Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg driver å søker deltidsstillinger og tenkte å bare gå en runde å levere noen søknader + cv, men hva er viktig å få med i en åpen søknad? 

Anonymkode: cae6b...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på bedriften og typer jobber du kan tenkes å få der.

Anonymkode: 3769b...019

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg driver å søker deltidsstillinger og tenkte å bare gå en runde å levere noen søknader + cv, men hva er viktig å få med i en åpen søknad? 

Anonymkode: cae6b...fc7

Åpne søknader er bortkastet arbeid. De som har ledige stillinger lyser dem ut, eller bruker venner og bekjente. Bortkastet tid og energi å gå rundt å dele ut. 

Anonymkode: 12025...019

Skrevet (endret)

Er ikke nødvendigvis bortkastet for en butikkstilling, spesielt ikke de mellomstore butikkene  Jeg har jobbet med mange som stakk innom en dag, snakket litt med sjefen og fikk intervju. Var vel egentlig slik jeg fikk min første jobb også, på en måte - fikk et visittkort etter å ha besøkt restauranten, sendte mail og ble innkalt til intervju. Når det er sagt så er det en helt annen økonomi nå enn det var da, og alt kommer ann på de du møter, sjef og ikke minst: har de behov for noen?

Når det er sagt anbefaler jeg å gå vekk fra de standard malene man ser rundt omkring. De aller fleste er latterlig dårlige og nesten alle søknadene jeg har lest går omtrent rundt samme opplegg. Veldig mange ramser opp utdanning og evt erfaring BÅDE i CV og i søknad. Ikke gjør det - CV er faktaopplysning, søknaden er der du skal selge deg inn og kan på mange måter sees på som et motivasjonsbrev. Søknaden skal du bruke på å snakke om dine egenskaper, hva du kan tilby dem, hvorfor de trenger akkurat deg og ikke minst: det skal ikke være en generisk søknad du deler ut til hele byen - du må begrunne hvorfor du liker akkurat deres bedrift og hvorfor du passer perfekt inn der. Dette er spesielt viktig når man snakker om åpen søknad.

Min søknadsmal:

1: Hvorfor søker du i bedriften? Det er her du evt skal fortelle om interessen din for mote/interiør/friluftsliv/gaming eller hva slags type bedrift dette nå er. Si du søker som ekstrahjelp på H&M: hvorfor velger du å søke til akkurat H&M fremfor Cubus eller Lindex? Hva er inntrykket ditt av denne bedriften?

2: Beskriv deg selv og dine egenskaper. Hvordan beskriver venner deg, kollegaer og kanskje lærere deg? Positiv? Engasjert? Ansvarsfull?
Bonuspoeng hvis du klarer å knytte inn en anekdote eller et "bevis" på at du klarer å jobbe selvstendig, er målbevisst eller hva annen slags egenskap du oppgir at du har. Kanskje har du et verv hvor du har oppnådd gode resultater som gjør at du er flink til å samarbeide med andre, eller jobbe selvstendig? Har du oppnådd gode resultater innenfor idrett som viser at du er målbevisst og har stå-på-vilje?

3: En fin liten avslutning som oppsummerer det viktigste budskapet ditt i søknaden, med de egenskapene du er mest stolt av. 
"Jeg kan tilby dere en xx og xx jente/gutt. Håper å høre fra dere! Mvh NN"

Endret av Anette.94
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Åpne søknader er bortkastet arbeid. De som har ledige stillinger lyser dem ut, eller bruker venner og bekjente. Bortkastet tid og energi å gå rundt å dele ut. 

Anonymkode: 12025...019

Enig med deg.

Til TS: Av erfaring, etter 3 år som ledig, er åpne søknader bortkastet tid og krefter. Eneste måte å få deg jobb er gjennom venner/bekjente eller tiltak gjennom NAV. Jeg fikk napp på sistnevnt etter nesten 1,5 år og det var flaks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...