Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har stort sett alltid vært en treer-elev når det kommer til matte, bortsett fra på vgs, der jeg gikk ut med firer i p-matte. Prøvde meg på s-matte, men var blant de mange som strøk på første prøven, og dermed byttet jeg til p-matte. Det var vel først og fremst elendige studievaner som gjorde at jeg endte med så dårlig resultat på s-matte, og en snill lærer som ga meg firer i p-matte. Synes matte er gøy når jeg får det til, men så er det ikke alltid jeg får det til da. Jeg har egentlig mer språkhode enn mattehode, og sånn har det alltid vært. Om man tar de middelmådige resultatene og forutsetningene mine i betraktning, er det bare å legge fra seg den tanken om å bli ingeniør da? 

Anonymkode: c949d...42e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel an på hvilken type ingeniør du mener. Jeg har en kamerat som brukte 5 år på en 3-årig dataingeniørgrad fordi han slet sånn med mattedelen... Og han ga opp å ta informatikk på universitetet, for der var matten enda mer krevende. 

Anonymkode: a713d...4dc

Skrevet

Du bør virkelig like å holde på med matte. Og være innstilt på å bruke svært mye tid på det. 

Så lenge du står på og faktisk jobber MYE med studiene så bør det gå helt fint. Og for alt i verden ikke utsett og utsett ting. (Snakker av erfaring). Gjør ting i god tid.

Anonymkode: 82821...72d

Skrevet

Det hjelper.

Skrevet

Man behøver ikke være "dødsgod", men det er en stor fordel å være over gjennomsnittlig flink og interessert i matematikk. Kjenner også noen som har greid å gjennomføre ok selv for dårlige mattematikkkunnskaper som har klart å "skjerpe" seg på høyere studier, men da ligger det til gjengjeld en meget stor interesse bak (til tross for manglende forutsetninger). Så det er mulig, men da bør man være beredt til å jobbe veldig mye med faget. 

Anonymkode: 2221d...112

Skrevet

Man må være mann for å kunne bli ingeniør, ja. Jeg har aldri hørt om en eneste kvinne som er god nok i matte til å bli ingeniør.

Anonymkode: 210b9...903

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må være mann for å kunne bli ingeniør, ja. Jeg har aldri hørt om en eneste kvinne som er god nok i matte til å bli ingeniør.

:sFun_sleeping: 

• Liker 7
Skrevet

Ingeniørmatten er s-matte + +

Det hjelper med en gang man har litt forståelse for det. Men det er rent mattefag i minst 3 semestre, i tillegg er det også mye matte i mange av de andre fagene, så du bør like det.

Anonymkode: b59b8...091

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahahaha dagens :fnise:

Anonymkode: 0f303...123

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med du er et troll, men må bare svare :P 

Da jeg gikk på skolen var jeg alltid blant de flinkeste i klassen i matte, inkludert guttene. Jeg har nok en litt "maskulin" hjerne (er bl.a. mer opptatt av fakta enn gjennomsnittskvinner), men jeg er ikke eneste kvinne som er slik.

Jeg er i dag utdannet ingeniør og jobber som ingeniør. Har også mange kvinnelige kollegaer som er ingeniører og de er minst like dyktige som mine mannlige kollegaer.

Anonymkode: 4686d...794

Skrevet

Jeg regner med du vet at ingeniørstudier krever r-matte, altså matte som er vanskeligere enn p og s? Jeg var alltid flink på barne- og ungdomsskolen, men ble en mer middelmådig elev på videregående (r-matte selvsagt). Og bare for å understreke: i mine klasser har alltid jentene vært flinkest i matte. Det har ingenting å gjøre med kjønn, men med enkeltpersoner og deres lærevilje. Selv om jeg bare var middels flink på videregående opplevde jeg at karakterene mine ble bedre på ingeniørutdanningen fordi vi hadde mye dyktigere forelesere enn på vgs. Hvis du vil bli ingeniør må du selvsagt ta opp matten fra vgs, men hvis du klarer å få 3 i r1 og r2 kan du klare ingeniørstudiet også. Du må bare jobbe for det

Anonymkode: 67a74...961

• Liker 1
Skrevet

Du har sannsynligvis potensiale til å bli mye flinkere på matte enn du tror, men det krever innsats og riktig læringsteknikk. Du bør like det, men du vet jo selv om du kommer til å gjøre det om du knekker koden. 

Anonymkode: 83fcd...841

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med du vet at ingeniørstudier krever r-matte, altså matte som er vanskeligere enn p og s? Jeg var alltid flink på barne- og ungdomsskolen, men ble en mer middelmådig elev på videregående (r-matte selvsagt). Og bare for å understreke: i mine klasser har alltid jentene vært flinkest i matte. Det har ingenting å gjøre med kjønn, men med enkeltpersoner og deres lærevilje. Selv om jeg bare var middels flink på videregående opplevde jeg at karakterene mine ble bedre på ingeniørutdanningen fordi vi hadde mye dyktigere forelesere enn på vgs. Hvis du vil bli ingeniør må du selvsagt ta opp matten fra vgs, men hvis du klarer å få 3 i r1 og r2 kan du klare ingeniørstudiet også. Du må bare jobbe for det

Anonymkode: 67a74...961

Ja, det mest nærliggende alternativet mitt er å gå y-veien eller tresemester etter fagskolen, for jeg holder på med et teknisk fagbrev nå, og har ikke studiekompetanse. Om jeg ikke husker feil, er både y-veien og tresemester knallhardt, så jeg må gå litt i meg selv og tenke over om det er noe jeg virkelig ønsker, og om jeg i det hele tatt hadde taklet det.

Skrevet

Som noen andre sa, det kommer helt an på hva slags ingeniør du vil bli...  Jeg aner ikke forskjellen på p og s og y matte, den gangen jeg gikk på videregående het det 2MX og 2MY og jeg aner ikke forskjellen på dem heller:P. Jeg tok forkurs ingeniør på privatskole fordi det var så lenge siden jeg gikk på VGS, og fikk i grunn ganske dårlig karakterer til tross for mye jobbing. Så nei, jeg er ikke spesielt flink i matte, men studiet mitt hadde ikke krav om matte for å komme inn, og fagene var lettere enn på forkurset så jeg endte opp på en B.

Skrevet

Er det siv.ing. du tenker på? Da må du ha R1 + R2 og fysikk 1. Det er ikke enkle fag, du må være motivert og jobbe en del hvis du skal få gode karakterer, samtidig som du bør ha god kontroll på den grunnleggende matten fra grunnskolen. Og på selve studiet er det selvsagt enda mer matte ;) 

Anonymkode: 256cf...996

Skrevet

Jeg gikk ut med 2 fra VGS i både Matte og Fysikk. Fikk B,B,C,B på Matte ved Universitetet, og C i Fysikk. 

Foreleser vår var svært dyktig, pluss at jeg brukte resurser på nett. Jeg er utdannet Sivilingeniør i Elektro. 

Anonymkode: b71b2...9c7

Skrevet

Jeg hadde 4 i p matte,  2 i r1 og r2 på vgs. Jeg studerer fysikk ved UiO nå, og har blant annet vanskeligere matematikk enn hva sivinger og ingeniører møter i studiet sitt, så jeg kan fortelle litt om min erfaring;

Det skal sies at jeg "dasset" meg igjennom vgs - jeg fikk 2 i R1 og R2, men dette var med svært liten innsats. Her snakker vi å først åpne pensum til en prøve kvelden før. 

Jeg klarer meg bra på universitetet, og har C i snitt i matematikkfagene. Den dårligste matematikkarakteren(D) jeg har er fra Kalkulus - det første matematikkfaget man møter som fysikkstudent i første semester. Som ingeniørstudent vil du møte en lettere versjon av kalkulus, men dog ikke så veldig forskjellig. Dette faget bygger på R2. Dette er egentlig det letteste matematikkfaget jeg har hatt, men fikk en D på grunn av dårlige studievaner og hull innenfor vektorregning, differensiallikninger etc som var forventet at man kunne fra før.

Poenget er at det er fullt mulig å studere noe matematikktungt selv om du har labre matematikkarakterer fra før, gitt at du ikke jobbet 4 timer hver dag med S1 og fortsatt fikk dårlig resultat - men ser at du skriver labre studievaner, så jeg regner med at du ikke brukte altfor mye tid. Jeg vil påstå at du kan klare det, men det er viktig å få gode studievaner tidlig. På universitetet går pensum mye fortere frem enn på vgs. Jeg mener foreleseren vår sa førsteåret at en uke på universitetet kan sammenlignes med en måned på vgs når det gjelder faglig progresjon.

Jeg sier kjør på og gjør en innsats. Overlever du det første semesteret vil du klare å gjennomføre studiet.

Anonymkode: f1c1d...7ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ingeniør. Har 15år i faget etter endt utdanning. 

Du må ha teknisk innsikt og interesse  helt i fra barnerommet. Ala sprenhe ting i garasjen eller få ting til å fly eller dure. Nytter ikke å sitte hele barndommen og spille dataspill eller fotball osv. 

Så må du ha greie karakterer for å komme inn på ingeniøren. 

De fagene du trenger å ha god innsikt i er mattematikk og naturfag/fysikk. 

Men har du vært en gryende ingeniør i hodet siden barndommen. Så faller dette naturlig for deg.

En ting er å regne på hva X er. Eller hvor mange appelsiner gustav jar igjen osv. 

Men tekniske utregninger faller lettere for deg når du fra før kjenner det store bildet. F. Eks hvor mye spenningsfall det er på en motstand når du kjenner resten av kretsen. Eller hbilken vinkel bærebjelken må ha når du kjenner resten av reisverket og materialegenskapene. 

Er du en ingeniør i hodet helt fra barndommen av. Vil jeg anbefale deg å gå denne veien videre i livet.Det er en livsstil.  Ikke se deg blind på karakterer om du bare har gjort tulleberegninger på skolen til nå. 

Er du ikke sugen på vitenskap og teknisk anlagt. Kommer du ingen vei som ingeniør etter endt studie. Selv om du hadde toppkarakterer for å komme inn. 

Anonymkode: a9914...4f6

Skrevet

Du trenger bare bestå ble jeg fortalt av kompiser. De bruker for det meste data programmer som hjelper de i hverdagen. Er ikke så mye regning :)

Skrevet

Jeg var godt i R matte på vgs, men sleit godt på universitetet. Hadde 4 semestre der et av fagene hvert semester var rent mattefag, av de resterende fagene så var ca 90% fag der jeg måtte regne. 

Så jeg vil påstå at du bør ha litt kontroll på matten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...