AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #1 Skrevet 7. februar 2018 Leste denne artikkelen , og bet meg i denne biten: "Nyutdannede stiller med blankpussede LinkedIn-profiler og smeller tunge CV-er i bordet allerede på sitt første jobbintervju. Ikke bare har de gode karakterer. Sommerjobbene og trainee-stillingene er faglig relevante, samtidig som ungdommene har vært aktive i studentaktiviteter, og gjerne drevet med politiske eller humanitære aktiviteter i tillegg. Er dette faktisk tilfellet, eller er det bare sampling bias? Personlig studerer jeg teknologi, og i vår klasse på 40-50 stk, så tror jeg kanskje 10% har brukt å jobbe om sommeren. Ellers er det også svært lite aktivitet blant studentorganisasjonene. Karaktersnittet ser ut som standard Normalfordeling, der de aller fleste havner på C. Vi har 2-3 studenter som bare får A og B i alle fag. Anonymkode: c7005...916
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #2 Skrevet 7. februar 2018 Jeg studerer økonomi og økonomistudenter er spesielt konkurranseutsatte. I alle fall på min linje så har "alle" noe de gjør ved siden av selve studiet. Enten om det er deltidsjobb, frivillig arbeid, politisk arbeid, verv i studentorganisasjoner, studerer noe annet utenom, internship, osv. Man føler at man må gjøre noe mer enn å kun studere for å skille seg ut. Anonymkode: 61e7f...d6b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #3 Skrevet 7. februar 2018 Jeg ansetter ikke studenter som ikke har hatt noen for for deltids- eller sommerjobb. Erfaring teller mye. Sånn er det bare. Anonymkode: 2f817...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #4 Skrevet 7. februar 2018 Tror det kommer an på hva man studerer. I noen bransjer er det så hard konkurranse at man ikke kommer noen vei uten å kunne vise til noe erfaring, mens andre kan klare seg uten. Anonymkode: 78d24...cea
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #5 Skrevet 7. februar 2018 Det kommer veldig an på studium og fagretning. Innen økonomi er det et stort karakter- og erfaringspress, siden det er mange utdannede på færre og færre stillinger. Her gjelder det å skille seg ut. Jeg tror ikke teknologistudenter trenger å stresse like mye, siden det er flere antall jobber fordelt på et mindre antall studenter. Men så klart; det hjelper å skille seg ut her også. Anonymkode: f343b...84e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #6 Skrevet 7. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ansetter ikke studenter som ikke har hatt noen for for deltids- eller sommerjobb. Erfaring teller mye. Sånn er det bare. Anonymkode: 2f817...1e1 Hvorfor er denne erfaringen så viktig? For alt du vet har du kokt kaffe og kostet på lageret i 6 uker. Dersom en student har 5 år med studielån, så burde jo det alene være nok motivasjon til at de vil gjøre en god jobb. Anonymkode: c7005...916 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #7 Skrevet 7. februar 2018 Nope. Jeg jobber ved siden av studiene, men det er ikke relevant for senere yrker. Karakterene er gode. Ligger på B i snitt. Men på grunn av manglende erfaringer, så må jeg belage meg på å flytte fra stedet jeg bor på for å få jobb jeg ønsker. Her jeg bor har de nok å plukke av som både har utdanning og masse erfaring. Anonymkode: 1a8fc...89a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #8 Skrevet 7. februar 2018 Nei, det er ikke vanlig, men det virker som arbeidsgivere innbiller seg at relevante deltids og sommerjobber vokser på trær, samt at alle har ambisjoner om å "nå toppen" før man er 30. Et vanvittig mas, etter min mening. Anonymkode: 6e0ca...f2d 11
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #9 Skrevet 7. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er denne erfaringen så viktig? For alt du vet har du kokt kaffe og kostet på lageret i 6 uker. Dersom en student har 5 år med studielån, så burde jo det alene være nok motivasjon til at de vil gjøre en god jobb. Anonymkode: c7005...916 Jeg godtar all form for erfaring, så om det bare er koke kaffe så er det i det minste en jobb. Det er en erfaring, en ekstra referanse, viser til at man tar ansvar og at man kan samarbeide med andre mennesker. Hvis du bare har studert i 5 år, uten en form for jobb eller verv, så blir du utrolig uinteressant. Anonymkode: 2f817...1e1 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #10 Skrevet 7. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg godtar all form for erfaring, så om det bare er koke kaffe så er det i det minste en jobb. Det er en erfaring, en ekstra referanse, viser til at man tar ansvar og at man kan samarbeide med andre mennesker. Hvis du bare har studert i 5 år, uten en form for jobb eller verv, så blir du utrolig uinteressant. Anonymkode: 2f817...1e1 Da tror jeg faktisk du kommer til å gå glipp av utrolig mange gode kandidater. Anonymkode: c7005...916 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #11 Skrevet 7. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg faktisk du kommer til å gå glipp av utrolig mange gode kandidater. Anonymkode: c7005...916 Det kan absolutt være, men så har vi alle forskjellige preferanser. Hvorfor har du valgt å ikke jobbe i løpet av studietiden? Anonymkode: 2f817...1e1 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #12 Skrevet 7. februar 2018 Hva har du gjort i løpet av sommeren? Anonymkode: 2f817...1e1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #13 Skrevet 7. februar 2018 Just now, AnonymBruker said: Det kan absolutt være, men så har vi alle forskjellige preferanser. Hvorfor har du valgt å ikke jobbe i løpet av studietiden? Anonymkode: 2f817...1e1 Jeg jobbet under utdannelsen, og har jobbet et par år nå - Men vet også at det fantes langt flinkere studenter enn meg, som nødvendigvis ikke hadde noen sommerjobber. Men når jeg studerte (10 år siden), så var det ingen krav om å ha jobberfaring. For all del, folk skal få ansette hvem dem vil, hvordan de vil. Men min erfaring er at drittsekker og ubrukelige folk kan få strålende referanser fra tidligere ansatte - Eneste gangene jeg noen gang har hørt om dårlige referanser, er ved tilfeller av tyveri og svindel innad. Er vanskelig å filtrere ut potensielle dårlig ansatte ved å bare se på referanser. Anonymkode: c7005...916 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #14 Skrevet 7. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg godtar all form for erfaring, så om det bare er koke kaffe så er det i det minste en jobb. Det er en erfaring, en ekstra referanse, viser til at man tar ansvar og at man kan samarbeide med andre mennesker. Hvis du bare har studert i 5 år, uten en form for jobb eller verv, så blir du utrolig uinteressant. Anonymkode: 2f817...1e1 Da vet jeg ikke hvilken bransje du jobber i. No offense, men det grenser til dårskap hvis man ikke ser på hva en ungdom har jobbet med. Hvis man faktisk har kokt kaffe, så er det fint lite "transferable skills" involvert. Det krever som regel heller ikke veldig gode samarbeids- eller planleggingsegenskaper. I min bransje (jobbet i teknisk yrke i 10+ år) kommer man ikke inn hvis erfaringen ikke er relevant. Anonymkode: bbd78...9cc 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #15 Skrevet 7. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet under utdannelsen, og har jobbet et par år nå - Men vet også at det fantes langt flinkere studenter enn meg, som nødvendigvis ikke hadde noen sommerjobber. Men når jeg studerte (10 år siden), så var det ingen krav om å ha jobberfaring. For all del, folk skal få ansette hvem dem vil, hvordan de vil. Men min erfaring er at drittsekker og ubrukelige folk kan få strålende referanser fra tidligere ansatte - Eneste gangene jeg noen gang har hørt om dårlige referanser, er ved tilfeller av tyveri og svindel innad. Er vanskelig å filtrere ut potensielle dårlig ansatte ved å bare se på referanser. Anonymkode: c7005...916 Joda, det var krav om jobberfaring for 10 år siden også, det kan jeg skrive under på. Jeg kom meg med nød og neppe inn i bransjen jeg jobber i nå, etter anbefaling fra en studiekompis, og et intervju som jeg med nød og neppe kom igjennom etter å ha vist til en viss dokumentasjon gjennom studier og erfaring gjennom diverse frivillige oppdrag. Anonymkode: bbd78...9cc
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #16 Skrevet 7. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan absolutt være, men så har vi alle forskjellige preferanser. Hvorfor har du valgt å ikke jobbe i løpet av studietiden? Anonymkode: 2f817...1e1 Jeg er ikke den du quotet, men velger å svare likevel. I min by er det nesten umulig å få jobb som student om man ikke kjenner noen, selv for de som har erfaring fra før studiene. Jobbene som er tilgjengelig er telefonselger med kun provisjon, og små stillinger på dagtid slik at man går glipp av forelesninger. For meg er det viktig å lære så mye som mulig mens jeg studerer, om man ikke greier å henge med hele tiden blir det bare verre og verre (har noen venner som jobbet deltid men som droppet ut da de ikke greide arbeidsmengden på studiet). Om sommeren reiser jeg med familie, og tilbringer mye tid på hytta med onkler/tanter og egne tantebarn som jeg nesten ikke får sett resten av året. Jeg søker også relevante sommerjobber da det hadde vært utrolig morsomt, men det er mange hundre søkere per jobb så små sjanser selv for meg som har A/B i snitt. Anonymkode: b386f...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #17 Skrevet 7. februar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg godtar all form for erfaring, så om det bare er koke kaffe så er det i det minste en jobb. Det er en erfaring, en ekstra referanse, viser til at man tar ansvar og at man kan samarbeide med andre mennesker. Hvis du bare har studert i 5 år, uten en form for jobb eller verv, så blir du utrolig uinteressant. Anonymkode: 2f817...1e1 «Utrolig uinteressant». Dette er bare svada fra noen som utgir seg for å være arbeidsgiver, ingen voksne mennesker snakker sånn søtnos. Anonymkode: 6d4ae...870 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #18 Skrevet 7. februar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Utrolig uinteressant». Dette er bare svada fra noen som utgir seg for å være arbeidsgiver, ingen voksne mennesker snakker sånn søtnos. Anonymkode: 6d4ae...870 Fin hersketeknikk. Du kommer langt i livet med det. Anonymkode: 2f817...1e1 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #19 Skrevet 7. februar 2018 Jeg studerer kommunikasjon/markedsføring og er en av de som begynner å få en del på CVen + bare A´er og B´er. Ikke så mye frivillig humanitært arbeid, men jobber frivillig med en blogg og sosiale medier for studiet. Samtidig har jeg også frilansstilling som skribent i et firma jeg tror jeg får sommerjobb i nå til sommeren + jeg gjennomfører 3.mnd praksistid i et stort og annerkjent firma. Må likevel si at dette er ikke normen i klassen min i allefall. Alle har praksis, men langt fra alle har relevante deltidsjobber osv. Vet noen har fått litt ansvar for sosiale medier i butikken de jobber og sånn da. Tror rett og slett bare det virker som det blir mer av det fordi det blir mer kamp om jobbene i visse fagfelt. Anonymkode: 5d1fa...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #20 Skrevet 7. februar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet under utdannelsen, og har jobbet et par år nå - Men vet også at det fantes langt flinkere studenter enn meg, som nødvendigvis ikke hadde noen sommerjobber. Men når jeg studerte (10 år siden), så var det ingen krav om å ha jobberfaring. For all del, folk skal få ansette hvem dem vil, hvordan de vil. Men min erfaring er at drittsekker og ubrukelige folk kan få strålende referanser fra tidligere ansatte - Eneste gangene jeg noen gang har hørt om dårlige referanser, er ved tilfeller av tyveri og svindel innad. Er vanskelig å filtrere ut potensielle dårlig ansatte ved å bare se på referanser. Anonymkode: c7005...916 Jeg synes det er rart å ikke forstå at erfaring spiller en rolle. Selvfølgelig ansetter man heller en nyutdannet med jobberfaring enn en uten. Anonymkode: f77f8...111 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå