AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Hei. Er det noen som går medisin ved UiT her? Jeg går 1. året og lurer på hvordan de neste årene kommer til å bli sammenlignet med dette året, mtp. arbeidsmengde og vanskelighetsgrad. Hittil syntes jeg ikke det har vært vanskelig, men jeg skal være ærlig - jeg har lest utrolig mye. Hele juleferien min gikk til å hente meg inn igjen, og nå ligger jeg endelig «a jour» med pensum. Så for meg har det vært ganske hektisk.. Har hørt at 1. året tydeligvis skal være det verste for tannlegene. Har også hørt at 3. året skal være der verste for medisinstudentene. Men sånn utenom det håper jeg ikke det blir verre enn nå. Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #2 Skrevet 7. februar 2018 Det blir nok en del tyngre de neste årene, 1 året er en del lettere enn de andre årene. 3. året kan være tungt fordi det inneholder all indremedisin og kirurgi, men det tyngste året er definitivt 6. året. Det er umulig å lese 'alt' pensum fra 2. året og oppover, så da må man nesten prioritere litt, og velge å la noen ting heller dekkes av forelesningene. Det positive for min del var jo at pensum blir mer interessant etter 1. året, og da også lettere å huske. Jeg trengte ikke repetere alt hundre ganger før eksamen. Anonymkode: c5665...edc
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #3 Skrevet 7. februar 2018 Ah, hadde satset på at arbeidsmengden skulle være lik/redusert. Hvordan klarte du å velge ut hvilke tema du ikke skulle lese på? Selv lærer jeg dårlig ved å lytte, og foretrekker å lese selv for og virkelig få en forståelse av stoffet. Hittil har det gått fint. Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #4 Skrevet 7. februar 2018 Det er ganske stor forskjell på arbeidsmengden på 1. året og øvrige år, selv fikk jeg også lest alt pensum på 1. året, men ikke etter dette. Det viktigste de første 3-4 årene er egentlig anatomi, normalfunksjon, fysiologiforståelse, gjenkjenne symptomer på de viktigste/vanligste lidelsene, kunne litt om risikofaktorer, og kunne si litt enkelt om behandlingsalternativer (dette er mindre viktig enn det andre de første årene, og får heller et større fokus i praksis på 5. året, og på 6. året). Den beste måten å få en forståelse for hva som er relevant å lese på er å se på noen tidligere eksamensoppgaver. Anonymkode: c5665...edc
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #5 Skrevet 7. februar 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hørt at 1. året tydeligvis skal være det verste for tannlegene. Har også hørt at 3. året skal være der verste for medisinstudentene. Men sånn utenom det håper jeg ikke det blir verre enn nå. Anonymkode: 26e24...357 Som tidligere tannlegestudent ved UiT kan jeg avkrefte dette. Førsteåret var lekende lett sammenlignet med det siste. Jeg brukte nok 2-3 ganger mer tid på skole pr. uke de siste årene av studiet, sammenlignet med førsteåret. Anonymkode: 653b7...ff2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #6 Skrevet 8. februar 2018 Takk for svar alle sammen! :-)) Nå på 1. året har vi veldig mye lab - både innenfor histologi, fysiologi, og kjemi. Kommer det til å være like mye lab videre? Kanskje litt dumt, men kjenner jeg ikke er helt fan av det. Lurer også på om dere har noen andre smarte tips å komme med? Hvordan legger dere opp lesingen, notattakingen, og pugging til eksamen feks? Selv tar jeg notater fra «pensum», og tar med viktige ting fra forelesning-powerpointen. Usikker på om notatene kommer til å være bra nok til å pugge med. Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #7 Skrevet 8. februar 2018 Det er ganske mye patologimikroskopi frem til 4. året, og da særlig på 3. året. Vet ikke om de har endret opplegget nå fra da jeg gikk de årene, men da jeg gikk 2.-4. året så måtte vi ikke lengre levere inn oppgaver og tegninger fra mikroskopien, da var det nok å bare møte opp, og ta notater for seg selv. Ellers er det ikke like mye lab-arbeid, og det som var av labarbeid var stort sett på 3. året, mener å huske at vi ikke trengte å levere inn noe (hvis det ikke er endret). Jeg lagde meg en leseliste/repetisjonsliste for de siste ukene før eksamen, samt at jeg gjorde veldig mange av eksamensoppgavene som ligger på Fronter. Og så lagde jeg også en liste underveis der jeg førte opp ting jeg oppdaget underveis at jeg ikke kunne godt nok, og måtte repetere på nytt. Jeg brukte veldig mye av mine egne notater fra forelesninger og pensumbøker, da man ikke har like god tid til å lese alt på nytt, og så lenge man lager seg gode notater så fungerer det helt fint! Anonymkode: c5665...edc
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #8 Skrevet 8. februar 2018 Når dett semesteret er over, har vi totalt gått gjennom 4 delemner, i tillegg til PROFKOM og VITKOM hvor vi hittil har hatt svært lite pensum. Før eksamen i juni åhar vi en periode på ca. 5 uker der vi kan dedikere livet vårt til eksamenslesing. Jeg tenkte å pugge ved hjelp av notatene mine. Bruker ca. 1 uke på hvert delemne. Først pugger jeg alt (i det delemnet jeg holder på med den uka), før jeg tester kunnskapen min med å gjøre eksamensoppgaver - og jeg sjekker fasiten først etter jeg har løst oppgavene. Dette gjør jeg pr. delemne. Høres dette ut som en bra plan for eksamenslesingen? Takk for svar! TS Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #9 Skrevet 8. februar 2018 Ang. den lista di for det du måtte repetere på nytt.. jeg må repetere ALT på nytt! Kan godt lære meg en ting, og forstå - men det er først når jeg pugger det at jeg virkelig husker det. Og - jeg bruker aldri å se den store sammenhengen før jeg pugger alt før eksamen heller, så det er noe jeg ser frem til! Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #10 Skrevet 8. februar 2018 Forresten. Dere sier man blir nødt til å la forelesningene dekke flere av løringsmålene på de øvrige årene. Filmes forelesningene? Jeg er desverre den typen som får med meg veldig lite fra forelesningene. Enten går man for fort frem, eller så hører jeg ikke godt nok, ser ikke godt nok, jeg faller ut fordi det er et vanskelig tema, og jeg har også problemer med dialekter. Hadde vært veldig fint hvis forelesningene ble filmet. Vet de bruker å gjøre det på andre studier, og syntes det er rart hvis opplegget på medisin er noe dårligere. Hvis det evt. ikke filmes, hvordan løser dere det om det er noe dere ikke får med dere/rekker å notere ned? Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #11 Skrevet 8. februar 2018 Jeg har også et annet spørsmål (takk til dere som gidder å svare, jeg er litt masete). Jeg har hørt at det er veldig lurt å gjøre caseoppgavene, og at det er vanlig å bruke disse for å pugge til eksamen. Men - jeg har slitt bare med å komme meg gjennom alt pensum, og har hatt minimalt med tid til å gjøre caseoppgavene - jeg har rett og slett bare prioritert de oppgavene vi gjør i plenum med casegruppa. Har besvart alt av læringsmål i notatene mine, og av det jeg har sett, ser det ut som om jeg allerede har besvart de fleste av oppgavene i casen gjennom notatene mine fra pensum. Tror dere dette kommer til å bli et stort problem for meg? Og hvordan rekker dere å gjøre caseoppgavene egentlig..? Man blir jo hengende etter på alt annet - og ofte har jeg ikke rukket å gå gjennom alt av teori man skal kunne for å løse caseoppgavene, før vi har casen (har hengt litt etter, men akkurat nå er jeg heldigvis a jour). Jeg tror, og håper at når jeg pugger notatene mine, skal jeg kunne besvare caseoppgavene ut fra egen kunnskap - og at det dermed ikke blir et stort problem at jeg ikke har løst (de fleste) av dem. Stemmer dette? Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #12 Skrevet 9. februar 2018 Synes det høres ut som en bra plan for eksamenslesinga! Det er lurt å ikke spare eksamensoppgavene HELT til slutt, fordi du alltid vil oppdage at det er noe du ikke kan helt. Forresten må det vel nevnes at det er bare på 1. året du får så lang eksamenstid etter avsluttet undervisning. Det er bare krav om minst 1 uke fra avslutet undervisning til eksamen (2 uker på 6. året), og vi får stort sett ikke særlig mye mer enn det vi har krav på etter 1. året. Repetisjonslista lager jeg litt etter hvert ut i eksamenslesingen, ikke med en gang, or da må jeg jo repetere det meste uansett, den lista fyller jeg opp med ting som jeg egentlig har repetert (eller glemt å repetere) og så har glemt igjen. Det var snakk om at noe forelesninger skulle filmes på 6. året for å dekke alt pensum som 6. året i finnmark ikke får dekket der de er, men vet ikke om dette er innført enda. Det er uansett ikke en realtet på de øvrige årene. De fleste forelesere legger ut power point, og mange gjør dette før forelesningene. Dersom de gjør det skriver jeg notater på dem under forelsningene, ofr da slipper jeg å bruke tid på å skrive det som står på slidene, men kan heller konsentrere meg om å følge med og heller skrive det han sier. Men dette fungerer selvsagt ikke for alle. Noen konsentrerer seg faktisk bedre når de driver med strikkig under forelesningene. Noen lar være å notere fordi de får med seg mer under forelesningene når de konsentrer seg helt om å bare lytte, men noen av disse velger da å notere ned highligts etter forelesninga for å ikke glemme det igjen. Og noen synes de lærer mer av å bare lese selv, og dropper en del forelesninger (særlig de forelesningene der foreleseren ikke er så flink). Og ellers så kan man jo snakke sammen om ting man har lært på forelesningene, for å repetere litt, og kanskje noen andre fikk med seg noe du ikke fikk me deg. Caseoppgavene er vel egentlig mer en hjelp til å lese og lære seg spesielle temaer og viktige poenger. Hvis du dekker dette fint ved å lese selv så har du jo fått med deg det meste. Men det skal sies at jeg var i det siste kullet før de startet med caseopppgavene (vi hadde noe caseoppgaver, men ikke i nærheten av like mye som dere), og kan kanskje ikke svare så godt på det spørsmålet. Vi hadde ikke ukentlige caser, så det var mye bedre tid til oppgaver for vår del. Anonymkode: c5665...edc
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #13 Skrevet 9. februar 2018 Tusen takk for svar! Så det du sier er altså at du egentlig leser til eksamen, og pugger selve stoffet underveis gjennom hele året? Hvordan rekker du å få alt inn i den litt «ferskere» hukommelsen før eksamen da? Eller repeterer du kun det du ikke kunne så godt før eksamen, så satser du på at du enda husker det du lærte for nærmere ett år siden? Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 #14 Skrevet 9. februar 2018 Vil du forresten si det er nødvendig å bli med i ulike organisasjoner? Jeg har ikke blitt medlem i noe hittil, fordi jeg egentlig ikke har tid. Tenker jeg kan melde meg inn i feks NMF 3. året, og være medlem til jeg er ferdigutdannet. Tenker også at jeg kan få meg jobb på sykehuset (som assistent?) 2. eller 3. året. Da vil jeg vel stille ca. like sterkt som andre ette jeg er ferdigutdannet og skal søke jobb? Har også et annet spørsmål. Etter man er ferdigutdannet, har man 1,5 år i turnus. Etter det kan man velge å jobbe videre som «ordinær» lege, eller spesialisere seg over 5 år. Jeg har så klart lyst til å spesialisere meg, men har lest at man på sykehuset må søke om 6 måneders vikariater om gangen - og slik vil det egentlig være frem til man en gang eventuelt blir overlege (eller velger å jobbe som fastlege). Blir ikke det vanskelig mtp. spesialiseringen? Da skal man jo være i samme «avdeling» over 5 år, men med vikariatene riskerer man jo at man blir kastet rundt fra avdeling til avdeling.. Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #15 Skrevet 10. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil du forresten si det er nødvendig å bli med i ulike organisasjoner? Jeg har ikke blitt medlem i noe hittil, fordi jeg egentlig ikke har tid. Tenker jeg kan melde meg inn i feks NMF 3. året, og være medlem til jeg er ferdigutdannet. Tenker også at jeg kan få meg jobb på sykehuset (som assistent?) 2. eller 3. året. Da vil jeg vel stille ca. like sterkt som andre ette jeg er ferdigutdannet og skal søke jobb? Har også et annet spørsmål. Etter man er ferdigutdannet, har man 1,5 år i turnus. Etter det kan man velge å jobbe videre som «ordinær» lege, eller spesialisere seg over 5 år. Jeg har så klart lyst til å spesialisere meg, men har lest at man på sykehuset må søke om 6 måneders vikariater om gangen - og slik vil det egentlig være frem til man en gang eventuelt blir overlege (eller velger å jobbe som fastlege). Blir ikke det vanskelig mtp. spesialiseringen? Da skal man jo være i samme «avdeling» over 5 år, men med vikariatene riskerer man jo at man blir kastet rundt fra avdeling til avdeling.. Anonymkode: 26e24...357 Det er som regel snakk om vikariater på samme avdeling. Hvis man er på masse ulike avdelinger vil mye av det ikke være tellende ift den spesialiseringen man ønsker. På mindre sykehus er det også ganske vanlig å få fast stilling som lege i spesialisering. Men på større sykehus er det nok ofte vikariat det går i, ja... og faste stillinger som overlege krever ofte doktorgrad på universitetssykehusene. Anonymkode: fda6f...1b0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 #16 Skrevet 10. februar 2018 Fordelen med å ha studert noen år er at man lærer raskere til å tilegne seg nytt stoff og til å sile ut hva man bør prioritere å lese. Anonymkode: 7a64e...2f9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #17 Skrevet 11. februar 2018 Jeg leste igjennom hele året ja, og prøvde å lage meg litt notater som jeg kunne bruke til eksamenrepetisjon, og når eksamen nærmet seg så startet jeg eksamenslesingen underveis i siste delemne, ofte rundt de siste 6-8 ukene før eksamen. Det er såklart en utfordring å drive eksamenrepetisjon samtidig som man skal forsøke å lære seg alt det nødvendige i det delemnet man holder på med, da må man bare være selektiv i hva man leser på, og det blir man flinkere til etter hvert. Det er bra å ha hatt en jobb innen helsefag under studiet, men det absolutt viktigste du gjør er å jobbe som turnuslegevikar etter 5. året, det er det som gjør at du får en sjanse i turnussøkingen. Veldig mange søker på jobb på det sykehuset eller evt det legekontoret de har vært i praksis hos. Leger i dag spesialiserer seg, har ikke hørt om noen siom ikke gjør det. Allmennlege er også en spesialitet. Noen greier å få fast spesialiseringsstilling, men mange må nok drive med vikariater. Men det er ikke uvanlig at man får forlenget vikariatet der man jobber. Det er vel meningen at det skal bli flere faste spesialiseringsstillinger når de nye LIS2/LIS3 stillingene starter i 2019, men det får vi vel se på. Anonymkode: c5665...edc 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2018 #18 Skrevet 11. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste igjennom hele året ja, og prøvde å lage meg litt notater som jeg kunne bruke til eksamenrepetisjon, og når eksamen nærmet seg så startet jeg eksamenslesingen underveis i siste delemne, ofte rundt de siste 6-8 ukene før eksamen. Det er såklart en utfordring å drive eksamenrepetisjon samtidig som man skal forsøke å lære seg alt det nødvendige i det delemnet man holder på med, da må man bare være selektiv i hva man leser på, og det blir man flinkere til etter hvert. Det er bra å ha hatt en jobb innen helsefag under studiet, men det absolutt viktigste du gjør er å jobbe som turnuslegevikar etter 5. året, det er det som gjør at du får en sjanse i turnussøkingen. Veldig mange søker på jobb på det sykehuset eller evt det legekontoret de har vært i praksis hos. Leger i dag spesialiserer seg, har ikke hørt om noen siom ikke gjør det. Allmennlege er også en spesialitet. Noen greier å få fast spesialiseringsstilling, men mange må nok drive med vikariater. Men det er ikke uvanlig at man får forlenget vikariatet der man jobber. Det er vel meningen at det skal bli flere faste spesialiseringsstillinger når de nye LIS2/LIS3 stillingene starter i 2019, men det får vi vel se på. Anonymkode: c5665...edc Takk for svar! Turnuslegevikar - er det noe man jobber som hele 6. året, samtidig som man studerer? Jeg har kun hatt en praksisperiode på 2 dager i en by langt sør, og det var et lite legekontor så tviler på at de har noe ledig stilling til meg om 4 år.. dessuten er det kanskje best for meg å holde meg i Tromsø da det tross alt er her jeg studerer? Da bør jeg muligens søke praksis et sted jeg tror har kapasitet til å ansette meg som turnuslegevikar om 4,5 år. Forresten - hva skjer om man ikke får turnusplass..? Er det vanlig? Kjente jeg ble litt bekymra nå. Om man spesialiserer seg innen nevrologi f.eks., og må belage seg på vikariater, er ikke spesialiseringen da unødvendig mtp. at man likevel kan bli kastet rundt fra avdeling til avdeling, selv om man har spesialkunnskap innen et felt? Da vil jeg si at spesialisering er unødvendig. Utrolig dårlig opplegg dette med 6 måneders vikariater. Kommer jo alltid en tid da man skal ha barn, og da er det vel ikke akkurat optimalt å være ansatt som vikar. Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #19 Skrevet 12. februar 2018 Lurer også på hvordan dere gjør det med valg av bøker fra andre året? Førsteåret er det jo lagd «leselister», men har hørt at de knapt anbefaler bøker de øvrige årene? Ser for meg at det er uendelig mange bøker å velge mellom, og at det kommer til å bli utrolig tidskrevende å bla gjennom x antall sider for å finne akkurat det man ønsker å lese på. For og ikke snakke om at man må være flink til å begrense hva man skal gidde å lese på. Er det ikke lett å gå glipp av viktige, eksamensrelevante ting? Vet jo at det er detaljerte læringsmål, men f.eks. læringsmålet «beskriv hvordan blodtrykket reguleres» kan jo i teorien romme utrolig mye pensum, når vet man egentlig at man har fått med seg det man skal kunne? Takk for svar! TS Anonymkode: 26e24...357
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2018 #20 Skrevet 12. februar 2018 Man jobber vanligvis som turnuslegevikar (medisinstudent med lisens) sommeren etter 5. året. Man har lov til å jobbe på 6. året også, men det er mange som lar være å jobbe på 6. året fordi studiet krever såpass mye. De aller fleste sykehus har behov for vikarer for turnuslegene på sommeren ettersom folk skal ha ferie, også på små sykehus. Det er selvsagt mindre behov for dette utenom sommerne, særlig på små sykehus, men på større sykehus sånn som Bodø og Tromsø kan noen avdelinger ha behov for en vikar utenom sommeren. Det er litt variabelt hvilke legekontor som tar inn medisinstudenter med lisens som vikarer, da studenter "krever" litt mer (mer veiledning, kan ikke skrive blåresept, kan ikke skrive sykemelding. dette er ting som har mindre betydning på sykehus da det er flere leger). Men det er ingenting i veien for å spørre om de trenger noen på legekontoret man er i praksis. Det er mange bøker man kan kjøpe ja, foreleserne i de enkelte emnene vil jo gjerne at vi leser det de underviser, alt fra kliniske fag/indremedisin/kirurgi, fysiologi, anatomi, farmakologi, histologi/patologi, mikrobiologi, allmennmedisin, undersøkelsesteknikk/journalopptak...... Selvfølgelig helt umulig å lese alt, du må bare lære deg å tenke ut hva som er viktig å lese på. for eksempel synes jeg patologi (mikro) dekkes veldig bra på forelesningene/mikroskopering. Mikrobiologi er noe som er lett å google, aldri lest noe i den boka. Undersøkelsesteknikk lærer du i praksis/hospitering og på youtube. Anonymkode: c5665...edc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå