AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Hvordan gjør dere det med deling av utgifter når den ene personen i paret tjener mye mer enn den andre? Har dere felles økonomi, slik at dere disponerer det som blir igjen etter at faste utgifter er betalt? Eller deler dere på faste utgifter der man betaler etter inntekt, og så bruker man resten av pengene sine selv som man vil? Vi skal flytte sammen nå, og har veldig ulikt syn på økonomi. Jeg har lav inntekt og er vant til å spare og prioritere, han tjener godt og har aldri hatt en økonomisk bekymring i sitt liv (men sløser ikke). Det gjør ikke ham noe å betale mer så jeg har mer å rutte med, men jeg ønsker gjerne å løse dette på en rettferdig måte. Derfor vil jeg gjerne høre hvordan dere har løst det, og gjerne om dere har noen meninger om hvor mye det er ok at den som tjener mest betaler? Anonymkode: 7c6d2...203
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør dere det med deling av utgifter når den ene personen i paret tjener mye mer enn den andre? Har dere felles økonomi, slik at dere disponerer det som blir igjen etter at faste utgifter er betalt? Eller deler dere på faste utgifter der man betaler etter inntekt, og så bruker man resten av pengene sine selv som man vil? Vi skal flytte sammen nå, og har veldig ulikt syn på økonomi. Jeg har lav inntekt og er vant til å spare og prioritere, han tjener godt og har aldri hatt en økonomisk bekymring i sitt liv (men sløser ikke). Det gjør ikke ham noe å betale mer så jeg har mer å rutte med, men jeg ønsker gjerne å løse dette på en rettferdig måte. Derfor vil jeg gjerne høre hvordan dere har løst det, og gjerne om dere har noen meninger om hvor mye det er ok at den som tjener mest betaler? Anonymkode: 7c6d2...203 Enten at felleskostnader deles 50/50 eller at begge betaler inn en hvis prosent av inntekten til felles utgifter, eks begge betaler 40% av sin inntekt til felles utgiftene. Den med høyest inntekt må nesten få velge dersom ikke felles utgifter deles 50/50. Anonymkode: 90e10...fa1
Pås Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Nå har vi vært gift i mange år, og samboere før det! Vi har alltid hatt felles økonomi selv om han alltid har tjent svært mye mer enn meg. Ettersom han alltid har ment at det mest rettferdige er at vi har like mye til personlig forbruk, har han egentlig alltid tatt det meste av felles regninger og ferier og slikt. Det betyr ikke at jeg sløser bort min egen lønn, men at vi begge har romslige kontoer som vi kan disponere som vi vil. Ok, når jeg leser dette skjønner jeg selvsagt at det er lettere å praktisere felles økonomi når en ikke har lite penger... 😉 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 6 minutter siden, Pås skrev: Nå har vi vært gift i mange år, og samboere før det! Vi har alltid hatt felles økonomi selv om han alltid har tjent svært mye mer enn meg. Ettersom han alltid har ment at det mest rettferdige er at vi har like mye til personlig forbruk, har han egentlig alltid tatt det meste av felles regninger og ferier og slikt. Det betyr ikke at jeg sløser bort min egen lønn, men at vi begge har romslige kontoer som vi kan disponere som vi vil. Ok, når jeg leser dette skjønner jeg selvsagt at det er lettere å praktisere felles økonomi når en ikke har lite penger... 😉 Han er nok litt mer der som dere er, at han gjerne betaler fellesutgifter så jeg kan ha litt bedre råd enn nå og kan unne meg litt mer. Men jeg synes på en måte det føles litt feil at han skal betale så mye mer enn meg! Anonymkode: 7c6d2...203
Pås Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han er nok litt mer der som dere er, at han gjerne betaler fellesutgifter så jeg kan ha litt bedre råd enn nå og kan unne meg litt mer. Men jeg synes på en måte det føles litt feil at han skal betale så mye mer enn meg! Anonymkode: 7c6d2...203 Skjønner deg litt hvis det er tidlig i forholdet! Nå har vi vært sammen i flere år enn vi ikke har vært sammen så det er i grunnen ingen av oss som tenker på det! Alt er "vårt" uansett!
EvaLena Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er nok litt mer der som dere er, at han gjerne betaler fellesutgifter så jeg kan ha litt bedre råd enn nå og kan unne meg litt mer. Men jeg synes på en måte det føles litt feil at han skal betale så mye mer enn meg! Anonymkode: 7c6d2...203 Da går du for en annen løsning da, hvis du synes dette blir feil. Jeg er enig med deg i at det blir feil. Jeg ville betalt likt til felles utgifter og så får jeg sitte med mine penger frem til neste lønn og han med sine. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten at felleskostnader deles 50/50 eller at begge betaler inn en hvis prosent av inntekten til felles utgifter, eks begge betaler 40% av sin inntekt til felles utgiftene. Den med høyest inntekt må nesten få velge dersom ikke felles utgifter deles 50/50. Anonymkode: 90e10...fa1 Lærte ikke moren din, deg om grådighet? Det er grådig å kreve likt hvis en tjener mye mer en den andre. Anonymkode: 908af...6b2 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Hvor lenge har dere vært sammen og ser dere for dere bryllup og barn? Jeg synes det har litt å si, eller om forholdet er "på prøve" og dere nylig har flyttet sammen. Anonymkode: 90e10...fa1 1
Morten1 Skrevet 6. februar 2018 #9 Skrevet 6. februar 2018 Går man inn 50/50 så er det vertfall lett å dele om forholdet ikke skulle gå. Dette syns jeg også er mest rettferdig sålenge en har samme forbruk.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #10 Skrevet 6. februar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har dere vært sammen og ser dere for dere bryllup og barn? Jeg synes det har litt å si, eller om forholdet er "på prøve" og dere nylig har flyttet sammen. Anonymkode: 90e10...fa1 Vi har ikke vært sammen så lenge, men ser for oss en fremtid sammen. Jeg skal kjøpe meg inn i huset hans. Jeg ser for meg at vi deler fellesutgiftene ut i fra inntekt (han tjener ca 3 ganger mer enn meg, så tenker at han betaler 75% og jeg 25%), og så disponerer vi resten av pengene våre som vi vil. Han vil gjerne betale alle fellesutgiftene, eller at vi har felles økonomi. Det hadde jo vært fint å slippe å måtte spare penger for å kjøpe sko eller gå til frisøren, men samtidig så føler jeg at det ikke er rettferdig at han betaler kjempemye. Anonymkode: 7c6d2...203
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 Det er selvfølgelig opp til den enkelte part i et forhold å si at 50-50 er best. Men det setter jo også begrensninger på hva dere kan gjøre sammen som par. Tjener man godt er det veldig kjedelig å ikke kunne nyte god mat ute, ikke velge den gode vinen, ikke bo bra når man først er på helgetur, og så videre. Jeg hadde ikke ønsket å leve slik, har man nok til det grunnleggende er kun penger et middel for å ha det bra - helst sammen med de man er glad i. For å svare konkret på hva vi selv har gjort. En periode tjente han litt mer, da valgte vi en 40-60% deling av felleskostnader. Så fulgte to perioder med store lønnsforskjeller, på grunn av henholdsvis etterutdanning, og en doktorgrad. Da ble det naturlig helt felles økonomi. I to år betalte han nærmest alt, i tre år betalte jeg mesteparten. Vårt fokus var å bruke pengene "våre" sammen som par. Men må sies vi var (og er) veldig trygge i forholdet og på hverandre. Anonymkode: 4dccf...181 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 24 minutter siden, Pås said: Skjønner deg litt hvis det er tidlig i forholdet! Nå har vi vært sammen i flere år enn vi ikke har vært sammen så det er i grunnen ingen av oss som tenker på det! Alt er "vårt" uansett! Pass på at du sparer opp egne penger i tilfelle forholdet går rett vest. Uendelig mange kvinner som går i den fellen. Anonymkode: 0c07c...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #13 Skrevet 6. februar 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pass på at du sparer opp egne penger i tilfelle forholdet går rett vest. Uendelig mange kvinner som går i den fellen. Anonymkode: 0c07c...0ee Alt "vårt" betyr selvfølgelig også at vi står som 50% eier hus, hytte og bilene. At vi sparer like mye i privat pensjonssparing, og at det går et likt trekk til hvert vårt fond. Spare egne penger er ikke et begrep. Anonymkode: 4dccf...181 1
Gjest N-Nøff Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 Felles, men hver sin konto. Den som har, bidrar til det man trenger... uansett hva det er. Vi samarbeider.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Synes det har mye å si hvem som gjør husarbeidet også! Anonymkode: a6982...7da 1
isw Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 Jeg synes følgende er rettferdig: Utgifter man bruker like mye av, f.eks strøm, mat og felleskostnader/kommunale avgifter deles likt. Man betaler lånene sine selv og disponerer ellers pengene sine som man selv vil. 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Alt "vårt" betyr selvfølgelig også at vi står som 50% eier hus, hytte og bilene. At vi sparer like mye i privat pensjonssparing, og at det går et likt trekk til hvert vårt fond. Spare egne penger er ikke et begrep. Anonymkode: 4dccf...181 Å "spare egne penger" er selvfølgelig "et begrep" som du kaller det. Når noen skriver at noe er "vårt" i hermetegn er ikke akkurat det en indikasjon på at eiendelene eies 50/50. Men det er endelig bra at du ikke har endt opp i kvinnefellen. Jeg hadde aldri selv vært komfortabel med at noen andre skulle ha betalt for meg. Anonymkode: 0c07c...0ee
Pås Skrevet 6. februar 2018 #18 Skrevet 6. februar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pass på at du sparer opp egne penger i tilfelle forholdet går rett vest. Uendelig mange kvinner som går i den fellen. Anonymkode: 0c07c...0ee Som en over her skriver, alt er vårt og ved eventuelt brudd vil alt bli delt 50/50, alt vi eier er opptjent etter at vi giftet oss.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #19 Skrevet 6. februar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å "spare egne penger" er selvfølgelig "et begrep" som du kaller det. Når noen skriver at noe er "vårt" i hermetegn er ikke akkurat det en indikasjon på at eiendelene eies 50/50. Men det er endelig bra at du ikke har endt opp i kvinnefellen. Jeg hadde aldri selv vært komfortabel med at noen andre skulle ha betalt for meg. Anonymkode: 0c07c...0ee Nå har jeg stort sett betalt for han, i og med han valgte å bruke mange år på en doktorgrad.... Ikke at det har noe å si. Etter nesten 20 år sammen er jeg glad vi gjennom hele samlivet har vært på lik linje økonomisk. Hadde føltes utrolig feil om jeg skulle løpt rundt med designvesker, og drukket champagne med venninner, mens alt hans gikk til å betale sin halvdel av fellesen.... Anonymkode: 4dccf...181 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå har jeg stort sett betalt for han, i og med han valgte å bruke mange år på en doktorgrad.... Ikke at det har noe å si. Etter nesten 20 år sammen er jeg glad vi gjennom hele samlivet har vært på lik linje økonomisk. Hadde føltes utrolig feil om jeg skulle løpt rundt med designvesker, og drukket champagne med venninner, mens alt hans gikk til å betale sin halvdel av fellesen.... Anonymkode: 4dccf...181 Jeg sa ingenting om hvem som hadde betalt for hvem. Jeg sa bare at personlig hadde jeg aldri klart at noen andre betalte for meg. Anonymkode: 0c07c...0ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå