Gå til innhold

Dere som er Onkel eller Tante uten å være interessert i barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er voksen mann som lurer på hvordan det arter seg for dere som er onkel/tante uten å ha noe interesse av barn.

Bruker dere noe tid på barna i heletatt, eller kun pliktbesøk ved høytider/bursdag?

Hvordan reagerer familien på det?

Man kan heller ikke kreve for mye av familie selv om man velger å få barn, så er litt sårt tema.

Anonymkode: 12a08...c6f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder meg unna. Siden jeg ikke liker barn, det interesserer meg ikke. Samme gjelder venner som får barn. Orker ikke skriking og hoiing, trenger ro i livet mitt. 

Anonymkode: ba7df...8a2

• Liker 11
Skrevet

Jeg liker ikke barn generelt, men det føltes helt annerledes da jeg fikk min første nevø. Han bor på andre siden av landet, men jeg tilbringer gjerne tid sammen med ham når han er på besøk her. Det blir litt spesielt når man er tante, synes jeg!

Anonymkode: b32ff...587

• Liker 1
Skrevet

Vår datter har en onkel som ikke liker barn.  Han bor langt unna, og ser oss bare 2-3 ganger i året (før vi fikk barn var det iallefall 4-6 ganger, og det varte lengre). Han var åpen om det før barnet kom. Hun får gaver til jul. Ellers er det lite kontakt.

Anonymkode: 72d93...d40

Skrevet

Jeg besøker dem så ofte som er forventet og jeg faker at jeg er interessert. Det er en del av det å være voksen å gjøre ting man ikke har lyst til å gjøre.

Anonymkode: e290b...63e

• Liker 20
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg besøker dem så ofte som er forventet og jeg faker at jeg er interessert. Det er en del av det å være voksen å gjøre ting man ikke har lyst til å gjøre.

Tror jeg blir nødt å gjøre det samme når første tantebarn kommer. Skinner det ikke igjennom når man faker?

Anonymkode: 2971f...428

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt enig der, men greit nok. Ingen kan kreve at du skal være onkel eller tante.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror jeg blir nødt å gjøre det samme når første tantebarn kommer. Skinner det ikke igjennom når man faker?

Anonymkode: 2971f...428

Det vet jeg ikke, men tror ikke det. Er faktisk ganske flink med barn tross alt. Er bare å lese litt bøker eller leke med dem så er de fornøyde.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt enig der, men greit nok. Ingen kan kreve at du skal være onkel eller tante.

Ingen kan kreve at man skal spise grønnsaker heller, men jeg dømmer i stillhet de som ikke gjør det.

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du plikter å stille opp for familie, jo. Det er ganske vanlig å mene det. Så lenge du ikke har blitt mishandlet av dem :)

Anonymkode: 1bb86...9bd

• Liker 1
Skrevet

Mine barn har en onkel som ikke bryr seg kan det virke som, at han hater barnas mor hjelper vel ikke akkurat.

Anonymkode: 1bb86...9bd

Skrevet

Det er ikke barna vi besøker. Vi besøker søskene våres som vi gjorde før de ingene kom til. 

Det hadde vært mye mindre "plikt" å besøke søskene våres, hadde det ikke vært for at det er så mye bråkete unger der som skal dra bort all oppmerksomheten. 

Det samme gjelder jo når man besøker gamle venner, og ungene på død og liv skal være der. 

Anonymkode: d2285...f52

Skrevet

Man kan ikke forvente at alle er typisk "barnekjære", synes jeg. Noen er ikke komfortable med babyer og helt små barn, og jeg er en av dem. Må jo så klart være høflig og vise interesse ved anledninger, men styrter ikke til for å være mest mulig sammen med småbarn. 

Hadde kanskje følt tvang/ansvar om å ta mer kontakt dersom jeg hadde vært barnets eneste onkel/tante, men slik som det er nå, virker det ikke som de lider noen nød.  

Anonymkode: 90676...54b

• Liker 7
Skrevet

Vi ser de sjelden, kanskje 5-6 ganger i året. Vi skulle gjerne hatt bedre kontakt, men det går begge veier. Vi har ytret ønske om å være barnevakt, men de sier nesten bestandig nei, de foretrekker å la besteforeldrene passe. De kommer heller aldri på besøk, selv ikke nå når barna er i tenårene. Så det blir når vi har tid til å kjøre på besøk (1 1/2 time) at vi har kontakt. Og det er dessverre ikke hver bursdag eller jul.

Vi har en nevø som bor langt unna, han ser vi dessverre bare 1-2 ganger i året. Med de foreldrene er opptatt av at vi skal få ett godt forhold med nevøen vår, så det er ikke bare opp til oss. 

Anonymkode: 4acc8...fb2

Skrevet

Det er også opp til foreldre at man skal få et bra forhold, ikke mas. Noen trenger tid på å bli kjent med det å ha med barn å gjøre, etterhvert kan dette bli riktig så bra. Selv var jeg også noe tilbakeholden, men etterhvert har det blitt bra. Liker å omgås.

• Liker 2
Skrevet

De spurte vel ikke deg før de fikk barn vel? At DE har valgt å få barn er ikke ditt "problem". Du plikter ingen ting. Jeg er tante til 2 som jeg ikke var særlig intr. I. Eller dvs. barnas mor provoserer meg slik, og jeg trakk meg unna for å ikke blande meg inn for mye og lage drama. Når man ikke treffer barn jevnelig så skaper man heller ikke en trygg/nær relasjon. Nå har jeg selv barn og elsker mitt barn over alt. Jeg har fått mer forståelse for barn og leker/prater bedre med de, men jeg er langt ifra like intr. i andres barn som jeg er i mitt eget 

Anonymkode: 835b4...e75

• Liker 7
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er voksen mann som lurer på hvordan det arter seg for dere som er onkel/tante uten å ha noe interesse av barn. Bruker dere noe tid på barna i heletatt, eller kun pliktbesøk ved høytider/bursdag?

Det blir jo gjerne til at en slumper til å besøke søsken en eller to ganger i året, men deres barn gidder jeg aldri bry meg med. Fødselsdagene til deres barn aner jeg virkelig ikke når er.

Anonymkode: d8449...03a

• Liker 2
Skrevet

Hva skjer med alle grinebiterne som ikke liker barn?

Anonymkode: 2101b...b2e

• Liker 2
Skrevet

Liker ikke når barn bråker, holder meg unna om det blir for mye. Men er med på rolige aktiviteter. Har et tantebarn som er veldig hyper, så har endt med at jeg bare har vært med henne litt før leggetid der jeg vi leser sammen. 

Skrevet

Synes det er rart at man ikke er glad i eller vil være sammen med familien sin bare fordi de er barn.

Anonymkode: cb896...7eb

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...