AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Jeg skal kjøpe hus/leilighet/rekkehus for første gang, og er nysgjerrig på ulike erfaringer ved huskjøp. Jeg kjøper sammen med kjæreste som skal selge sin leilighet nå, i en relativt stor by med relativt høye boligpriser. Vi har ikke barn, men ønsker oss det etter hvert, og vi har bygd oss noen ganske store luftslott i hodet om hva vi kan få for pengene våre, hehe! Så hvordan var ditt siste huskjøp? 1. Var opplevelsen å kjøpe et hjem som forventet? Var det noe som overrasket deg? 2. Hva var dine krav/ønsker til til boligen? 2. Fikk du det du hadde ønsket deg, eller måtte du redusere noen krav? 4. Ble du skuffet eller oppmuntret av å gå på visning? 5. Hvordan opplevde du budrunder - hvis det ble budrunde? 6. Var hjemmet som forventet etter innflytting, eller oppdaget dere ubehagelige overraskelser etter hvert (kan være alt fra ødelagte rør til plagsomme eller bråkete naboer). 7. Hva er dine beste råd til en fersk kjøper? 8. Ville du gjort noe annerledes i dag? Anonymkode: 5a50a...90f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal kjøpe hus/leilighet/rekkehus for første gang, og er nysgjerrig på ulike erfaringer ved huskjøp. Jeg kjøper sammen med kjæreste som skal selge sin leilighet nå, i en relativt stor by med relativt høye boligpriser. Vi har ikke barn, men ønsker oss det etter hvert, og vi har bygd oss noen ganske store luftslott i hodet om hva vi kan få for pengene våre, hehe! Så hvordan var ditt siste huskjøp? 1. Var opplevelsen å kjøpe et hjem som forventet? Var det noe som overrasket deg? 2. Hva var dine krav/ønsker til til boligen? 2. Fikk du det du hadde ønsket deg, eller måtte du redusere noen krav? 4. Ble du skuffet eller oppmuntret av å gå på visning? 5. Hvordan opplevde du budrunder - hvis det ble budrunde? 6. Var hjemmet som forventet etter innflytting, eller oppdaget dere ubehagelige overraskelser etter hvert (kan være alt fra ødelagte rør til plagsomme eller bråkete naboer). 7. Hva er dine beste råd til en fersk kjøper? 8. Ville du gjort noe annerledes i dag? Anonymkode: 5a50a...90f 1) Ja, det var vel omtrent som forventet. Men nå har jeg gjort det boen ganger før da. 2) Jeg ville ha selveier, i et spesifikt område hvor det er mest borettslag. Vi ville ha mulighet for utleie, fin hage, og en viss størrelse. Vi ønsket å pusse opp mye uansett, så standard og planløsning var ikke det viktigste. 3) Måtte tilslutt godta borettslag. 4) Jeg elsker å gå på visning og drømme meg bort, og tenke på hvordan jeg vil pusse opp/innrede! 5) Budrunder er grusomt stressende! Jeg får fysisk vondt i hele kroppen av det. Blir ikke gjort mye fornuftig på jobb den dagen.. 6) Man oppdager alltid noe i etterkant. Alltid. Men forhåpentligvis er det bare små ting. Her hadde jeg ikke tenkt på solretning, og oppdaget at det er svært lite sol i den fineste delen av hagen. Jeg hadde ikke tenkt over hvor fort det blir skittent med hvite fliser på gulvet på badet. Varmekavblene i gangen går ikke helt bort til døren. Og en haug med småting som en skjev vegg eller ut noen skruehull midt i taket. 7) Les prospektet godt! Alt for mange bare ser på bilder, og leser noen hovedpunkter. Og gjør deg godt kjent i nabolaget. Sjekk når det sist ble gjort noe med rør og det elektriske annlegget. Ta høyde for vann, strøm, kommunale avgifter etc. Jeg husker jeg fikk sjokk første gang jeg fikk en regning på flere tusen kr for søppeltømming. 8. Jeg ville ha tenkt litt mer over sola. Det er det min største irritasjon her, det er jo ikke akkurat noe vi får gjort noe med.. Anonymkode: 6637e...42c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 1. Jeg synes prosessen med lån var litt rotete. Selv om jeg gikk "riktig" frem med finansieringsbevis osv, forsto jeg det sånn at det endelige lånet ikke rent juridisk ville bli innvilget før det lå en kjøpskontrakt der, noe som i verste fall kunne betydd at jeg hadde signert en kontrakt uten å få lån. Men dette er visst "normalt". 2/3. Først så jeg på hybler med planen om å bo der en kort periode, men da jeg kontaktet banken rundt finansieringsbevis kunne de gå med på større lån enn jeg hadde forventet ut fra nettkalkulator, jeg fikk derfor kjøpt en leilighet som var stor nok til at jeg kan bli boende lengre, gjerne med samboer i fremtiden. Med andre ord positivt overrasket. 4/5 Jeg gikk på en del "øvevisninger" først gjerne på leiligheter jeg egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe enten pga. standard eller beliggenhet, og skrev meg gjerne på interesselisten bare for å se hvordan budrunden pågikk. Mistet litt motet av at alle leilighetene så ut til å gå 250-300k over oppgitt prisantydning. Ellers var det greit å se standarden i virkeligheten da bildene alltid lyver litt. Leiligheten jeg endte opp med fikk jeg på forkjøpsrett, uten at det var budrunde. Det var kun 1 budgiver som fikk leiligheten til prisantydning, og da benyttet jeg meg av forkjøpsretten. 6. Jeg var egentlig litt sen til visning og kom i siste liten. Det ble derfor egentlig en veldig kjapp gjennomgang. Hadde egentlig forventet at denne leiligheten skulle gå for mye mer og gjorde derfor ikke så mye utav det. Men da prisen passet, måtte jeg bare slå til. Etter overtagelse så jeg at enkelte ting var gjort litt slurvete og at noen ting var mer slitt enn det jeg husket. Det er først når man får nøklene at man får roen til å studere ordentlig. Konklusjonen min på visningen var at leiligheten var helt ok standard og helt beboelig, men kunne trengt litt modernisering. Har gjort litt oppussingsarbeid i ettertid, hvor stue og gang er tatt. 7. Ikke la deg rive så veldig med av følelser og by over evne, for riktig bolig vil komme til riktig pris før eller siden. Hold hodet kaldt og prøv å tenke fornuftig og langsiktig. Husk også at det å flytte inn og å kjøpe møbler, hvitevarer og annet, koster mye mer enn du kanskje tror (alt fra ostehøvel til skriveblokker, tegnestifter, teip og annet husholdningsrot koster MYE når du legger dette sammen. Ikke bare de dyre tingene du har tatt høyde for). I tillegg må du ha en buffer igjen etterpå, du kan ikke handle deg blakk. Jeg ville beregnet å sitte igjen med ihvertfall 200 000kr ETTER boligkjøpet. Husk også at den totale prisen du betaler er prisantydning + fellesgjeld. Mange tenker "ja men fellesgjelden går jo bare over felleskostnadene". Dette er feil tankegang. 8. Nei, er fornøyd med kjøpet. Synes jeg har fått mye for pengene. Anonymkode: e154d...692
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #4 Skrevet 7. februar 2018 1. Selve opplevelsen var vel omtrent som forventet, men det var mer styr med kontraktsmøter og opplesninger rundt selve overtakelsen enn ventet. Moren til selger fant også ut at hun skulle involvere seg i salget, men det gikk mest utover megler. Og takk og pris for det, for hun var skummel! 2. Vi ville ha selveier, minst 2-roms, 2. etasje eller høyere med tanke på innsyn, gode kollektivmuligheter og nogenlunde nærhet til butikker siden ingen av oss har bil. Vi ville også ha noe med nyere standard. Sambo reiser en del i jobb, og jeg er omtrent like handy som en ugle, så oppussing ville tatt laaang tid... 3. Fikk nesten akkurat det vi ville ha, faktisk. Aller helst kunne jeg tenkt meg 3-roms med tanke på barn en gang i framtiden (vi er fortsatt ganske unge), men økonomien strakk ikke til det. Da var det viktigere å komme seg inn på boligmarkedet, så kan vi heller se på noe større når den tid kommer. 4. Visningene var egentlig ganske oppmuntrende, men det du ser der er et stylet glansbilde. Alle leiligheten vi så på var lyse og fine, men det ble mer realistisk når jeg så den for meg uten alle møblene og pynten som var der. 5. Vi kuppet budrunden. Megler hintet om at det var mulig, hun har vel ikke lov til å anbefale det direkte, men hun sa vel noe sånt som at selger var interessert i å få rask avklaring, eller noe i den duren. 6. Noen småting var det, men ikke noe jeg ville kalt ubehagelig. Noen sprekker i vegger, skadet belegg på en skapdør. Dette er en forholdsvis ny leilighet, så de tingene gikk på garanti. Leiligheten hadde veranda, men vi overvurderte mengden sol vi fikk inn. Fortsatt fint å sitte ute på en varm sommerdag, men sol blir det ikke all verden av. Ellers var det overraskende komplisert med gardinoppheng, skapdører var i veien på soverommet, og stuen var det ikke mulig å få opp en gardinstang på et bra vis, så der ble det plisséer. Vi fant løsninger på det, selv om det ikke ble helt som jeg hadde tenkt meg på forhånd. 7. Vær obs på materialtyper når det skal henges opp lamper, hyller og lignende. Det er stor forskjell på gipsvegger og trepanel når det kommer til vekt, skruetyper og hvilke verktøy du trenger. Forvent noe lyd fra naboer hvis det blir blokk eller rekkehus. Naboen er veldig glad i tekno, men spiller heldigvis aldri lenge, og aldri for sent. Pass på de første gangene du kjører vaskemaskin / oppvaskmaskin, slik at du får tatt tak i lekkasjer hvis pakninger ikke er satt inn rett. Og hvis det er parkett – det kommer til å bli riper og hakk. Det er ikke verdens undergang, selv om det føles sånn første gangen. 8. Ville ikke gjort noe annerledes, vi endte opp med tilnærmet drømmeleiligheten. Anonymkode: 30e74...62f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #5 Skrevet 7. februar 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal kjøpe hus/leilighet/rekkehus for første gang, og er nysgjerrig på ulike erfaringer ved huskjøp. Jeg kjøper sammen med kjæreste som skal selge sin leilighet nå, i en relativt stor by med relativt høye boligpriser. Vi har ikke barn, men ønsker oss det etter hvert, og vi har bygd oss noen ganske store luftslott i hodet om hva vi kan få for pengene våre, hehe! Så hvordan var ditt siste huskjøp? 1. Var opplevelsen å kjøpe et hjem som forventet? Var det noe som overrasket deg? 2. Hva var dine krav/ønsker til til boligen? 2. Fikk du det du hadde ønsket deg, eller måtte du redusere noen krav? 4. Ble du skuffet eller oppmuntret av å gå på visning? 5. Hvordan opplevde du budrunder - hvis det ble budrunde? 6. Var hjemmet som forventet etter innflytting, eller oppdaget dere ubehagelige overraskelser etter hvert (kan være alt fra ødelagte rør til plagsomme eller bråkete naboer). 7. Hva er dine beste råd til en fersk kjøper? 8. Ville du gjort noe annerledes i dag? Anonymkode: 5a50a...90f 1. Som forventet, stressende og slitsomt. 2. Minst 4 soverom (eller 3 soverom + ekstra stue), ikke åpen kjøkkenløsning/lett å lukke en evt åpen kjøkkenløsning, ikke innsikt, plass til parkering på egen tomt (og helst garasje), 2 bad, hage, ikke for lang reisevei til jobb, ok kollektivtilbud i nærheten, ikke masse trafikk utenfor, sol på uteplassen om sommeren, helst utsikt, helst eget vaskerom 3. Fikk alt vi ønsket oss, og mer til! 4 soverom OG kjellerstue, både dobbelgarasje(!) OG plass til å parkere ytterligere 3 biler på tomten, stor hage med frukttrær, og soleplasser på alle kanter av huset unntatt nordsiden, gangavstand til jobb for meg, osv. 4. Vi lette i et år før vi fant noe vi ville by på. Vi hadde tid tli å være kresne. Vi ble vel aldri skuffet på visning, direkte, men mer sånn jaha ja, her var stuen veldig mye mindre enn på bildene, men det tenkte vi oss ut fra at det så ut som det var vill vidvinkelbruk på ferde. 5. Forferdelig stressende. Var vill kamp, og gikk til slutt 900 000 over prisantydning. Noe vi hadde regnet med, da vi hadde fulgt boligmarkedet nøye i et par år før vi begynte letingen, og visste at megleren som solgte alltid kom med lokkepriser, og i tillegg visste at alle tilsvarende boliger solgt i det strøket gikk for over en mill mer enn hva prisantydningen oppgitt var. Så vi var storfornøyde med å få det til den prisen vi fikk det for. 6. Stort sett som forventet. Litt nedtur da taket begynte å lekke på tre steder, under et år etter vi kjøpte det, til tross for at forrige eier hadde hatt taktekking rett før de solgte. Og vi ble anbefalt å skifte hele taket snarest (vi hadde regnet med å måtte skifte det innen 5 år, men å måtte skifte det allerede første året var litt tidligere enn hva vi ble forespeilet). 7. Ta dere tid. God tid. Har dere tid til å være kresne er det best. Ikke ta det som er "greit nok" med mindre dere må. Les alt av papirer kjempenøye, i god tid før visning. Les tilstandsrapport, rådfør dere med andre som kan litt mer om boliger på hva ting betyr. Skal dere kjøpe i borettslag/sameie, les vedtektene nøye. Ta dere god tid på visning, skru opp alt av kraner, trekk ned i do, spyl i dusjen, åpne alt av skap og skuffer på ting som skal følge med for å se etter fukt og mugg, sjekk solforholdene (finnes nettsider for slikt), lytt etter støy, er det flere etasjer så sjekk hvor lydt det er mellom dem og om gulvet knirker, osv. Ha gjerne med dere noen, både for å hjelpe å se etter ting, men også for å unngå at dere forelsker dere i boligen og blir blind for eventuelt store problemer (blir så blendet av den store fine uteplassen at dere "glemmer" at det er et soverom for lite eller bare ett bad uten mulighet for å bygge enda et bad). 8. Nope. Kjempefornøyd, alt i alt Føler vi har vunnet i Lotto, og virkelig har drømmeboligen. Siden vi liker å se på hus og sånt følger vi fortsatt med på finn, og nå over et år etter vi kjøpte har det fremdeles ikke kommet ut noe som er i nærheten av å være like bra som det vi har. Anonymkode: 434e6...318
SPOCA Skrevet 7. februar 2018 #6 Skrevet 7. februar 2018 1. Var opplevelsen å kjøpe et hjem som forventet? Var det noe som overrasket deg? Ja, i grunn. Det var en spennende reise! Jeg hadde jo gått gjennom det før, så jeg følte ikke det var noen store overraskelser. 2. Hva var dine krav/ønsker til til boligen? At den var nærme jobb var egentlig det aller viktigste. Ellers, at den var større enn den 1-romsleiligheten vi flyttet fra. Ellers hadde vi få krav, vi tok det vi fikk. 2. Fikk du det du hadde ønsket deg, eller måtte du redusere noen krav? Hadde i grunn ikke så mye valg, vi måtte egentlig ta det vi kunne få. Men jeg er glad for det i dag da, for vi trives godt. Eller. Jeg ville ikke ha leiligheten som lå høyt uten heis. Endte opp med leiligheten i 4. etg uten heis, men det går stort sett greit altså. 4. Ble du skuffet eller oppmuntret av å gå på visning? Da jeg var på visning av leiligheten var det faktisk den jeg avviste aller først. Det at den lå i 4. etg uten heis gjorde den ganske uattraktiv der og da. Dessuten hadde jo tidligere eiere gjort en elendig jobb ift oppussing. Kjøkkenet, som da var nesten nytt, var virkelig helt elendig utført, og det var generelt forferdelig stygge farger på veggene (knallrød, knallgrønt, knallgult osv). Inntrykket var generelt elendig. 5. Hvordan opplevde du budrunder - hvis det ble budrunde? Det var en interessant affære. Jeg var taktisk - uten å vite det selv. Vi hadde bud på andre leiligheter den dagen det var budrunde, men vi tapte alle. Alle leiligheter gikk jo for 800 000 til 1 mill over takst, og vi hadde i grunn gitt opp håpet. Så ringte jeg megler av denne leiligheten. Og spurte om han hadde fått bud. Nei, det hadde de ikke. Så 10 minutter før budrunden var over la vi inn bud, og vi fikk den til akkurat takst (i markedet den gang var nesten en bragd, alt annet gikk for mange hundre tusener over takst). Det gjorde at vi kunne akseptere de feil og mangler som vi allerede hadde oppdaget, for vi fikk tross alt 4-roms til veldig bra pris. Neste i borettslaget som kjøpte tilsvarende leilighet gav nesten 1 mill over, så vi var bare vanvittig heldige. 6. Var hjemmet som forventet etter innflytting, eller oppdaget dere ubehagelige overraskelser etter hvert (kan være alt fra ødelagte rør til plagsomme eller bråkete naboer). Både og. Vi fant flere mindre og større feil og mangler etterhvert som vi hadde bodd oss inn. Noen ganske små i seg selv, men samlet sett ble det en del. Vi er veldig fornøyd med kjøpet, vi var jo heldige på mange måter at vi fikk kjøpt oss større med samme sum som vi solgte noe mindre for. Tidligere eiere har tydeligvis ikke hatt snøring. Det mest grove vi avdekket var strøm i badekaret, fordi hobbyelektrikeren som bodde der før hadde prøvd å få lyset over vasken til å fungere. Hvordan han hadde klart det må gudene vite, jeg er ingen elektriker, men det er også derfor jeg ikke gjør noe med det elektriske selv. Heldigvis gikk vi gjennom leiligheten med elektriker før vi flyttet inn. Hvordan jeg vet det var tidligere eiere? Fordi ved overtakelse sa mannen i huset følgende "jeg jobber som elektriker på hobbybasis". Da ringte alle alarmbjeller, og vi fikk det sjekket ut. Han hadde også lagt 1 kurs for alle apparater på kjøkkenet osv. Trenger jeg å si at vi nå pusser opp og får oss nytt kjøkken? Vi stoler ikke på noe av det de har gjort. Fant også ut at kjøkkenet de hadde satt inn i 2014, var fra restelager med utgående produkter, så når den fjerde skapdøra datt ned grunnet dårlig feste, var det ikke mulig å finne verken fester eller dører. Dørene er så tunge at det må noen tilpassede fester til. Anyway, det ser ut som dørene ble hengt i, for alle dører var nesten på halv tolv da vi overtok. De hadde også f.eks tatt bort det som skal være på gulvet (aner ikke hva det heter) foran peisen, så inntil det er fikset bruker vi den selvsagt ikke (vi kommer uansett til å bytte ut peisen, men litt teit at dette er gjort). Og jo, det er glipper nesten i alle gulv, og de "gynger" veldig når man går på dem. Det vi dog er mest fornøyde med, skal sies, er at det er så stille. Vi hører aldri naboene, og det er stille og rolig. 7. Hva er dine beste råd til en fersk kjøper? Vær nøye, gå gjennom prospekt med lupe, spør gjerne spørsmål, og ha gjerne med en fagperson. 8. Ville du gjort noe annerledes i dag? Jeg ville tatt med fagperson eller en jeg kjenner som er f.eks elektriker, til å være med på visning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå