Gå til innhold

Magen min.

MilkMaiden

Anbefalte innlegg

Magen min er ikke helt god. For det første tåler jeg ikke laktose. Greit nok, det kan man kutte. MEN! den har masse andre nykker. For det første er jeg kjempeslapp, har aldri energi til å gjøre noe. Mistenker at jeg ikke får i meg så mye vitaminer/mineraler/whatever som jeg burde. For det andre har jeg perioder på flere mnd der jeg har diare permanent. Diare får jeg også om jeg spiser meg stapp mett. Jeg kan ikke spise ferdigbakt bakervarer, men hjemmebakte går fint. Jeg får magekramper fra helvete sånn dann og vann og jeg aner ikke hva det kommer av. Våkner ofte av at luft har "satt seg fast " i magen og tarmene mine føles som bursdagsballonger. Ikke videre behagelig.

Nå tenker dere sikkert "gå til legen!", men det har jeg gjort,

fikk beskjed om å spise mer poteter og slanke meg (er kanskje 5 kg tyngre enn det som blir sett på som normal bmi for min høyde, ser dessuten ikke helt vitsen i en slankekur mot urolig mage...), ikke en gang laktoseintolleransen klarte de å finne ut av. Så jeg har mistet troen litt. Derfor lurer jeg nå på følgende: Er det noen av dere som har slitt med lignende problemer (jeg mistenker selv at dette har noe med flere matallergier å gjøre, kombinert ettervirkninger et tidligere veldig dårlig kosthold)og har dere fått hjelp?

Hvor skal en henvende seg for å få ordentlig hjelp av folk som har dette som sitt felt, for almenpraktikere har tydeligvis ikke peiling. Tar med glede imot tips om leger/klinikker i Osloområdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hva med cøliaki da? Noen av symptomene du har er likt som hvis man har cøliaki. Merker du noen forverring når du spiser hvete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke på ting jeg baker selv. Samme hvor mye hvetemel det er i dem. Såfremt jeg ikke spiser meg stappmett på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kansje en lege-spesialist i indremedisin eller fordøyelsessykdommer ville kunne hjelpe deg? Det virker som dette er et stort problem for deg, og en time hos en privat-praktiserende spesialist eller to kan kansje være verdt det.

Du kunne jo også konfrontere fastlegen din. Han ser ikke ut til å gi deg råd som hjelper. Du kan kansje gå til han og be om henvisning til spesialist. Dersom du ikke har tillit til eller ikke kommuniserer godt med fastlegen burde du kansje bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg ar det omtrent som du beskriver.Jeg har vært på så mange undersøkelser med magen min, men ingenting gir meg noe mer nyttig informasjon. Jeg har laktoseintoleranse, og holder meg helt og holdent unna melk. Alt av ferdigvarer er ofte med melkeprotein eller melkesukker.. Samtidig holder jeg meg unna grønnsaker som, f.eks paprika og løk( som er veldig sterkt for magen og som lett gir luft) bønner også! jeg holder meg unna sterk mat (gir luft og smerter) også styrer jeg unna for mye godterier. De har ofte laktose i seg (selv geleting) Det blir etterhvert en vane å holde seg unna så mange varer. Men prøv å styre unna pasta også - det reagerer jeg også på. Altså, litt kjedelig matvarer en periode også ser du. Men før en mat dagbok... !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med magen min i perioder...

Er ofte kvalm og mye luft i magen og føler at tarmene lever sitt eget lille "partyliv" innimellom.

Legene vet ikke helt hva det er men jeg holder nå på å ta en del prøver og tester. Har blandt annet vært på Lovisenberg sykehus (oslo) og tatt noen pusteprøver som viser hvordan tarmen tar opp mat og også cøliakiprøver.

Mulig du kan henvende deg dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasta i litt over middels mengder slår meg jo ut i evigheter og i dag hadde jeg ikke hjemmebakt brød igjen, så jeg måtte spise ferdigbakt, føler meg som en luftballong, må bare sitte inne på rommet mitt for meg selv, slik at jeg ikke dreper stakkarne jeg bor hos. Prøvde å spise en kivi, men da begynte jeg å klø på tunga og få stikkende smerter i magen, så jeg tror kanskje kivi havner på samme lista som laktose. Men er slike matallergier vanskelige for leger å teste, jeg har hørt så mye forskjellig om det. Tante vil at jeg skal gå til "alternativ" behandling, men jeg har jo ikke helt troen på det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden her, men jeg så at du nevnte alternativ behandling i det siste innlegget. med de plagene du har bør du undersøkes av en lege som evt henviser deg videre til spesialist. jeg har fått stilt en diagnose, og har prøvd både skolemedisin og alternativ medisin. jeg skal ikke gå inn på noen diskusjon hvorvidt alternativ medisin virker(slik diskusjon finnes andre steder i forumet), men det hjalp i alle fall ikke meg. det er ikke meningen å skremme deg, men hvis du eks har en kronisk sykdom, vil jeg anbefale deg å i alle fall ta kontakt med en lege først, før du evt prøver andre ting.

andre har kanskje andre erfaringer..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til lege og bedt om å få en utredelse av spesialist. Du bør ta gastroskopi for å sjekke om det kan være en betennelse eller cøliaki, du bør ta colonoskopi for å se om det er noe galt i tykktarmen som betennelse av noen art som Ulcerøs kolitt eller Morbus crohn. Samt bør du ta røntgen av tynntarmen, da kan de se om det er en betennelse helt i enden av tynntarmen, noe som kan være vanskelig å oppdage ved de andre metodene.

Jeg har gjort alt det, hatt problemer i 12 år med kramper, diare og kroniske plager med magen. Prøvd all slags dietter og behandlinger for mageproblemer, men ingenting hjalp.

I fjor sommer var jeg i Sverige på ferie, og var like vond i magen som alltid. På en helsekost butikk anbefalte de å prøve Silicol. Det er en gele man løser opp i vann og drikker før man spiser. Jeg har nå brukt det eller Silicea som er det samme bare med en annen produsent, og har faktisk blitt bra. :hoppe::hoppe::hoppe:

Er i grunnen litt skeptisk ennå, for kan liksom ikke tro at det er så enkelt. Men jeg går nå flere uker i strekk uten noe som helst vondt i magen, og kan spise vanlig mat. Så vil anbefale deg å prøve det også, men du bør absolutt få kontrollert deg for å være sikker på at det ikke er noe farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare legge til at jeg prøvde homeopati flere ganger, sonetarapi og til slutt refleksologi, men ingenting hjalp. Men så gjorde ikke legevitenskapen det heller, eneste de kunne tilby var begrenset bruk av Immodium.

Men min mage tåler virkelig ikke Immodium, de gangene jeg har tatt det har jeg hatt så vondt og mye diare etterpå at magen omtrent har vrengt helt. Ikke bra for meg i hvert fall! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva koster disse silikol-greiene og smaker de høgg? Jeg vil jo prøve det før jeg får folk til å stikke slanger inn i begge ender på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm' date=' hva koster disse silikol-greiene og smaker de høgg? Jeg vil jo prøve det før jeg får folk til å stikke slanger inn i begge ender på meg.[/quote']

Hehe, smaker ingenting egentlig, litt krittaktig kanskje?... En flaske på 500 ml koster ca 135,- og varer for meg i ca. to uker.

Men ville nå fått sjekket meg likevel hvis jeg var deg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...