegg fra vedkommende og dermed bedre lesbarheten for alle de andre brukerne. 

Anonymkode: 5abd0...4f4

• Liker 4
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Synes det er helt grusomt med folk som har masse skrivefeil. Synes SMS-språk generelt blir fordummende, da mange vender seg til å skrive på dialekt og/eller med mange forkortelser. Det er faktisk en del av forumreglene at man skal kunne uttrykke seg på et av Norges to skriftspråk, eller eventuelt skrive på dansk, svensk eller engelsk. Åpenbare "autocorrect"-feil burde tolereres siden mange skriver på mobil, men misbruk av grunnleggende grammatikk burde påpekes for å korrigere fremtidige innlegg fra vedkommende og dermed bedre lesbarheten for alle de andre brukerne. 

Anonymkode: 5abd0...4f4

Men herregud ikke alltid folk kan noe for det og man skulle tro folk hadde andre ting å bruke tiden sin på enn å rette på skrivefeilene til folk. :fnise::roll: 

Det kan da ikke ødelegge dagen til folk at noen har noen skrivefeil? :klo: 

Alle har skrivefeil innimellom. :P Rette på ditten og rette på datten. Herregud hvor strengt skal det være? Slapp av a... Hvis man skal bli fortalt hva som er skrivefeil og ikke hele tiden er det ikke mye igjen av kg. 

Endret av Eltele
Skrevet
5 timer siden, femme_folle skrev:

Ærlig talt. Både du og artikkelen det lenkes til bruker "grammatikk" feil. Bruken deres er bevisstløst oversatt fra engelsk, hvor "grammar" også innbefatter det som vi på godt norsk kaller rettskriving.

Og så? Skjønte ikke... 

Skrevet

At de som hakker på andre er usympatiske uavhengig av hva hakkingen går på er jeg med på. I mange tilfeller kan det forklares med dårlig selvtillit eller at man ikke har det så greit selv, da er det mange som gjerne gyver løs på andre mennesker i et håp om å styrke seg selv - dette er et prosjekt som på sikt bare vil gjøre vondt verre for vedkommende.

Skrevet
4 timer siden, Eltele skrev:

Og så? Skjønte ikke... 

Anglisismer gir meg sure oppstøt.

Skrevet

Jeg har aldri kommentert noen skrivefeil her inne. Men derimot så himler jeg med øynene når det er grove og gjentakende feil. Særlig når det er særskrivingsfeil. Det ser faktisk fordummende ut. 

Men KG har jo også et retteprogram som går rødt når de mener det er feil. Ikke alltid det er feil likevel, men da kan i det minste sjekke det. 

Anonymkode: 131dc...be3

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet
On 2/8/2018 at 2:38 AM, Eltele said:

Å sitte å pirke på skrivefeilene til folk på forumet hele tiden gjør dette til kjedelig forum og veldig gjentagende. 

Denne setningen er litt knotete synes jeg. Her ville jeg nok skrevet "Forumet blir kjedelig og monotont dersom vi retter på hverandres skrivefeil hele tiden."

:link:

Skrevet
10 timer siden, Overrasket skrev:

Denne setningen er litt knotete synes jeg. Her ville jeg nok skrevet "Forumet blir kjedelig og monotont dersom vi retter på hverandres skrivefeil hele tiden."

:link:

At det som retter på andres skrivefeil titt og ofte ikke er så veldig sympatiske sto det. Men man leser vel det man vil lese. ;) 

Anonymkode: a340f...fb4

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri kommentert noen skrivefeil her inne. Men derimot så himler jeg med øynene når det er grove og gjentakende feil. Særlig når det er særskrivingsfeil. Det ser faktisk fordummende ut. 

Men KG har jo også et retteprogram som går rødt når de mener det er feil. Ikke alltid det er feil likevel, men da kan i det minste sjekke det. 

Anonymkode: 131dc...be3

Det er en som sitter å retter på skrivefeilene til debattantene gjennom hvert eneste innlegg. Vedkommende har til og med sin egen gruppe om folk sine skrivefeil. Nå har folk skrivefeil igjen, nå har folk skrivefeil igjen, igjen, igjen, osv... Grammatikken og dobbeltkonsonanter er noe en eller annen har et oppheng i. Jada.... :opplyser::roll: 

Folk har sikkert fått med seg dette med rettskrivingen nå. 

Anonymkode: a340f...fb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...