Gå til innhold

Redd min egen baby

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette gjør vondt å skrive. Min 7 uker gamle baby hyler nesten hver kveld, og i kveld toppa det seg helt ekstremt. Vanligvis har jeg kunnet trøste henne i alle fall et par minutter, men denne gangen var det INGENTING som funket, og hun hylte nærmest som en voksen person med enorm lungekapasitet. Jeg fikk et kjempegråteanfall jeg også, det gjør så vondt å se henne ha det så vondt, uten at jeg kan trøste. 

Helt siden hun ble født har hun hatt et litt misfornøyd ansiktsuttrykk og hun har heller ikke begynt å smile. Dette gjør det veldig vanskelig å tolke om hun er fornøyd, og jeg føler jeg går rundt på eggeskall for å holde hun fornøyd men det beste jeg kan håpe på er at hun ser litt tilfreds ut i noen minutter. En annen ting jeg bekymrer meg over, er at hun ikke ser ut til å bli noe mer rolig med meg eller pappa- virker som «hvem som helst duger». Jeg hadde håpa hun skulle vise litt ekstra glede når hun så meg etternå ha vært borte noen timer, men hun ser like livstrøtt og likegyldig ut stort sett alltid, og stirrer tomt ut i lufta bortsett fra de hysteriske gråteanfalla hun har på kvelden. Jeg kjenner på en følelse av å være redd min egen baby, at jeg ikke klarer å gi henne det hun trenger for å være fornøyd. 

Er det noen som har opplevd noe lignende?

(vi er ganske sikre på hun har kolikk)

Anonymkode: b1b72...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er 7 uker. Hun vet ikke opp eller ned, dag eller natt. Har hun kolikk i tillegg er det ganske vondt å være ett nytt lite menneske akkurat nå. Men, hun føler garantert at du er der for henne uansett. Fortsett som du gjør, for du er flink! Plutselig går kolikken over, og smilene renner inn. Stå i det. Det går bra. Du er ikke alene. 

Anonymkode: 985d0...62e

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt til legen eller helsestasjon for sikkerhets skyld. Min er 7 uker og smiler og "vet" forskjell på dag og natt. 

Anonymkode: fc9eb...69d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd kolikk, men jeg har opplevd at babyer på 7 uker ikke er spesielt sosiale, smiler mye eller gir masse utrykk for å kjenne igjen foreldrene/bli glad for å se dem igjen. Det tror jeg er helt vanlig. Som bruker over sier, de er helt ferske i verden og vet knapt opp og ned på seg selv. Ikke ser de veldig godt heller.

Alt endrer seg fort i denne alderen og det vil nok hjelpe på når kolikken går over.

Men om babyen fortsetter med å være usosial, ikke søke til dere, ikke møte blikk, ikke smile til dere, og generelt virke likegyldig så ville jeg tatt kontakt med helsestasjon.

Anonymkode: b70c0...71b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 7 uker. Hun vet ikke opp eller ned, dag eller natt. Har hun kolikk i tillegg er det ganske vondt å være ett nytt lite menneske akkurat nå. Men, hun føler garantert at du er der for henne uansett. Fortsett som du gjør, for du er flink! Plutselig går kolikken over, og smilene renner inn. Stå i det. Det går bra. Du er ikke alene. 

Anonymkode: 985d0...62e

Takk <3 😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på deg selv når du har det skikkelig vondt fysisk. Da trenger du noen. Og du smiler nok ikke, men det blir sååå satt pris på at behovene dine blir møtt, at du blir snakket vennlig og trøstende med og det gjør alt lettere psykisk å vite at du har støtte og kjærlighet. Hvis du tenker sånn på det, så kanskje du ikke tar det "personlig" at hun ikke smiler enda. Når man opplever at noen virkelig ER der og stiller opp for en, blir båndet tett mellom en. Så du gjør alt riktig. Trøst og overøs med fysisk kontakt og gode ord og kjærlighet. Du blir satt pris på og du er kjempeviktig og flink selv om du ikke ser det i form av smil enda. Det blir bedre  <3

Anonymkode: 650ca...28b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nettopp det jeg syns i ettertid var noe av det mest slitsomme med spedbarnstiden, faktisk; det å liksom ikke få noe respons bortsett fra at gråten stopper og babyen sovner. Nå var vår riktig nok 6-7 uker da vi kunne begynne å ane noen bevisste smil av og til, men alt ble stadig mer givende etter hvert som at hun kunne søke med blikket, smile etc. Og ikke minst har ab...28 over her et godt poeng!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolikk kan ha mange årsaker! Allergi, låsninger eller at mor har overproduksjon feks. 

Anbefaler å sjekke med lege, helsesøster og fysio/kiro! 

Lykke til :hjerte:

Anonymkode: 113dd...511

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere vært på helsestasjon og snakket med helsesøster, evt lege? Det kan jo være at baby trenger en medisinsk sjekk for å utelukke sykdom/vondter. 

Anonymkode: 62c30...f56

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjør vondt å skrive. Min 7 uker gamle baby hyler nesten hver kveld, og i kveld toppa det seg helt ekstremt. Vanligvis har jeg kunnet trøste henne i alle fall et par minutter, men denne gangen var det INGENTING som funket, og hun hylte nærmest som en voksen person med enorm lungekapasitet. Jeg fikk et kjempegråteanfall jeg også, det gjør så vondt å se henne ha det så vondt, uten at jeg kan trøste. 

Helt siden hun ble født har hun hatt et litt misfornøyd ansiktsuttrykk og hun har heller ikke begynt å smile. Dette gjør det veldig vanskelig å tolke om hun er fornøyd, og jeg føler jeg går rundt på eggeskall for å holde hun fornøyd men det beste jeg kan håpe på er at hun ser litt tilfreds ut i noen minutter. En annen ting jeg bekymrer meg over, er at hun ikke ser ut til å bli noe mer rolig med meg eller pappa- virker som «hvem som helst duger». Jeg hadde håpa hun skulle vise litt ekstra glede når hun så meg etternå ha vært borte noen timer, men hun ser like livstrøtt og likegyldig ut stort sett alltid, og stirrer tomt ut i lufta bortsett fra de hysteriske gråteanfalla hun har på kvelden. Jeg kjenner på en følelse av å være redd min egen baby, at jeg ikke klarer å gi henne det hun trenger for å være fornøyd. 

Er det noen som har opplevd noe lignende?

(vi er ganske sikre på hun har kolikk)

Bestill en legetime til både deg selv og barnet. Måten du beskriver barnet på er urovekkende. Ta gjerne utskrift av hi og la legen lese det. 

Anonymkode: 7ae7d...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Jeg syns ofte nyfødte og så små babyer ser "sinte"eller "misfornøyde"ut med rynker i panna osv. De er jo ikke det da. Ikke ta det personlig Ts :-) det er også normalt at babyer har tider på døgnet hvor de har skriketokter,og min ene hadde kolikk.Veldig slitsomt fordi som du skriver,så føler en seg ganske så hjelpeløs!

Det er også forskjell på når babyer smiler.Jeg er hos ei venninne nå som har en liten baby,og jeg er her for å avlaste henne litt da hun er alene med babyen.Jeg har båret rundt på den og roet babyen jeg,og det går fint selv om jeg ikke er moren.Babyer har ingen behov annet enn mat,søvn og omsorg,og de blir fornøyde uansett hvem som gir det.Likevel "vet"de nok hvem foreldrene er pga lukt osv.Ta det helt med ro Ts.

Hvis det vedvarer og du ikke føler at du får kontakt,så snakk med helsesøster.Ingenting av det du beskriver her virker unormalt foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå til kiropraktor. De kurerer kolikken.

Anonymkode: 0caa1...d11

Det er ingen selvfølge at de gjør det. Mitt barn hadde kolikk og sprutoppkast i 8 mnd. Hadde også vært innlagt på sykehus uten at de fant noe galt med barnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å fange blikket på ca 20-30 cm avstand fra ansiktet til babyen, f.eks. når du steller, de ser ikke så godt?

Anonymkode: c7fd5...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville dratt til legen eller helsestasjon for sikkerhets skyld. Min er 7 uker og smiler og "vet" forskjell på dag og natt. 

Anonymkode: fc9eb...69d

De "vet" ikke forskjell på det før de er 6 mnd. Selv om ungen din sover mest om natta, betyr ikke det at den vet forskjell. ;) Det betyr bare at den har en rytme på søvnen. 

Anonymkode: 28ab0...7a2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bestill en legetime til både deg selv og barnet. Måten du beskriver barnet på er urovekkende. Ta gjerne utskrift av hi og la legen lese det. 

Anonymkode: 7ae7d...42c

Tydelig at du har null greie på babyer.

Anonymkode: d780e...564

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dette opp med helsesøster/lege. For å unngå at du blir gående med dette og kan utvikle en fødselsdepresjon og for å avklare at barnet ikke har det vondt/det er noe fysisk. 

Har vært en del bæretråder de siste dagene, og jeg vil på det varmeste anbefale bæring hvis du ikke har prøvd det. For mange hjelper det både mor og barn å få den nærheten bæretøy gir (om du velger sjal, sele, mehdai eller ringslynge). Barnet får hudkontakt, høre hjertet ditt og kjenne lukten av deg. Du eller pappa får hendene fri mens dere bysser og følelsen av et barn som sovner på deg elske i alle fall jeg. Det er også mange som har god effekt av bæring med tanke på fødselsdepresjon. 

Håper ting er litt lettere i dag :hug:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en gutt på 14 uker. Han har også kolikk, men det begynner å roe seg nå. Da han var 7 uker, som jenta di er.. trodde jeg det skulle klikke fullstendig for meg. Kolikken var på det værste frem til uke 10, og jeg gråt nesten like mye som han.

Ikke forvent smil helt ennå. Livet hennes er ikke så lett nå, hun har ikke så mye å smile for. Det kommer! Ikke les så mye om utvikling osv :-)

Når sønnen min var 9 uker, smilte han for første gang. Jeg knakk sammen av lettelse.

Hun er ennå så liten. Hun elsker deg, men klarer ikke å vise det ennå.

Husk at du er flink, og du er den hun elsker høyest i hele verden :-)

Anonymkode: 29a45...36e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...