AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 I helga skulle vi på familiemiddag med en større del av familien. Det er ikke sånn at vi aldri sees, men ikke så ofte så mange av oss får mulighet til å møtes. Da vi var på vei til å dra snakker jeg med en av mine søster om at hennes barn hadde vært syk hele natta før middagen, men var i ok form nå. Og da de var på vei avgårdet. Dette endte opp med jeg avlyste sammen med min familie. Jeg hadde ikke lyst til å kanskje bli smittet av omgangsyke i uka som kom. Dagen etter ringer tanta mi meg og sier det er utrolig dårlig gjort at vi ikke kom "bare pga at litt oppkast". Var det virkelig så ille om vi ble syke? Jeg synes det hadde vært så ille, jeg vil virkelig ikke bli syk. Eller at noen i familien skal bli det... Personlig synes jo jeg det var min søster som kanskje skulle hold seg hjemme med sykt barn. Det gjorde hun ikke, så vi lot være å dra i min familie. Noe om igjen endte med sure miner. Hvem er urimelig her? Er det jeg som brude bitt tenne sammen og dratt på middagen. Eller er det dårlig gjort av de andre å bli sure på oss som ikke ville ta risikoen med å kanskje bli syke? Anonymkode: 2ec45...c60 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Oppkast kvelden før, da hadde sannelig jeg også holdt familien borte fra dem. Anonymkode: 90a77...515 24
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Om noen av dere, så er det du som var urimelig. Anonymkode: 43340...5b0 4
Bakepulver Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 Søsteren din er urimelig som bringer en smittekilde med seg på middagsbesøk. Kaster man opp om natten holder en seg hjemme for å unngå at andre skal bli smittet. 29
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 Oppkast er jo ikke ensbetydende med supersmittsom omgangssyke... Just saying. Jeg synes kanskje det er i overkant hysterisk å avlyse på grunn av det. Hadde nok heller passet ekstra på med håndhygienen selv, for å si det sånn. Anonymkode: f8396...f15 13
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 Syk noen timer om natten og i bra form er lite sannsynlig smittsomt. Mer sannsynlig at det er reaksjon på mat eller at de har spist noe som ikke burde spises. Siden barnet var i fin form så kort etter hadde jeg tenkt at det ikke var noe smittsomt. Omgangssyken varer jo i flere dager Anonymkode: fd192...9c5 11
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Jeg syns ikke du er urimelig. Det er jo ganske smittsomt, og jeg blir litt irritert på folk som ikke holder seg hjemme når de har omgangsyke. Er ikke rart at det sprer seg som ild i tørrgress når mennesker ikke holder seg hjemme de anbefalte 48 timer etter siste oppkast. Jeg skjønner at tanten din er skuffet siden hun hadde ordnet mat til alle, men skjønner at du ikke gidder å risikere en periode med oppkast og diaré. Dette får søsteren ta på sin kappe når hun insisterer på å dra med seg en unge, som kan regnes som en bakteriebombe på middagsbesøk. Hadde hun meldt avbud i det barnet ble syk så hadde tanten beregnet mindre mat. Nå ga hun ikke dere noe valg enn å melde avbud i siste liten. Så ikke la de gi deg dårlig samvittighet. Anonymkode: e8f43...fff 4
emilie123 Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 Skjønner deg godt. Var i familieselskap i jula hvor en hadde omgangssyke, men var bedre. Flere ble syke i etterkant. Omgangssyke kan utmerket godt bare vare et døgn hos noen mens den varer flere dager hos andre. Det er utrolig smittsomt også. 6
Byjenta! Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 Du er absolutt ikke urimlig, jeg hadde også holdt familien vekk fra slikt. Er jo heller hun som skulle holdt seg hjemme etter min mening når det er den familien som er syk... 3
Ulven Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 Du er helt klart ikke urimelig. Din søster burde ha hatt vett nok til å bli hjemme med familien, men noen klarer bare ikke å ta smitte på alvor. Omgangsyke smitter utrolig lett. Har akkurat hatt det i huset selv og ble smittet av mitt lille barnabarn selv om vi tok alle forholdsregler. Husker enda med gru bursdagen til nevøen min hvor vi ved ankomst fikk vite at barnet hadde hatt oppkast hele dagen før. Selvfølgelig gikk det som det måtte gå. Jeg ble kjempedårlig, så dårlig at jeg trodde min siste time var kommet. 3
Ulven Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 34 minutter siden, AnonymBruker said: Syk noen timer om natten og i bra form er lite sannsynlig smittsomt. Mer sannsynlig at det er reaksjon på mat eller at de har spist noe som ikke burde spises. Siden barnet var i fin form så kort etter hadde jeg tenkt at det ikke var noe smittsomt. Omgangssyken varer jo i flere dager Anonymkode: fd192...9c5 Barnebarnet mitt hadde tre løse bleier tirsdag. Kjempefin i formen og ingen tegn på at noe skulle være smittsomt. Vel nå har vi alle mann alle vært syke med oppkast og diarè, så det kan smitte selv om barnet har fått en mild variant. 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syk noen timer om natten og i bra form er lite sannsynlig smittsomt. Mer sannsynlig at det er reaksjon på mat eller at de har spist noe som ikke burde spises. Siden barnet var i fin form så kort etter hadde jeg tenkt at det ikke var noe smittsomt. Omgangssyken varer jo i flere dager Anonymkode: fd192...9c5 Noen barn kaster opp en gang og kommer seg raskt, det gjaldt min sønn. Jeg derimot, lå og kastet opp i to dager og følte med elendig en uke. Ble smittet av sønnen min. Anonymkode: e2692...794 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 Skjønner deg godt og syns det er søsteren din som burde holdt seg hjemme. For noen år siden hadde datteren min kastet opp nesten 2 døgn før og var blitt nesten bra, vi skulle på hyttetur med familien og jeg spurte alle om vi skulle holde oss hjemme en dag for å være sikre. Vi dro, men da ble 3 stk smittet! Så det var ikke noe moro. Så man bør ta hensyn til andre rundt seg når det går omgangssyke overalt (som det gjør nå). I bhg jeg jobber har nesten halve barnehagen hatt det... inkludert mitt barn. Og jeg går ikke ut døra før 48 timer har gått etter symptomene opphører. Det er jo pga de som ikke holder det at det blir så mange syke (blant annet ) Anonymkode: afc57...1a2 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Anonym over: vi hadde altså fått bekreftet av alle som skulle på.turen at det var greit at vi kom. Men da hadde det altså.gått ca 35 timer. Anonymkode: afc57...1a2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syk noen timer om natten og i bra form er lite sannsynlig smittsomt. Mer sannsynlig at det er reaksjon på mat eller at de har spist noe som ikke burde spises. Siden barnet var i fin form så kort etter hadde jeg tenkt at det ikke var noe smittsomt. Omgangssyken varer jo i flere dager Anonymkode: fd192...9c5 Nei ikke alltid. Jeg hadde det, var kvalm på dagen, kastet opp om ettermiddagen(en gang) og feber resten av kvelden og deler av natta. På morgenen var det bra igjen. Flere rundt meg hadde hatt omgangssyken, og det hadde ikke vart i flere dager hos dem heller(både barn og voksne) Anonymkode: 1491f...fba 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syk noen timer om natten og i bra form er lite sannsynlig smittsomt. Mer sannsynlig at det er reaksjon på mat eller at de har spist noe som ikke burde spises. Siden barnet var i fin form så kort etter hadde jeg tenkt at det ikke var noe smittsomt. Omgangssyken varer jo i flere dager Anonymkode: fd192...9c5 Omgangsyke varer ikke nødvendigvis i flere dager nei. Hos meg varer spyinga knapt en dag Anonymkode: 23047...49f 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #18 Skrevet 6. februar 2018 Søsteren din burde holdt seg hjemme. Det er nok derfor omgangssyke sprer seg unødvendig mye, fordi folk har den holdningen at de ikke holder seg hjemme de 48 timene - og det ikke er så farlig dersom andre blir smittet. Jeg hadde valgt samme løsning som deg. Anonymkode: 0c906...fb9 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #19 Skrevet 6. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei ikke alltid. Jeg hadde det, var kvalm på dagen, kastet opp om ettermiddagen(en gang) og feber resten av kvelden og deler av natta. På morgenen var det bra igjen. Flere rundt meg hadde hatt omgangssyken, og det hadde ikke vart i flere dager hos dem heller(både barn og voksne) Anonymkode: 1491f...fba Ja. Og jeg var noen netter kvalm og spydde som barn. Men ikke fordi jeg hadde omgangssyken, men fordi jeg ikke tålte det jeg hadde spist. Det var ikke smittsomt Anonymkode: fd192...9c5
Fru Uperfekt Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 Hadde det vært et av mine barn så hadde vi alle holdt oss hjemme 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå