AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #1 Skrevet 7. februar 2018 Jeg er 24 år og vurderer å gå folkehøyskole til høsten, men er litt usikker på om jeg er for gammel. Er det mer fornuftig å heller søke seg inn på universitetet eller høyskole? Hva tenker dere? Anonymkode: 7987e...0ab
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #2 Skrevet 7. februar 2018 Jeg gikk på folkehøyskole for mange år siden. Jeg var da 19 år og det var de fleste andre også (akkurat ferdige med videregående). Hadde inntrykk av at det var mest vanlig å ta folkehøyskole som et pauseår etter videregående den gangen, men mulig det har endret seg nå. Jeg tenker at det kanskje hadde vært litt rart å være mye eldre enn de andre, men det må du nesten kjenne på selv. Anonymkode: 78699...ab9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #3 Skrevet 7. februar 2018 Ang hva som er mest fornuftig, så er jo universitet eller høyskole mer fornuftig, da du begynner på en reell utdannelse der, men det forutsetter jo at du er motivert. Jeg tok det året på folkehøyskole fordi jeg ikke visste hva jeg ville gjøre videre og hadde behov for en slags pause før studier. Anonymkode: 78699...ab9
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #4 Skrevet 7. februar 2018 Finnes også "enkle" studier på høyskole/universitet. f. eks. et enkelt etårskurs. Eventuelt kan man også ta frie emner ved flere av de tradisjonelle universiteten. Jeg ville nok valgt det fremfor folkehøyskole når man er mer enn ca 22 år. På FHS kan det også være folk under 18, så man havner fort i situasjoner med veldig forskjellig modenhetnsnivå. Anonymkode: 02e57...eb4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #5 Skrevet 7. februar 2018 Ville heller valgt noe interessant på universitetet og fokusert mye på det sosiale i studentforeninger osv. Evt jobbet et år mens du finner ut hva du ønsker å bli. Da tjener du jo penger også. Hadde aldri giddet folkehøyskole i så voksen alder. Anonymkode: 61ba3...bb6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #6 Skrevet 7. februar 2018 Da jeg gikk folkehøgskole så var jeg 21 (+6 andre på 21/22), en på 24 og en på 26. Vi var eldst, resten var 16-19. vi var de eneste over 20. Anonymkode: 37ca9...a96
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #7 Skrevet 7. februar 2018 Jeg også tror du blir litt «gammel» der.... Anonymkode: 6bbd6...f4f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #8 Skrevet 7. februar 2018 De fleste på FHS er 19 og tar det som et friår etter videregående. Hvis jeg var deg ville jeg heller tatt et interessant årsstudium på universitetet. Anonymkode: d7e58...e7f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #9 Skrevet 7. februar 2018 Da jeg gikk på folkehøyskole var det en som var 24 der, men de aller fleste kom rett fra videregående. Hvorfor du vurderer folkehøyskole er ganske relevant til om det er mest fornuftig for deg eller ikke. Noen utdannelse er det ikke, det blir et pauseår. Han jeg gikk på skole med som var eldre gikk der fordi han slet veldig med seg selv og livet sitt, og det hjalp han veldig i gang. Men om du er "normal" vil jeg anbefale å gå på universitet/høyskole i stedet. Er du usikker så kan du ta et årsstudium i noe du finner interessant og morsomt, for eksempel kunst, litteratur, friluft, historie, språk... Da omgås du også andre som er på din alder. Pluss at det er mye billigere. Anonymkode: 9c110...434
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå