Gå til innhold

Er nordiske kvinner mindre empatiske med egne menn enn kvinner i andre land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de færreste land i verden er det slik som i nordiske land. At kvinnene ønsker mer feministisk politikk, til tross for at de allerede i gjennomsnitt har bere liv. I f.eks. sør europa stemmer ikke kvinnene feministisk selv om de har mye lavere sosioøkonomisk status enn mennene.

Hvorfor er akkurat nordiske kvinner slik? Hva er bakgrunnen for det?

Anonymkode: 78621...7e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er blitt innbilt fra vi var små at kvinner er verdt mest, kan mest, har rett på mest og må oppføre seg egoistisk for å leve et bra liv. Kjernefamilien med hjemmeværende mor er ikke noe mål lenger. Alle er innbilt at de blir lykkelige av en fancy karriere i en jobb som er godt betalt.

Dessverre kommer ikke den godt betale jobben og besøker dem i det fancy huset når de blir gamle og skrøpelige.

Jeg skulle ønske vi gikk mer tilbake til de gamle verdiene og levesettet. Det må være bedre for barn å vokse opp med foreldre som har tid til dem. Kjernefamilien burde bli idealet. Når det igjen blir idealet og kvinner slutter å fokusere på mindre viktige ting som feks karriere vil de også begynne å stemme annerledes. Stemme for det som gagner samfunnet som helhet og ikke bare enkeltindividet kvinnen.

Og nei, jeg er ikke mann. 😊

Anonymkode: 80465...e1d

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er blitt innbilt fra vi var små at kvinner er verdt mest, kan mest, har rett på mest og må oppføre seg egoistisk for å leve et bra liv. Kjernefamilien med hjemmeværende mor er ikke noe mål lenger. Alle er innbilt at de blir lykkelige av en fancy karriere i en jobb som er godt betalt.

Dessverre kommer ikke den godt betale jobben og besøker dem i det fancy huset når de blir gamle og skrøpelige.

Jeg skulle ønske vi gikk mer tilbake til de gamle verdiene og levesettet. Det må være bedre for barn å vokse opp med foreldre som har tid til dem. Kjernefamilien burde bli idealet. Når det igjen blir idealet og kvinner slutter å fokusere på mindre viktige ting som feks karriere vil de også begynne å stemme annerledes. Stemme for det som gagner samfunnet som helhet og ikke bare enkeltindividet kvinnen.

Det kan være en årsak. Opplæringen av unge jenter.

Skrevet

Handler denne siden her bare om sånne ting for deg eller? Let deg heller opp til en nettside der tin handler om disse temaene da vel. 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke blitt lykkelig som hjemmeværende. Hvorfor skal kvinner gjøre de kjedelige jobbene hjemme? Kan ikke mennene heller sulle hjemme med klesvask og bleieskift?

Anonymkode: 44b26...703

• Liker 21
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt imot litt eldre kjønnsroller. Er det slik så er det slik hadde jeg tenkt :) jeg hadde ikke hatt noe imot å forsørge en mann og han jobbet mest, men jeg har ikke noe imot at kvinner har høyere inntekt enn mannen heller. 

Og hvis du ser på en del norske menn som blir sammen med russiske kvinner, så blir gjerne de mennene slaver ineget hjem. Det er hun som bestemmer hva som skal brukes penger på.... og de kan være voldelige. Så kanskje Russland er litt verre der? Eller de har kanskje mer brautete menn og..

Anonymkode: 84fd6...caa

Skrevet

Syns nordiske kvinner er kanskje de aller mest empatiske jeg! Ikke har vi for vane å slå, skrike, rope og skjelle ut mannen som er vanlig i sør amerika og sør europa og afrika , ikke har vi for vane å streike fullstendig og sette oss på ræva å ta en dram, være utro og ikke støvsuge eller rydde på flere måneder fordi mannen ikke har med nok penger hjem så vi kan få kjøpt oss veske som er vanlig i øst europa og asia.

Til tross for at vi hele barndommen og oppveksten får høre at vi ikke kan, ikke er bra nok, ikke er smarte(st) og blir rakket ned på når vi faktisk viser at vi er smartest og hele tiden underkuet for våre talenter og vesen så møter vi resten av samfunnet med stor empati, trøster våre venninder og kamerater, engasjerer oss i nødhjelp på forskjellige områder, og er så dumsnille at vi ikke går fra våre utroe eller voldelige menn nettopp fordi vi er så empatiske at vi føler hans frustrasjon og får medfølelse for hans oppvekst eller årsaker til å oppføre seg sånn og syntes synd på at han må være alene.

Vi er egentlig altfor empatiske , her i norden.

Og å være empatisk eller uempatisk har forsåvidt ingenting med feminisme å gjøre.

Anonymkode: 1fc77...0da

• Liker 16
Skrevet

Vi har fått smaken på det gode liv, det vil si frihet, penger og mer spennende arbeidsoppgaver enn de innenfor husets fire vegger. Vi har skjønt at vi ikke står tilbake for mennene og derfor har den overdrevne respekten for dem forsvunnet. Vi ser på oss som likeverdige. Det er nok ikke mangel på empati egentlig, men en slags tretthet fordi det virker som dere ikke unner oss det samme som dere har og synes at vi fortsatt skal underkaste oss, degge for dere og kjempe deres kamper fordi dere ikke gidder selv. Det er ikke lenger naturlig å gjøre nå når vi drar lasset like mye som dere. 

Anonymkode: bbb88...8f2

• Liker 8
Skrevet

Men dere norske menn kan trøst dere med at u-lands kvinner er jo KJEMPE EMPATISKE med dere da!! 

Anonymkode: 33a67...b57

• Liker 3
Skrevet

Vil si begge deler.

Anonymkode: f844e...568

Skrevet
On 7.2.2018 at 2:04 PM, AnonymBruker said:

I de færreste land i verden er det slik som i nordiske land. At kvinnene ønsker mer feministisk politikk, til tross for at de allerede i gjennomsnitt har bere liv. I f.eks. sør europa stemmer ikke kvinnene feministisk selv om de har mye lavere sosioøkonomisk status enn mennene.

Skal jeg si opp den gode jobben min? I stedet for å kunne kjøpe det jeg vil ha, skal jeg leve på smulene av din minstesats, måtte be deg om penger, gjøre meg avhengig av din velvilje? (Og ja, jeg har en mann, en pen, suksessrik, empatisk en som unner meg å tjene mine egne penger, alltid støtter meg).

Anonymkode: 044d5...0d8

• Liker 6
Skrevet

Er norske menn virkelig villig til å være forsørger mot husarbeid og barnepass da? Har aldri helt fått gjennomslag der ser du..

Anonymkode: 24854...d44

• Liker 2
Skrevet
På 7.2.2018 den 14.04, AnonymBruker skrev:

Du spør altså om hva bakgrunnen er for at kvinner ønsker lik sosioøkonomiske vilkår som mennene i Norge? Kvinner er individer som menn; de vil selvfølgelig også ha de samme vilkårene for seg selv. Hva skjer med denne gjengen av forsmådde drittunger som stadig skal klage på at kvinner er selvstendige og uavhengige individer? 

• Liker 8
Skrevet
På 7.2.2018 den 14.04, AnonymBruker skrev:

Det som kanskje en gang var en kjønnskamp mot faktiske skjevheter som på mange måter var viktig å få bukt, har nå resultert i en kamp mellom kjønnene, hvor det er fort gjort å ta offerrollen for undertrykking. Dette til tross at Norge er et av mest likestilte landene i hele verden.

På 7.2.2018 den 14.46, AnonymBruker skrev:

Karrierer og barn går kanskje dårlig hånd-i-hånd i en tid med så mye skilsmisser og samlivsbrudd . Dog er det viktig at kvinner er aktive samfunnsmedlemmer i og utenfor arbeidslivet for deres og samfunnet del. Den store elefanten i rommet er nok idealisering av individualismen som setter folk opp mot hverandre som motstående konkurrenter enten det er snakk om utroskap, husoppgaver, arbeid, barndeoppdragelse eller barnefordeling. Som motstående konkurrenter blir det vanskelig å få ting både i pose og sekk, men det fins selvfølgelig de som får det til, enten på ærlig og redelig vis eller ved bruk av skitne triks.

Anonymkode: fac93...8ed

Skrevet
På 7.2.2018 den 21.13, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke blitt lykkelig som hjemmeværende. Hvorfor skal kvinner gjøre de kjedelige jobbene hjemme? Kan ikke mennene heller sulle hjemme med klesvask og bleieskift?

Anonymkode: 44b26...703

Om menn hadde spesialisert seg på å være hjemme, hadde ingen kvinner ville hatt de. Vi hadde blitt en barnløs nasjon.

Skrevet
På 9. februar 2018 den 2.53, AnonymBruker skrev:

Skal jeg si opp den gode jobben min? I stedet for å kunne kjøpe det jeg vil ha, skal jeg leve på smulene av din minstesats, måtte be deg om penger, gjøre meg avhengig av din velvilje? (Og ja, jeg har en mann, en pen, suksessrik, empatisk en som unner meg å tjene mine egne penger, alltid støtter meg).

Anonymkode: 044d5...0d8

Åh. Du har et overskuddsproblem. 

Kvitt deg med mannen så blir det litt mindre falskt. 

Klem. 

Anonymkode: 95d0f...8dc

Skrevet
23 timer siden, legioncommander skrev:

kvinner er bedre egnet til å være hjemmeværende med barn da dere har gjort dette i flere 1000vis av år.....kan ikke akkurat se for meg kvinner bygge broer, legge rør, grave i miner etter råmatrialer og bygge 200 etasjers bygninger uten menn:fnise:

Jeg kan se for meg at du ikke har åpnet en eneste historiebok.. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Kvinner og menn kan ikke være empatiske mot noen når de ikke vet hva vedkommende føler

Så kvinner kan ikke være empatiske når de ikke har satt seg i menns sko, og ikke vet hvordan en mann føler. De sympatisere, men ikke empatisere med menn. Mener å ha lest om en soldat som slet med PTS, og når han snakket med psykologen, så dro hun opp et eksempel fra da hunden hennes døde. Denne terapeuten var da overhodet ikke i nærheten av å føle eller skjønne hva denne mannen følte.

På samme måte kan heller ikke menn ha for mye empati med kvinner. For vi kan si hva vi vil, men vi vet aldri hvordan det egentlig føles. Men heldigvis så indoktrineres vi fra ung alder om å ta hensyn til kvinners følelser. Og vi får masse opplæring i do's and dont's

Unge jenter idag får ingen opplæring i hvordan oppføre seg eler hva de burde si til menn. De vet ikke hvordan de ivaretar menns følelser. De lærer hersketeknikker (hei til deg likestilling og regelrytteri). De lærer altså fra sine mødre, tanter og medsøstre. Gutta har ingenting de skulle ha sagt. Menn som prøver ytre seg blir sensurert og kastrert. Eller fryst ut. Etter å ha blitt latterliggjort av jentegarden.

Kvinner hjelper instinktivt andre kvinner i situasjoner der kvinnen kanskje har feil. Det er ganske fascinerende hvordan de sosiale normene, og de sosiale spillereglene har blitt bygd opp med årene. De sier kvinner er sterker psykisk og sosialt. Jeg begynner å se det nå. Som mann kan man ikke vinne.

Derfor føler mange menn at kvinner er mindre empatiske nå til dags. Men jeg ser da helt klart de som også er proppfulle av empati. Dessverre skriker de ikke høyest og blir ikke hørt.

Endret av CannibalLektor
  • Liker 1
Skrevet
58 minutter siden, Bakepulver skrev:

Jeg kan se for meg at du ikke har åpnet en eneste historiebok.. 

hadde 5 i snitt på vgs i historie. hva har det å si ? 

kvinner har gjennom hele historien brukt enda mer tid hjemme med barn og stelt med barna, hus og mat, mens menn har vært ute og gjort fysisk arbeid . trenger vell ikke være en KG smartass for å vite det ?

Anonymkode: 9711e...bb8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hadde 5 i snitt på vgs i historie. hva har det å si ? 

kvinner har gjennom hele historien brukt enda mer tid hjemme med barn og stelt med barna, hus og mat, mens menn har vært ute og gjort fysisk arbeid . trenger vell ikke være en KG smartass for å vite det ?

Anonymkode: 9711e...bb8

Med 5 i snitt må du kunne ta med deg hele det historieløse svaret til brukeren som jeg siterte!

Kvinner har vært jegere også, noe som du også burde vite...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...