kriztine Skrevet 7. februar 2018 #1 Skrevet 7. februar 2018 (endret) Vi har en staffordshire bull terrier som nettopp har blitt 10 mnd og han har i det siste blitt en skikkelig umulius! Han trekker i båndet når vi går tur, syter mye, hører sjelden på oss når vi erettesetter han f. når han tygger på buksekanten og div. andre ting . Nå har jeg satt han inne på soverommet som straff for syvende gang i dag . Og jeg slipper han ikke ut før han har roet seg. Han klunket der inne nå i 20 minutter. Lurer på hvorfor han er så ekstrem nå? er det hormonene eller bare en liten ungdomsfase som han må gå igjennom? Endret 7. februar 2018 av kriztine
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #2 Skrevet 7. februar 2018 Du har en tenåring i huset. Stragfen du gir ham er overhode ikke ok. La han være en del av fellesskapet og fortsett med dressur. Han roer seg rundt 2 år. Anonymkode: 2c975...361 15
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #3 Skrevet 7. februar 2018 Han er nok i ungdomstiden, og det er valpetiden om igjen. Men altså, dette er en hund, tror du han skjønner noe av å bli innestengt på et rom? og at det er straff? Anonymkode: 96f1b...a14 14
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #4 Skrevet 7. februar 2018 Du er en idiot som driver med den «straffen din». Hva lærer du han tror du? Blir ikke overrasket hvis han plutselig sliter med å være hjemme alene fremover, da det anses som straff. Anonymkode: bb3d9...120 20
kriztine Skrevet 7. februar 2018 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2018 Slapp han ut fra rommet for ikke lenge siden, tok fram en neve med godbiter og trikset litt med ham , slik at han må bruke hjernen litt . Det hjalp for en liten stund ihverfall 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #6 Skrevet 7. februar 2018 Man kan vel sammenligne en hund i ungdomstiden med ett barn på 1-2år. De skjønner ikke så masse av straff og konsekvenser, men man må bare være konsekvent, og heller få tankene over på noe annet der og da! Drar han i båndet, så stopp å gå, og vent til han roer seg, så masse ros når han går pent, og gjør det om og om igjen! Tygger han på buksekanten, ta vekk benet og sett han ned\vekk (IKKE inn på et rom, men altså, men vekk fra der han tygger, om det så er 20cm eller 1m.. ) Syting overhører du. Anonymkode: 96f1b...a14
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #7 Skrevet 7. februar 2018 Jeg vil og anbefale et valpekurs! Eller at dere skaffer dere en hundetrener som kan hjelpe dere, før dere ødelegger hunden. Det dere holder på med nå er en oppskrift på en stresset og oppkavet hund! Anonymkode: 96f1b...a14 11
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #8 Skrevet 7. februar 2018 Du tar da for svarte ikke å stenger hunden inne!!! Ved uønsket adferd: IKKE GI OPPMERKSOMHET! Ikke kjeft, ikke så mye som et blikk. Du gir en leke, kong med fyll som tar tid, eventuelt bein. Også lar du hunden gjøre sitt. Du kjefter ikke og du lar ikke hunden fortsette med å bite i boksebeinet. Du kan si kort og enkelt "nei". Leke og slikt er ikke en belønning. Du venter et par sek før du gir hunden det også roser du hunden når han bryr seg om det, og ikke klærne dine. Ignorer uønsket adferd og gi noe for å flytte fokus. Belønne ønsket adferd. Rundt 1 års alderen så vil det toppe seg. Da blir de helt umulige, akutt døv og de kan sammenlignes med hormonelle tenåringer. Rundt 2 års alderen så vil hormonene jevne seg ut og de blir voksen og balansert. Under trøbbel-tiden så fortsetter du som før. Belønne det positive, ignorere det negative. Ikke bytt taktikk eller bruke andre teknikker midt i det, da blir hunden forvirret og ting blir enda verre. Og aldri sperr en hund inne i et rom eller bur som straff. Det er det slemmeste du gjør mot en hund. For de forstår ikke hvorfor de blir straffet. Hunder tenker ikke slik som oss. Du kan da risikere å få en redd og utrygg hund. Fordi de føler trygghet av nærhet. Det å låse dem vekk vil ikke føre til noe positivt, faktisk det motsatte om du er uheldig. Anonymkode: 60590...76f 10
palamina Skrevet 7. februar 2018 #9 Skrevet 7. februar 2018 Hormoner. Hannhunder er ofte et helvete i den alderen der. Det som er viktig er at du er konsekvent med han for det første, han lærer nemlig selv om det ikke ser sånn ut. Fortsett å trene hverdagslydighet. For det andre er det kjempeviktig at du ikke skaper en dårlig relasjon til han nå, for det er noe han også vil huske siden. Ikke steng han inne på et annet rom, det blir han bare mer stressa og vanskelig av og han vil ikke lære noe av det. Det er mye uro og destruktive påfunn i den alderen. Stimuler hodet hans, la han snuse seg frem til godbiter rundt omkring i huset, terp på å «bli» på samme sted mens du går rundt i rommet eller ut av rommet. Gi han gnagebein og kong så han får trene på å roe seg og slappe av og ta han med på turer der han får løpe løs uten å bli stilt krav til. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #10 Skrevet 7. februar 2018 For det første; hunden din er inne i den verste tiden av "ungdomsårene" og vil følgelig prøve å gjøre opprør og trosse deg for å teste grenser. Det er helt normal, og selv min lille pelsdott på 5 kg hadde en meget slitsom sånn periode. Hunder er viljesterke dyr, og mens denne utviklingen av hjernen pågår må man smøre seg med noen ekstra lag personlighet. Det jeg leser av tråden din er, av linjene; at du bruker straff som ikke hunden forstår. Og mellom linjene; at du utstråler frustrasjon i situasjonen. En hund har ikke en kognitiv mulighet til å lage tilknytninger mellom dårlig atferd og å bli stengt inne på et rom. Du må huske at du har med en hund å gjøre, ikke en fem år gammel sønn eller datter. "Straffen" eller irettesettelsen på hunden må komme umiddelbart etter hendelsen du skal reagere på. Om 30 sekunder har hunden glemt hele greia. Irettesettelsen skal ALDRI være fysisk (annet enn at du kan stille deg f.eks. fysisk foran hunden for å "blokkere" hvis den er for pågående på mennesker eller skal stjele ting/mat etc.). Men du skal aldri berøre hunden, da skaper du mer frykt i hunden og oppdragelsen vil aldri fungere. Du må irettesette hunden med STEMME og med ENERGI. Hunder plukker opp energier fra deg, og du må utstråle den bestemthet du mener. Det hjelper ikke å utstråle ren frustrasjon, det overføres veldig enkelt på hunden og hele situasjonen blir meget frustrerende for begge to. Anonymkode: 2e00d...e8a 3
Gjest NotNaomi Skrevet 7. februar 2018 #11 Skrevet 7. februar 2018 Ikke steng hunden inne på et rom. Det er ikke bra å skyve ham ut av flokken. Dessuten kan dere få mer problemer med en hund som blir enda mer "gira"når han kommer ut til dere igjen. Tålmodighet,tålmodighet,tålmodighet. Mye lek og trening gjør at hunden blir roligere.Husk at hvis dere blir slitne og stresset så vil det smitte over på hunden! Veldig viktig å tenke på.
kriztine Skrevet 7. februar 2018 Forfatter #12 Skrevet 7. februar 2018 slapp av da dere, tipper du ikke ha turt å kalle meg en idiot IRL. Jeg er ikke slem mot hunden min og jeg elsker ham over alt på jord. Merker meg at man ikke skal spørre om hjelp i forum som dette (lenge leve negativiteten), da man faktisk ikke får noe svar på det man spurte om i utgangspunktet, samtidig som man blir fornærmet med kommentarer som "idiot" o.l. Lite produktivt og liten hjelp i dette.
kriztine Skrevet 7. februar 2018 Forfatter #13 Skrevet 7. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil og anbefale et valpekurs! Eller at dere skaffer dere en hundetrener som kan hjelpe dere, før dere ødelegger hunden. Det dere holder på med nå er en oppskrift på en stresset og oppkavet hund! Anonymkode: 96f1b...a14 jeg har gått valpekurs.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #14 Skrevet 7. februar 2018 Akkurat nå, kriztine skrev: slapp av da dere, tipper du ikke ha turt å kalle meg en idiot IRL. Jeg er ikke slem mot hunden min og jeg elsker ham over alt på jord. Merker meg at man ikke skal spørre om hjelp i forum som dette (lenge leve negativiteten), da man faktisk ikke får noe svar på det man spurte om i utgangspunktet, samtidig som man blir fornærmet med kommentarer som "idiot" o.l. Lite produktivt og liten hjelp i dette. unnskyld meg frøken. Du har fått flere gode og produktive råd her inne. Du spurte "Lurer på hvorfor han er så ekstrem nå? er det hormonene eller bare en liten ungdomsfase som han må gå igjennom?" Dette har du fått konkrete svar på flere ganger. Ja det er ungdomsfase som er helt normal og ja det er på grunn av hormoner. Der, nå fikk du svaret for 17. gang i kveld. Anonymkode: 60590...76f 10
kriztine Skrevet 7. februar 2018 Forfatter #15 Skrevet 7. februar 2018 ok , takk for NOEN fornuftige svar her inne.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #16 Skrevet 7. februar 2018 2 minutter siden, kriztine skrev: jeg har gått valpekurs. Enten så fulgte du ikke med i timene. Ellers så var det et dårlig kurs. For ingen seriøse hundretrenere og hundemennesker med 1 promille erfaring ville ha bedt deg om å stenge en hund inne på et rom eller i et bur. Du vil også ofte få enkel informasjon om utviklingen. Den perioden du er i nå, er inkludert i denne utviklingen. Har vært på 4 forskjellige kurs og samtlige nevnte det i forbi farten. Anonymkode: 60590...76f 5
palamina Skrevet 7. februar 2018 #17 Skrevet 7. februar 2018 2 minutter siden, kriztine skrev: ok , takk for NOEN fornuftige svar her inne. Da syns jeg du skal ta med deg alle de konstruktive tilbakemeldingene og så tar du det derfra, det viktige er at du og hunden har en god relasjon så ikke mer straff. Kan også fortelle deg at det sies, og det er også min erfaring etter fem hunder, at det er de som er mest pyton i tenårene som blir de beste hundene i voksen alder. Det betyr at det er tak i dem, energi, de tenker selv, de er intelligente og utfordrer deg, det er sånn unghunder skal være! Bare hold ut et år til og prøv å gjøre ting riktig fremover. Det vil komme enda en periode med pubertetsnykker fra 2,5 - 3 år men siden er det fryd og gammen. 4
kriztine Skrevet 7. februar 2018 Forfatter #18 Skrevet 7. februar 2018 6 minutter siden, palamina skrev: Da syns jeg du skal ta med deg alle de konstruktive tilbakemeldingene og så tar du det derfra, det viktige er at du og hunden har en god relasjon så ikke mer straff. Kan også fortelle deg at det sies, og det er også min erfaring etter fem hunder, at det er de som er mest pyton i tenårene som blir de beste hundene i voksen alder. Det betyr at det er tak i dem, energi, de tenker selv, de er intelligente og utfordrer deg, det er sånn unghunder skal være! Bare hold ut et år til og prøv å gjøre ting riktig fremover. Det vil komme enda en periode med pubertetsnykker fra 2,5 - 3 år men siden er det fryd og gammen. Det skal jeg gjøre! takk for svar
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #19 Skrevet 7. februar 2018 Herregud. Ta flere kurs. Å slutt å steng bikkja inne som «straff». Det er en hund. Ikke menneske Anonymkode: 05e03...644 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #20 Skrevet 7. februar 2018 1 time siden, kriztine skrev: slapp av da dere, tipper du ikke ha turt å kalle meg en idiot IRL. Jeg er ikke slem mot hunden min og jeg elsker ham over alt på jord. Merker meg at man ikke skal spørre om hjelp i forum som dette (lenge leve negativiteten), da man faktisk ikke får noe svar på det man spurte om i utgangspunktet, samtidig som man blir fornærmet med kommentarer som "idiot" o.l. Lite produktivt og liten hjelp i dette. Litt konstruktiv kritikk får du tåle. Da mener jeg spesielt kommentarene om at å straffe ham ved å sette han inn på et rom alene ikke hjelper, snarere tvert imot. Det er helt normalt at hunden din oppfører seg songen gjør, det hører med til alderen. Dropp straff og vær bestemt men vennlig i oppdragelsen. Ikke la begeret flyte over, så går nok dette over skal du se. mange gode tips her: 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan vel sammenligne en hund i ungdomstiden med ett barn på 1-2år. De skjønner ikke så masse av straff og konsekvenser, men man må bare være konsekvent, og heller få tankene over på noe annet der og da! Drar han i båndet, så stopp å gå, og vent til han roer seg, så masse ros når han går pent, og gjør det om og om igjen! Tygger han på buksekanten, ta vekk benet og sett han ned\vekk (IKKE inn på et rom, men altså, men vekk fra der han tygger, om det så er 20cm eller 1m.. ) Syting overhører du. Anonymkode: 96f1b...a14 Støtter også idéen om et nytt kurs, hverdagslydighet f. eks. Så får dere noe konstruktivt å jobbe med og du har en fagperson tilgjengelig om du skulle trenge hjelp til noe. Anonymkode: 6345e...18d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå