Gå til innhold

Yoga eller pilates?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd begge og kan fortelle litt om forskjellene? Er pilates best som trening? 

Anonymkode: 5a6d7...35a

Skrevet (endret)

Jeg har forsøkt begge deler. Jeg er hovedsakelig fitness- og styrketreningsjunkie, så her får du en forklaring ''for dummies by a dummy''

Min erfaring er at yoga handler mer om samspill mellom det mentale og det kroppslige ved at man fokuserer på fleksibilitet og ro. Du gjør ulike øvelser som strekker godt i ulike deler av kroppen, i tillegg inngår ofte avspenning og fokus på riktig pusteteknikk. Men man skal ikke kimse av yoga heller, for det er ganske tungt!

Pilates handler mer om styrking av muskler, særlig kjernemuskulatur. Det er mindre fokus på det mentale, men den timen jeg gikk på hadde likevel innslag av muskelavspenning. Etter pilates følte jeg mer på følelsen av å ha trent, og jeg var rimelig støl dagen etter.

Personlig ville jeg sagt at pilates er best trening, da du bruker musklene på en helt annen måte enn ved yoga. Jeg tror pilates vil styrke og ''tone'' kroppen bedre. Likevel er det ikke dumt å trene yoga, da du vil bli mykere. I tillegg er det jo gull å stresse ned i en hektisk hverdag.

Endret av Khloe
Skrevet

Enig med Khloe over her. Jeg har ikke trent så veldig mye yoga, men har trent mye pilates. Yoga går mye på fleksibilitet og indre ro, selv om det også kan være beintøft innimellom. Det kommer helt an på hvilken type yoga du trener.

Pilates fokuserer på kjernemuskulaturen, og gjør tilsynelatende lette øvelser med mange repetisjoner og veldig seint tempo, slik at det blir sinnsykt tungt etterhvert.

Pilates var det som fikk kjernemuskulaturen min på topp igjen etter å ha vært gravid med to tette ( = null kjernemuskulatur i det hele tatt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...