Gå til innhold

Bekkenlåsning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått mer og mer vondt i ryggen og baksiden av bekkenet. Nå vralter jeg omkring, og det gjør ganske vondt å gå. Jeg antar det er bekkenlåsning, siden det er på baksiden det er vondt, og ikke i symfysen? 

Hva kan hjelpe mot dette? Jeg så på fysioterapeut, men jeg ser mange sier det virker dårlig mot bekkenlåsning, men litt bedre om det er bekkenløsning. Når jeg så på fysioterapiforbundet sine sider, hva de bidro med ved bekkenløsning/låsning, så det temmelig dårlig ut. Det var mest rådgivning til gode liggestillinger og sittestillinger, og så masse råd om å ta korte skritt (det gjør jeg allerede), og ikke gjøre ting som gjør vondt (altså holde seg helt i ro i ukesvis frem til termin... og det er ikke å behandle, det er jo å ignorere). 

Noen som har prøvd noe som faktisk hjelper, og gjør at man kan bevege seg mer uten smerter igjen?

Anonymkode: bb8c5...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt slike smerter som du beskriver fra tidlig i svangerskapet. Har fått svært god hjelp av fysioterapeut. Uttrykk som bekkenløsning/løsning er egentlig utdatert, de beskriver tilstanden dårlig. Fysioterapeuten min kaller det bekkenleddsmerter rett og slett. I følge min fysio er det ikke særlig mye han kan gjøre for plager foran i symfyse og lyske, men mange har god effekt når de har plager i bakre bekkenledd og rygg. 

Er forøvrig ikke enig i at råd om å holde seg i ro er å ignorere tilstanden, det er helt klart en form for behandling da det viktigste en kan gjøre er å avlaste leddene.  I mitt forrige svangerskap tok jeg lite hensyn og hadde mye smerter i et par år etterpå. Denne gang har jeg vært sykmeldt og brukt krykker av og på i ukevis. Jeg fungerer greit i hverdagen, kan gjøre litt lett husarbeid etc. Å jobbe hadde vært helt uaktuelt, da hadde jeg vært helt sengeliggende etter et en dag eller to. 

Det er kjipt og kjedelig, men fysio, avlastning og tålmodighet er nok dessverre det som må til. Hos meg er det heldigvis blitt mye bedre mot slutten av svangerskapet, skal angivelig være pga baby som kommer lenger ned i bekkenet og hjelper å stabilisere. Dette skal være tilfellet hos mange/de fleste med slike plager.

Lykke til 😊

Anonymkode: ae836...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med dette fra jeg var 10 uker på vei til jeg fødte. Kiropraktor gjorde susen for meg! Kunne heller ikke sitte mye stille og måtte stå mye på kontoret for å unngå det.

Anonymkode: 65f83...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe smerter når jeg sitter, det er kun ved ståing/gåing/bøying det er en utfordring. Jeg har en stillesittende jobb, så der er det heller ikke et problem, utover at jeg føler meg forferdelig teit når jeg vagger og stavrer fra pulten min til do (som jeg gjør minst 2 ganger i timen, og doen er selvsagt helt i motsatt ende av lokalet så jeg må gå gjennom hele det åpne landskapet så alle får sett på gakkegangen min). 

Men jeg er vant til å være en del i aktivitet, gå tur og slikt. Og da jeg skulle prøve meg på noen av fødestillingene på fødekurset, fikk jeg ikke til rett og slett. Blant annet sitte-på-huk kan jeg bare drite i, kommer meg verken ned eller opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i mange år og slet med dette. Det er vanlig blant kvinner etter graviditet. 

For mange år siden kom jeg til kiropraktor, han fikset det. Jeg får "anfall" sånn innimellom.  Ikke så ofte. Noen ganger 2 g i året.

Leste på nett, at kvinner bør dra te kiropraktor en gang i året, på lik linje med tannlegen.

Når jeg får "anfall" må jeg ha beh raskt. Det sprer seg oppover og smerter blir uutholdeli 

Anonymkode: 343a3...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest at kiropraktor skal være bedre enn fysio ved slike smerter, ja. Får man støtte til slikt, eller blir det alt av egen lomme? Og trenger man henvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har lest at kiropraktor skal være bedre enn fysio ved slike smerter, ja. Får man støtte til slikt, eller blir det alt av egen lomme? Og trenger man henvisning?

Du får litt tilbake fra Helfo og trenger ingen henvisning.

Anonymkode: ff218...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du får litt tilbake fra Helfo og trenger ingen henvisning.

Anonymkode: ff218...818

Man får ikke noe tilbake, men prisen man betaler er med refusjon. 

Anonymkode: 79695...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått mer og mer vondt i ryggen og baksiden av bekkenet. Nå vralter jeg omkring, og det gjør ganske vondt å gå. Jeg antar det er bekkenlåsning, siden det er på baksiden det er vondt, og ikke i symfysen? 

Hva kan hjelpe mot dette? Jeg så på fysioterapeut, men jeg ser mange sier det virker dårlig mot bekkenlåsning, men litt bedre om det er bekkenløsning. Når jeg så på fysioterapiforbundet sine sider, hva de bidro med ved bekkenløsning/låsning, så det temmelig dårlig ut. Det var mest rådgivning til gode liggestillinger og sittestillinger, og så masse råd om å ta korte skritt (det gjør jeg allerede), og ikke gjøre ting som gjør vondt (altså holde seg helt i ro i ukesvis frem til termin... og det er ikke å behandle, det er jo å ignorere). 

Noen som har prøvd noe som faktisk hjelper, og gjør at man kan bevege seg mer uten smerter igjen?

Kiropraktor

Anonymkode: 477cc...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine smerter var lik det du beskriver. Det var både låsning og bekkenløsning. Det hjalp virkelig å gå til en fysioterapeut (jeg valgte en som hadde spesialisert seg på bekkenplager). Lærte både forebygging (hvordan ligge å sove, hvordan sitte i en stol, hvordan gå ut av en bil m.m.), behandling (triggerpunktmassasje) og trening (ulike øvelser med slynge ettersom vi har der hjemme). Jeg kunne ikke gå mer enn 40m da jeg kom, men etterpå var jeg litt bedre. Noen dager seinere kunne  jeg gå på korte turer. (Fire uker seinere var jeg på en 6km tur uten store vansker.). Anbefaler virkelig å prøve!!!

Anonymkode: 9b74c...b00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...