AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #1 Skrevet 7. februar 2018 Hei. Vi har i over ett år prøvd oss på å skrive en samboerkontrakt. Vi er enig om alt egentlig, men har en litt spesiell ordning (synes vi selv) på egenkapital, pant og huslån. Vi tenker å legge til et vedlegg til samboerkontrakten som sier noe om hva man har gått inn med av egenkapital ifm. huskjøp, men sitter igjen med at vi ikke har kunnskap nok til å vite hvordan dette skal utformes: -Han gikk inn med hele sin BSU (ca 150 k) da vi kjøpte hus. -Han eier også en eiendom som er verdivurdert til 1 mill, denne anbefalte banken han å pantsette for gunstige lånebetingelser, 850 k av tomta er pantsatt i huset/blir brukt som sikkerhet. Vi er enige om at vi skal løse ut eiendommen så snart vi har betalt ned nok på huslånet. -Jeg sitter på en BSU på litt over 200 k. Denne anbefalte banken meg å spare videre på, da jeg er under 34 år og har mulighet til å spare over flere år. Denne summen skal en eller annen gang i fremtiden betales inn i lånet, skrevet en avtale at ved et evt. brudd går alt inn i boliglånet slik den står. Så kommer vi til om vi har gått inn med samme EK/risiko. Vi har prøvd å formulere dette flere ganger, men er så mange scenarioer. Hvis det blir brudd innen kort tid føler vi begge at vi har gått inn med "det samme" jeg med kroner og han med kroner og risiko for å miste tomta om vi ikke hadde beskjeftiget lånet. Men om jeg får spare makssum i de årene som kommer på min BSU vil jeg etter 5 år ha over 350 k på konto. Får dette stå på konto noen år til vil rentene gjør det enda høyere. Og da sliter vi med å formulere hva som blir rettferdig. For da har jeg gått med ganske mye mer i kroner i EK og han har kanskje fått løst ut eiendommen sin fra lånet og risikoen for å miste den pga huslånet vårt er borte. Vi har kontaktet advokat, men de skulle ha 5000 kr for å hjelpe oss og det synes vi var vel mye. Men mulig vi må ty til det til syvende og sist for å få ferdig denne samboerkontrakten. Noen som har noen råd eller meninger eller forslag til hvordan du selv ville løst det? Det vi egentlig lurer på er hvordan vi skal regne/vurdere denne panten opp mot det jeg har/vil sette inn som EK? Anonymkode: bbe52...9b2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2018 #2 Skrevet 13. februar 2018 På 7.2.2018 den 22.19, AnonymBruker skrev: Hei. Vi har i over ett år prøvd oss på å skrive en samboerkontrakt. Vi er enig om alt egentlig, men har en litt spesiell ordning (synes vi selv) på egenkapital, pant og huslån. Vi tenker å legge til et vedlegg til samboerkontrakten som sier noe om hva man har gått inn med av egenkapital ifm. huskjøp, men sitter igjen med at vi ikke har kunnskap nok til å vite hvordan dette skal utformes: -Han gikk inn med hele sin BSU (ca 150 k) da vi kjøpte hus. -Han eier også en eiendom som er verdivurdert til 1 mill, denne anbefalte banken han å pantsette for gunstige lånebetingelser, 850 k av tomta er pantsatt i huset/blir brukt som sikkerhet. Vi er enige om at vi skal løse ut eiendommen så snart vi har betalt ned nok på huslånet. -Jeg sitter på en BSU på litt over 200 k. Denne anbefalte banken meg å spare videre på, da jeg er under 34 år og har mulighet til å spare over flere år. Denne summen skal en eller annen gang i fremtiden betales inn i lånet, skrevet en avtale at ved et evt. brudd går alt inn i boliglånet slik den står. Så kommer vi til om vi har gått inn med samme EK/risiko. Vi har prøvd å formulere dette flere ganger, men er så mange scenarioer. Hvis det blir brudd innen kort tid føler vi begge at vi har gått inn med "det samme" jeg med kroner og han med kroner og risiko for å miste tomta om vi ikke hadde beskjeftiget lånet. Men om jeg får spare makssum i de årene som kommer på min BSU vil jeg etter 5 år ha over 350 k på konto. Får dette stå på konto noen år til vil rentene gjør det enda høyere. Og da sliter vi med å formulere hva som blir rettferdig. For da har jeg gått med ganske mye mer i kroner i EK og han har kanskje fått løst ut eiendommen sin fra lånet og risikoen for å miste den pga huslånet vårt er borte. Vi har kontaktet advokat, men de skulle ha 5000 kr for å hjelpe oss og det synes vi var vel mye. Men mulig vi må ty til det til syvende og sist for å få ferdig denne samboerkontrakten. Noen som har noen råd eller meninger eller forslag til hvordan du selv ville løst det? Det vi egentlig lurer på er hvordan vi skal regne/vurdere denne panten opp mot det jeg har/vil sette inn som EK? Anonymkode: bbe52...9b2 Tror jeg ville fått hjelp av en rettshjelper, som feks webjuristene (tror det var det de het). De har kunnskap og myndighet på lik linje med en advokat men er halvparten i pris. Mener at jeg så noen pakkepriser da jeg var innom nettsiden for noen dager siden. Jeg anbefaler dere å investere det som trengs for å få dette mest mulig riktig i hvert fall. Den egenkapitalen dere har nå og opparbeider dere, legger grunnlaget for egenkapitalen for resten av livet. Hilsen en 30-åring som har eid 3 boliger. Anonymkode: 875ed...468
juliane Skrevet 13. februar 2018 #3 Skrevet 13. februar 2018 Siden dere er enige om å regne med din BSU-konto allerede, kan dere ikke sette inn 12500 kr hver der de årene som gjenstår?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå