Gå til innhold

Hva gjør Emmaljunga/Bugaboo så mye bedre en konkurrentene?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Designere er opptatt av funksjon i alle ledd, så ja! 

Anonymkode: ad2e1...3f1

Men hvilken funksjon som passer for en selv, er jo veldig individuelt ;) Noen trenger lette vogner, for andre er ikke vekt viktig. Noen trenger med god nok demping til å tåle litt humpete underlag, andre trenger det ikke for de triller kun på asfalt. Noen trenger mindre vogner for å få plass i bilen, andre har gigabil og null problem uansett størrelse, osv. 

Så at du er designer og liker Stokke, betyr ikke at det er det rette valget for alle andre foreldre, som gjerne har helt andre behov enn deg. 

Anonymkode: 86ed1...dfb

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte Emmaljunga (Edge duo) fordi det var den vognen selgerne i butikkene både mannen og jeg og mine foreldre besøkte. 

Jeg likte best utseendet på Stokke, men ble frarådet å kjøpe den av de som jobbet på Baby Shop. Tror det hadde noe med at sittedelen ikke var så bra (var det noe med vinkelen eller størrelsen ?) 

Bugaboo likte vi ikke utseendet på, men det var jo uansett ikke den vognen vi ble anbefalt uansett hvilken butikk vi var i. 

Nå som vi venter nr. 2 temmelig tett skulle jeg ønske vi hadde vurdert Bugaboo’en som kan utvides til søskenvogn. Vi gidder ikke bruke store summer på en søskenvogn som antageligvis vil bli lite brukt, men hadde vi hatt en vogn som kunne utvides så hadde det jo bare vært å kjøpe et ekstra sete. 

Anonymkode: 805c5...a93

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Designere er opptatt av funksjon i alle ledd, så ja! 

Anonymkode: ad2e1...3f1

Så hvilke funksjoner har Stokke som ikke andre har...? 

... Ikke har den god demping... 

... Ikke gir den mindre følelse av plastikk, fordi understellet bråker veldig pga stiv plastikk... 

... Ikke tar den mindre plass... 

... Ikke har den ergonomisk håndtak... 

... Ikke har den normal sportsdel, men i stedet såkalt ergonomisk sportsdel, som faktisk ikke er så ergonomisk... 

Skrevet

Vi kjøpte Bugaboo Buffalo for snart tre år siden. Dengang fantes ikke Britax smile, som ser ut til å ha mange av de samme kvalitetene, men er mye billigere. For oss var det viktig at den var lett, enkel å håndtere, ta baggen av og på og regulere høyden på håndtaket. Har aldri angret, den er suveren til å ta med på buss f.eks., men nå hadde jeg nok vurdert en av de billigere vognene som ligner. Kanskje Bugaboo fortsatt oppfattes som original og de andre som kopier, og det er derfor de kan ta såpass mye høyere pris?

Et spørsmål til deresom vil ha faste hjul: Hva er fordelene med det i forhold til svingbare som kan låses? (Bugaboo er ingen terrengvogn uansett altså, men det er pga størrelsen på hjulene og manglende fjæring. Men super i by!)

Skrevet

Det er ikke lett å velge vogn! Jeg har ikke noen gode råd, siden vi har akkurat det samme problemet. Jeg vil tro at mange av vognene er gode, men så blir man jo litt redd for å angre også, siden det er såpass dyrt. Vi har endt opp på Uppababy Vista nå, tror jeg. Sånn bare for å gi deg enda flere vogner å tenke på :P Det er mest fordi vi likte den umiddelbart begge to, den kjennes lett og god å trille (inne på kjøpesenter :fnise:) og den er lett å legge sammen. Vi tror bagdelen egner seg godt for babyen til sommeren, med gode luftemuligheter og solskjerming som virker bra. Med Bugaboo har jeg lagt spesielt merke til at den har bedre innstillingsmuligheter på håndtaket. Jeg er lav og liker at jeg kan får det langt ned. At selve vogna er lav er egentlig en fordel for meg. Stokke blir for høy. Og Britax Smile 2 virker definitivt bra den også. De Emmaljungavognene jeg har prøvd syns jeg er pene og virker solide, men at de er litt tyngre å trille eller mer upraktiske å frakte i bil.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel... Bagen minner om en dårlig kopi av Stokke og understellet + hjul ser ut som en billig variant av Bugaboo. Vognen minner mye om det «alle andre har». 

Gøy at du har tenkt litt utfor boksen uansett. Men hva gjør du dersom du trenger reservedeler, service på vognen o.l? Og hva med garanti? 

Det ser ut som noe du har kjøpt på eBay eller wish... 

Anonymkode: 75b93...58a

Jeg har ikke sett lignende vogner her jeg triller ihvertfall. Bare fordi denne typen vogner ikke er å finne i norske butikker som selger barnevogner, betyr vel ikke automatisk at det er en skrøpelig eBay vogn?

Den er kjøpt hos en seriøs butikk i Sverige som selger ingenting annet enn barnevogner. Den ble satt sammen etter ønske og bestilling sendt til fabrikk. Regner med butikken står for garantien. Har ikke hatt problemer hittil etter 9 måneder. 

Og i forhold til «kopi» anklagene, her ligger vel hele bautaen til TS. Hva er det som gjør at man tror dette er en kopi? Jeg har ikke engang tenkt tanken. Er det fordi dere «ser opp» til Stokke og bugaboo? Sitter de med en slags fasit på hvordan en vogn skal se ut? Denne vognen er faktisk en kvalitetsvogn, tro det eller ei. Det er faktisk flere vognmerker enn Emmaljunga, Stokke eller Bugaboo som er av kvalitet, som også er rimeligere. Norge har utrolig lite variasjon av vognmerker. Google litt, så åpner en verden seg! Å automatisk tro ukjente merker i Norge = dritt, er ganske sneversynt...

Nå er også det viktigste hva man ønsker og liker selv. Noen betaler skjorta for merket, uansett. Noen liker en type vogn, og noen en annen type. Venninna mi betalte 10k for en ny vogn i 20-talls stil. Jeg synes ikke den er fin, men jeg ser jo at hun elsker den.

Jeg ville bare vise at man KAN få en bra vogn til halve prisen. Og jeg elsker vogna mi! 😊

Anonymkode: 1b6fa...131

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vi endte opp med Emmaljunga NXT90F med lufthjul etter mye vurderinger frem og tilbake, så da håper jeg at vi blir fornøyd med den. 

Synes Bugaboo Fox/Buffalo var veldig lett og fin. Men det som trakk veldig ned for min del var den bøylen over som ville vært midt i fjeset på babyen når hun ligger. Det har vel med min høyde å gjøre, men jeg ønsker å kunne se ansiktet til babyen nedi vogna når jeg triller. Og det at man ikke kan bruke voksi poser eller andre vognposer i den, men må bruke Bugaboo sine egne. Jeg har arvet voksi pose og en annen vognpose. 

Britax smile var forsåvidt også fin, men det som trakk ned var at den knirket veldig og hele tiden og at jeg synes det var skikkelig vanskelig å få opp og ned skjermen over. Den var mye lettere å ta av bagen på enn de andre, så det var et stort pluss. 

NXT90F er ganske tung synes jeg, men etter å ha trillet den gjennom slaps og snø i går så ser jeg at den er hvertfall god i snøen. Ellers var den ganske lik Bugaboo, men fordelen at man kan bruke hvilken som helst vognposer. 

Det var et vanskelig valg synes jeg. 

Skrevet

Så forresten på Joolz (eller noe sånt) også, men de hadde veldig små hjul, så det tror jeg ikke er noe særlig på vinterføre. 

Skrevet

Hvorfor kan du ikke bruke annen vognpose @Omo? Alle jeg kjenner som har buff har enten voksi eller easygrow oppi:klo:

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, LoveTrain skrev:

Hvorfor kan du ikke bruke annen vognpose @Omo? Alle jeg kjenner som har buff har enten voksi eller easygrow oppi:klo:

Vet ikke. Damen i butikken sa det. At de ikke passet.  Jeg har ikke peiling.

Skrevet

Vi ( jeg) valgte Emmaljunga av 2 grunner; 1.Da jeg var barn (80-tallet) hadde jeg en Emmaljunga sportsvogn selv, og den fungerer den dag i dag. Jeg anser derfor Emmaljunga som gode på barnevogner. Grunn nr 2 var at søsteren min også hadde en Emmaljunga, og den var god å trille.

Anonymkode: 394cc...329

Skrevet (endret)

Damen i butikken ville nok bare selge deg en vognpose, @Omo :ler: Vi har bare brukt andre poser, i alle fall. Og den bøylen er det bare å svinge til ene siden når man triller. Men samma det, grattis med vogn :) 

Endret av miore
  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, miore skrev:

Damen i butikken ville nok bare selge deg en vognpose, @Omo :ler: Vi har bare brukt andre poser, i alle fall. Og den bøylen er det bare å svinge til ene siden når man triller. Men samma det, grattis med vogn :) 

Nei, hun anbefalte ikke den vogna pga det med posene, så hun ville nok ikke selge meg noe. :klo: kanskje hun hadde feil informasjon? 

Takk takk :) 

Skrevet
On 2/6/2018 at 4:13 PM, Omo said:

Hva mener du gjør at Emmaljunga og Bugaboo er så mye bedre enn konkurrentene? Man får f.eks Britax vogn til 7000kr, mens man må ut med 13-15.000 for de to nevnte. 

Jeg aner ikke hva vi skal velge. Vi hadde i utgangspunktet valgt Britax Smile 2. Vi sammenlignet 4 stk i butikken og alle 4 hadde en eller annen kvalitet som vi synes var best på hver av de. Men for oss var det vekt på bagen som talte mest siden vi bodde høyt uten heis. Nå har vi flyttet, og har heis, så nå er ikke vekt noe tungtveiende argument lenger. 

Jeg har ikke vært i noen butikker som har Bugaboo enda, så den har jeg ikke sett annet enn i gatebildet og bilder på nett. Men da jeg så på vogner sist (som begynner å bli veldig lenge siden nå), så mener jeg å huske at jeg synes Emmaljunga virket veldig tung. Både å bære og å dytte. 

Vi trenger byvogn med god demping (brostein og fortauskanter), vil ha 4 hjul som svinger, vil ha mulighet til å snu sportsdelen begge veier. 

Det er en jungel :bond: 

Vi har Britax Smile 2 og baby blir 1 i mars. Jeg skulle gjerne hatt en Emmaljunga med bredere sportsdel og fire faste hjul nå i vinter. Bor nær Bekestua. Vi har ganske stor baby og det blir altfor trangt med skinn og vinterpose. Det er ikke plass til å bruke bøylen når han bruker pose. (Anbefaler deg å kjøpe vognpose med ull i bunn til smile 2, for da trenger man bare skinn på de aller kaldeste dagene.) Finnes masse pent  brukte emmaljunga edge på 4-5000 på finn. Mulig vi velger det neste gang. Men til vår/sommer og høst så var Britax smile vemldig bra, selv om jeg skulle ønske de hadde terrenghjul til. 

Anonymkode: 871a0...8e7

Skrevet

Jeg er barnevognfrelst, og har prøvd MYE forskjellig.

Tror vi ender på en Bugaboo fox neste gang. 

Et must for meg er 4 hjul, hvor fremhjulene er svinghjul. Takler ikke 4 faste :) 

Elsker dog Emmaljunga, men hater sportsdelen til de minste barna. Syntes ikke den er bra før de er rundt året. Så neste gang vurderer vi en superviking også. Får se hva det blir til. 

Anonymkode: 9aed4...544

Skrevet

Har hatt god gammaldags Simo, Emmaljunga med fire faste hjul og Britax smile 2. Alt i alt mest fornøyd med siste. God trillekomfort på de fleste underlag (Unntak er veldig tungt/glatt vinterføre). Kanskje verdens beste kalesje! Den har romslig og lett tilgjengelig handlekurv, noe som er supert da jeg stort sett ikke bruker bil i hverdagen. Regulerbart styre som passer til både høye og lave er viktig for oss, da det er stor høydeforskjell mellom meg og mannen. Er ikke plass til tykk vongpose under bøyla, men er jo helt uproblematisk å ta den av om vinteren, bruker jo uansett seler inne i vognposen. Synes regntrekket som følger med er noe skikkelig drit, men passer godt stabdard universaltrekk, så kjøpte det i stedet.

Simo og Emmaljunga hadde begge god plass i sittedelen, men hadde mye tyngre understell enn smile 2. Stødige på vinterføre og relativt lun bag/sittedel på begge trekker opp, emmaljunga hadde hakket bedre kalesje enn Simo. Pluss for punkteringsfrie hjul på simo, som likevel hadde god demping pga fjæring. Et ekstra pluss med emmaljunga var at det var lett å få utført reparasjoner/få reservedeler i butikken der den var kjøpt. Minuset var at vi trengte det! Måtte i løpet av de to årene vi brukte vogna ha ny aksling, bytte bremse, i tillegg til å skifte slange i dekkene ca hver 6 mnd.

Anonymkode: eca5c...42f

Gjest fruktfest
Skrevet

Jeg har hatt både «billig» vogn til 5000 og dyr emmaljungavogn til 12000 og Emmaljunga sin var uten tvil mye bedre. Den billigere vognen var så mye spinklere i forhold, ikke like god å trille og gikk fort i stykker. Nå skal vi ha nummer to og det blir å skaffe seg søskenvogn, ser ikke for meg at det blir så billig heller, uff. Har sett en fin en (fin å se på i alle fall) fra jollyroom til 6000 tror jeg det var, men det tør jeg ikke ta sjansen på. Blir nok Emmaljunga denne gangen og. Ble litt avsporing, sorry. Å velge vogn er uansett utrolig vanskelig, er jo så mye å velge i!😊

Jeg har jo ikke testet ut alle vogner som er billigere, evt uten noe spesielt merke, men jeg ville i alle fall anbefalt å gå for en litt dyrere vogn, for det kan fort bli dyrt om den «billige» ryker fort og man må skaffe seg ny kanskje flere ganger. 

Skrevet

Kan jo bare slå et slag for "billigversjonen" av Bugaboo, vi har kjøpt en helt ny Beemoo premium lux til 3500 kr. Svinghjul på alle fire og kjempegod å trille. Venninner som har kjøpt dyre modeller merker ikke forskjell på min og deres ved trilling. God og stabil. 

Husk at det ofte ligger litt prestisje i disse vognene. Folk var ikke så hysteriske angående merker for ett par tiår siden.  Husk at disse produsentene er svært gode til å skape tidvis unødvendige behov hos forbrukeren og sårbare kvinner som vil alt det beste for sitt barn er nok et lett bytte :)

Anonymkode: 52334...505

Skrevet

Nå har jeg ikke lest hele tråden, Så beklager hvis jeg gjentar ting andre har skrevet.

Selvsagt vil kvalitet koste noe mer enn vogner av svært dårlig kvalitet. Samtidig er det fint lite som rettferdiggjør prisen på barnevogner til 12-14000.  MYE av prisen er kun for merket - slik som med alt annet som selges.  Emmaljunga er jo en solid kvalitetsvogn, men de vet å ta seg betalt!  Bugaboo er et større mysterium for meg, da mitt inntrykk etter å ha prøvd den er at den er som en hvilken som helst annen billigere vogn (rent kvalitetsmessig).  Kunne aldri ha falt meg inn å kjøpe den med mindre jeg likte utseende svært godt.

Jeg prøver å sette meg -godt- inn i de ulike vognene, ikke bare funksjon, men også materialet de er laget av og selve konstruksjonen mtp kvalitet.  Vi endte opp med en ny britax smile, som har alle funksjonene jeg ønsker (4 hjul, lufthjul, svingbare fremhjul, stor nok bagdel, vendbar sittende, god plass under i "kurven", regulerbart håndtak, lett å slå sammen, blir liten sammenslått, god kvalitet på kalesje).  Pris; 7500.  

Så har jeg venninner som mener det MÅ være noe "galt" siden den er billig. Eh, for det første, 7000 er ikke billig uansett hvordan man vrir og vender på det

Det er en BARNEVOGN, ikke en bil!  Men dette er også de samme venninnene som bestemte seg at de skulle ha bugaboo uansett om det var gode vogner eller ikke, for de er så "fine" :P

Skrevet
På 7.2.2018 den 6.51, Omo skrev:

Hva slags vogn hadde dere med de to første? Hva var det dere merket med at kvaliteten var dårlig med disse? Og trillekomforten? 

Det er mange som sier at E har så god kvalitet i forhold til andre vogner. Men på hvilken måte? Har de andre vognene gått i stykker? 

Ironisk nok så er Emmaljunga den eneste av vognene mine som har gått i stykker :fnise:

Først løsnet hjulene på venstre side, og deretter knakk understellet ut av det blå. Men den jeg kjøpte den brukt da, så den har levd et langt liv før den tok kvelden. 

Den er helt suveren på vinterføre, men bare hvis du triller bortover. Oppover og nedover er et helvete fordi de er så jævla tunge.

Bugaboo er god på asfalt, men ikke så mye anna. Har to venninner som bor i oslo som ble nødt til å kjøpe nye vogner som fungerte på snø i år.

Anonymkode: 400d5...a48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...