Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baren der jeg har jobbet nå i ett år deler ikke ut lønnsslipper hver måned hvor vi kan se hvor mye vi har tjent. Nå har jeg ikke fått slipp for hvor mye jeg tjente i 2004 heller. Er dette lovlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke lov. En har krav på lønnslipp.. for ellers så har man ingen bevis på at en ikke jobber svart!

Gjest Anonymous
Skrevet

ja, du har krav på lønnsslipp, hvor det skal stå bruttolønn, skattetrekk, andre trekk, nettolønn, hva du har fått utbetalt hittil i år, og feriepengegrunnlag.

Skrevet

I tillegg til lønnsslipp skal du også ha lønns- og trekkoppgave. Den skal du ha innen 20. januar (mener jeg datoen er)

Lønnslippen er viktig. Den er ditt bevis på at du har betalt skatt!

Skrevet
I tillegg til lønnsslipp skal du også ha lønns- og trekkoppgave. Den skal du ha innen 20. januar (mener jeg datoen er)

Lønnslippen er viktig. Den er ditt bevis på at du har betalt skatt!

Det har jeg også hørt.

Gjest Million
Skrevet

Hvis du er ekstra uheldig kan det hende at arbeidsgiveren din ikke betaler inn skatten som skal trekkes av lønnen din, og da kan du ha opparbeidet deg en real baksmell i løpet av et år... Dette er selvfølgelig ulovlig praksis av arbeidsgiver, og arb.giver kan få fengselstraff, men det er du som evt. får baksmellen.

Jeg foreslår at du spør arbeidsgiveren din direkte om dette, for sikkerhets skyld :-)

Det høres nesten ut som om du ikke er registrert som ansatt... Det er ikke helt uvanlig i resturantbransjen. Det betyr at det ikke er trukket skatt av inntekten din og at arb.giveren din ikke har betalt arbeidsgiveravgift, og da vil du ikke få noen baksmell i alle fall, men....!!!

Skrevet

Arb.miljøloven §55 (5) regulerer dette.

Skrevet

Dette er noe av det rareste jeg har hørt. Bekrefter mine antagleser om at bransjen er noe merkelig.

Skrevet

Har ikke jobbet siden november og er litt redd for å ringe, men jeg får bare gjøre det. Ønsker ikke noen skattesmell, det har jeg ikke råd til. Synes det er rart at jeg blir straffet for noe jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg har jo levert skattekort og regnet ut at skatten er trukket fra på lønnen.

Skrevet

Jo men du kan jo ikke vite om arbeidsgiver har betalt inn skatten eller stukket den i egen lomme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...