AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #1 Skrevet 7. februar 2018 Hei! Hva er det egentlig de største og mest attraktive arbeidsplassene kan tilby, kontra mindre (og kanskje litt mer spesialiserte) bedrifter? Hvert år bruker det jo å komme lister med de mest ettertraktede arbeidsgiverne, men for min del virker det mest som store merkenavn - dvs. selskap som er godt eksponerte. Det er jo enorm konkurranse for å få jobb hos disse selskapene, som egentlig kan velge og vrake mellom søkere. Hvorfor er det bedre å starte hos dem, kontra det å starte hos en mindre aktør, for så å søke seg videre til større selskap etter 3-5 år? Slik jeg forstår, så er det ikke sånn at de mest populære arbeidsgiverne betaler så mye mer, eller gir mer viktige arbeidsoppgaver. Anonymkode: 3e656...633
WubWub Skrevet 7. februar 2018 #2 Skrevet 7. februar 2018 En stor prestisjejobb kan tilby stor prestisje, det kan ikke en mindre prestisjefylt jobb gjøre.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #3 Skrevet 7. februar 2018 i store firmaer har du muligheten til å forsvinne i mengden og tjene godt uten å gjøre noe. Jeg var ferdig utdannet for 5 år siden og kunne velge mellom et lite lokalt firma og et stort nasjonalt firma. Valgte det lokale firmaet fordi jeg ikke ville flytte eller pendle til oslo. Beste valget jeg har gjort i mitt liv. Kjenner flere i dette store firmaet og ingen er spesielt glade i jobben sin, blir mange ensformige dager og store kontorbygg med hundrevis av kollegaer gjør hverdagen lite koselig. Jeg jobber i et lite firma hvor alle gjør alt fra kundebehandling, økonomi og faglig arbeid. Er venn med alle kollegaene mine på facebook. Jeg trives veldig godt og dette er en jobb jeg kan bli gammel i. Ikke spesielt imponerende på CVen men har hatt en veldig spennende og givende hverdag siden jeg var ferdig med studiene. Anonymkode: 71998...189
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #4 Skrevet 7. februar 2018 Her spørs det litt hva du definerer som et prestisjejobb. Men den største fordelen jeg forbinder med prestisjejobb er muligheten for videre karriere og jobbsikkerhet. F.eks har du jobbet i et selskap som McKinsey, er det lett å få en hvilken som helst annen jobb. Men det er ikke like lett for en som kommer fra en mindre prestisjefylt jobb å ta steget opp til neste "nivå". Anonymkode: cc3f2...0c9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #5 Skrevet 7. februar 2018 Det kan bety flere ting: - bedre lønn - du får fiere og "viktigere" kontakter gjennom jobben - som igjen kan gi karrieren din en boost i form av flere muligheter - Større tilgang på "leketøy". F eks innen teknologi kan dette være tilgang på superdatamaskiner, renlab eller forskermiljø - muligheter for "større" prosjekter. Et stort etablert selskap med et godt renommé kan få større kontrakter som det er gjevere å jobbe opp mot(f eks lage instrumenter for satellittene til NASA vs å levere programvare for en liten etat).. - Det ser bedre ut på en CV. Som siving/teknolog/realist ser det bedre ut på CVen at du har jobbet hos f eks SINTEF, McKinsey, Winton eller Kongsberg Defence & Aerospace enn med "teknisk etat" i en tilfeldig kommune. Grunnen til dette er at folk vet at disse selskapene er seriøse og ikke ansetter hvem som helst. har man fått jobb der så er det "bevis" på at du er god - et slags kvalitetsstempel. Anonymkode: 8cae5...a2b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 Jeg gikk fra nordens største it-firma (10 000 ansatte pluss), til et lite firma med ca 30 ansatte. Og herregud som jeg angrer... Små firmaer har gjerne ikke tariffavtaler. De har heller ikke nødvendigvis profesjonelle hr-folk. Hos oss er det ingen hr-folk, det er en ingeniør som liksom skal fungere som hr-avdelingen - og det kan jeg love deg ikke fungerer. De kan ikke arbeidsmiljøøloven eller ferieloven, og er heller ikke interessert i å følge dem. Det er ingen som har utdanning eller kurs innen ledelse, noe man merker veldig godt. Utrolig dårlig personalhåndtering, takler konflikter dårlig. Så er det heller ingen frynsegoder. Store firmaer kan gjerne få gode avtaler med både treningssentre, rabatt på diverse ting til ansatte, osv. Ingenting slikt her, vi får ikke engang sponset mobiltelefon. Jeg er på leting etter ny jobb, for å si det sånn, og jeg skal aldri jobbe i et lite selskap igjen. Jeg går kun etter de store selskapene nå. Anonymkode: 7e7fb...d7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå