Gå til innhold

Sykepleierstudent=ikke lov å gi medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har jobbet som assistent på en institusjon i et par år nå. Har medisinkurs og har gitt ut medisiner til pasienter på jobb i over et år. Har nettopp begynt på sykpleien og fikk nå i kveld høre at nå som jeg har blitt sykepleierstudent så gjelder ikke medisinkurset lenger og at man ikke får gi noe som står i kardex, ikke engang saltvann? (Altså før man har bestått medisinregning og farmakologieksamen) Har ikke fått noe info om det på studiestedet men høres jo litt merkelig ut? Jeg doserer jo selvfølgelig ikke opp medisiner eller noen andre sykepleieroppgaver, bare gir ut feks multidose slik jeg har gjort i 1,5år allerede? 

Noen som vet hvordan reglene er på det? Har sendt mail til avdelingsleder og skolen men ikke fått noe svar ennå så tenkte jeg kunne spørre her i mellomtiden :)

Anonymkode: d95ea...a68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan tenkes det er forskjell på hva du kan gjøre i JOBBEN din og hva du kan gjøre i praksisperioden din. 

Anonymkode: 2aa29...341

• Liker 1
Skrevet

Det er instutisjonen din som i første omgang bestemmer dette. Jeg fikk lov å gi medisiner på egenhånd fra 2.året, men det er fordi instutisjonen har sagt at veileder kan gi studenter lov å gi medisiner dersom veileder stoler på studenten. Det eneste unntaket er intramuskulære injeksjoner. 

Anonymkode: 7eb15...0d0

Skrevet

Tenker du i praksis eller når du er på jobb? På jobb kan du gjøre som du tidligere har gjort hvis du har bestått medisinkurs. I praksis har du i utgangspunktet ikke lov til å dele ut medisiner alene, en annen ansatt skal være med deg å kontrollere at du gjør rett, da det er den ansatte som har ansvaret 

• Liker 2
Skrevet

På jobb har du lov, men i praksis har du i teorien ikke lov til dette.

Anonymkode: 84796...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...