Gå til innhold

Kjøpe - en eller to soverom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barna skal flytte, og er i gang med å vurdere hva vi skal kjøpe.

Vi har leid for rundt 12.000,- i mnd i tre år, så nå tenker jeg liksom det er på tide å kjøpe. Men jeg er sånn i tvil - om jeg skal kjøpe en eller to soverom?

Barna er tre og seks, og nå bor vi i hus med tre soverom. De bruker ikke rommene sine til annet enn å sove i 🙄

Ville dere kjøpt leilighet med ett soverom, for å bare komme seg inn på boligmarkedet, eller ventet og sett an så man i alle fall har TO soverom? Er som nevnt kun meg (mamma) og to små. Som jo vil bli eldre.

Ett soverom føles jo i overkant upraktisk, men er det verdt det for å komme seg inn på markedet?

Takknemlig for alle tips!:)

Anonymkode: aea44...04e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en stor toroms, med mulighet til å gjøre om til treroms?

Anonymkode: 604c8...668

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjøp en stor toroms, med mulighet til å gjøre om til treroms?

Altså. Ett soverom, med muligheter til to tenker du?

• Liker 1
Skrevet

Man betaler betydelig mer dess flere soverom, men se etter toroms der det går an å dele av, så det blir to soverom. 

Anonymkode: 34f56...5aa

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man betaler betydelig mer dess flere soverom, men se etter toroms der det går an å dele av, så det blir to soverom. 

Anonymkode: 34f56...5aa

Ja smart. Tror jeg sikter meg inn på det..

Skrevet

Jeg ville aldri i livet kjøpt med bare ett soverom, om dere er 3 stk som skal bo der. Greit nok at ungene kan dele rom, men har du tenkt å sove på stuen, da? Forferdelig upraktisk, og ikke verdt det. 

Anonymkode: 9d206...726

• Liker 8
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså. Ett soverom, med muligheter til to tenker du?

Ja

Skrevet

Man kjøper vel ikke for kort sikt? Jeg ville ha satset på minst 2 soverom, men helst 3 faktisk. Barna blir eldre og selv om det går fint å dele rom nå, vil eventuelt et skolebarn ha behov for plass til å ta med venner hjem etc I motsetning til et barnehagebarn. Det er vel heller ikke lenge til eldstemann spør om å få ha overnatting av venner (-det kommer man seg aldri unna uansett kjønn ;) )

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Trollmora skrev:

Man kjøper vel ikke for kort sikt? Jeg ville ha satset på minst 2 soverom, men helst 3 faktisk. Barna blir eldre og selv om det går fint å dele rom nå, vil eventuelt et skolebarn ha behov for plass til å ta med venner hjem etc I motsetning til et barnehagebarn. Det er vel heller ikke lenge til eldstemann spør om å få ha overnatting av venner (-det kommer man seg aldri unna uansett kjønn ;) )

Det er ikke anbefalt å kjøpe med mindre man skal bo der minst 3-4 år. Dette fordi det er dyrt både å selge og kjøpe nytt (dokumentavgifter, osv). 

Så helt enig med deg, det gjelder å tenke ikke bare på hva som passer NÅ, men tenke at man skal bo der noen år. 

Skrevet

Ett soverom pr person om dere ikke planlegger å flytte om kort tid igjen. Ungene vokser til og vil være mer og mer på rommene sine, og eldstemann vil gjerne ikke ha minstemann diltende etter når han har venner på besøk, eller vil ha fred. Og tenk om eldstemann vil leke på rommet etter at minstemann har lagt seg? Og vil ikke TS ha privatliv?

Anonymkode: 36584...84f

Skrevet (endret)

Med to unger ville jeg aldri i verden ha kjøpt med bare ett soverom, om det var noen som helst mulighet for å kjøpe en bolig med minst et soverom til. Altså minst to. Unger kan dele rom i noen år, det går som regel greit når de er små. Men det kan bli verre og verre når de blir eldre, krangling og bråk fordi minsten trenger seg på og "ødelegger" når eldstemann har venner på besøk og leker noe.

Det koster mye penger å selge og kjøpe leilighet, bare meglerutgifter beløper seg på 80.000-100.000 for en leilighet å selge. Skal man kjøpe selveier-leilighet kommer dokumentavgift på 2,5% av kjøpesummen, pluss div småutgifter som beløper seg til noen tusen. En borettslags-leilighet har ikke dokumentavgift.

Disse utgiftene gjør at flytting helst ikke er noe man bør drive med annethvert år, man bør ha mye mer langsiktig horisont enn det.

Så var jeg deg, med to unger på slep, bør du minst ha to soverom i leiligheten. Ett til deg, og ett på deling til ungene. De bør ha et sted å ha lekene sine og leke med venner på besøk, særlig viktig er det for hvert år som går nå i denne alderen.

Endret av Million
Skrevet

Kjøp stor to roms med separat kjøkken og flytt kjøkken ut i stuen for å lage et soverom til. Da øker du også verdien på boligen...

Skrevet
5 minutter siden, Puny skrev:

Kjøp stor to roms med separat kjøkken og flytt kjøkken ut i stuen for å lage et soverom til. Da øker du også verdien på boligen...

Jeg vet at jeg aldri hadde kjøpt en av de boligene der dette er gjort. Det er en forbanna uting folk har begynt å gjøre. Man kan sitte i sofaen og steke kjøttkaker, liksom.... nei takk. Jeg foretrekker å ha kjøkken som kjøkken, og ikke stue som bare har krympet til det er blitt et lite avlukke på kjøkkenet, "alt-i-ett".

• Liker 1
Skrevet

Ville absolutt prøvd å kjøpe et med to soverom. Om det er helt umulig å finne, så kan det jo være et alternativ å kjøpe en med ett soverom men mulighet til å bruke lettvegger eller andre muligheter til å lage en sovekrok til deg på stua. 

Anonymkode: 49167...b75

Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Jeg vet at jeg aldri hadde kjøpt en av de boligene der dette er gjort. Det er en forbanna uting folk har begynt å gjøre. Man kan sitte i sofaen og steke kjøttkaker, liksom.... nei takk. Jeg foretrekker å ha kjøkken som kjøkken, og ikke stue som bare har krympet til det er blitt et lite avlukke på kjøkkenet, "alt-i-ett".

Hvis valget er mellom ett soverom, med kjøkken separat eller kjøkken i stua, og to soverom, velger de fleste det siste. Derav verdistigningen...

Gjest Mysticgirl
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri i livet kjøpt med bare ett soverom, om dere er 3 stk som skal bo der. Greit nok at ungene kan dele rom, men har du tenkt å sove på stuen, da? Forferdelig upraktisk, og ikke verdt det. 

Selvsagt kan hun sove på stuen. Ungene kan ha rommet og hun kan kjøpe seg en god sovesofa som både er god å ligge i og sitte i . Har hun ikke råd til annet er det bedre enn ikke å kjøpe i det hele tatt. Alt går ,bare man legger godviljen til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...