Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den kommer etterhvert

Anonymkode: 1c3bd...a43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig. 

Anonymkode: e2b73...a4b

• Liker 2
Skrevet

430.000 husstander tåler ikke en renteøkning på 1%. 

Så det står ikke så bra til, med veldig mange. Mange har flytet på at renten er lav, og mange har aldri opplevd høyere rente. De vil gå sjokk

Anonymkode: 10d6e...d98

Skrevet

Ja, selvfølgelig. Hvis ikke så hadde vi jo ikke tatt opp så mye lån.

Skrevet

Hadde ikke tålt det. Trenger heldigvis ikke tenke på det heller de neste 18 årene:-)

Anonymkode: c5f31...052

Skrevet

Tåler en rente opptil 10% i hvert fall (10 000 mer i måneden), men det blir jo trangt, og da må vi nok stramme en del inn på andre ting. 

Anonymkode: 6971e...5ef

Skrevet

Jepp, kjøpte et mye rimeligere hus enn hva jeg kunne få lån til. Skal tåle lett 6-7% uten å knipe inn.

Anonymkode: db927...2cc

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det kommer renteøkninger på mange prosent. Noen gang.

Det er to ting vi må huske på.

1) Norske husholdninger har så mye gjeld nå at det ikke er store renteøkningen som skal til før det virkelig biter, og sentralbanken oppnår målet sitt som er å dempe inflasjonen. En økning i styringsrenten på 1% holder lenge. Og det kommer til å ta sin tid før den kommer. Hvis flere hundre tusen må tvangsselge huset sitt, kommer det til å få ringvirkninger som norsk økonomi virkelig ikke er tjent med. Slike vurderinger tas selvsagt med i betraktningen.

2) Renten på boliglån er nå kunstig høy sett opp mot bankens innlånskostnader. Dette skyldes at bankene får tøffere krav til egenkapital og må selv bygge en buffer mot vanskeligere tider. Dessverre er det slik i norsk konkurransesituasjon, der DNB er såpass dominerende, at det er mer lønnsomt med færre kunder som betaler dyrt, enn flere kunder som betaler billig. Derfor tar ingen det første skrittet mot å senke renten. Men det er ikke gitt at denne situasjonen vil vedvare.

• Liker 4
Skrevet

Tåler renteøkning til 10%. Det er fortsatt 5 prosentpoeng lavere enn hva det var på 80 tallet. Når det skjer faller boligprisene og jeg skal bli eiendomsmogul

Anonymkode: b6361...bed

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, isw said:

Nei, jeg tror ikke det kommer renteøkninger på mange prosent. Noen gang.

Det er to ting vi må huske på.

1) Norske husholdninger har så mye gjeld nå at det ikke er store renteøkningen som skal til før det virkelig biter, og sentralbanken oppnår målet sitt som er å dempe inflasjonen. En økning i styringsrenten på 1% holder lenge. Og det kommer til å ta sin tid før den kommer. Hvis flere hundre tusen må tvangsselge huset sitt, kommer det til å få ringvirkninger som norsk økonomi virkelig ikke er tjent med. Slike vurderinger tas selvsagt med i betraktningen.

Problemet med det over er at Norge er endel av verden. Renteforskjellen landene imellom kan ikke bli for stor for da får det andre konsekvenser som må tas med i beregningen.

• Liker 1
Skrevet

Nå som dere endelig har innsett at boligprisene falller kan dere også innse som han over sier at Norge ikke er isolert.

om alle land øker renten til 4% og Norge 3% vil alle låne penger av oss. Det påvirker kronekursen og hele verden må være i balanse.

Endelig skal folket oppleve hva lån og boligverdi er. Blir mange triste sjeler når det blir tvangssalg på boligene deres.

jeg har vært nøktern i mange år og skal endelig slå meg løs.

Anonymkode: b6361...bed

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, skrue skrev:

Problemet med det over er at Norge er endel av verden. Renteforskjellen landene imellom kan ikke bli for stor for da får det andre konsekvenser som må tas med i beregningen.

Renteforskjellen mellom land kan bli så stor den vil, det påvirker bare valutakursen sånn sett.

Uansett ligger 10 års fastrente nå ca 1% over flytende rente. Det underbygger egentlig poenget mitt, og viser hva markedet tror om renten de neste ti årene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at jeg tåler en økning på en prosent. Jeg har ikke regnet på hva jeg må betale hvis den øker mer, men jeg vil anta at en økning på tre prosent blir ganske hard. 

Skrevet

Det gjør vi.

Største overgangen vil bli fra nåværende nivå opp til 4,5%. Rett og slett fordi økninga blir forholdsvis størst dit. Men også opp mot 7% går. Det blir i første omgang mindre til sparing.

I neste omgang, over en lengre periode, så er jeg imidlertid usikker. Hvis renteoppgangen drar med seg inflasjon og et relativt fall i boligpriser, er jeg ikke helt sikker på hvordan det går. Trepartssamarbeidet er nå blitt vridd så til de grader i arbeidsgivers favør, at jeg ikke ser for meg at dersom renteoppgangen drar med seg inflasjon (som i og for seg er gunstig, i og med at det drar ned verdien av kapitalen i lånet), så ser jeg faktisk ikke for meg at lønnsutviklinga holder tritt. Lønnstagernes inntekter vil ikke øke nok til å holde tritt med både prisstigning og økte renter, sjøl om lånet i seg selv blir mindre verd.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, draug 75 skrev:

Det gjør vi.

Største overgangen vil bli fra nåværende nivå opp til 4,5%. Rett og slett fordi økninga blir forholdsvis størst dit. Men også opp mot 7% går. Det blir i første omgang mindre til sparing.

I neste omgang, over en lengre periode, så er jeg imidlertid usikker. Hvis renteoppgangen drar med seg inflasjon og et relativt fall i boligpriser, er jeg ikke helt sikker på hvordan det går. Trepartssamarbeidet er nå blitt vridd så til de grader i arbeidsgivers favør, at jeg ikke ser for meg at dersom renteoppgangen drar med seg inflasjon (som i og for seg er gunstig, i og med at det drar ned verdien av kapitalen i lånet), så ser jeg faktisk ikke for meg at lønnsutviklinga holder tritt. Lønnstagernes inntekter vil ikke øke nok til å holde tritt med både prisstigning og økte renter, sjøl om lånet i seg selv blir mindre verd.

Hva mener du? 1% av lånesummen er jo nøyaktig like mye om hoppet er 2-3% eller 5-6%.

Anonymkode: 69f01...d4a

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? 1% av lånesummen er jo nøyaktig like mye om hoppet er 2-3% eller 5-6%.

Forholdsvis er økninga fra 2,7 % til 4,5% større enn økninga fra 4,5% til 7%, fordi 25000,- er en større andel av hhv. 11.500,- enn 14.000,- og av 17.000,- 

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye jeg tåler kommer an på situasjonen framover. Jeg er på vei over til AAP. 
På AAP vil jeg tåle 4% renteøkning, men da begynner det blir trangt. 
Om jeg kommer meg tilbake i jobben vil jeg tåle renteøkning på 7% før det begynner bli trangt. 

Men dette er kun om jeg regner økt rente på boliglånet. Dersom renteøkninger også kommer på studielån og fellesgjelden i borettslaget, så tåler jeg mindre. 
Men skjer en skikkelig renteøkning om 1-2 år, vil jeg refinansiere, og dermed få lavere renter/avdrag, og tåle mer. 

Anonymkode: 4692d...b6c

Skrevet
20 minutter siden, draug 75 skrev:

Forholdsvis er økninga fra 2,7 % til 4,5% større enn økninga fra 4,5% til 7%, fordi 25000,- er en større andel av hhv. 11.500,- enn 14.000,- og av 17.000,- 

Hæ? 1% av f.eks et lån på 4 mill er jo akkurat like mye uansett.

Og en økning fra 2,7 til 4,5 er 1,8 %, som utgjør 6000 kr i mnd, mens fra 4,5 til 7 er 2,5%, som utgjør 8333 kr, hvis vi ser for oss et lån på 4 mill. Hvordan mener du at den minste økningen er den verste?

• Liker 3
Skrevet

Har rente på 2,5 % i dag, tåler fint 7 % uten å gjøre store endringer i økonomien, annet enn at det går mindre på sparekonto. Hvis vi kommer opp i 10% må jeg stramme litt inn, men er ikke krise før det blir ca 14-15% rente. Da får jeg i verste fall leie ut et soverom. 

Anonymkode: 1e93c...571

Skrevet

Hmm.. Per nå sparer jeg ca 10 000 i mnd til "ingenting", så hadde klart en renteøkning som førte til at jeg måtte betale 10 000 mer i mnd (usikker på hvor høy renteøkning det hadde blitt, men har lån på 3,6 mill og renta vår nå er på 2,05%). 

Anonymkode: 4bdf4...729

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...