AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Dette er hva nåværende eier av et hus vi ser på hadde i strøm i 2017. Fikk hakeslepp og tenkte at det var sykt mye..! Tretasjes hus 202m2 vinterhage, 3 soverom Anonymkode: 989ec...7c4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Det virker ganske normalt for et hus som ikke er bygget i senere år. Anonymkode: d680f...7a4 4
Torelli Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Tror du må regne med strømforbruk i den størrelsesorden for enebolig på 200 + kvm.. 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 Hvor trekkfullt/gammelt er huset? Hvor mange personer har bodd der? Mesteparten av strømmen vi bruker går til varmt vann og oppvarming. De resterende ca. 30 % går til andre ting. Anonymkode: 161c0...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Huset er bygget på 60 tallet, vet ikke hvir trekkfullt, vi skal tilbake og se nøyere på det til helgen, men den summen i strømutgifter har vi rett og slett ikke råd til. De forrige eiere var et par med utflytta barn, med andre ord, to voksne og den summen, hva når vi får barn, blir jo enda dyrere.... Anonymkode: 989ec...7c4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 Det er vel ganske normalt. Det kan bli billigere for strømmen å kjøpe varmepumpe Anonymkode: 92d18...4fd
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er hva nåværende eier av et hus vi ser på hadde i strøm i 2017. Fikk hakeslepp og tenkte at det var sykt mye..! Tretasjes hus 202m2 vinterhage, 3 soverom Anonymkode: 989ec...7c4 24 000 kr eller kwt? 24000 kwt er ikke mye for et hus på den størrelsen Anonymkode: 0468f...12e 1
Ulven Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 Det høres ikke urimelig ut det. Vi ligger nok litt i underkant av dette med vår enebolig på ca 150m2 fra 1948, men vi er også forholdsvis sparsommelige med strømbruken.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Huset er bygget på 60 tallet, vet ikke hvir trekkfullt, vi skal tilbake og se nøyere på det til helgen, men den summen i strømutgifter har vi rett og slett ikke råd til. De forrige eiere var et par med utflytta barn, med andre ord, to voksne og den summen, hva når vi får barn, blir jo enda dyrere.... Anonymkode: 989ec...7c4 Da har dere ikke råd til så stoŕt hus Anonymkode: 0468f...12e 10
Leo Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huset er bygget på 60 tallet, vet ikke hvir trekkfullt, vi skal tilbake og se nøyere på det til helgen, men den summen i strømutgifter har vi rett og slett ikke råd til. De forrige eiere var et par med utflytta barn, med andre ord, to voksne og den summen, hva når vi får barn, blir jo enda dyrere.... Anonymkode: 989ec...7c4 Strømutgiftene du skisserer virker helt normale og hvis marginene er så små at det er dette som avgjør om dere har råd til å kjøpe huset eller ikke så har dere ikke råd. Dessverre. 14
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 Men vil det ikke hjelpe om det er en etasje eller rom vi ikke varmer opp? Feks tre etasjer, vi trenger jo ikke 20 grader i den nederste etasjen hvor vi oppbevarer mat, rusk og rask? Og om vi bare trenger 1 soverom, lukke de to andre? Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli så dyrt, er ordentlig lei meg nå. Og dere som spør hva jeg hadde regnet med, jeg vet ikke, her vi bor nå er et lite hus på en flate, strøm og nettleie er ca 750 kr i mnd.... så ja, fikk litt sjokk. Anonymkode: 989ec...7c4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 Det er nesten dobbelt så mye som vi betaler, og huset vårt er fra ca. 1930. Og vi sparer ikke på strømmen. Det kan tenkes at tidligere eiere har hatt en dyr strømleverandør. Det kan være varmekabler og ovner uten termostat, gammel varmtvannsbereder, gamle hvitevarer som bruker mye strøm. Anonymkode: b805c...52c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 Vi bruker vel ca dette på 180m2. Hus fra 1986 med gamle vinduer som trekker fælt. Vi er sånn passelig sparsommelige med strømen ved oppvarming og småting, men har to varmtvannsberedere og vaskemaskin/tørketrommel går ofte. Skal bli deilig med nye vinduer til våren! Anonymkode: 00019...e40
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Vi har 180 kvm over to etasjer, varmer kun opp 2. Etg. Hus fra ca 1980 med vinduer og isolering fra byggeåret. Har lite varmekabler annet enn på bad, og fyrer litt i peisen. Strømregning på ca 20.000 i året. Du må nok regne med den strømregningen TS, alternativt legge inn i budsjettet tiltak som hjelper drastisk (varmepumpe, nye vinduer, etterisolering e.l). Men har du ikke råd til 24.000 i året i strøm har du nok ikke råd til den investeringen heller, og bør vurdere billigere hus. Anonymkode: 4ed71...e2f 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og dere som spør hva jeg hadde regnet med, jeg vet ikke, her vi bor nå er et lite hus på en flate, strøm og nettleie er ca 750 kr i mnd.... så ja, fikk litt sjokk. Anonymkode: 989ec...7c4 Strøm og nettleie ca 750 i mnd? For et lite hus, ikke en liten leilighet? Om vi regner 50/50 fordeling og nettleien utgjør 375 kroner, og så sier at 1kwH på vinteren koster omtrent 1 krone, så går liksom ikke regnestykket helt opp. Anonymkode: 84e4e...284 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strøm og nettleie ca 750 i mnd? For et lite hus, ikke en liten leilighet? Om vi regner 50/50 fordeling og nettleien utgjør 375 kroner, og så sier at 1kwH på vinteren koster omtrent 1 krone, så går liksom ikke regnestykket helt opp. Anonymkode: 84e4e...284 Ja, jeg får litt sjokk fordi det er sånne priser jeg et vant til, som du sikkert skjønner. Men ser på flere svar her at trekkfulle vinduer og mangelfull isolasjon er stikkord for strømforbruket, dette huset har en svær vinterhage, kan tenkes at det kanskje trekker bra fra den? Anonymkode: 989ec...7c4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #18 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men vil det ikke hjelpe om det er en etasje eller rom vi ikke varmer opp? Feks tre etasjer, vi trenger jo ikke 20 grader i den nederste etasjen hvor vi oppbevarer mat, rusk og rask? Og om vi bare trenger 1 soverom, lukke de to andre? Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli så dyrt, er ordentlig lei meg nå. Og dere som spør hva jeg hadde regnet med, jeg vet ikke, her vi bor nå er et lite hus på en flate, strøm og nettleie er ca 750 kr i mnd.... så ja, fikk litt sjokk. Anonymkode: 989ec...7c4 Hvor mange kvadrat er det lille huset på? Har dere varme fra annet enn strøm? feks vedfyring? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg får litt sjokk fordi det er sånne priser jeg et vant til, som du sikkert skjønner. Men ser på flere svar her at trekkfulle vinduer og mangelfull isolasjon er stikkord for strømforbruket, dette huset har en svær vinterhage, kan tenkes at det kanskje trekker bra fra den? Anonymkode: 989ec...7c4 Anonymkode: 1e215...02f 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #19 Skrevet 6. februar 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Strøm og nettleie ca 750 i mnd? For et lite hus, ikke en liten leilighet? Om vi regner 50/50 fordeling og nettleien utgjør 375 kroner, og så sier at 1kwH på vinteren koster omtrent 1 krone, så går liksom ikke regnestykket helt opp. Anonymkode: 84e4e...284 Jeg er ikke ts, men for meg koster det ca 500,- inkludert nettleie på vinteren når jeg bruker ca 500 kWh på en mnd. Anonymkode: 1e215...02f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 Jeg synes heller ikke det høres unormalt ut. Men da tenker jeg at dere kanskje ikke tenker så mye over strømforbruket heller. Er man mer forsiktig med strømforbruket så kan man kanskje spare litt, dvs. være flinkere til å holde dører stengt og skru av varmen på rom som ikke trenger varme på, og når man er ute av huset, enten ved hjelp av ovner med timer og nattsenking eller at man passer på selv. Kjøpe store partier ved eller fyring med skrotmaterialer (det å kjøpe sekk på bensinstasjon er tull og koster mer enn elektrisk varmeovn), investere i varmepumpe. Kjøp sparepærer (Det å kjefte på alt og alle om å skru av lyset er bare tull og gir en veldig liten gevinst i forhold til den sure stemningen). Sparedusjhode om man har dusj som sluker vann. Anonymkode: 23916...df0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå