Gå til innhold

Motivasjon og tips til vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har i en måneds-tid forsøkt å spise sunt og gå ned i vekt. Det har funket i relativt stor grad, men jeg har hatt noen glipper hvor jeg har spist usunt og motivasjonen forsvinner litt. I dag er en sånn dag. Jeg har spist mye dritt og angrer og hadde derfor satt pris på om noen kom med litt motivasjon og tips til å fortsette. Synes sånne utskeielser kan være vanskelige fordi jeg føler jeg gir opp og at det nesten ikke er poeng i å fortsette å spise sunt. Jeg vet jo egentlig at det alltid er vits å være sunn og fortsette å prøve, men det hadde vært til stor hjelp om noen kunne komme med litt støttende ord, fakta, motivasjon eller lignende. For jeg vil virkelig ned i vekt, jeg bare har hatt en dag i dag hvor ting gikk litt skeis og jeg er redd for å ha ødelagt hele "reisen".

Svar mottas med stor takk❤

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ordner seg! Bare fprtsett på de nye vanene i morgen så går det bra! 

Anonymkode: 2ad5b...7c5

Skrevet (endret)

Du gjør det faktisk helt riktig! Resten av livet ditt skal ikke være en sammenhengende slankekur. Du skal ha dager innimellom hvor du koser seg mer enn du egentlig har godt av - fordi du har godt av det! Det vil medføre at det tar litt lenger tid å gå ned i vekt, men det gjør også at du kan fortsette med sunn mat til vanlig.

Stå på! 

Endret av Pysa
  • Liker 1
Skrevet

Hva har du igjen for å spise usunt annet enn dårlig samvittighet? Når jeg tenker slik er det sjelden jeg får lyst.

Anonymkode: 90b8d...626

Skrevet (endret)

Dropp forestillingen om motivasjon som den hellige gral, slutt å lete etter tips, lær deg isteden hvordan vektregulering foregår, og så gjør du, du prøver ikke!

Det er ikke påkrevet å spise sunt for å gå ned i vekt, du kan spise hva du vil. For å gå ned i vekt trenger du bare å spise mindre, men du må gjøre det lenge, og det er fryktelig vanskelig å spise mindre så lenge at du oppnår resultater, hvis du spiser mat du ikke liker, eller ikke får i deg det du trenger. Et sunt kosthold står forresten ikke i motsetning til god mat, og er ikke så vanskelig heller, det er bare "nok av alt du trenger hver dag, men ikke for mye av noe over tid".

Når du ser på sunt kosthold på denne måten, er ingen mat i seg selv sunn eller usunn - alt handler om mengder, frekvens og kontekst. Måten du stort sett spiser og beveger deg på, er det som har aller mest betydning for vekt og helse.

Å tenke på visse typer mat som usunn, dritt, junk eller lignende, får deg ikke til miste lysten på dem - som du har oppdaget nå. Det får deg til å lengte etter dem, og å overspise når du ikke klarer å stå imot lenger. Og når du føler at du ikke har kontrollen over matinntaket ditt, er det lett å spise litt ekstra siden alt allerede er tapt, og så enda litt til bare fordi du er sint på deg selv, så litt for trøst, og så resten sånn at det ikke skal ligge der og friste deg til senere. 

Å gå ned i vekt er enkelt, men ikke alltid så lett. Den aller største endringen skjer med hodet, ikke med kroppen.

Endret av Pringle
Skrevet

Alle som slanker seg går igjennom det du gjør! Absolutt alle! Alle har dager der de spiser alt for mye og angrer dagen etterpå. Ganske vanlig. :) bare fortsett som planlagt dagen etterpå. Hvis det skjer ofte at du overspiser så vurder å øk ditt daglige kalori inntak litt? 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, Hypnosee skrev:

Alle som slanker seg går igjennom det du gjør! Absolutt alle! Alle har dager der de spiser alt for mye og angrer dagen etterpå. Ganske vanlig. :) bare fortsett som planlagt dagen etterpå. Hvis det skjer ofte at du overspiser så vurder å øk ditt daglige kalori inntak litt? 

Noe som har hjulpet meg, når sprekken skjer, er å starte pån igjen dagen etter. Ikke tenke at alt er ødelagt så nå kan jeg bare gi opp, men begynn med de gode vanene igjen med en gang. Ikke på mamdag, men nå. 

Anonymkode: 2ad5b...7c5

Skrevet

Det er bare å begynne på en frisk start med en gang etterpå. Husk å ha sunt snacks lett tilgjengelig. Det har reddet meg mange ganger! :)

Anonymkode: d9290...667

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...