Gå til innhold

Hva skal til for at du flytter ut av skolekretsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i blokkleilighet med god plass. Begge ungene har eget rom og vi har TV stue i tillegg. Men vi ønsker oss enebolig med hage. Vi får ikke tak i det til en pris vi har råd til her, og vurderer å flytte ut av skolekretsen. Har funnet en bolig vi har lyst på. Er det "greit" å gjøre det? Har ei jente i 3 klasse som har slitt med språket og fått ekstra oppfølging. Samt en yngre lillebror. Begge ungene trives her, med venner og i nabolaget, men vi voksne mistrives. 

Ville du gjort det?

Anonymkode: aea28...51e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må fordelene med å flytte klart overgå ulempene. Barn er tilpasningsdyktige, men du vet jo bare hva du har og ikke hva du får... 

Om dere voksne faktisk mistrives, så er det innafor å flytte, selvfølgelig. Barn trives best der de voksne også har det bra.

Vi tenker også av og til at vi kunne ønske oss mer plass, men utenom plassen hjemme så trives vi med skolen, nærmiljøet, naboer etc. Vi har funnet ut at det ikke er verdt det å få noen kvadratmeter ekstra og en liten hageflekk, når det betyr å starte helt på scratch. 

Anonymkode: ae23b...505

• Liker 3
Skrevet

Vi er i ganske lik situasjon, men vi blir boende her vi er. Datteren vår er i tillegg ikke veldig tilpasningsdyktig, og har problemer med forandring, så vi tør ikke skifte skole eller flytte fra venner.

• Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet

Vi ville aldri flyttet dersom barna trivdes. Vi er ikke hovedpersonene i våre liv lenger, men folk må selvsagt prioritere som man selv vil. Vi prioriterer barna.

Skrevet

Vi hadde nok ikke flyttet hvis barna trivdes og hadde det bra på skolen. For oss skal det mye til før vi lar barna bytte skole.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri flyttet så lenge barna var fornøyde og trivdes. Men det er mine egne erfaringer som gjør at jeg ikke vil utsette mitt barn for skolebytte. Skiftet skole en gang og to for mye i oppveksten. 

• Liker 1
Skrevet

Vi kommer aldri til å flytte når ungene stortrives her vi bor. Hadde jeg vært dere ville jeg heller investert penger i en hytte og ha "frirommet" deres der.

• Liker 3
Skrevet

Min gutt byttet skole i 6 klasse. Han hadde vedtak fra ppt og hadde hatt det siden barnehagen. På den nye skolen gikk kunnskapsnivået til himmels da den skolen hadde en bedre tilnærming til hans utfordringer. Det andre som var bra var at han fikk lov til å bli kjent med nye venner uten å være han med ekstratimene. Å bytte skole er ikke alltid noe negativt. 

Anonymkode: 6c88b...d44

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke nødvendigvis forferdelig å bytte skole heller. Vi var i omtrent samme situasjon som dere, og valgte å flytte. Vi så ikke for oss at ungene heller ville trives der vi bodde, på lang sikt. 

Så langt har det gått bra, men vi er fremdeles innstilt på å «jobbe litt ekstra» en stund til. Det tar tid å få nye venner, og man må ikke tro at det går av seg selv. 

Jeg tenker dessuten at klassen er jo ikke alt her i verden. Hvis vi foreldre er positivt innstilt, og hjelper til med å holde kontakt med gamle venner og fritidsaktiviteter, så trenger det ikke være så dramatisk. Over tid vil det gå seg til, og gjør det ikke det så får vi prøve å gjøre noe med det. 

Anonymkode: aa3b5...afc

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde flyttet ut av skolekretsen dersom barna/ett av barna mistrivdes, var venneløs, ble mobbet etc. Så lenge barna har det fint, skolen er bra, lærerne er fine, barna har venner og går på aktiviteter de liker, så hadde jeg ikke flyttet bare fordi jeg ønsket en annen bolig. Barna er viktigst i denne sammenhengen. 

I tillegg synes jeg personlig det er et mareritt å eie en enebolig... men det er jo kanskje litt off topic her :P

• Liker 2
Skrevet

Vi er i samme situasjon, men har vel kommet fram til at vi blir. Dersom ting går skeis med barna vil jeg aldri tilgi meg selv. Anbefaler hytte/ fritidshus👌🏻

Skrevet

Jeg flyttet da jeg skulle begynne i andre (nå tredje), og fikk det mye bedre på ny skole! 

Jeg er lærer nå i voksen alder, og ser at bytting av skole kan være svært positivt for mange. Likevel er det noen som savner den gamle skolen veldig mye, og ønsker seg tilbake (vanligvis noe eldre barn)

Anonymkode: 93f04...68f

Skrevet
20 timer siden, GiftMann38 skrev:

Vi ville aldri flyttet dersom barna trivdes. Vi er ikke hovedpersonene i våre liv lenger, men folk må selvsagt prioritere som man selv vil. Vi prioriterer barna.

Det er så gøy å lese forumet her etter å ha lest den nye boka om hersketeknikker, og her kom det jammen meg en av de aller mest klassiske🙄

Anonymkode: ae23b...505

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i blokkleilighet med god plass. Begge ungene har eget rom og vi har TV stue i tillegg. Men vi ønsker oss enebolig med hage. Vi får ikke tak i det til en pris vi har råd til her, og vurderer å flytte ut av skolekretsen. Har funnet en bolig vi har lyst på. Er det "greit" å gjøre det? Har ei jente i 3 klasse som har slitt med språket og fått ekstra oppfølging. Samt en yngre lillebror. Begge ungene trives her, med venner og i nabolaget, men vi voksne mistrives. 

Ville du gjort det?

Anonymkode: aea28...51e

Du vet hva du har, ikke hva du får. Hadde aldri tatt sjansen på dette når barna trives der dere er. Ting kan snu til det verre, det vet man aldri.

Anonymkode: 2729d...cbd

• Liker 1
Skrevet

Jeg har valgt å gjøre det nå. En kombinasjon av at vi trenger mer plass, far flyttet ut av bydelen, og at jeg er litt skeptisk til den lokale ungdomsskolen som eldste snart skal opp på.

Vi flytter ikke lenger enn at ungene kan opprettholde kontakten med gamle venner, og de kan i teorien bytte tilbake til gamleskolen om de ikke trives på den nye. Er helt åpen for det selv om hverdagen blir hakket mer komplisert da.

Er ikke bekymret for eldstemann, hun kjenner heldigvis noen i den nye klassen. Den yngste er jeg litt mer redd for, men håper det går bra. De blir gående på samme skole, så har hun i hvert fall storesøster i nærheten. De er sosialt kompetente begge to, så håper og tror det går fint.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...