Gå til innhold

Går opp i vekt om jeg ikke følger diett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk ned 14 kg for 2 år siden. Fikk en meny der jeg skulle spise følgende:

Frokost: havregryn med melk eller yoghurt naturell, 1 kokt egg, 1 glass appelsinjuice, 1 kopp usøtet kaffe eller te

Lunch: 1 kyllingfilet stekt i chili-krydder, 1/2 avocado, salat, tomat, løk

Middag: 1 lakseskive + 1/4 søtpotet og salat, evt 1 biffskive med ris og brokkoli

Kvelds: 1 glass hjemmelaget smoothie, uten sukker. Jeg har brukt frosne bær + vann i blender. 

Det som er nå er at hvis jeg avviker fra denne menyen så går jeg opp i vekt! Er det ikke meningen at jeg skal kunne spise noe annet ever again? Har prøvd å spise litt annerledes i helgene, f.eks hjemmelaget pizza, taco og sånt. Da er det plutselig 3 kg opp i vekt med en gang :(

Lurer sånn på hvorfor kroppen min blir helt rar av vanlig mat.. Noen med erfaring? 

Anonymkode: 69a56...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi du spiser mer kalorier enn du forbruker når du går over til ditt normale kosthold igjen.

Anonymkode: ae082...1fc

• Liker 2
Skrevet

1. Du skjønner vel at du ikke går opp 3 kg fett? Når du spiser pizza, taco osv blir kroppen oppblåst og holder på vann, og da blir du tyngre. 

2. Det er ikke sunt å spise så ensformig, da får du garantert mangelsykdommer. Kroppen trenger variasjon.

3. Så lenge du holder deg innafor kalorimålet ditt så kan du spise hva du vil. Sett deg inn i kosthold og kaloritelling så kan du spise mer variert og sette opp din egen matplan med variasjoner.

Anonymkode: 8dbbc...3a2

• Liker 7
Skrevet

Man kan spise andre ting, men da må man begrense seg. Om du skal spise pizza må du spise mye mindre mat fordi det har mye mer kalorier. problemet ditt er isåfall at du spiser en halv pizza eller en hel og tror det er like mange kalorier som laks med grønnsakker eller salat

Du kan se sammenligningen av kalorier i ulike typer mat her

https://www.youtube.com/watch?v=KMGUmcveQeg

Her er 200 kalorier av eple vs 200 kalorier av ost. Som du ser vil du raskt bli feit om du spiser mye ost, i forhold til om du spiser mye eple. 

ce86bcb255b786e6cd19a353b71b0dc9.png

Anonymkode: 7fd12...f12

Skrevet

Hvis du vil spise mer, kan du øke forbrenningen ved mer aktivitet og muskler. Kostholdet trller mest, men du verden så mye man forbrenner på en 5 timers skitur i helgen og tre løpeøkter på 60 min i uken. Hvis du trener styrke og får mer muskler så økes basalforbrenningen din.

Skrevet

Hvis du har fått denne dietten av noen burde du jo også fått et opplegg for å øke inntaket etter dietten var ferdig.

Si at dietten din er på 1500 kalorier per dag og du med dine daglige gjøremål/bevegelse forbrenner 1800 kalorier så må du øke veldig forsiktig i inntak. Så lite som 25 kalorier per dag i en eller to uker før du øker ytterligere. Hvis du gjør det på denne måten vil du mest sannsynlig tåle og spise mer i løpet av et par mnd uten å legge på deg.

Anonymkode: 1d031...a01

Skrevet

Det er jo ikke snakk om at du skal spise akkurat den samme maten hver dag resten av ditt liv. Du kan i utgangspunktet spise det du vil, så lenge du holder deg innenfor "kaloribudsjettet" ditt, akkurat som AB#3 sier. Er også enig med AB#6 over, det er rart at du ikke har fått en oppfølgingsplan for vedlikehold nå som du har nådd vektmålet ditt.

• Liker 1
Skrevet

Du er neppe alene om dette - mange klarer å gå ned eller holde vekten med et fastsatt program, men sliter når de skal "klare seg selv". 

Jeg er slik selv at jeg er glad i mat og veldig lett kan hoppe opp igjen om jeg ikke passer helt manisk på. Nå skal det sies at jeg ikke er, eller har vært, overvektig, men trives på en vekt der jeg er ganske slank. Har i tillegg en stillesittende jobb, så om jeg ikke trener må jeg spise lite for å holde vekten.

Det høres ut som om du må finne en fin middelvei - når du skal lage noe kosemat, har du prøvd å lage en litt sunnere variant? Eller evt. lage en begrenset mengde, så det blir en med porsjon?

Evt. bare følge noe slikt som fitnesspal? Da kan du jo lage din egen meny innenfor kalorirammene.

Anonymkode: 431d3...ffd

Skrevet
1 time siden, Roci skrev:

Det er jo ikke snakk om at du skal spise akkurat den samme maten hver dag resten av ditt liv. Du kan i utgangspunktet spise det du vil, så lenge du holder deg innenfor "kaloribudsjettet" ditt, akkurat som AB#3 sier. Er også enig med AB#6 over, det er rart at du ikke har fått en oppfølgingsplan for vedlikehold nå som du har nådd vektmålet ditt.

Rart? Det er ikke rart. Meningen er at kunden skal komme tilbake for mer hjelp når det ikke "virker lenger". Hvis han/hun har lært hvordan vekt opp/ned fungerer, er det ikke bruk for slike planer.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Pringle skrev:

Rart? Det er ikke rart. Meningen er at kunden skal komme tilbake for mer hjelp når det ikke "virker lenger". Hvis han/hun har lært hvordan vekt opp/ned fungerer, er det ikke bruk for slike planer.

Nei, du sier noe der. En ting er jo å få en slik plan, noe annet er jo å få forståelsen av hvordan/hvorfor den fungerer, slik at men på sikt kan gjøre seg uavhengig av den.

• Liker 1
Skrevet
På 7.2.2018 den 10.36, AnonymBruker skrev:

Du er neppe alene om dette - mange klarer å gå ned eller holde vekten med et fastsatt program, men sliter når de skal "klare seg selv". 

Jeg er slik selv at jeg er glad i mat og veldig lett kan hoppe opp igjen om jeg ikke passer helt manisk på. Nå skal det sies at jeg ikke er, eller har vært, overvektig, men trives på en vekt der jeg er ganske slank. Har i tillegg en stillesittende jobb, så om jeg ikke trener må jeg spise lite for å holde vekten.

Det høres ut som om du må finne en fin middelvei - når du skal lage noe kosemat, har du prøvd å lage en litt sunnere variant? Eller evt. lage en begrenset mengde, så det blir en med porsjon?

Evt. bare følge noe slikt som fitnesspal? Da kan du jo lage din egen meny innenfor kalorirammene.

Anonymkode: 431d3...ffd

Problemet er at om jeg spiser så mye som en brødskive eller avviker noe fra dietten så går jeg opp i vekt. Selv kjøttkaker med brun saus og poteter/grønnsaker liksom.. Dette gjør at jeg får et litt angstfylt forhold til mat for jeg får helt noia om jeg ikke holder vekta. Jeg er også veldig kresen, er veldig mye sunn mat jeg ikke liker. Lunch er et helvete, er derfor det bare blir kyllingsalat for jeg liker ikke noe annet. Brød går jo ikke. Hvit mat liker jeg heller ikke, og cottage cheese f.eks er helt grusomt. 

Han som satt opp kostholdsplanen min sa at jeg er den vanskeligste kunden han har hatt.. 

Skulle ønske det var noe mat jeg kunne spise som jeg likte. Er veldig glad i pizza, pasta og taco. Men er jo usunt dsv. 

TS

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at om jeg spiser så mye som en brødskive eller avviker noe fra dietten så går jeg opp i vekt. Selv kjøttkaker med brun saus og poteter/grønnsaker liksom.. Dette gjør at jeg får et litt angstfylt forhold til mat for jeg får helt noia om jeg ikke holder vekta. Jeg er også veldig kresen, er veldig mye sunn mat jeg ikke liker. Lunch er et helvete, er derfor det bare blir kyllingsalat for jeg liker ikke noe annet. Brød går jo ikke. Hvit mat liker jeg heller ikke, og cottage cheese f.eks er helt grusomt. 

Han som satt opp kostholdsplanen min sa at jeg er den vanskeligste kunden han har hatt.. 

Skulle ønske det var noe mat jeg kunne spise som jeg likte. Er veldig glad i pizza, pasta og taco. Men er jo usunt dsv. 

TS

Ja, det høres ut som du er ganske stressa og har et litt skrudd syn på mat og hvordan og hvorfor kroppsvekt varierer. Det er ikke din skyld, men det er ditt ansvar å endre det. Kroppen din består av mange forskjellige ting med forskjellig egenvekt, og summen av dem, er tallet som synes på displayet når du trår på vekta. Karbohydrat og salt binder vann. Du har til enhver tid varierende mengder mer og mindre fordøyd mat i mage og tarm. Du legger på deg en kilo fett når du har hatt et kalorioverskudd på 7000.

Har du trukket samme konklusjon som jeg gjorde - at sunn mat er vond mat, nærmest per definisjon? Ingenting kommer til å endre seg hvis du ikke utfordrer det synet. Det finnes ingen sunn eller usunn mat, det handler om mengder og frekvens. Et sunt kosthold er balansert og variert. Å spise sunt er ikke bare å ha et sunt kosthold, men å ha et avslappet forhold til mat.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Pringle skrev:

Ja, det høres ut som du er ganske stressa og har et litt skrudd syn på mat og hvordan og hvorfor kroppsvekt varierer. Det er ikke din skyld, men det er ditt ansvar å endre det. Kroppen din består av mange forskjellige ting med forskjellig egenvekt, og summen av dem, er tallet som synes på displayet når du trår på vekta. Karbohydrat og salt binder vann. Du har til enhver tid varierende mengder mer og mindre fordøyd mat i mage og tarm. Du legger på deg en kilo fett når du har hatt et kalorioverskudd på 7000.

Har du trukket samme konklusjon som jeg gjorde - at sunn mat er vond mat, nærmest per definisjon? Ingenting kommer til å endre seg hvis du ikke utfordrer det synet. Det finnes ingen sunn eller usunn mat, det handler om mengder og frekvens. Et sunt kosthold er balansert og variert. Å spise sunt er ikke bare å ha et sunt kosthold, men å ha et avslappet forhold til mat.

7700.

Med tomme glycogenlager er man en god del lettere. Da vil en natt med utskeielser gjøre deg tyngre.

Et kilo vann har nesten samme volum som et kilo fett. Spiller ingen rolle om det er vannvekt.

Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

7700.

Med tomme glycogenlager er man en god del lettere. Da vil en natt med utskeielser gjøre deg tyngre.

Et kilo vann har nesten samme volum som et kilo fett. Spiller ingen rolle om det er vannvekt.

Spiller ingen rolle for hva? En kilo vann og en kilo fett veier det samme (derfor trådstarter er så stresset), men om det er det ene eller det andre, har betydning for hva man skal/kan/bør gjøre med det. 

Skrevet
1 minutt siden, Pringle skrev:

Spiller ingen rolle for hva? En kilo vann og en kilo fett veier det samme (derfor trådstarter er så stresset), men om det er det ene eller det andre, har betydning for hva man skal/kan/bør gjøre med det. 

Uansett vil mindre mat fjerne det.

Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Uansett vil mindre mat fjerne det.

Det vil ikke fjerne problemet. Hvis man spiser mindre fordi man tror man er i ferd med å bli feit, og så er det bare "vannvekt", gjør det problemet større, ikke mindre.

Gjest supernova_87
Skrevet

Du går ikke opp i fettvekt av å spise en brødskive (om du tar vekk tilsvarende kalorier). Kroppen justerer seg fordi den er vant med annen type mat. Om man f.eks ikke er vant til mye karbohydrater vil man når man spiser dette (som det jo er MYE av i brød, taco og pizza) gå opp flere kilo i vannvekt.   

Gjest making.a.mess
Skrevet
På 6.2.2018 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned 14 kg for 2 år siden. Fikk en meny der jeg skulle spise følgende:

Frokost: havregryn med melk eller yoghurt naturell, 1 kokt egg, 1 glass appelsinjuice, 1 kopp usøtet kaffe eller te

Lunch: 1 kyllingfilet stekt i chili-krydder, 1/2 avocado, salat, tomat, løk

Middag: 1 lakseskive + 1/4 søtpotet og salat, evt 1 biffskive med ris og brokkoli

Kvelds: 1 glass hjemmelaget smoothie, uten sukker. Jeg har brukt frosne bær + vann i blender. 

Det som er nå er at hvis jeg avviker fra denne menyen så går jeg opp i vekt! Er det ikke meningen at jeg skal kunne spise noe annet ever again? Har prøvd å spise litt annerledes i helgene, f.eks hjemmelaget pizza, taco og sånt. Da er det plutselig 3 kg opp i vekt med en gang :(

Lurer sånn på hvorfor kroppen min blir helt rar av vanlig mat.. Noen med erfaring? 

Du må svært sakte avvike fra kostholdet du nå har. 

Skrevet

Kan høres ut som at forbrenningen din har tilpasset seg. Det er ikke slik for alle at det er så enkelt som å kutte kalorier, så går en ned i vekt. Det funker kortsiktig, men over tid kan det bli vanskelig å holde vekten. Her er en forklaring :) https://idmprogram.com/all-diets-fail-how-to-lose-weight-xi/

Anonymkode: 3f207...e4a

Skrevet
3 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Du må svært sakte avvike fra kostholdet du nå har. 

Hvordan? Problemet er jo også at jeg er svært kresen. Jeg er glad i mat, og spiser gjerne grønnsaker, kylling, egg, kjøtt i massevis. Men har noia for karbohydrater, sauser og hvit mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...