Gå til innhold

Et familiemedlem betaler for hele huset, men leier kun en del av det..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et familiemedlem av meg leier en sokkelleilighet i et hus. Det er to "leiligheter", der underetasjen er leid av mitt familiemedlem, og overetasjen står tom. Det står dog på strøm der oppe, både varme og lamper. Det brukes også vann titt og ofte. Det er noen som pusser opp der, så de bruker søppelkassene også. 

Men mitt familiemedlem betaler for alt sammen, all strømmen. Alle de kommunale avgiftene, vann, søppel etc. Er dette riktig, juridisk sett? Bør ikke utleierne selv betale for strømmen som står på oppe, vannet som brukes oppe og det søppelet de selv hiver? 

Skjønner det kan være vanskelig å regne det ut, men det bør jo gå an...

Anonymkode: 2e3a1...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at årsaken til at jeg tenkte på det er fordi vi snakket om det, og nå skal utleieren heve leia ytterligere for at han/leietakeren skal betale for slikt.

Skrevet

Familiemedlemmet ditt kan kreve egen strømmåler, samt egen måling av vannforbruk. Han skal ikke betale for forbruk utover sitt eget. 

Anonymkode: e567a...5b9

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Familiemedlemmet ditt kan kreve egen strømmåler, samt egen måling av vannforbruk. Han skal ikke betale for forbruk utover sitt eget. 

Anonymkode: e567a...5b9

Okei. Nei, var det jeg tenkte. De skal jo leie ut dyrt oppe, og samtidig sitter det en nede og betaler for alt det andre i tillegg. 

Det bør jo deles, så den oppe betaler det som kommer av regninger der. Og samme nede. 

Skrevet

Jeg har leid mange forskjellige steder opp gjennom årene, men jeg har aldri betalt for kommunale avgifter, det ligger innbakt i husleia. 

Det eneste som har vært utenom i alle leiligheter jeg har leid er strøm og internett, evt. telefon. 

Og nei, en person skal ikke betale for strømmen i hele huset, kun delen som hun/han leier selv. 

Anonymkode: af5c3...f7c

• Liker 3
Skrevet

Kommunale avgifter skal være inkludert i husleien.
Hvis det er slik at vedkommende ikke har egen strømmåler i leiligheten, så er det jo best om også strømmen er inkludert. 

• Liker 3
Skrevet

Han bør jo få betale halvparten av kommunale avgifter om det skal betales av leietakerne. At den andre leiligheten ikke er utleid er jo huseieren sitt problem og kostnad.

Anonymkode: a5e50...6e8

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han bør jo få betale halvparten av kommunale avgifter om det skal betales av leietakerne. At den andre leiligheten ikke er utleid er jo huseieren sitt problem og kostnad.

Anonymkode: a5e50...6e8

Nei, det er ikke leietaker som skal betale for kommunale avgifter. Det skal ligge innbakt i husleien. Det eneste som er lov til å kreve at leietaker selv betaler utenom er strøm og brensel. 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/fire_husleie-.pdf

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke leietaker som skal betale for kommunale avgifter. Det skal ligge innbakt i husleien. Det eneste som er lov til å kreve at leietaker selv betaler utenom er strøm og brensel. 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/boby/veiledninger_og_brosjyrer/fire_husleie-.pdf

Og siden det er 2 leiligheter, må det deles på 2 da, eller? Tviler på at utleieren er interessert i flere strømmålere. Da er det heller "jaaa, du velger om du vil leie her eller ikke". Mitt fam.medlem er dårlig stilt og har ikke så mye valg egentlig, det er få leiligheter og han er avhengig av tog, så da blir det sånn at han betaler for alt, da

Skrevet

Tviler på at utleieren har noe han skulle sagt, for han må jo dele opp med to strømmålere når det er to separate leiligheter. 

Men, nå var det kommunale utgifter jeg snakket om som skal ligge innbakt i husleia.

Man skal ikke betale for mer strøm enn det man bruker selv, man skal ikke betale for andres strøm, det sier seg jo selv. 

Kommunale utgifter skal ligge innbakt i husleia, så det er det utleier som skal betale. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at utleieren har noe han skulle sagt, for han må jo dele opp med to strømmålere når det er to separate leiligheter. 

Men, nå var det kommunale utgifter jeg snakket om som skal ligge innbakt i husleia.

Man skal ikke betale for mer strøm enn det man bruker selv, man skal ikke betale for andres strøm, det sier seg jo selv. 

Kommunale utgifter skal ligge innbakt i husleia, så det er det utleier som skal betale. 

Takk for info.

• Liker 1
Skrevet

Man skal da ikke betale for mer enn det som brukes av han selv i egen leilighet. Kommunale avgifter skal være innbakt i husleia. Jeg hadde tilta om utleier kom å sa at jeg måtte betale for bruk av strøm osv i en annen leilighet, hva slags useriøst opplegg er det egentlig? Å de kan heller ikke gjøre noe når han nekter å betale for mer enn sin del da utleier ikke har lov å kreve st han betaler for annet en sitt eget forbruk 

Anonymkode: 4e0d4...27c

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Nei, var det jeg tenkte. De skal jo leie ut dyrt oppe, og samtidig sitter det en nede og betaler for alt det andre i tillegg. 

Det bør jo deles, så den oppe betaler det som kommer av regninger der. Og samme nede. 

Han kan også kreve å få tilbake det han har betalt for mye. Ved å ta kontakt med strømleverandøren og legge fram problemet så kan de regne ut hvor mye som er brukt hvor og trekke fra det. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal da ikke betale for mer enn det som brukes av han selv i egen leilighet. Kommunale avgifter skal være innbakt i husleia. Jeg hadde tilta om utleier kom å sa at jeg måtte betale for bruk av strøm osv i en annen leilighet, hva slags useriøst opplegg er det egentlig? Å de kan heller ikke gjøre noe når han nekter å betale for mer enn sin del da utleier ikke har lov å kreve st han betaler for annet en sitt eget forbruk 

Anonymkode: 4e0d4...27c

Det bør kanskje fremvises bevis på strømregning osv. 

Og hva er reglene om øking av husleie?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et familiemedlem av meg leier en sokkelleilighet i et hus. Det er to "leiligheter", der underetasjen er leid av mitt familiemedlem, og overetasjen står tom. Det står dog på strøm der oppe, både varme og lamper. Det brukes også vann titt og ofte. Det er noen som pusser opp der, så de bruker søppelkassene også. 

Men mitt familiemedlem betaler for alt sammen, all strømmen. Alle de kommunale avgiftene, vann, søppel etc. Er dette riktig, juridisk sett? Bør ikke utleierne selv betale for strømmen som står på oppe, vannet som brukes oppe og det søppelet de selv hiver? 

Skjønner det kan være vanskelig å regne det ut, men det bør jo gå an...

Kommunale avgifter er det ikke hjemmel for å føre til leieboere, så det er ikke behov for å dele opp dette.

Selvsagt skal han kun betale for eget strømforbruk. Om det er kun er en strømmåler må i alle fall utleier sette opp en fordeling som ditt familiemedlem godtar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...