Gå til innhold

Helt utmattet og har fysiske symptomer på ME

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har i flere perioder de siste 4-5 årene følt meg utbrent. Har hatt en særdeles ustabil livssituasjon med mange korte vikariater over 4 år. Det nærmeste jeg har kommet å møte veggen er høsten 2016, med mye migrene og en sykemelding på 3 uker. Det gikk over da jeg sluttet i jobben. 

Nå merker jeg at jeg igjen føler jeg skal møte veggen, men denne gangen har jeg fått en del fysiske symptomer på ME, bl.a sår hals, influensalignende følese og ikke minst: Nedsatt hukommelse. Jeg mener min nåværende jobb har altfor stor belastning for én person, og jeg har slitt merkbart de siste ukene med å gjennomføre oppgavene. I dag påpekte en mellomleder at jeg har gjort noen feil i det siste, noe jeg selv har merket. Dette har ikke vært et problem før.

Nå ligger jeg i senga og føler jeg brygger på influensa, men jeg mistenker jo at dette heller er starten på ME. Jeg vil IKKE havne dit jeg var i 2016. Bør jeg gå rett til lege og høre om jeg burde sykmeldes?

Det er verdt å nevne at min nåværende jobb er et vikariat, og er ferdig om bare 6 uker. Jeg har ekstremt mye i kalenderen før dette, og jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal klare å gjennomføre dette. Jeg føler det er veldig viktig å kunne bruke nåværende sjef som referanse, men akkurat nå føler jeg at jeg gjør mer skade ved å være på jobb ettersom jeg tydeligvis gjør ting feil om dagen. 

Håper på noen gode råd.

Anonymkode: 80542...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har i flere perioder de siste 4-5 årene følt meg utbrent. Har hatt en særdeles ustabil livssituasjon med mange korte vikariater over 4 år. Det nærmeste jeg har kommet å møte veggen er høsten 2016, med mye migrene og en sykemelding på 3 uker. Det gikk over da jeg sluttet i jobben. 

Nå merker jeg at jeg igjen føler jeg skal møte veggen, men denne gangen har jeg fått en del fysiske symptomer på ME, bl.a sår hals, influensalignende følese og ikke minst: Nedsatt hukommelse. Jeg mener min nåværende jobb har altfor stor belastning for én person, og jeg har slitt merkbart de siste ukene med å gjennomføre oppgavene. I dag påpekte en mellomleder at jeg har gjort noen feil i det siste, noe jeg selv har merket. Dette har ikke vært et problem før.

Nå ligger jeg i senga og føler jeg brygger på influensa, men jeg mistenker jo at dette heller er starten på ME. Jeg vil IKKE havne dit jeg var i 2016. Bør jeg gå rett til lege og høre om jeg burde sykmeldes?

Det er verdt å nevne at min nåværende jobb er et vikariat, og er ferdig om bare 6 uker. Jeg har ekstremt mye i kalenderen før dette, og jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal klare å gjennomføre dette. Jeg føler det er veldig viktig å kunne bruke nåværende sjef som referanse, men akkurat nå føler jeg at jeg gjør mer skade ved å være på jobb ettersom jeg tydeligvis gjør ting feil om dagen. 

Håper på noen gode råd.

ME er ikke influensasymptom sykdom med sår hals og så videre. 

Når du har så ustabil arbeidssituasjon så er der skoen trykker og du er langt unna ME sykdom. Du er stresset. 

Snakk med lege. Og finn positive aktiviteter og positivt tankesett.leser du deg opp på sykdom og sitter og kjenner etter i hvert hårstrå om du kan ha det du leser om, så får du sykdommen, men ikke i kroppen, den kommer i hodet. 

Anonymkode: 8fa57...5d6

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Når du har så ustabil arbeidssituasjon så er der skoen trykker og du er langt unna ME sykdom. Du er stresset. 

Snakk med lege. Og finn positive aktiviteter og positivt tankesett.leser du deg opp på sykdom og sitter og kjenner etter i hvert hårstrå om du kan ha det du leser om, så får du sykdommen, men ikke i kroppen, den kommer i hodet. 

Takk for svar. Men ME betegnes ved bl.a sår hals, influensa, hodepine, i tillegg til mangel på energi. Utbrenthet gjør ikke det. Er derfor jeg er litt urolig nå. http://www.me-foreningen.info/for-pasienter/symptomer/ 

Men jeg håper også som du sier at det helst bare er min arbeidssituajson og stress som gjør dette. Men jeg ER jo redd for å bevege meg nærmere og nærmere ME/utbrenthet, og jeg har kjent på at noe ikke stemmer i flere år. 

En strategi jeg har nå er å kun søke faste jobber. Men har vært vanskelig nok å få vikariatene jeg har søkt. 

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, et av tegnene på ME er bl.a. sår hals og influensafølelse. Jeg har selv ME og når jeg har gått over min tålegrense får jeg sår hals og det føles som jeg brygger på influensa, vondt i kroppen. Nå skal jeg ikke påstå at det er det TS har, men det vil nok være lurt å kontakte lege og ta tak i situasjonen før den forverres. 

Anonymkode: 1cf76...cc0

Skrevet

Når man er i en stresset situasjon og man er utmattet vil man også ha lettere for å bli syk, det kan også forklare symptomene du kjenner. Og ved utbrenthet vil man kunne få nedsatt hukommelse. 

• Liker 3
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Men ME betegnes ved bl.a sår hals, influensa, hodepine, i tillegg til mangel på energi. Utbrenthet gjør ikke det. Er derfor jeg er litt urolig nå. http://www.me-foreningen.info/for-pasienter/symptomer/ 

Men jeg håper også som du sier at det helst bare er min arbeidssituajson og stress som gjør dette. Men jeg ER jo redd for å bevege meg nærmere og nærmere ME/utbrenthet, og jeg har kjent på at noe ikke stemmer i flere år. 

En strategi jeg har nå er å kun søke faste jobber. Men har vært vanskelig nok å få vikariatene jeg har søkt. 

ME er mye mer enn det du skriver der. Har du tatt en grundig sjekk på Canada-kriteriene?

Selv synes jeg det høres ut som om du er utbrent med tanke på din livssituasjon.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når man er i en stresset situasjon og man er utmattet vil man også ha lettere for å bli syk, det kan også forklare symptomene du kjenner. Og ved utbrenthet vil man kunne få nedsatt hukommelse. 

Dette :)

Anonymkode: 6e490...8ed

• Liker 1
Skrevet

ME er noe som oppstår akutt og ikke utvikles over tid. Utbrenthet utvikles over tid. ME kommer i 80% av tilfellene av virus eller infeksjon. Utbrenthet kommer av stress og overbelastning.
Det er godt mulig at du bør sykemeldes for utbrentheten din, men å lese deg opp på symptomer på ME og være redd for at du har det er en dårlig ende å begynne i når du skal til legen, og jeg tror nok ikke du skal være redd for å ha ME!

Selvom ME finnes i flere grader så er hovedtingen som skiller det fra utbrenthet at man blir værre av all aktivitet, det vil si uansett hvor lystbetont eller hvor lite krevende aktivitet du gjør så får du en kraftig symptomøkning. Symptomøkning som fører til kraftig sterkere smerter og rett i sengeliggende tilstand i dagevis eller ukesvis kan komme av alt fra å ta seg en dusj, til å handle matvarer på butikken, til å ha en kjempehyggelig hjemmekveld i 2-3 timer med en venninde. Og det er ikke sånn at du føler deg sliten av sånne ting, men at kroppen blir kraftig intenst mye værre så det ikke er rent mulig å presse seg og ta seg sammen. Søvn og hvile er ikke friskende for det er en immunologisk svikt i kroppen og feilkobling i cellene som gjør at cellene ikke produserer energi av næring eller hvile.

Håper at du får hjelp av legen din, ville tatt en samtale med sjefen også om å for eksempel få ha hjemmekontor om mulig, for det er ikke bare-bare å være utbrent heller. Det er kroppens signal på at du må roe ned, men der utbrenthet er en tilstand som går over er ME en alvorlig sykdom som er kronisk og det ikke hjelper uansett hvor mye man roer ned uansett.

Anonymkode: 6ada9...6a5

• Liker 2
Skrevet

Og dette med nedsatt hukommelse og kognitiv svikt er helt vanlig når man er deprimert eller utbrent. Sår hals og sykdomsfølelse er det ikke rart man får når immunforsvaret er svekket, som skjer av stress og utbrenthet.

Anonymkode: 6ada9...6a5

• Liker 2
Skrevet

Har selv vært utbrent over lengre periode, med blant annet følgende symptomer:

- influensafølelse i kroppen

- hodepine

- leddsmerter

- angst

- sengeliggende pga utmattelse etter å ha vært på butikken

- svikt i kognitive funksjoner som f.eks hukommelse, evne til å ta avgjørelse (å velge mellom salami og fårepølse var nesten uoverkommelig)

++++

ME og utbrenthet har mye til felles, men ME er nok mye mer omfattende og enda flere «konkrete» fysiske plager (uten at jeg er ekspert). Det høres ut som om du holder på å slite deg ut, så ta deg en tur til lege å be om hjelp til å komme deg ut av mønsteret. 

Anonymkode: 81de5...852

• Liker 2
Skrevet

Ut fra de Canada-kriteriene har sannelig jeg også hatt ME i noen år. Men har kanskje ikke det, siden jeg har vært alvorlig og livstruende syk. https://helsedirektoratet.no/Documents/CFS-ME/Canada-kriteriene 2003 utredning skjema.pdf

Du har hatt en veldig belastning i mange år. Det er belastende å hele tiden starte opp på nye arbeidssteder, sette seg inn i nye rutiner gang på gang, og aldri få stabilitet. Så om du blir utbrent, så er ikke det så veldig rart, dessverre. Jeg håper at du finner en måte å ikke slite deg selv ut på, for du kan jo møte veggen, og da ligge nede for telling i lang tid. Dessverre kan jo ikke legen hjelpe med å finne deg en fast stilling. Men jeg synes at du bør ta en sykemelding når du trenger det, for å brenne deg ut, er det ingen som takker deg for i ettertid. Jeg har vært kjempesyk, og slitt massivt i ettertid, og når du står der, så står du i den situasjonen alene. Så før du kommer dit, ta vare på deg selv. 

Anonymkode: 65172...40a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...