San87 Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Jeg er flyttet til Norge siste året, fra Danmark, er netopp flyttet så jeg bor rett ved en langrenssløype. Og jeg ville SÅ gjerne ha nogle ski, har "stått" på langrenn en gang i mit liv, og syntes ikke det var en god oplevelse, men nå jeg bor rett ved en løype kan jeg jo selv gå dit, trene litt og gå hjem igjen, alene og stille og rolig :D Hadde håpet jeg kunne finne nogle billige brukte ski, da jeg ikke har rett mange penge :/ men det virker stort set umulig, med mine kropsproporitioner :/ er 160 høy, og veier ca. 95 kg, målet er å gå ned i vekt, derfor tenker jeg også langrenn er en perfekt måte og få cardio inn på :D Har været i to butikker idag og forhøre meg, men 3000(og mere) er veldig mange penge for meg nå :O spesielt når de kun skal brukes denne seson ut, for neste år, vil min vekt være annerledes. Er det helt umulig for en som meg å finne et par ski som jeg kan bruke? blev anbefalt å kjøpe med felle, hvilket jeg tenker virker lurt (men igjen, de er vel også dyrere, og ikkje så vanlige) Har brukt hele kvelden på nettet, for å lere mere, og kikke etter ski.... men har etterhånden opgitt :/
Atrix Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 (endret) Hvis du har for lange ski, så er de vanskeligere å manøvrere i bakker. Har du for korte ski/ski med for lite spenn i, vil smøresonen lett ta nedi og du får dårlig glid. Man må imidlertid ikke smøre skiene, men kan ha glider under hele sånn at det ikke spiller så stor rolle om de tar nedi, men da blir de bakglatte igjen....Hvis du lærer deg skøyteteknikk er det ikke så farlig med smøring under, og da er det også en fordel med litt kortere ski. det ideelle er selvfølgelig å ha ski som er tilpasset din vekt og høyde slik at smøresonen ikke tar nedi når du har vekten fordelt på begge skiene. Brukte ski er ganske billig, men det er ikke så mange som har din kombinasjon av fysiske mål, så det er ikke sikkert det er så mange av de på for eksempel finn.no. Kult at du vil stå på ski da Men mulig du må kjøpe helt nye dyrere typer ski enn de billigste pakkene siden du har så sjeldne fysiske mål. Endret 6. februar 2018 av Atrix
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Du kan kjøpe brukt smørefrie ski. Trenger ikke begynne med felleski. Tror forresten ikke vekt er så viktig på langrenn. Er ikke så viktig som ved slalom ihvertfall fordi skiene ikke skal ha den egenskapen at de skal løse seg ut. Bare for en sesong vil det nok gå heelt fint å kjøpe ski som passer din høyde og skostørrelse. Felleski er lurt når du kjøper deg nye ski senere. Man får grei glid på felleski uten at man trenger å være en så stor entusiast at man kjøper smøreski. Jeg har smøreski, men nå går jeg på ski flere ganger i uka. 2 minutter siden, Atrix skrev: Hvis du har for lange ski, så er de vanskeligere å manøvrere i bakker. Har du for korte ski/ski med for lite spenn i, vil smøresonen lett ta nedi og du får dårlig glid. Man må imidlertid ikke smøre skiene, men kan ha glider under hele sånn at det ikke spiller så stor rolle om de tar nedi, men da blir de bakglatte igjen....Hvis du lærer deg skøyteteknikk er det ikke så farlig med smøring under, og da er det også en fordel med litt kortere ski. det ideelle er selvfølgelig å ha ski som er tilpasset din vekt og høyde slik at smøresonen ikke tar nedi når du har vekten fordelt på begge skiene. Brukte ski er ganske billig, men det er ikke så mange som har din kombinasjon av fysiske mål, så det er ikke sikkert det er så mange av de på for eksempel finn.no. Kult at du vil stå på ski da Men mulig du må kjøpe helt nye dyrere typer ski enn de billigste pakkene siden du har så sjeldne fysiske mål. Man trenger ikke tenke på dette med smøring av ski om man kjøper smørefrie eller felleski Anbefaler ikke en nybegynner å begynne med smøreski altså. Anonymkode: cc815...600
Atrix Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan kjøpe brukt smørefrie ski. Trenger ikke begynne med felleski. Tror forresten ikke vekt er så viktig på langrenn. Er ikke så viktig som ved slalom ihvertfall fordi skiene ikke skal ha den egenskapen at de skal løse seg ut. Bare for en sesong vil det nok gå heelt fint å kjøpe ski som passer din høyde og skostørrelse. Felleski er lurt når du kjøper deg nye ski senere. Man får grei glid på felleski uten at man trenger å være en så stor entusiast at man kjøper smøreski. Jeg har smøreski, men nå går jeg på ski flere ganger i uka. Man trenger ikke tenke på dette med smøring av ski om man kjøper smørefrie eller felleski Anbefaler ikke en nybegynner å begynne med smøreski altså. Anonymkode: cc815...600 Problemet hennes er jo at hun er for lav i forhold til vekten sin sånn at skal hun ha ski som tar nedi på riktig måte i smøresonen ( uavhengig av om denne er smørefri eller vanlige smøreski) blir de lett for lange til henne med mindre hun kjøper ski som er såpass stive at de ikke tar nedi når hun står på begge bena. Men ellers enig i at smørefrie ski er enklere for en nybegynner :). 2
Jodi Skrevet 7. februar 2018 #5 Skrevet 7. februar 2018 Det er ikke noe problem å kjøpe ski som er beregnet til en lettere person enn deg. Jeg har nettopp gjort det selv, kjøpte felleski beregnet for 10 - 15 kg lavere enn min vekt. Dette fordi jeg er på vei ned, og hadde ikke lyst til å måtte kjøpe nye ski igjen neste år. I butikken sa de at det eneste jeg ville merke var at jeg fikk dårligere glid (og det er ikke så farlig for min del ;)) Så jeg tror ikke du behøver å tenke på det, bare kjøp ski som passer til lengden din. 4
Wiggins Skrevet 7. februar 2018 #6 Skrevet 7. februar 2018 Jeg tror du bare skal forsøke å finne noen ski du kan komme deg fram på, så får du heller prøve å finne noen ski som passer bedre til din høyde og vekt til neste sesong. Jeg tror du bør satse på å gå klassisk denne sesongen, så kan du heller prøve å deg på skøyting når du er lettere og har bedre økonomi. Jeg fant disse her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112636665 men de blir kanskje for lange, det står ikke oppgitt lengde. Når det står at de selges med binding betyr ikke det at det er noe bindende kjøp, men at bindingen til å feste skistøvelen på skia er med, selv om den ikke er der på bildet. Her er et par på 150 cm, det blir kanskje litt kort: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=113474939 Et par på 190 cm, litt langt, men det kan kanskje gå: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=113510930
San87 Skrevet 11. februar 2018 Forfatter #7 Skrevet 11. februar 2018 Mange tak for alle svarene beklager jeg ikke har fått svaret før nå. Har tenkt en del, og pluteslig fått en ny mulighet, da jeg har fått ekstra jobb, så jeg har mulighet for å kjøpe helt nye ski, da jeg var runt på butikkene og kikke og spørre blev jeg anbefalet et par Madshus ski https://www.intersport.no/aktivitet/vinter/langrenn/felleski?order=price&dir=asc til 2999, husker ikke hvilke af modellerne det var. Men det har givet mig lite ro, at jeg saktens kan kjøpe ski som jeg er 15-20 kg for tung til, for så vil jeg stadig kunne passe dem neste seson, så er det ikkje spillte penge 1
palamina Skrevet 11. februar 2018 #8 Skrevet 11. februar 2018 (endret) 12 minutter siden, San87 skrev: Mange tak for alle svarene beklager jeg ikke har fått svaret før nå. Har tenkt en del, og pluteslig fått en ny mulighet, da jeg har fått ekstra jobb, så jeg har mulighet for å kjøpe helt nye ski, da jeg var runt på butikkene og kikke og spørre blev jeg anbefalet et par Madshus ski https://www.intersport.no/aktivitet/vinter/langrenn/felleski?order=price&dir=asc til 2999, husker ikke hvilke af modellerne det var. Men det har givet mig lite ro, at jeg saktens kan kjøpe ski som jeg er 15-20 kg for tung til, for så vil jeg stadig kunne passe dem neste seson, så er det ikkje spillte penge Go for it, det gir jo en ekstra motivasjon å planlegge å gå ned for å passe skiene bedre. Jeg går fortsatt på ski som jeg kjøpte da jeg var 20 år, de fungerer helt fint selv om jeg er 10 kg tyngre nå. Gikk til og med fint å gå på dem da jeg var gravid og 20 kg mer enn de er ment for. Endret 11. februar 2018 av palamina
San87 Skrevet 11. februar 2018 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2018 Du har rett :D jeg må ned på butikken imorra. Neste problem blir bare å finne en jakke til, men det er ikkje nær så viktig som selve skiene
San87 Skrevet 17. februar 2018 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2018 Fikk svar tilbake fra butikken efter et par dage, at de ikke kunne finne nogle ski som passer :/ der ville gå hvertfall en måned... har lige prøvet å sende en melding til annen butikk, Ellers må jeg vist opgi skidrømmen for denne seson :/
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2018 #11 Skrevet 17. februar 2018 Kjøp brukte smørefrie som du begynner med 😊 Anonymkode: a72d8...985
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå