AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Lurer litt på det. Kan jeg avskrive meg som barn til et av mine foreldre uten dems samtykke? Jeg er 28 år... Slik at vedkommende ikke står som forelder på mine papirer. Anonymkode: 46b0f...3b5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Tviler... En evt arv kan vel komme som et 'plaster på såret' med årene? Anonymkode: 0df2e...f43
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tviler... En evt arv kan vel komme som et 'plaster på såret' med årene? Anonymkode: 0df2e...f43 Arve småstein er jo ikke stort... Anonymkode: 46b0f...3b5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, Nyttig skrev: Pliktarv kan man vel ikke sifra seg. Nei, men jeg ønsker ikke å være barn av et av mine foreldre... Kan jeg fraskrive meg som det? slik at jeg i teorien er foreldreløs? Anonymkode: 46b0f...3b5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, Surreal skrev: Nei Hvorfor ikke? Anonymkode: 46b0f...3b5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Nei. Men det er ikke værre en at du kutter kontakten. Du kan ikke gjøre deg selv foreldreløs på papiret Anonymkode: b04ce...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 8 minutter siden, Nyttig said: Pliktarv kan man vel ikke sifra seg. Foreldre kan ikke nekte sine pliktarvinger arv, men pliktarvinger kan frasi seg arv mener jeg. Om det ikke er noen til å arve så får staten arven. Anonymkode: dfc37...7e2
Surreal Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Anonymkode: 46b0f...3b5 Fordi ingen i realiteten er foreldreløse. Alle har en mor og en far, men de kan være ukjent. Det er ikke dine. Du kan ikke ringe til skatteetaten og slette foreldrene dine, de er dine juridiske foreldre. Selv om du skulle velge å ikke ha noe mer med de å gjøre, så betyr ikke det at deres ansvar for deg bortfaller. Vi snakker ikke kun om arv, er de forsatt dine nærmeste pårørende? Og som gjennom det har myndighet til å ta avgjørelser for deg, hvis noe skulle skje så ikke du kan gjøre det selv? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 2 timer siden, Surreal skrev: Fordi ingen i realiteten er foreldreløse. Alle har en mor og en far, men de kan være ukjent. Det er ikke dine. Du kan ikke ringe til skatteetaten og slette foreldrene dine, de er dine juridiske foreldre. Selv om du skulle velge å ikke ha noe mer med de å gjøre, så betyr ikke det at deres ansvar for deg bortfaller. Vi snakker ikke kun om arv, er de forsatt dine nærmeste pårørende? Og som gjennom det har myndighet til å ta avgjørelser for deg, hvis noe skulle skje så ikke du kan gjøre det selv? Nærmeste pårørende velger man selv. I min journal på sykehuset står det at far kun skal kontaktes ved død. Ellers er det samboeren min og mamma som kontaktes, dette er noe jeg har bestemt. Anonymkode: b04ce...5c5 1
Surreal Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nærmeste pårørende velger man selv. I min journal på sykehuset står det at far kun skal kontaktes ved død. Ellers er det samboeren min og mamma som kontaktes, dette er noe jeg har bestemt. Anonymkode: b04ce...5c5 Ja nå som du er voksen kan du det. Men tror ikke alle tenker over at de kan endre dette Derfor blir man ofte spurt hvem man vil sette opp som nærmeste pårørende. Og selv om man skulle frasi seg arv, sørge for at foreldre ikke arver ved å skrive testament eller skaffe seg egne livsarvinger. Så får man ikke fjernet slektskapet i folkeregisteret, med mindre det er feil. Der lagres jo opplysninger om vårt slektskap til andre. Selv hos folk som er adoptert (og derfor skiftet juridiske foreldre) står det en merknad i ny fødselsattest. Om at den er endret og at adoptivforeldrene er oppført istede. Regner med at det forsatt står i folkeregisteret hvem som er de biologiske foreldrene. Selv på de som bytter identitet finnes informasjonen, det er bare begrenset hvem som har tilgang.
GammelKaktus Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 Nei. Du blir ikke kvitt dem før de dør.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #14 Skrevet 7. februar 2018 Herregud, slutt å vær så barnslig Anonymkode: 7c98d...30f
T-Rex Skrevet 7. februar 2018 #15 Skrevet 7. februar 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Lurer litt på det. Kan jeg avskrive meg som barn til et av mine foreldre uten dems samtykke? Jeg er 28 år... Slik at vedkommende ikke står som forelder på mine papirer. Anonymkode: 46b0f...3b5 Pris deg lykkelig over å ha fått avkom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå